Registratiesysteem van paarden lijkt onvermijdelijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JaBa

Re: Registratiesysteem van paarden lijkt onvermijdelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:14

Mensen, het gaat hier om een paard met koliek dat niet meer gebaat is met buscopan. Die gaan gewoon dood. En dat duurt niet te lang. Ze gaan echt niet op transport naar het buitenland! Je moet ook niet gaan overdrijven. Het is wel mogelijk dat ze met andere ziektes in het buitenland terecht komen, maar ik heb het hier over acute ziektes, waar ze geen 12 uur meer in leven blijven.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:15

Tja vjestagirl. Dat is toch met alle belastingen zo. Ik drink ook niet als ik met men wagen rijd, toch betaal ik mooi mee aan al die BOB campagnes. Ik ga nooit met de fiets, toch betaal ik mee aan de aanleg voor nieuwe fietspaden.
En zo kan iedereen zaken aanhalen.
Ik leef echter wel in een maatschappij, dus draag dan gewoon mijn steentje bij.

En ja jij zit dan niet in de sport, ik wel. Dus moet ik ook niet meebetalen aan dat onderzoek voor bvb die schuttingen op de weide, paardenroutes etc. Je kan zo'n zaken niet zwart/wit zien. We hebben 1 ding gemeen, paarden.

En verder is dit al op de zaken vooruitlopen, eerst alles maar geregistreerd krijgen ;-)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:20

JaBa schreef:
Mensen, het gaat hier om een paard met koliek dat niet meer gebaat is met buscopan. Die gaan gewoon dood. En dat duurt niet te lang. Ze gaan echt niet op transport naar het buitenland! Je moet ook niet gaan overdrijven. Het is wel mogelijk dat ze met andere ziektes in het buitenland terecht komen, maar ik heb het hier over acute ziektes, waar ze geen 12 uur meer in leven blijven.

Lijkt me logisch dat je met acute koliek Italie niet haalt. ;)

Ik reageerde eigenlijk meer op dat 'ze worden pas goedgekeurd voor de slacht als ze geen ziekten hebben'.
Er zijn zat paarden met inwendige ziekten die gewoon in de worst komen.

Citaat:
En verder is dit al op de zaken vooruitlopen, eerst alles maar geregistreerd krijgen

Registreren om het registreren?
Nee!

Voor je gaat registreren, eerst maar eens uitzoeken wat er precies moet worden geregistreerd en waarom.
Ben jij soms een ambtenaar of zo Bulck? :+

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:22

Natuurlijk zijn er paarden die wel in de worst komen, maar niet alle inwendige ziekten tasten alle organen aan. Je kan ook een deel van het paard afkeuren. Maar paarden die in shock zijn, die worden volledig afgekeurd. Voor tumoren hangt het af waar ze zitten en welke het zijn. Een paard met melanomen wordt meestal volledig afgekeurd. Het wordt echt wel bekeken, maar niet elk paard wordt volledig afgekeurd.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:23

haha nee verre van. Maar wij zitten gewoon al in die situatie, dus wss daarom dat ik als Belg dan al anders hier tegenover sta.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:30

Dana82 schreef:
In België wordt wel degelijk vermeld wie de eigenaar is, maar ook waar het paard staat. Lijkt me bij ons al moeilijk, dat wisselt elk half jaar ;) .

@ Alane: in België is er nu ook het autopaspoort, weer extra kosten dus. Als ik mijn wagen wil verkopen moet daar dan alles instaan. Het fijne ken ik er niet van. Vind ik ook helemaal niet leuk, kost best wel wat geld (keuringkosten zijn ook weeral gestegen). Dus ook hier wordt ik wel wat pissig van, ik kan mijn geld voor iets anders gebruiken. Ik denk dus wel dat mensen dit ook erg vinden, maar het hier op een paardenforum niet zetten ;) .

Als je gat vergelijken bankstel/auto, dan is het niet zo vreemd dat een aan een auto andere eisen worden gesteld dan voor je bankstel, je rijdt immers met die auto op de openbare weg en kunt daarmee ook aan derden schade toe rbengen als blijkt dat die auto niet in goede staat is, of in een andere staat verkeerd dan men verteld heeft.

Een ieder vliegt in de gordijnen als hij/zij een auto heeft gekocht waarvan later blijkt dat er van alles aan mankeerd wat de verkoper had kunnen weten, of dat er dingen helemaal niet zijn vervangen wat de verkoper heeft verteld.
Zou je een boekje bij moeten houden wordt de kans steeds kleiner dat een auto verborgen verbreken heeft die jij als koper niet had kunnen zien/weten maar de verkoper wel weet/wist.

Nadeel is dat het systeem ergens moet beginnen, en dat de starters eerst kosten hebben die zich terug betalen als je een auto terug koopt, immers moet je nieuwe aankoop aan dezelfde eisen voldoen als je oude auto.

registratie paardachtigen is al langer bezig, immers is er 1 bond, dat is al niet zonder reden, worden er wedstrijden uitgeschreven dan gaat er 1 kopie naar die bond (KNHS) en 1 blijft er bij de vereniging. derde gaat naar de ruiter, breekt er een ziekte uit, is simpel de verplaatsing te achterhalen echter ziet de KNHS alleen het adres van de ruiter en niet de standplaats van het paard, wel weer de vereniging. (idem voor stamboek keuringen)

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:30

bulck schreef:
haha nee verre van. Maar wij zitten gewoon al in die situatie, dus wss daarom dat ik als Belg dan al anders hier tegenover sta.

Ik ben ook een Belgje hoor :D

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:36

Hier nog een Belgje. Heb er nul komma nul problemen mee. Integendeel, ik vind het een goede zaak. Er zijn al een paar dingen opgehelderd voor mij dankzij de registratie en dat zal volgens mij in de toekomst alleen maar toenemen. De fraude bij paardenhandelaars komt nu eindelijk aan het licht en dat is in mijn ogen een zeer goede zaak! Dat iedereen maar meedoet. Hierbij nog eens vermelden dat Nederland ZEER hoog scoort bij fraude met paspoorten enzovoort. Zelden een land gekend dat zo makkelijk met paspoorten smijt! Helaas voor hen komt het nu uit dankzij de registratie in België.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:41

:') de aanbieding die ik kreeg betrof een belgisch paspoort :Y)
met paarden naam reeds geregistreerd

nergens is de handel zo levendig als hier net over de grens :')

okee mijn eigen paard stond op een belgische eigenaar (om de landen kwestie uit te sluiten)
was echt verdwenen en echt voor de dood weg ..
ondanks belgisch paspoort chip en eigenaar ..

en staat in be nog steeds geregistreerd .. ook leuk ... kon m niet uitschrijven ..
geen zin in gevecht dus lekker zo gelaten

geloof me maar in belgie gaat het net zo makkelijk als hier

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:44

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat eender welk systeem in Belgie minder fraude kent dan in Nederland. :+
Heb je daar trouwens cijfers van JaBa?

Maar juist om fraude tegen te gaan is het wel belangrijk dat je zon systeem net níet aan de sector overlaat maar juist aan een onafhankelijke en kundige organisatie.
Weet niet hoe dat in Belgie is geregeld hoor, maar in Nederland was er sprake van dat de sector zelf een systeem op zou zetten. Dan betaal je weer voor leergeld, externe adviesbureaus (met vage achtergrond) terwijl er in Nederland al een instantie bestaat die dierregistratie voor de veeteelt verzorgd...

Vind ik weer niks dus.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 14-04-10 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:45

Ik ben helemaal voor .. met 1 druk op de knop kunnen ze zien waar en wie welk paard is .. heel goed dit had al veel eerder moeten gebeuren ..

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:46

nickyu schreef:
:') de aanbieding die ik kreeg betrof een belgisch paspoort :Y)
met paarden naam reeds geregistreerd

nergens is de handel zo levendig als hier net over de grens :')

okee mijn eigen paard stond op een belgische eigenaar (om de landen kwestie uit te sluiten)
was echt verdwenen en echt voor de dood weg ..
ondanks belgisch paspoort chip en eigenaar ..

en staat in be nog steeds geregistreerd .. ook leuk ... kon m niet uitschrijven ..
geen zin in gevecht dus lekker zo gelaten

geloof me maar in belgie gaat het net zo makkelijk als hier

En had je dan een chipnr en dat mutatiedocument? Want anders zet je jezelf alsnog in de zak. Paspoort alleen is niets

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:58

Nickyu: was dat paard volledig in orde? Dat wil zeggen, stond hij in de centrale databank? Met zijn chipnummer, paspoort en mutatiedocument? Enkel een chipnummer en een paspoort, met een registratie van de eigenaar bij dat paspoort is niet in orde. Ze moeten in de centrale databank zitten, maw je moet een mutatiedocument hebben! Zonder dat document zit je paard niet in de databank en is hij niet geregistreerd.

Cijfers? Neen, maar ik moet voor mijn werk dikwijls met paardenhandelaars omgaan. En wij aanvaarden dus geen paarden meer zonder chip en paspoort en registratie. Nu wist ELKE handelaar mij te vertellen dat een paspoort geen enkel probleem is. Je kan voor gelijk welk paard een paspoort krijgen in Nederland. Ze sturen je gewoon een blanco paspoort op. Vooral voor shetlanders wordt dit gedaan. Je moet maar eens letten op de Nederlandse papieren. Vele paarden komen hier dan in belgië terecht, waar ze eigenlijk al niet meer mogen ingevoerd worden zonder papieren en chip en dan zijn ze vergezeld van een blanco paspoort. Niets van vaccinaties en dergelijke en signalement is niet ingevuld. Een makkie volgens de handelaars. Je neemt een belgisch paard zonder papieren en vraagt gewoon een paspoort aan in Nederland, ze sturen het gewoon op. Helaas gaat die vlieger niet meer op, omdat ze dus geregistreerd moeten zijn in de databank en die eisen een volledige schets. Dus ze kunnen die paarden niet meer kwijt.

Ook al twee paarden die terug opgedoken zijn, die voor de dood weggingen naar een handelaar en netjes door de eigenaar aan de databank als geslacht werden aangegeven. Deze paarden zijn achter de rug van de eigenaar niet geslacht, maar doorverkocht hier in België. Is uitgekomen omdat de nieuwe eigenaar het paard aan de databank wilde aangeven als zijnde zijn paard. De databank heeft hierop onmiddellijk de oude eigenaar verwittigd, want een dood paard kan dus niet meer aangegeven worden. De nieuwe eigenaars kunnen dit paard dus ook nooit meer aangeven als zijnde hun paard, want het paard is officieel dus dood. Ze kunnen het chipnummer nooit meer aangeven en ze kunnen de papieren ook nooit meer hergebruiken. Dit alles krijgt vanzelfspreken nog een staartje, maar ik ben enorm blij dat deze praktijken nu aan het daglicht komen DANKZIJ het systeem. Want op deze manier worden de handelaren ontmaskerd en zullen deze praktijken op termijn een heel stuk de kop worden ingedrukt...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:34

elllis schreef:
Ik ben helemaal voor .. met 1 druk op de knop kunnen ze zien waar en wie welk paard is .. heel goed dit had al veel eerder moeten gebeuren ..

Idd, dat is het opzet van heel dat registratiegebeuren.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:39

ja dames paard was geheel in orde volgens de be wetgeving
incl documentatie en registratie ..

zo ook 2 anderen die daar ook stonden
1 verkocht 1 geslacht ..

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:43

nickyu schreef:
ja dames paard was geheel in orde volgens de be wetgeving
incl documentatie en registratie ..

zo ook 2 anderen die daar ook stonden
1 verkocht 1 geslacht ..

Hoe weet je dan dat het om fraude ging of wat wilde je dan vertellen?
Want nu spreek je plots over een paard en daarstraks enkel over de documenten die je aangeboden werden.
Want idd een paard, met bijhorende documenten(paspoort, voorzien van chip en dat mutatiedoc) die in orde zijn, dat is zo correct als maar zijn kan.

Btw er zijn ook mannelijke bokkers ;-)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:08

bulck 2 verschillende dingen
paarden waarvan je braaf je mutatie document bij je houd
gechipt ed aangemeld etc zijn
worden gestolen en verhandeld als zoete broodjes
met of zonder paspoort

een nieuw paspoort + chip + inbrengnaald
getekend etc zijn vrij verkrijgbaar
zowel nederlandse als belgische

nieuw (hoef je alleen ruin/merrie en kleurtje op te schrijven de rest is al ingevuld voor je
of van bestaande paarden
al dan niet kopie

er is een zeer levendige handel in zowel nieuwe getekende paspoorten
als in 2e hands papieren MET de bijbehorende chip

en ik denk dat zolang je niet bij het gemeente huis
je eigendom hoeft over te schrijven met id of paspoort
deze handel zal blijven bestaan

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:56

Nickyu, mogen we je volledige verhaal eens horen? Ik raak er niet echt wijs uit wat er nu precies gebeurd is? Verder vind ik niet dat je dit op het registratiesysteem mag steken, dat is gewoon menselijke fraude en ik daag je uit om maar één systeem te vinden dat niet te "kraken" is en waar mensen niet mee kunnen frauderen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:59

er is niet 1 hufterproef systeem

maar zolang er geen eigendoms bewijs aan vast hangt
zullen er weinig mensen zijn die de noodzaak zien
in het van naam van eigenaar veranderen op paspoort

de levendige handel in chips met papieren hoef ik je niet uit te leggen toch ?

en dat paarden gestolen en verhandeld worden
tot geslacht of voor de dood lijkt me ook helder

een kopie paspoort is zo aangevraagd
en paarden kunnen vandaag in groningen gestolen worden
en morgen in engeland staan

zo goed is de controlle ..

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:10

Ik heb al meerdere keren gezegd dat het mutatiedocument het eigendomsbewijs is. Volgens de wet is degene wiens naam op het mutatiedocument staat de eigenaar en verantwoordelijke. Dus je eerste argument klopt niet. En als ik het goed begrijp volgens je profiel woon je in Nederland? Hoe kunnen je paarden dan in een Belgische databank zitten?

Plus heb ik in mijn vorig verhaal duidelijk gemaakt dat het niet zo eenvoudig is om te prutsen met paspoorten, aangezien chipnummer en paspoort onverbiddellijk aan elkaar gelinkt zijn. Als je het chipnummer van een dood paard in de databank wil brengen, dan zal je de mededeling krijgen dat dat onmogelijk is omdat je geen dode paarden kan inschrijven. Dus een chip uit een dood paard halen en het in een ander steken is niet mogelijk. Natuurlijk vooropgesteld dat je het paard als dood hebt aangegeven aan de databank. Als je dat zelf verzuimt, dan is dat in mijn ogen je eigen fout. De handel in valse papieren is nu nog mogelijk omdat nog niet alle paarden in de databank zitten. Deze mensen zorgen voor falingen in het systeem. En in mijn ogen is er maar één grote fout aan de hele databank, en dat is dat hij (nog) niet Europees is. Hopelijk is dat in de toekomst wel het geval. Paarden die binnen België blijven, zullen zeer goed traceerbaar zijn dankzij het systeem. Als ze natuurlijk naar het buitenland gaan, dan ontsnappen ze er aan. Maar hé, je moet toch ergens beginnen?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:03

jaba ik had mutatie formulier in handen ;)

om heeel erg lang verhaal erg kort te maken
nee dit is geen zuivere handel .. maar de mogelijkheden zijn er
fraude met papieren is makkelijker dan je denkt
heel erg gemakkelijk zelfs
een afgemeld paard niet per definitie dat paard ..

om nog heel lang verhaal erg kort te maken
paard staat nu in nederland
en kon m niet uitschrijven uit het belgische register
staat daar dus nog steeds in

ter info .. hij had reeds een chip en nl papieren
om hem in belgie te registreren was een 2e chip nodig
1e word NIET opgenomen op paspoort van belgie noch de data bank

paarden verdwijnen erg snel naar frankrijk engeland luxemburg duitsland
er is geen of zeer slechte controlle tussen de landen

ben het dus eens dat data bank minimaal europees zou moeten zijn

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:13

Ik zou echt niet weten waarom hij een tweede chip zou nodig gehad hebben. Wij hebben zelf een Nederlandse merrie staan met KWPN papieren. Hebben gecheckt of deze merrie in de databank stond, dat stond ze niet, dus hebben ze in de databank gestoken met dat chipnummer en dat paspoort. Waarom in godsnaam zou er een tweede chip in moeten komen? Bovendien is het toch geen probleem dat je paard nu in Nederland staat? Waarom zou je hem willen uitschrijven? Moest dat mogelijk zijn, dan zou het hele regsitratie systeem nergens op slaan. Stel je voor dat dat zou kunnen, dan kan iedereen maar paarden inschrijven en vervolgens uitschrijven omdat ze dat graag willen. Als je het goed gedaan hebt, dan zal nu in de databank staan dat je paard in Nederland verblijft. Is toch geen probleem? Anders mag je mij gerust een die chipnummers bezorgen, beide als het kan, dan kan ik hier onmiddellijk checken of hij in de databank zit en zo ja, onder welke eigenaar en waar. Weet je direct hoe het zit. Mag via PB. Ik twijfel echt of hij er wel inzit, al dan niet met de juiste gegevens.

Ik zal hier zeker niet beweren dat het systeem onfeilbaar is, maar dat is geen enkel systeem, dankzij mensen die niet willen meewerken, waardoor de baan open blijft voor mensen die willen frauderen. Jammer is dat. Maar ik denk niet dat jij 100% snapt wat de databank in België inhoudt en hoe dat exact in elkaar steekt en werkt. Vind je verhaal beetje vreemd en kan er geen touw aan vastknopen.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:40

SWDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:45

voorkomen is beter dan genezen, maar het idee? wat is de clue nu precies?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:33

JaBa schreef:
Cijfers? Neen, maar ik moet voor mijn werk dikwijls met paardenhandelaars omgaan. En wij aanvaarden dus geen paarden meer zonder chip en paspoort en registratie. Nu wist ELKE handelaar mij te vertellen dat een paspoort geen enkel probleem is. Je kan voor gelijk welk paard een paspoort krijgen in Nederland. Ze sturen je gewoon een blanco paspoort op. Vooral voor shetlanders wordt dit gedaan. Je moet maar eens letten op de Nederlandse papieren. Vele paarden komen hier dan in belgië terecht, waar ze eigenlijk al niet meer mogen ingevoerd worden zonder papieren en chip en dan zijn ze vergezeld van een blanco paspoort. Niets van vaccinaties en dergelijke en signalement is niet ingevuld. Een makkie volgens de handelaars. Je neemt een belgisch paard zonder papieren en vraagt gewoon een paspoort aan in Nederland, ze sturen het gewoon op. Helaas gaat die vlieger niet meer op, omdat ze dus geregistreerd moeten zijn in de databank en die eisen een volledige schets. Dus ze kunnen die paarden niet meer kwijt.

Als je een paard hebt kun je inderdaad een paspoort aanvragen in NL, maar dat er blanco paspoorten worden verstuurd, als in niets ingevuld..... nog niet gezien en gehoord.
Wel dat er paspoorten uitgegeven worden met ouders onbekend, of bedoel je dat met blanco?
vaccinaties zijn in NL niet verplicht, en als de verkoper het paard verkoopt naar het buitenland, heb je 2 partijen die ervoor kunnen zorgen dat het gebeurd zoals het moet gebeuren, nl uitvoeren met de benodigde papieren.

JaBa schreef:
Ook al twee paarden die terug opgedoken zijn, die voor de dood weggingen naar een handelaar en netjes door de eigenaar aan de databank als geslacht werden aangegeven. Deze paarden zijn achter de rug van de eigenaar niet geslacht, maar doorverkocht hier in België. Is uitgekomen omdat de nieuwe eigenaar het paard aan de databank wilde aangeven als zijnde zijn paard. De databank heeft hierop onmiddellijk de oude eigenaar verwittigd, want een dood paard kan dus niet meer aangegeven worden. De nieuwe eigenaars kunnen dit paard dus ook nooit meer aangeven als zijnde hun paard, want het paard is officieel dus dood. Ze kunnen het chipnummer nooit meer aangeven en ze kunnen de papieren ook nooit meer hergebruiken. Dit alles krijgt vanzelfspreken nog een staartje, maar ik ben enorm blij dat deze praktijken nu aan het daglicht komen DANKZIJ het systeem. Want op deze manier worden de handelaren ontmaskerd en zullen deze praktijken op termijn een heel stuk de kop worden ingedrukt...

dat is dan op zich weer een voordeel, dat dieren niet verder verhandeld worden.