Meer dan helft van paarden en pony’s in Nederland is te dik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Meer dan helft van paarden en pony’s in Nederland is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:10

Ik ben dan weer stinkend jaloers op die mensen hier die zitten met te dikke paarden. Ik voer tegen de klippen op en het is zo moeilijk om hem op gewicht te houden! Ik krijg hem meestal kantje boord goed, maar als er dan weer iets is waarvan hij gestresst raakt en hij staat weer hartstikke opgetrokken en knal daar zijn de ribben weer.
En de schimmel kocht ik met een dikke wintervacht, had er weinig aparts aan gezien, tot ik ging scheren := Nu begint hij op gewicht te komen, maar dat gaat langzaamaan.
Volgens mij krijg je met die spekkies ook minder commentaar, ik heb al heel wat gehoord in de afgelopen jaren..

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:23

Urilelle, klinkt bekend.

Ik heb echter ook het andere uiterste staan, hoewel die in superconditie was en ineens op rust moest. Die krijg ik ook echt niet meer terug in zijn sport model, terwijl ik er genoeg van weet.

Mensen die een paard hebben wat makkelijk op gewicht is hebben makkelijk praten, soms kan je vanwege blijvende blessure minder intensieve beweging geven en die beesten gaan dan gewoon groeien.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:24

Ik denk ook dat het ook aan de bouw van een paard ligt. Die van mij is breed gebouwd, dikke benen, dus dat zal geen gigantisch slanke pony worden, volgens mij ziet dat er ook niet uit dan :=

Maar goed, ik ken 3 pony's die zich letterlijk aan het dood eten zijn.. Een arabier, waar je geen arabier meer van kan maken omdat ie gewoon zoooo dik is, hij heeft nog net geen vet op z'n voorhoofd, 2 andere pony's zijn ook zo dik.. Naja 1 nu niet meer, die gigantisch hoefbevangen en van de pijn onwijs afgevallen. Dat is gewoon zo sneu!
En ja, die man zegt dan gewoon "ze zijn aan de dunne kant", terwijl ze gewoon bijna uit elkaar knappen...
DB is weleens gebeld.. Maar goed zijn oudere pony's en dan zien ze er ineens goed uit?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:28

En hoe ziet het gemiddelde paard eruit als het op een goed gewicht is? Iemand een foto?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:35

ik vind dat mijn ene paard er eigenlijk suoergoed uit ziet, niet te dik maar ook niet te dun.
mijn oudje daarin tegen, tsjah ze heeft een dikke pens. maar denk dat dat ook komt doordat ze gefokt heeft. want nu zo na de winter kan ik toch wel dr ribbetjes voelen dus probeer er toch eigenlijk wel wat meer op te krijgen nu. dus die vind ik wel eens lastig, mensen zeggen dan jeetje die is dik, is ze drachtig? terwijl als je dan even goed kijkt en voelt je wel dr ribben voelt.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:36

Hier precies zo, familie van elkaar he. :(:)

Urielle schreef:
Ik ben dan weer stinkend jaloers op die mensen hier die zitten met te dikke paarden. Ik voer tegen de klippen op en het is zo moeilijk om hem op gewicht te houden! Ik krijg hem meestal kantje boord goed, maar als er dan weer iets is waarvan hij gestresst raakt en hij staat weer hartstikke opgetrokken en knal daar zijn de ribben weer.
En de schimmel kocht ik met een dikke wintervacht, had er weinig aparts aan gezien, tot ik ging scheren := Nu begint hij op gewicht te komen, maar dat gaat langzaamaan.
Volgens mij krijg je met die spekkies ook minder commentaar, ik heb al heel wat gehoord in de afgelopen jaren..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:48

phormicola schreef:
En hoe ziet het gemiddelde paard eruit als het op een goed gewicht is? Iemand een foto?

Ik vond Devdan op de hengstenkeuring van 2009 precies goed en kreeg ook met de hengstenshow een tijdje erna complimenten over het voerbeleid, dus ik denk dat dit er aardig bij komt:
[ITP] Reedhill's Devdan op de hengstenkeuring

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:50

Die van mij is juist altijd te dun! Terwijl onze shetlander inderdaad al gauw veel te dik is, krijg ik er bij de e-pony geen vetje aan..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:50

Beetje hetzelfde probleem als bij mensen, degenen die te zwaar zijn zouden moeten minderen en degene die te licht zijn krijgen het er niet bij....

Mijn paard komt ook niet snel aan maar ik krijg wel vaak complimenten dat ie er mooi uitziet, niet teveel en niet te weinig. Het lastige is net wat Urielle zegt, zodra er iets is zie je m dus wel gelijk invallen.

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:53

Ja, wat erin gaat als energie, moet natuurlijk ook verbruikt worden. Logisch dat een paard dan te dik wordt... Is bij mensen ook zo. Die van mij krijgt verdeeld over de dag 4 porties hooi (1 a 2 plakken per keer) en maar een 1/4 kg basisbrok. Zodra hij straks de wei in gaat, gaan we de porties minderen maar krijgt hij nog steeds hooi. Verder train ik hem op een normale manier 4 a 5x per week. Is nu dus super op gewicht.

Hoorde laatst iemand over zijn fries praten. Is ook veel te dik. De DA heeft hem al gewaarschuwd. Het arme dier krijgt gewoon 1½ kg basisbrok en staat 24/7 buiten niks te doen. Dat is toch vragen om problemen? Ik snap zulke mensen niet.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:54

horse4fun schreef:
Ja, wat erin gaat als energie, moet natuurlijk ook verbruikt worden. Logisch dat een paard dan te dik wordt... Is bij mensen ook zo.

Das wel erg kort door de bocht hoor, net als dat niet alle mensen eenzelfde verbruikssysteem hebben, hebben paarden dat ook niet!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:05

horse4fun schreef:
Hoorde laatst iemand over zijn fries praten. Is ook veel te dik. De DA heeft hem al gewaarschuwd. Het arme dier krijgt gewoon 1½ kg basisbrok en staat 24/7 buiten niks te doen. Dat is toch vragen om problemen? Ik snap zulke mensen niet.

Zal ik jou zeggen dat mijn zwarte met zijn peesblessure (dus alleen wat stappen op het harde!) dagelijks kreeg:
3 kilo Mijten gerstemix, 2 emmers Hartog grasmix, 1 emmer geweekte Subli Seniores Priores, 1 baal hooi (15-20 kilo, goede kwaliteit) en dan NOG te iel stond? Men, wat wou ik dat dat beest vet werd van 1,5 kilo basisbrok maar als ik dat voer komt de dierenbescherming hem ophalen vrees ik :=

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:17

Je kunt ook een paard teveel voeren en dat hij daarvan druk wordt en daardoor afvalt.
Zo een staat er hier ook. Op verschillende stallen gestaan. Paard was een wever, erg druk op stal. Moest elke dag weidegang, maar dat gaat niet overal. Was veel te mager, dus veel brok er in, waardoor hij nog weer drukker werd.
Nu staat hij hier. Komt elke dag buiten. Krijgt in de winter een kilobasis bok,maar in de zomer de helft. Onbeperkt hooi.
Hij is hier veel rustiger geworden en vorig jaar kreeg zijn eigenaresse van de instructrice te horen dat ze hem wel dik vond (was hij ook wel een beetje)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:22

phormicola schreef:

Lees even terug zou ik zeggen - dan kun je de link vinden die ik gaf voor World Horse Welfare en dan kun je zien hoe een paard met goed gewicht er moet uitzien. ( Uitleg van de Body score - de beste score is 3)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:26

mijn paarden zijn allemaal gelukkig niet te dik,, allemaal kun je de ribben voelen, en in bepaalde stand ( hoofd naar 1 kant zelf zien. )
volgens de dierenarts is dit de beter conditie,, zodra je ze niet meer voelt begin je toch echt een probleem te ontwikkelen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:31

Urielle schreef:

Dat herken ik helemaal. Mijn Friese merrie is ook niet dik te krijgen. Het lijkt echt net of ze gewoon te weinig eten krijgt. Gelukkig heb ik nog meer paarden, die wel goed op gewicht zijn, zodat 'men' kan zien dat ik mijn dieren echt niet uithonger.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:05

Ik heb gewoon altijd geleerd dat je de ribben moet kunnen voelen maar niet mag zien. Daar voer ik de paarden op en ze doen het super!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:11

Tja, eerlijk is eerlijk, ik hou ook wel van een dikke kont bij een paard. Maar gezond is het niet natuurlijk en ik probeer die van mij ook goed op gewicht te houden. Meestal lukt dat in de winter wel, maar in de zomer is het toch moeilijker met die volle weides.

Merk wel dat als hij veel speelvriendjes heeft, dat hij toch slanker blijft. Deze winter staat hij met een merrie die niet zoveel speelt en dan beweegt hij ook wat minder. Terwijl hij afgelopen zomer wel een buik had, maar niet veels te dik was. toen had hij wat meer vriendjes die graag speelden.

Moet zeggen dat ik Devdan ook mooi op gewicht vind, maar ik vraag me ook af of hij voor de keuring nog veel ruwvoer kreeg omdat hij geen gras/hooibuik heeft.

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:23

Liever iets te dik dan te dun! Dat is mijn statement. En spieren maken een paard ook zwaarder wegen? Dus telt dat dan ook voor TE zwaar?:S

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:24

Wij zijn ook schuldig. We hebben de paarden nog nooit te schraal gehad, maar wel te dik. We voeren veel ruwvoer om verveling tegen te gaan.
Als de paarden goed in het werk staan, heb ik ze liever voller. Mijn ruin valt meteen af na een wat zwaardere training, trailerrit (spanning) of een ontmoeting met andere ruinen/hengsten (macho gedrag). Hij kan dan beter iets reserve hebben.
Mijn pony had dat ook. Die kon behoorlijk wat voer hebben.

Maar dat waren/zijn dan wel de paarden die het meeste moesten werken. Juist de andere paarden werden dik van lucht. Dat zijn dan ook nog eens de dominate paarden die het meeste gras en hooi binnen krijgen in het weiland. :roll: Moeilijk, hoor...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:37

Urielle schreef:
horse4fun schreef:

Zal ik jou zeggen dat mijn zwarte met zijn peesblessure (dus alleen wat stappen op het harde!) dagelijks kreeg:
3 kilo Mijten gerstemix, 2 emmers Hartog grasmix, 1 emmer geweekte Subli Seniores Priores, 1 baal hooi (15-20 kilo, goede kwaliteit) en dan NOG te iel stond? Men, wat wou ik dat dat beest vet werd van 1,5 kilo basisbrok maar als ik dat voer komt de dierenbescherming hem ophalen vrees ik :=

Mijne heeft nu peesblessure (met dat stappen op het harde) en staat op 80-100 gram basis brok, 800 gram Dieet-Muesli en 6-8 kilo hooi. En nog blijft ze wat aan de dikke kant. Gelukkig al wel wat afgevallen. Ik wil haar gewoon voldoende ruwvoer bij blijven geven, tegen verveling en goed voor de darmen.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:53

Ik heb de mijne denk ik ook wel iets aan de dikke kant. Ik vind het wel prima zo, zie liever ietsje vollere paarden dan die dunne buikjes. Ik voer ze absoluut niet veel (denk zo kwart kilo sportbrok met kwart kilo muesli zonder haver, denk in totaal ongeveer 10 kilo hooi per dag, redelijk oud en droog), maar moet die beeste wat te doen geven. Die breken anders de stal af of slopen het hek van de paddock..

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:56

wil even zeggen die van mij is ook altijd veelste dik maar hij heeft er dan ook erg aanleg voor.... hij groeit gewoon van lucht..
staat 's omers op heel kort gras maar hij word wel steeds dikker dus beetje vaag allemaal ..

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:02

Ja, ik ben er ook schuldig aan O:) .. sorry

LauraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:02

Heb altijd geleerd dat je de ribben niet maar zien maar wel moet voelen. Mijn verzorgpaard was eerst wel een beetje te dik maar ik vind het nu wel meevallen. De shet die bij haar in de wei staat is wel echt veelste dik maar daar wordt aan gewerkt ;)