Goede reiningscore voor Anky van Grunsven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Goede reiningscore voor Anky van Grunsven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 07:50

Trouwens op het filmpje op Facebook staat een score van 69 vermeld?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:02

ben ik de enigste die denkt dat ze dit gewoon doet omdat ze het erg leuk vind en het een nieuwe uitdaging is?
Ik denk niet dat ze verwacht dat ze hier net zo goed in gaat zijn als in dressuur, maar het is wel een heel erg leuke aleiding en zijweg en dat ze blijkt dat ze het nog redelijk kan en er nog grote sprongen in vooruit kan maken, wat het alleen maar antrekkelijker maakt voor haar.
Ik vind het leuk om te zien dat paardrijden eigenlijk gewoon paardrijden is, ongeacht de disiplines. (wat zij met een aantal clinics ook duidelijk heeft proberen te maken dat dressuur en western eigenlijk geheel niet ver uit elkaar liggen).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:31

Mindim schreef:
Trouwens op het filmpje op Facebook staat een score van 69 vermeld?

Zie andere nieuwsbericht ;)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:51

Moderatoropmerking:
Ik heb de offtopic reacties verwijderd. Probeer allemaal een beetje bij het onderwerp te blijven en geen sneren naar Anky, dat heeft totaal geen zin en roept alleen maar nare reacties op.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:19

Wat een slap gel*l toch altijd dat je als je poen hebt het allemaal makkelijker voor elkaar krijgt!!

Voor die poen moet ook hard worden gewerkt hóór!!!

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:39

Hoe je 't ook draait of keert, het blijft een knappe prestatie.
Toch effe een paar opmerkingen...
    - Een reeds gekende naam? Tja, kan evengoed een minpunt zijn als dat het hier een pluspunt wordt genoemd.

- Een goeie, volleerde knol en de beste begeleiding? Zal inderdaad wel een pluspuntje zijn, maar als ik een 12.000€ renfietsje koop, en mij laat begeleiden door Eddy Merckx, dan win ik nog geen rit in de Tour de France. Met een paar goeie voetbalschoenen en een Johan Cruijff als coach schop ik 't niet tot spits bij Ajax hoor... Het lijkt me dus niet enkel daar aan te liggen. Het enige wat Anky misschien van voordeel zal kunnen gehad hebben door een goeie knol en goeie begeleiding, da's tijdswinst pù op een bepaald niveau te geraken. Uiteindelijk moet je zèlf het talent hebben om te rijden èn om je paard te laten rijden zoals jij wil of zoals het moet.

- Ruiters die het meer verdienen? Tja, er zullen altijd en in elke sport wel ergens miskende of niet ontdekte talenten rondlopen. Mensen die er al jaren "in zitten" en er niet geraken? Tja, da's pech zeker? Rij jezelf in de kijker zou ik zeggen.

Zouden ze voor de aardigheid 's een paar misnoegde bokkertjes de kans moeten geven om een dressuurpaard van wereldniveau te rijden onder begeleiding van Anky of Edward, met de doelstelling naar de volgende WEG te mogen gaan.
Eens benieuwd hoeveel er effectief gekwalificeerd zouden geraken op een tijdspanne van pakweg 5 jaar...

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:48

manic schreef:
Lekker een ervaren paard kopen, zouden meer mensen moeten doen :D

Daar ben ik het absoluut mee eens :j
Als je ziet hoeveel mensen een jong beest kopen omdat ze "denken" dat ze genoeg ervaring hebben omdat ze "wel al 5 jaar op de manege rijden"... :roll: Nu krijg ik vast en zeker half bokt over me heen... }>

*edit*
typo

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:03

Hier de link van het filmpje :http://www.horsus.nl/nl/?p=videos_nieuws&i=511&nb=4232&t1=

( staat op de site van anky)

Ik vind het een stuk beter dan wat ik eerder heb gezien en er zitten nog wel wat verbeterpuntjes in,dus wie weet kan ze de score de komende tijd nog wat omhoog schroeven.
Maar die zwarte bandages...dat kan echt niet hoor Anky (LOL)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:49

Deze is ook een andere proef dan ik eerder gezien heb, ik vind dat ze heel netjes rijd, heel gecontroleerd. Alleen in de rundowns vind ik dat ze 'm voor iets te veel houd, maar daar zal ze vast een reden voor hebben. Maar je ziet idd wel dat ze echt hard vooruit is gegaan, knap hoor! En dat heeft niks met dat dure paard te maken maar met gevoel en talent voor rijden wat Anky natuurlijk als geen ander heeft!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:07

ok ga nu heel bokt via pb''s en posts over me heen krijgen..
heb anky nu een aantal keer zien rijden,,en ik vind het om te huilen..juist van haar verwacht ik in iedergeval een betere manier van rijden,ik heb het niet over scores rijden maar rijden in het algemeen.
ze beweegt enorm achter het paard aan kortom ze in elke beweging van het paard te laat.
over de scores tja 70 is niks tegenover wat er van je verwacht word in kentucky,,ik vind het nederlands team zoals we het waarschijnlijk gaan krijgen om te janken.
ik wacht nog liever een jaar of 2 zodat er eens een frisse wind door het team heen gaat en het stokje word overgedragen aan jonger talent die heel wat meer in hun mars hebben

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:11

Moniek schreef:
ok ga nu heel bokt via pb''s en posts over me heen krijgen..
heb anky nu een aantal keer zien rijden,,en ik vind het om te huilen..juist van haar verwacht ik in iedergeval een betere manier van rijden,ik heb het niet over scores rijden maar rijden in het algemeen.
ze beweegt enorm achter het paard aan kortom ze in elke beweging van het paard te laat.
over de scores tja 70 is niks tegenover wat er van je verwacht word in kentucky,,ik vind het nederlands team zoals we het waarschijnlijk gaan krijgen om te janken.
ik wacht nog liever een jaar of 2 zodat er eens een frisse wind door het team heen gaat en het stokje word overgedragen aan jonger talent die heel wat meer in hun mars hebben

Ik ben het 100% met je eens ;)

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:22

er zullen dit seizoen nog wel wat dingen gebeuren,,die een hoop gaan veranderen daar ben ik zeker van.
niet om anky hoor leuke meid maar ze is me enorm tegengevallen waar ik oprecht van geschrokken ben.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:19

Tegen gevallen?? Omdat ze het allemaal niet 123 onder de knie heeft?
Het valt gewoon niet mee zo'n omschakeling te maken. Het is gewoon moeilijk.

Dat van die zit en zo wat jij aan draagt is iets heel normaals dat moet gewoon nog gaan verbeteren. Ik heb dit zelfde fenomeen al bij tig dressuur ruiters gezien die in een westernzadel plaats nemen. Mensen die echt nooit verkeerd reden maar die op een western zadel totaal de weg kwijt leken te raken en bewegingen begonnen te maken waarvan ik dacht "what the hell??"
Maar dat gaat echt over bij allemaal.

Er wordt hier altijd door sommige geroepen dat het allemaal het zelfde is, nou vergeet het maar. Reining doe je niet zo maar ook niet als je grandprix rijdt. En gelukkig eigenlijk want anders komen weer al die lui boven tafel met opmerkingen als "dat het wel heel erg makkelijk is want mensen stappen blijkbaar zo over en rijden direct met de top mee". Die opmerkingen zijn hier al gevallen tenslotte, niks is minder waar.

Je moet ook als ervaren ruiter kei en keihard werken om een beetje op niveau mee te kunnen gaan doen.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:35

Ben ik het helemaal mee eens! Dressuur en Western is toch heel anders rijden! Spreek uit ervaring, na 20 jaar dressuur (wedstrijden) ben ik ook overgestapt op western en ik moest ook heel erg wennen aan het zadel en manier van rijden. Ik rijd nu 14 jaar western en heb nog af en toe 'dressuur-neigingen', is erg moeilijk als dat zo in je systeem zit kan ik je vertellen! (en ik ben niet zo'n talent) En dan bedoel ik wel als je echt fanatiek dressuur gereden hebt, niet als je een beetje rond gehobbelt hebt op een engels zadel en je gaat dan naar het western. Hoe minder fanatiek je dressuur hebt gereden (of springen) hoe makkelijker je het western oppakt, is mijn ervaring.....

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:54

ho ho ..
zoals ik al duidelijk vermeld heb ,,heb ik het hierover paardrijden in het algemeen.
juist iemand met veel RIj ervaring verwacht je een betere houding op je paard,,ongeacht welke tak je doet van de paardensport.
dit heeft niks met reining vs dressuur te maken

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:07

@ Moniek: Dat heeft ALLES met het verschil tussen reining en dressuur te maken.
Reining is anders rijden, anders zitten als dressuur met een engels zadel. "Spaanse" dressuur is nog anders als engelse dressuur (al leunt doma vaquera dichter aan bij reining als engelse dressuur).

Je zegt trouwens nog dat je het hebt over "paardrijden in het algemeen"...
Begrijp ik jouw nu verkeerd of bedoel je echt dat de houding van Anky zowel in reining als in engelse dressuur niet goed is?

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:46

Voltigeur schreef:
@ Moniek: Dat heeft ALLES met het verschil tussen reining en dressuur te maken.
Reining is anders rijden, anders zitten als dressuur met een engels zadel. "Spaanse" dressuur is nog anders als engelse dressuur (al leunt doma vaquera dichter aan bij reining als engelse dressuur).

Je zegt trouwens nog dat je het hebt over "paardrijden in het algemeen"...
Begrijp ik jouw nu verkeerd of bedoel je echt dat de houding van Anky zowel in reining als in engelse dressuur niet goed is?

als je goed kijkt in de reining proef van anky kan je zien dat ze achter haar paard aangaat zeg maar.
ze kan niet meekomen in zijn beweging en tempo.
dit heeft niks te maken met of je nu reining of dressuur rijd.
je ziet vaak bij dressuurruiters dat als ze niks meer in de hand hebben (zoals bij reining) hun houding uitelkaar valt.
juist in de dressuur word het evenwicht gedeeltelijk van de ruiter in de teugels gevonden. zodra dit contact (druk) weg valt is er nergens een goede houding te bekennen.
ik ben niet de enige die dit zegt,,

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:48

en dan nog iets anders..
een 70 score rijden word al gezien hier als een open ruiter/paard.
als je in belgie kijkt of elders ligt de lat velen malen hoger.
daar doe je pas mee als je paard met zijn ogen dicht een 70 rijd en op zijn goede dagen 73 en meer.
maar dit staat los van anky natuurlijk.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:28

Citaat:
als je goed kijkt in de reining proef van anky kan je zien dat ze achter haar paard aangaat zeg maar.
ze kan niet meekomen in zijn beweging en tempo.
dit heeft niks te maken met of je nu reining of dressuur rijd.
je ziet vaak bij dressuurruiters dat als ze niks meer in de hand hebben (zoals bij reining) hun houding uitelkaar valt.
juist in de dressuur word het evenwicht gedeeltelijk van de ruiter in de teugels gevonden. zodra dit contact (druk) weg valt is er nergens een goede houding te bekennen.
ik ben niet de enige die dit zegt,,
œ

Dat is idd zo bij dressuurruiters die geen onafhankelijke zit hebben en zich daardoor met de teugels in balans moeten houden. Dressuurruiters die op het Grandprix-niveau van Anky rijden, rijden hun paard zeer verzameld en bergopwaarts waardoor ze bijna niets in hun handen hebben. Zoals ze soms in de proef ter demonstratie met 1 hand piafferen, dan verliezen ze echt niet ineens hun balans. Als je paard goed verzameld loopt komt hij voor als het ware los, wat jij bedoeld is vooral bij de B- en L ruiters die met meer contact rijden en waar het paard nog niet zo verzameld loopt waardoor er iets meer gewicht in de hand komt.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:48

@ Pashon: Of ze 't wel of niet over Anky had, laat ik in 't midden. Ik stelde haar die vraag omdat 't bij mij inderdaad zo overkwam. Maar als Moniek zegt dat het niet zo is, dan moet ik haar geloven. Soms komt iets anders over als voor wat het eigenlijk bedoeld was (heb ik zelf ook heel vaak).

En nu het andere punt, nl. dat dit topic niet gaat of jullie (ik ben belg) met deze scores een team moeten maken of hoe jullie buurlanden presteren.
De titel van het artikel zegt heel duidelijk dat Anky een goeie score neerzet. Dan komt bij mensen die er iets van kennen (daarom hoeven ze zelf nog geen top reiningruiter te zijn) spontaan de vraag of dit echt wel zo goed is als de titel laat vermoeden.
Om ergens over te zeggen dat het goed is, dan heb je een referentie nodig. In dit geval het buitenland, want blijkbaar is dit naar nederlandse normen een mooie score. Het lijkt me niet dat Anky een kans zou maken, enkel omdat 't Anky is, als ze tig betere ruiters voor handen hadden.
Dus ik vind de discussie of dit een score is om een team samen te stellen helemaal niet zo off topic hoor.

Of ze nou beter nog een paar jaar wachten tot jullie andere en betere ruiters hebben die het meer verdienen... dat weet ik nog zo niet. Je kan toch maar proberen en ook nog een pak ervaring opdoen?

Ik vind 't alvast knap wat Anky tot nog toe presteert in de reinig, op een vrij korte tijdspanne. Ook al zijn bepaalde reiningaanhangers daar niet zo laaiend over en vinden ze dat er anderen zijn die het meer verdienen. Dan herhaal ik mezelf nog maar 's: laat die mensen die beter zijn, zich dan maar 's in de kijker rijden en bewijzen dat ze 't meer verdienen. Al vraag ik mij af wat bij jullie, naast de score, de norm is om het te verdienen... Geen andere carrière in de ruitersport gehad hebben? Na lang zwoegen en zweten plots uit het niets aan de top staan? Of gewoon (voor sommigen dan) niet Anky zijn?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:23

Moniek schreef:
maar 1x een 70 rijden maar voor de rest gemiddeld een 67 is leuk om amateur gebied.
als je hiermee aankomt op de wereldspelen rij je voor aap dat kan je gewoon weg niet willen.

Waarom heeft de WEG dan een score van 'slechts' 68 als kwalificatie-eis als dit een amateur-score is?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:38

Moderatoropmerking:
Omdat ik al eerder in dit topic heb gevraagd of men ontopic kon blijven en om Anky niet zomaar af te kraken, en dit nu weer gebeurd, plaats ik hier een slotje.
Ook ga ik een aantal reacties verwijderen.