Springruiter beschuldigd van ernstige mishandeling paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:29

De beste man zal vast wel weten wat die doet denk ik >;) anders zal die niet zo hoog in de sport komen. hierbij wil ik NIET!! zeggen dat ik het goed keur maar om er zo'n hektiek over te maken vind ik wel erg dat ze maar eens meer kijken naar de ECHTE dierenmishandeling Ik snap het nut hier ook niet van want hij heeft alleen zich zelf er mee want zo haalt hij de lol weg van het paard om te springen en als hij dit zovaak doet dan zal het paard op dit niveau echt niet meer presteren omdat gewoon weg de lol van het paard weg is dan en in de stop geslagen is. en hij HOEFT dit thuis niet te doen omdat dit nou een keertje zo gebeurt hoeft dus niet te zeggen dat hij het thuis ook doet.

wel goed dat ze er voortaan meer opgaan letten en ze bezig zijn om de sport paard vriendelijk te maken daarom een duim voor de FEI +:)+
Nogmaals wil ik dus zeggen dat ik het er NIET mee eens is met wat die doet

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:30

Bumper.... ik heb iets soortgelijks gezien.
Ruiter dacht dat hij/zij alleen was :roll: in de inrijbak.
Maar ik zat doen bij mijn pony in de box....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:36

Ashleytjuhh schreef:
De beste man zal vast wel weten wat die doet denk ik >;) anders zal die niet zo hoog in de sport komen.

Denk je dat topsport met dieren altijd inhoudt dat het welzijn van het dier voorop staat, dan?
En denk je niet dat je altijd zelf logisch moet blijven nadenken ipv blind achter mensen aan te lopen die 'wel weten wat ze doen omdat ze goed presteren'??

Want een dier meerdere keren achtereen straffen voor iets wat al daarvoor gebeurd is, is volledig zinloos.. daar hoef je niet goed voor te presteren om je dat te kunnen bedenken.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:37

Nu ik dat filmpje nog een keer kijk valt het me op dat hij niet meteen slaat. Hij draait eerst een halve volte, dan geeft hij 1 tik en pauzeert even en dan ineens slaat hij erop los.
Ongelooflijk dat je zo doordraait. Zou hij dat bij zijn kinderen ook zo doen als hij die heeft..

Biertabje

Re: Springruiter beschuldigd van ernstige mishandeling paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:39

eigenlijk 'slaat' ie het paard eroverheen en straft ie hem niet wat de weigering betreft, misschien had ie tijdnood :D

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:42

WildWings schreef:
Ashleytjuhh schreef:
De beste man zal vast wel weten wat die doet denk ik >;) anders zal die niet zo hoog in de sport komen.

Denk je dat topsport met dieren altijd inhoudt dat het welzijn van het dier voorop staat, dan?
En denk je niet dat je altijd zelf logisch moet blijven nadenken ipv blind achter mensen aan te lopen die 'wel weten wat ze doen omdat ze goed presteren'??

Want een dier meerdere keren achtereen straffen voor iets wat al daarvoor gebeurd is, is volledig zinloos.. daar hoef je niet goed voor te presteren om je dat te kunnen bedenken.

Nou ik het opnieuw lees me stukje komt deze zin anders over als dat ik bedoelde eigenlijk :Y) . maar het wel zijn van een dier gaat altijd bovenalles dit gebeurt alleen niet altijd nee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:44

Het lijkt ook meer op puur afreageren dan straffen, want ja nogmaals, dan is de manier waarop (te laat, te vaak) natuurlijk zinloos. (Als het al eerlijk en zinvol is om in zo'n geval te straffen..).
Biertabje, denk dat dat het was ja :D :=

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:45

Beetje hypocryt van de FEI om de parcoursen optisch en technisch steeds moeilijker te maken maar wel ruiters gaan straffen die daarbij problemen ondervinden, niet alle paarden springen uit zichzelf een sloot van 4 meter breed en zal soms overtuigd moeten worden, op concours of thuis in de training. Ok ook ik vind dat deze ruiter wel wat overdrijft maar maak die sloot dan de helft minder breed of laat hem eruit, genoeg andere manieren te verzinnen om tot een faire maar zware proef te komen

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:46

Petulan schreef:
Niet goed te keuren inderdaad, maar is dit niet schering en inslag in de rensport?

wat een kut opmerking. bij de draf en rensport heb je in (in ieder geval in nederland) een maximaal aantal slagen die je mag doen.. anders krijg je boete..
daar komt bij dat dat wel even wat anders is en er niet zomaar op los rammen is hoor

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:49

jammer dat het paard niet geweigerd heeft toen hij zo sloet. Dan was hij denk ik eraf gevlogen.
Te braaf paard. en te absurd zo voor publiek enz zowieso

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:52

maar wie zegt dat deze sloot moeilijk staat?! :o Ik heb eerlijk gezegd niet super veel problemen tegen dit filmpje, maar het zou absoluut wel minder kunnen in mijn ogen, maja ik zit niet op het paard. maar je moet niet FEI de schuld gaan geven of een dergelijke pc bouwer :oo het is een ** CSI, je weet dat de internationale rubrieken technischer staan, op dit filmpje is niet te zien hoe breed de sloot is en ik vind persoonlijk dat het erop lijkt dat het ook niet uit een onmogelijke hoek moet worden aangereden...

het probleem ligt vaak voor 99% bij de ruiter... dat sommige paarden wat aanmoediging nodig hebben, daar zul je mij niet over horen. maar om nu de FEI/pc bouwer aan te vallen... :o

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:54

Mm had ik niet gelezen. Maar vind dit ook probleem van de ruiter. Parcours is voor iedereen hetzelfde.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:04

Dit zou toch niet moeten kunnen, helaas gebeurt het achter de schermen (thuis) misschien nog wel veel vaker. Daar kun je vrij weinig tegen doen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:09

Susyb schreef:
Petulan schreef:
Niet goed te keuren inderdaad, maar is dit niet schering en inslag in de rensport?

wat een kut opmerking. bij de draf en rensport heb je in (in ieder geval in nederland) een maximaal aantal slagen die je mag doen.. anders krijg je boete..
daar komt bij dat dat wel even wat anders is en er niet zomaar op los rammen is hoor

Gevoelig punt? Kan je taalgebruik niet echt waarderen. Als je verder had gelezen zou je gelezen hebben dat dit een interpretatie was, geen conclusie.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:15

malloot zeg :=
Ben benieuwd of ie daadwerkelijk een straf krijgt.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:21

samwise schreef:
Beetje hypocryt van de FEI om de parcoursen optisch en technisch steeds moeilijker te maken maar wel ruiters gaan straffen die daarbij problemen ondervinden, niet alle paarden springen uit zichzelf een sloot van 4 meter breed en zal soms overtuigd moeten worden, op concours of thuis in de training. Ok ook ik vind dat deze ruiter wel wat overdrijft maar maak die sloot dan de helft minder breed of laat hem eruit, genoeg andere manieren te verzinnen om tot een faire maar zware proef te komen

Oh wacht even... dit is het paard "overtuigen" omdat die gemene parcoursbouwers van die vreselijk moeilijke hindernissen hebben neergezet :')

Kan je dit nou serieus zonder lachen opschrijven? :')

Als je niet over een sloot kan komen zonder je paard, buiten proportie, te meppen dan kan je misschien overwegen om: A. niet mee te doen B. mee te doen met een paard dat wel springt zonder 13 slagen C. te protesteren tegen de steeds moeilijkere parcoursen samen met andere ruiters.
Om maar wat alternatieven te noemen...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 00:01

zullen we anders even een topicje starten over ieders ervaringen met mishandelingen achter gesloten deuren.
paardenmensen zat hier dus vast ook zat mensen die wel eens wat gezien hebben wat echt niet kon.
ik kan de aanzet wel geven, stond op het moment dat ik het zag gebeuren zo met de bek vol tanden dat ik niks heb durven ondernemen. (ja noem het laf maar die man was ook in de omgang met mensen niet echt fijn).

i mean, als we het over ernstige mishandeling hebben, dat gebeurd idd achter gesloten deuren, en soms vang je er een glimp van op op een concour.
ik zeg dus niet dat het overal gebeurd, gelukkig niet.
maar dat het gebeurd staat buiten kijf.
it's all about the money...

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 00:13

Hoi, ik kan het niet erg schokkend noemen want ik heb erger meegemaakt, maar het is zeker niet normaal en ik vind het onnodige mishandeling (niet dat mishandeling ooit wél nodig is...). Maar het is redelijk bekend... In de springsport gebeurt dit, en vaak erger, veel. Ik heb het met eigen ogen gezien op een redelijk bekende springstal waar ik stage liep, ik noem geen namen (wie het wil weten : pb) maar de bewuste ruiter reed toen op nationaal niveau van B tot Z met verschillende paarden. Hier was het bijna normaal dat paarden bloed aan de mond hadden na het rijden (of het nou met een normale trens was of een idioot scherp bit wat je normaal gesproken nooit ziet) en dat ik aan het eind van de dag de bloedresten van de bitten spoelde die zélfs naar bloed stonken. Of een flexibele buis als zweep gebruiken, of als het paard niet luistert afstappen en achter elkaar keihard schoppen in de buik (heb ik 2 ruiters zien doen) en als ik dan geschokt en met stomheid geslagen toekijk wat er gebeurt, wordt er gezegd dat ik gewoon door moet gaan met mijn werk. Er wordt van jonge dieren veel te veel verwacht in veel te korte tijd, totaal geen geduld of begrip voor het dier, alles is gericht op prestatie en zo snel mogelijk zo hoog mogelijk komen. Sporenwondjes zag ik hier ook regelmatig en de neusriem en sperriem (geen aansnoer gelukkig) werden zo strak aangetrokken dat er geen vinger meer tussen te krijgen was. Ik kon die vent regelmatig wel schieten ! -:(- Vandaar mijn reactie op het bericht waar dit topic over gaat, dat ik dat nog niet heel schokkend vind. Al blijft het abnormaal én mishandeling !

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 07:26

Mooi het word namelijk tijd dat ze de profs eens wat harder aan gaan pakken op dierenrechten.

Het is helaas gewoon zo dat er veel grote stallen de dieren niet goed worden behandeld maar wat een sukkel dat hij zich zo uitlaat op zo'n grote wedstrijd.
Zegt wel iets over zijn karakter en woede, ben blij dat het niet gebeurde tijdens een thuistraining wie weet hoe het was afgelopen.....

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 07:29

dit is geen straffen dit is frustraties uiten tegen je paard

man koop een boksbal diie voelt het niet !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:07

Ik snap dat ze dit bestraffen. Maar als ze hier straf opleggen moeten ze dat ook doen bij knhs wedstrijden, vooral bij het springen vind ik dat er af en toe onnodig wordt geslagen terwijl het een fout van de ruiter is. En dan valt dit filmpje nog mee...

annelieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:19

Zeker een flinke boete en schorsen, bij 1 tik had ie het waarschijnlijk ook wel geweten. (Ik ben echt niet tegen de zweep hoor, rij er zelf ook regelmatig mee) Wat ik overigens niet zo goed snap....
Bij jockeywedstrijdens zie je de jockey's vaak ook richting finisch, dat ze de laatste 100 meter zich rotslaan op zo'n paard!! Dat mag dan weer wel???

Lietjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:27

NenaC schreef:
absurt! En dan voor publiek!

alsof het zonder publiek minder erg is. :Y)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:27

Ieder paard weigert wel is. Misschien heeft het paard het net even verkeerd ingeschat en besluit te stoppen op het laatste moment. Beter dan dat hij alsnog springt en hij door de verkeerde inschat die hij eigenlijk al eerder had gezien, valt en misschien zelfs wel bovenop de ruiter valt.

En hij slaat het paard gewoon de hindernis over :( nee dat zal echt helpen, die man mag blij zijn dat zijn paard nog gewoon netjes op mijn 4 benen blijft lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:59

annelieke1 schreef:
Zeker een flinke boete en schorsen, bij 1 tik had ie het waarschijnlijk ook wel geweten. (Ik ben echt niet tegen de zweep hoor, rij er zelf ook regelmatig mee) Wat ik overigens niet zo goed snap....
Bij jockeywedstrijdens zie je de jockey's vaak ook richting finisch, dat ze de laatste 100 meter zich rotslaan op zo'n paard!! Dat mag dan weer wel???

nogmaals, bij galoprennen en draverijen mogen maar een maximaal aantal slagen worden gegeven. Wanneer dit er meer zijn krijgt iemand een boete.
Wat je vaak ziet is dat de jockeys de teugels in een hand nemen en de zweep langs het paard zwiepen, maar NIET slaan.