Pony met zeldzame beenprothese moet mensen gaan inspireren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: Pony met zeldzame beenprothese moet mensen gaan inspireren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:12

Pagella; zoek maar op google en bokt dan zie je wat ik bedoel.
al wil ik wel even benadrukken dat die situatie wel ietsje anders ligt dan deze, maar dan nog, het gaat mij om hetzelfde principe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:13

Nansje schreef:
Precies! Bij honden doen ze het ook, die mensen houden verschrikkelijk veel van hun dier, anders zouden ze het echt wel af laten maken als het echt te zielig was!

Het gewicht van een hond is zo'n 5% van dat van een paard...zwaartekracht is voor een paard en hond echter wel hetzelfde ;)
Daarnaast kan een hond veel makkelijker zitten, liggen en opgetild worden, bovendien is het geen prooidier...
vergelijk gaat dus absoluut niet op :n

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:14

Lia_ schreef:
Donderwolkje schreef:
Maar hoeveel paarden worden in Afrika met hun voorbenen aan elkaar vast gebonden?
En hoeveel paarden staan in Nderland 23 uur per dag op stal?

Dus dat maakt dat dit gewoon ok is :?
Zo kun je alles wel goed praten....

Donderwolkje schreef:
"Don't jump in to conclusions" is het enige wat ik hier mee wil zeggen.

Voor hetzelfde geld heeft dit dier zo'n slecht leven nog niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:16

Pagella vond ik ook al veel te ver gaan, soms is een beestje gewoon beter af als er niet mee geknoeid wordt.
Hond is idd heel anders, meeste honden dragen ook veel meer aan de achterkant, terwijl een paard bijna alles aan de voorkant draagt. Ik dacht 60%? Dat betekend dat nu dat gewicht voor het grootste deel op 1 been zit, ga maar berekenen hoeveel dat dat is...
Bovendien ligt een hond de helft van de dag, terwijl de meeste paarden nooit of bijna nooit liggen. Dat been krijgt dus zo goed als nooit rust...

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:16

Ben ik het mee eens!

Tadaa, een wat recentere filmpje van 24-juni-2009

Ziet er best goed uit![/quote]

Precies! Bij honden doen ze het ook, die mensen houden verschrikkelijk veel van hun dier, anders zouden ze het echt wel af laten maken als het echt te zielig was! Als zij inzien dat het paard onwaardig is, zouden ze het ook eindigen. Ze weten echt wel wat ze doen.... Het kan ook gemakzucht zijn, Je kan er niks meer mee, dus afmaken, of, ik heb er geen geld voor, dus afmaken. Die pony ziet ontspannen uit, Went aan nieuwe leefstijl, Net als een mens, een hond of wat dan ook:) en je moet toch kijken, wat kunnen we in de toekomst maken.

Geloof me, dat paardje is ze eerder dankbaar voor alle liefde, als dankbaar voor het afmaken.
Zou jij dood willen als je voor de rest gezond ben maar alleen je been er af moet? ik niet!
ik heb zelf moeten revalideren van gebroken rug, duurde ook lang, maar ik kan weer lopen!

Mijn mening

Respect voor de mensen die dit willen doen, en al duurt het 100 jaar voor de beste prothese, let it me a wonderful start![/quote]

hier ben ik het mee eens.
Stel je nu zelf eens voor de keuze je paard nu aflaten maken of door te laten leven met een prothese? bijne iedereen zal nu voor het spuitje kiezen totdat je werkelijk voor de keuze komt te staan dan kies je wel anders.
En ik weet niet wat er mis is hieraan hoor paardje ziet er gelukkiger uit als menig sportpaard hoor ondanks zijn handicap. en hij geniet er van

Nansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:18

Lia_ schreef:
Nansje schreef:
Precies! Bij honden doen ze het ook, die mensen houden verschrikkelijk veel van hun dier, anders zouden ze het echt wel af laten maken als het echt te zielig was!

Het gewicht van een hond is zo'n 5% van dat van een paard...zwaartekracht is voor een paard en hond echter wel hetzelfde ;)
Daarnaast kan een hond veel makkelijker zitten, liggen en opgetild worden, bovendien is het geen prooidier...
vergelijk gaat dus absoluut niet op :n

Maar het kan wel, mensen zijn ook zwaarder;) die kleine pootjes van een hond en dan dat grote lijf er boven, verhouding is anders;) als de prothese goed draagt, draagt het goed.

Een paard heel de dag op stal om elke dag 1 uur te rijden, is dat paardwaardig? Inmijn ogen, NEE, en ik zou dat ook nooit van mijn leven doen! mijn dieren staan Buiten, op Groot land, met Veel hooi en eten, met elkaar, alle rassen door elkaar! en dan nog, kan je dan praten over paardwaardig, wat is dat? ?? ? ?
dan moeten we allemaal kappen met paarden! niet meer rijden, niet meer bitjes (doe ik al niet) nooit meer uit de kudde halen om te gaan rijden!
Waar zijn we dan mee bezig?

Dit is prachtig! Het is mogelijk, bewijs is geleverd, en je kan een paard leren op de achterhand wat meer te dragen, aanpassings vermogen, het bestaad mensen;) ik weet er alles van! Afmaken is gemakzucht ! Allees als die ondragelijke pijnen draagt die niet meer over gaan, dan is het eerlijk, maar dit dier heeft het maar getroffen! Met 90% van de bokkers was ze allang dood! End ie beweren van dieren te houden!

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:22

JoyCiej007 schreef:
al wil ik wel even benadrukken dat die situatie wel ietsje anders ligt dan deze, maar dan nog, het gaat mij om hetzelfde principe.

Even filmpje van Hart van Nederland gezien; echt bizar joh!
Maar wat ik uit het fimpje begrijp is dat dit dier een paardwaardig bestaan kan leven, zolang het niet bereden wordt.
Dikke prima toch?

xEline

Lia_ schreef:
xEline schreef:
mijn oom heb er een en die is er nu aan ''gewend'' zo ver je er aan kan wennen natuurlijk.

Jouw oom is een mens, die kan er over nadenken en krijgt dingen uitgelegd...
Een pony mist dat besef en is daarnaast ook nog eens een vluchtdier wat voor zijn overleving en handhaving in een kudde afhankelijk is van zijn vermogen tot vluchten/rennen.
Daarin wordt hij op dusdanige wijze belemmert dat hij automatisch niet meer "lekker in zijn vel" kan zitten, dit gaat gewoon tegen al zijn instincten in.
En dan hebben we het nog niet eens over de lichamelijke ongemakken....

maar een paard dat niet lekker in zijn vel zit of stress heeft die gaat niet lekker staan grazen.

_Bitje_

tja, ik weet niet hoor...kan molly verder wel goed lopen/rennen?
wel goed dat er zo meer word ontwikkeld in de geneeskunde
voor paarden :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:25

@Nansje: Dus als het erger kan, dan moeten we dit maar toelaten? Wat een wereld krijgen we dan... Echt, je redenatie is heel erg vreemd. Waarom moet dit vergeleken worden met het geen bitgebruik e.d. Volgens mij is dat een hele andere discussie die heel ergens anders gevoerd moet worden, maar niet hier.

En ja, een paard kan geleerd hebben 90% van het gewicht op de achterhand te zetten, maar dat krijg je nu dus nooit meer voor elkaar, dat had je dan van tevoren moeten doen en aangezien niemand dit aan ziet komen..

Paard kan niet meer draven, niet meer galopperen, alleen maar voortstrompelen, en jij vindt dat zo'n dier moet blijven leven? En dan beweren dat je van paarden houdt?
Bovendien is een kuddeleven voor zo'n dier dus ook niet meer mogelijk, dier kan zich nauwelijks verweren, een bok geven naar een ander paard kan niet, lekker met de rest mee rennen kan hij ook niet meer, een keertje maaien met z'n benen kan niet, hele lichaamstaal is naar de knoppen door zo'n prothese.

(sorry Nansje, maar vind je opmerking echt beledigend, ik zou het beste willen voor zo'n dier, en dat is i.m.o. niet kostte wat kost een dier in leven houden. Wie ben jij dan om te zeggen dat ik niet van dieren houdt?)

@_Bitje_ wat uit de filmpjes op te maken is, is dat hij alleen een soort strompelende stap heeft, maar draven en galopperen is niet meer mogelijk.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:27

Mijn hemel wat een akelig gezicht om dat beest zo te zien lopen op het bovenstaande filmpje. Dit is echt zo typisch Amerikaans. Dat beest is imo beter af met een spuitje dan om de rest van zijn leven als een hinkepoot door te moeten gaan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:28

Donderwolkje schreef:
JoyCiej007 schreef:

Even filmpje van Hart van Nederland gezien; echt bizar joh!
Maar wat ik uit het fimpje begrijp is dat dit dier een paardwaardig bestaan kan leven, zolang het niet bereden wordt.
Dikke prima toch?

@ Donderwolkje: wat ik er van weet is dat ze de problemen niet volledig weg konden halen qua ademhaling en longinhoud, maar ze hebben de klachten wel drastisch kunnen verminderen.
maar vond het al erg genoeg dat dit dier zo oud heeft mogen worden en dan nog zo'n ingrijpende operatie. Als een veulen met zo'n gigantische afwijking wordt geboren, dan laat je die inslapen.

In het algemeen:
bovenstaand filmpje waarvan men zegt 'oh dat gaat al beter';
paard strompelt nog steeds en loopt (uiteraard) gigantisch kreupel. Laat goed zien dat pony nooit normaal zal kunnen rennen, bokken, gek doen, of zelfs maar een drafje. hoe kan het dan nog paardwaardig leven??

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:31

xEline schreef:
maar een paard dat niet lekker in zijn vel zit of stress heeft die gaat niet lekker staan grazen.

Oh nee? Waar haal je die wijsheid vandaan?
als een paard ziek is en jij ziet dat als eigenaar doordat hij bijv. geen of weinig eetlust heeft ja, maar dat is toch niet hier mee te vergelijken?

Het is een feit dat ieder paard lekker wil rennen, spelen en bewegen op z'n tijd, de 1 wat meer dan de ander misschien, en bovendien moeten ze kunnen vluchten.
Als dit beest dat ook maar probeert klapt ze zó door alle 4 haar benen heen.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:38

als ik dat paardje zie opstaan op 3 benen,
doet dit paardje het sneller op 3 benen dan mijn paard op 4.

Nansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:38

secricible schreef:
@Nansje: Dus als het erger kan, dan moeten we dit maar toelaten? Wat een wereld krijgen we dan... Echt, je redenatie is heel erg vreemd. Waarom moet dit vergeleken worden met het geen bitgebruik e.d. Volgens mij is dat een hele andere discussie die heel ergens anders gevoerd moet worden, maar niet hier.

En ja, een paard kan geleerd hebben 90% van het gewicht op de achterhand te zetten, maar dat krijg je nu dus nooit meer voor elkaar, dat had je dan van tevoren moeten doen en aangezien niemand dit aan ziet komen..

Paard kan niet meer draven, niet meer galopperen, alleen maar voortstrompelen, en jij vindt dat zo'n dier moet blijven leven? En dan beweren dat je van paarden houdt?
Bovendien is een kuddeleven voor zo'n dier dus ook niet meer mogelijk, dier kan zich nauwelijks verweren, een bok geven naar een ander paard kan niet, lekker met de rest mee rennen kan hij ook niet meer, een keertje maaien met z'n benen kan niet, hele lichaamstaal is naar de knoppen door zo'n prothese.

(sorry Nansje, maar vind je opmerking echt beledigend, ik zou het beste willen voor zo'n dier, en dat is i.m.o. niet kostte wat kost een dier in leven houden. Wie ben jij dan om te zeggen dat ik niet van dieren houdt?)

@_Bitje_ wat uit de filmpjes op te maken is, is dat hij alleen een soort strompelende stap heeft, maar draven en galopperen is niet meer mogelijk.

Sorry dat je je door mijn mening zo beledigd voelt,en dat je je schuldig voelt over het rijden met een bit, het ging mij er meer om dat het houden van dieren/paarden sowieso dan onnatuurlijk is voor een dier;) snap je? wij moeten zonodig er op rijden en ze uit de wei halen daar voor! goed lezen!

Het gaat er om, ik kon ook niet meer rennen, niet eens meer bewegen, en ja tegen mij kon je dat ook vertellen, tegen paard niet, maar paarden zijn niet dom;) Ik wilde ook niet gelijk dood, maar me aanpassen!
Paarden snappen dondersgoed wat er aan de hand is.... zotezien staat die pony niet alleen, ik zeg ook niet dat dit het ideale beeld is, maar dat we er naar toe werken..... al doen we er nog 100 jaar over :P ook niet goed begrepen!
Je moet ergens beginnen met een betere toekomst en leer.

zie ook liever een paard gewoon 100% in orde zoals iedere paardenliefhebber hier! Maar snappie???? Waarom dit zielig noemen terwijl een paard ook nooit gevraagt heeft om de dingen die wij met ze deden..... moet zeggen, tegewoordig gaat al beter met al die NH dingen!

Nansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:40

of zeggen we ook AHHWWWW tegen elke gehandicapte mens? die vaak gelukkiger zijn dan de niet gehandicapten

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 23:25

Weet je.., ergens is het natuurlijk te gek voor woorden.
Vooral als je bedenkt dat véle mensen in Amerika, nauwelijks grote ziektekosten kunnen betalen...

Maar aan de andere kant vind ik het fantastisch! Natuurlijk is het geen 'paardwaardig bestaan' als je het gaat vergelijken met het 'wilde paard'. Maar ik vind het raar om dat te doen. Deze pony is verre weg van 'wild'. Deze pony heeft allang geleerd dat het niet HOEFT te vluchten.
Hij wordt beschermd door alles en iedereen. Voor deze pony bestaat er geen kwaad meer!
Moet je kijken hoeveel liefde en aandacht dit dier krijgt. Daar kan menig paard van smullen!
Okee, het zal waarschijnlijk niet meer kunnen draven of galoperen, maar ik moet zeggen dat ze ondanks dat ze strompelt, flink doorstapt. Misschien kan ze niet meer in de kudde lopen, maar waaorm zou ze niet een andere rustige shet als maatje kunnen hebben??
Ik denk dat deze pony de mens ook als haar paard-maatjes zal beschouwen. In elk geval is de mens voor deze pony een paard-leider die haar in alle opzichten beschermd.

Bekijk het laatste filpje nou nog eens goed!!
Ze lijkt te strompelen, maar dat doet ze niet in het voorbeen. De voorbenen zet ze redelijk gelijkmatig neer. Ze belast haar been wel degelijk goed. Ze compenseerd in de achterhand!! En dus zal ze eerder last krijgen van haar heupen dan van haar goede voorbeen.
Als belasting pijn zou doen, zou ze haar hoofd niet naar beneden brengen om te grazen. Maar dat doet ze maar wat graag!

Nee, ik heb NU geen medelijden meer met deze pony. Ze heeft waarschijnlijk een bestaan waar menig paard alleen maar van kan dromen!!
Ondanks dat ze niet meer kan rennen.

Aan de andere kant zal ik eerlijk zeggen, dat ik nooit zo ver gegaan was bij mijn paard/pony.
Ik geloof niet dat ik de moed op zou kunnen brengen voor het proces dat er aan dit 'geluk' vooraf is gegaan.
Molly heeft de moed echter nooit opgegeven, dat is mij wel duidelijk. Anders was het namelijk nooit gelukt!!!

En daarom geloof ik dat deze pony hardstikke blij is met haar bestaan.
Laatst bijgewerkt door Tellisto op 10-04-10 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 23:27

Molly is een klassiek voorbeeld van goede dingen die kunnen gebeuren wanneer mensen met een groot hart zich inzetten om het leven van een dier te redden.

Ahum...ik vind het een klassiek voorbeeld van een mens die zn dier niet wil missen (egoisme) en dus wil redden wat er te redden valt, zolang het dier maar bij haar blijft.
Molly loopt achter ook niet lekker en naar mijns inziens was inslapen de beste oplossing.
Al die behandelingen moeten zoveel pijn gedaan hebben....en ik geloof niet dat ze nu pijnloos is.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 23:28

Ik denk persoonlijk dat het lastig te beoordelen is vanaf een filmpje of foto.
Of het voor 't beestje fijn leven is vind ik moeilijk te zeggen zo, maar het is wel zo dat dit 1 van de eerst op paard toegepaste prothese's is, en ik denk dat er in de toekomst zeker betere prothese-paardenbenen zullen komen die misschien prettiger lopen dan deze. Je moet toch ergens beginnen zoals iemand al zei, de eerste mensenbeen-prothese zal oko niet de beste zjin geweest. :)

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 00:20

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 02:57

Citaat:
maar dit dier heeft het maar getroffen! Met 90% van de bokkers was ze allang dood! End ie beweren van dieren te houden!

Dus omdat ik deze pony liever uit haar lijden verlost had ipv haar zo te laten leven omdat ik dat graag zelf wil hou ik niet van dieren? Sorry hoor, maar het moet niet gekker worden 8)7

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 03:05

Molly graasd gelukkig lekker door, wel vraag ik me af welke boodschap hiermee gebracht moet worden. Ik heb de serieuse snuitjes gezien van de kinderen.

Ik weet nog niet zonet of dat we met ons allen ons moeten gaan storten in een wereld van paarden met een prothese, wordt daar de eigenaar blij van of het dier?

Zo te zien lijkt Molly het best te vinden maar kan ze mee met anderen of moet ze apart gehouden worden daarvan, wat vindt ze daar nu zelf van en eventueel andere paarden die hiervoor aangeboden gaan worden?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 06:43

Donderwolkje schreef:
Een paard met veel pijn eet niet goed.
Mijn conclusie is dan dat de pijn mee valt, aangezien het dier er goed uit ziet en goed lijkt te eten.

Misschie de eerste paar dagen maar daarna beginnen de meeste echt wel weer. Mijn pony had haar schoudergewricht compleet naar de knoppen en ontwricht, mevrouw at nog steeds prima. Graasde vrolijk en at altijd haar brokken en hooi op.

En mijn pony liep niet eens zo veel slechter als deze, zonder pijnstillers. Het beest moet door een hel gegaan zijn met een vrijwel verbijzeld gewricht dat bij iedere stap terug schoot en weer ontwrichten.
Dus nee ik vind dit geen paardwaardig bestaan, het zou me niks verbazen als deze pony meer pijn heeft dan ze laat zien.

De vergelijking met gehandicapte mensen vind ik eigenlijk walgelijk, mensen hebben een heel ander besef en denken compleet ander dan paarden. We zijn ook heen anders gebouwd waardoor we ons kunnen verplaatsen in bijvoorbeeld een rolstoel. Daarbij zijn wij geen vluchtdieren paarden wel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 07:24

Donderwolkje schreef:
Ik kan het filmpje niet zien, dus heb geen bewegende beelden.

Ik vind het eerlijk gezegd wel een hele gave ontwikkeling.
Denk net als marjoleinft dat hier voor de toekomst wel mogelijkheden in zijn.

Over het lot van deze pony zal ik niet oordelen, aangezien ik de pony niet ken en niet weet of het dier nog wel of niet gelukkig is.
Ik ga er maar van uit dat deze eigenaren, die zoveel geld voor het dier over hebben, zelf deze inschatting wel kunnen maken.
Ik denk dan maar even vanuit de mens: Genoeg mensen die liggend of voor een groot deel verlamd door het leven gaan en toch nog plezier in het leven vinden...

Je kan een mens niet met een dier vergelijken en andersom.
Ik vraag me af wat er gebeurd als de pony ergens van schrikt. Mocht het mijn paard overkomen dan is het wel duidelijk wat er gebeurd en gaat het paard te hemelen.
Ik zie de pony verder niet als voorbeeld voor de mens, daar hebben we wel mensenvoorbeelden van (paralypische spelen bv).
En voor ontwikkeling van protheses bij mensen kun je toch beter feedback krijgen van een mens dan van een paard dacht ik zo.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 08:03

Hier ervaring met een paard dat geen paardwaardig leven meer kon hebben.. Ik denk ergens dat het wel te doen is voor een paardje, maar het beestje moet zich zo veilig voelen, dat het geen behoefte heeft aan vluchten.. ( iets wat praktisch onhaalbaar is bij een vluchtdier ) en als ze bij een kudde gezet wordt, die eens een sprintje wil trekken.... Nee, mijn gevoel hierbij is niet goed.. Beestje kan niet lopen hoe het wil, niet vluchten wanneer het weg wil. En beestje wordt van hot naar her gesleept om het verhaal te verspreiden. Brengt een hoop stress met zich mee, bij een 100% gezond paard ook.
Ik vind het prachtig dat zoiets ontwikkeld kan worden, maar echt werken doet het nog niet..