Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
JaBa schreef:Mensen, het gaat hier om een paard met koliek dat niet meer gebaat is met buscopan. Die gaan gewoon dood. En dat duurt niet te lang. Ze gaan echt niet op transport naar het buitenland! Je moet ook niet gaan overdrijven. Het is wel mogelijk dat ze met andere ziektes in het buitenland terecht komen, maar ik heb het hier over acute ziektes, waar ze geen 12 uur meer in leven blijven.
Citaat:En verder is dit al op de zaken vooruitlopen, eerst alles maar geregistreerd krijgen
Dana82 schreef:In België wordt wel degelijk vermeld wie de eigenaar is, maar ook waar het paard staat. Lijkt me bij ons al moeilijk, dat wisselt elk half jaar.
@ Alane: in België is er nu ook het autopaspoort, weer extra kosten dus. Als ik mijn wagen wil verkopen moet daar dan alles instaan. Het fijne ken ik er niet van. Vind ik ook helemaal niet leuk, kost best wel wat geld (keuringkosten zijn ook weeral gestegen). Dus ook hier wordt ik wel wat pissig van, ik kan mijn geld voor iets anders gebruiken. Ik denk dus wel dat mensen dit ook erg vinden, maar het hier op een paardenforum niet zetten.
nickyu schreef:de aanbieding die ik kreeg betrof een belgisch paspoort
![]()
met paarden naam reeds geregistreerd
nergens is de handel zo levendig als hier net over de grens![]()
okee mijn eigen paard stond op een belgische eigenaar (om de landen kwestie uit te sluiten)
was echt verdwenen en echt voor de dood weg ..
ondanks belgisch paspoort chip en eigenaar ..
en staat in be nog steeds geregistreerd .. ook leuk ... kon m niet uitschrijven ..
geen zin in gevecht dus lekker zo gelaten
geloof me maar in belgie gaat het net zo makkelijk als hier
nickyu schreef:ja dames paard was geheel in orde volgens de be wetgeving
incl documentatie en registratie ..
zo ook 2 anderen die daar ook stonden
1 verkocht 1 geslacht ..
JaBa schreef:Cijfers? Neen, maar ik moet voor mijn werk dikwijls met paardenhandelaars omgaan. En wij aanvaarden dus geen paarden meer zonder chip en paspoort en registratie. Nu wist ELKE handelaar mij te vertellen dat een paspoort geen enkel probleem is. Je kan voor gelijk welk paard een paspoort krijgen in Nederland. Ze sturen je gewoon een blanco paspoort op. Vooral voor shetlanders wordt dit gedaan. Je moet maar eens letten op de Nederlandse papieren. Vele paarden komen hier dan in belgië terecht, waar ze eigenlijk al niet meer mogen ingevoerd worden zonder papieren en chip en dan zijn ze vergezeld van een blanco paspoort. Niets van vaccinaties en dergelijke en signalement is niet ingevuld. Een makkie volgens de handelaars. Je neemt een belgisch paard zonder papieren en vraagt gewoon een paspoort aan in Nederland, ze sturen het gewoon op. Helaas gaat die vlieger niet meer op, omdat ze dus geregistreerd moeten zijn in de databank en die eisen een volledige schets. Dus ze kunnen die paarden niet meer kwijt.
JaBa schreef:Ook al twee paarden die terug opgedoken zijn, die voor de dood weggingen naar een handelaar en netjes door de eigenaar aan de databank als geslacht werden aangegeven. Deze paarden zijn achter de rug van de eigenaar niet geslacht, maar doorverkocht hier in België. Is uitgekomen omdat de nieuwe eigenaar het paard aan de databank wilde aangeven als zijnde zijn paard. De databank heeft hierop onmiddellijk de oude eigenaar verwittigd, want een dood paard kan dus niet meer aangegeven worden. De nieuwe eigenaars kunnen dit paard dus ook nooit meer aangeven als zijnde hun paard, want het paard is officieel dus dood. Ze kunnen het chipnummer nooit meer aangeven en ze kunnen de papieren ook nooit meer hergebruiken. Dit alles krijgt vanzelfspreken nog een staartje, maar ik ben enorm blij dat deze praktijken nu aan het daglicht komen DANKZIJ het systeem. Want op deze manier worden de handelaren ontmaskerd en zullen deze praktijken op termijn een heel stuk de kop worden ingedrukt...