Ondervoede Latijnse paarden vaak verwerkt in snacks

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:27

goeroe schreef:
Suus schreef:
Zucht. Waarom kunnen we niet eens vooruit op dierenwelzijnsgebied, in plaats van achteruit?

Omdat 'we' 1) veel meer vlees willen eten dan we ooit op een diervriendelijke manier zouden kunnen produceren en 2) niet bereid zijn om meer te betalen voor een product dat op een relatief diervriendelijke manier tot stand is gekomen.

Amen! Als de vraag naar vlees wereldwijd zou dalen dan gaat Nederland vanzelf mee in die inkrimping en dus vooruit op dat gebied, maar dat zullen helaas alleen maar dromen blijven ben ik bang.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:21

Voor mij voortaan een kaassoufle

Kendra

Re: Ondervoede Latijnse paarden vaak verwerkt in snacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:46

Bizar! Veel Nederlanders willen hun paard niet naar de slacht brengen - en houden daarmee (indirect) deze praktijken in stand.......

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:02

Kendra schreef:
Bizar! Veel Nederlanders willen hun paard niet naar de slacht brengen - en houden daarmee (indirect) deze praktijken in stand.......

Dat is om twee redenen onzin. Ten eerste zijn er te weinig paarden om aan onze eigen vraag te voldoen. Zelfs al zouden alle paarden in Nederland geslacht worden (en dan bedoel ik natuurlijk niet acuut, maar in plaats van inslapen) dan kwam het nog niet in de buurt. Overigens wil die vraag niet zeggen dat we het allemaal zelf opeten, het meeste wordt weer verkocht naar het buitenland. Ten tweede wordt bijna al het vlees van in Nederland geslachte paarden geëxporteerd naar België, Frankrijk en Italië en komt dus niet op Nederlandse borden terecht.

Ik hoop dat iedereen die nu overstapt op kaassoufflés zich ook eens laat informeren over de manier waarop wij in Nederland dieren voor de slacht houden. Redenen genoeg om eens een dagje het vlees te laten staan. Is ook beter voor het milieu en je eigen gezondheid, dus je slaat 3 vliegen in één klap, als het er al niet meer zijn. :Y)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:54

ik krijg gwn buikpijn van dit soort nieuws, zooo zielig ;(

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:57

Het verbaast mij eigenlijk hoe weinig mensen weten dat dit al jaren zo is. Alles wat in NL geslacht wordt gaat naar het buitenland. Het vlees wat hier te koop is komt 9 van de 10 keer ook weer uit het buitenland.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:04

Inderdaad: Gewoon GEEN vlees eten, daar doe je alle dieren uiteindelijk een plezier mee. En als je dan af en toe wat wil eten, koop dan vlees bij de boer of bij een biologische supermarkt.. En je gezin overtuigen dat je niet elke dag vlees hoeft te eten, want dat is echt nergens voor nodig. Als iedereen (veel) minder vlees gaat eten, dan heeft het ten minste echt een effect.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:09

Weet je wat het nadeel dan alleen weer is? Er gaan dan zoveel boeren ter gronde omdat ze dan failliet gaan. De boeren in bijvoorbeeld Argentinië kunnen met deze handel net overeind blijven, wat moeten ze straks doen als de complete in- en export daalt?

Begrijp mij niet verkeerd, ik zie het liever ook anders maar zomaar iedereen geen vlees meer laten eten kán gewoon niet werken.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:12

Daar heb je ook weer een punt. Maar ik vind dat Latijns Amerika gewoon de regels moet aanspannen, dieren alleen in veilige vrachtwagens vervoeren en om de zoveel tijd eten en drinken geven. En het pijnloos slachten. Zoveel moeite en verandering is dat echt niet....

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:13

rnIedereen is nu verontwaardigd, maar waar gaan de paarden naartoe van de jaarlijkse paardenmarkten, de grote vrachtwagens van Spanje en Italie, dan spreken wij nog niet over Belgie waar nog paarden naar Duitsland en Frankrijk gaan om geslacht te worden.
Liever zou ik zien, dat iedere paardeneigenaar nadenkt bij zijn paard, ga ik het aanbieden om te slachten, waar en door wie. Al die veulentjes die gefokt worden en dan op transport gaan naar Italie/Spanje/Frankrijk enz.... dan zijn het Belgische of Nederlandse dieren. Zelf eet ik geen paardenvlees, mijn maag draait al om als ik een persoon 100 gram gerookt paardenvlees hoor vragen, daar zijn diverse redenen voor. In Belgie zijn zoveel paarden die mishandeld worden, die ook moeten geholpen worden, dan moet je niet zijn bij bepaalde dierenrechtenverenigingen, je moet vechten om het in een krant te krijgen en hier gaat weer de sensatie, in verre landen daar moeten wij nu voor opkomen.
Neen, kom op voor je eigen veulentje, voor je eigen paardje en tracht als dit allemaal in orde is dieren in een ander land te redden. Dieren hebben een hart en voelen ook pijn, de onze zowel als die in een ver land, maar heel de wereld redden gaat niet.
Laatst bijgewerkt door Adri op 08-04-10 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:13

Blijkbaar wel, anders was het al lang doorgevoerd. Vergeet niet met wat voor een land je te maken hebt. Wij hebben de verstand van zaken dat dit echt niet kan, zij hebben dat nog niet. Hier gaat tijd en bovenal geld in zitten om de export te verbeteren.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:15

Nee, Latijns Amerika is gewoon laks kwa regels en is zo corrupt als een hond vol vlooien. Als dat verandert is er heel veel mogelijk en is dit zo opgelost.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:20

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:24

magda_90 schreef:
[edit] Overigens snap ik het hele beleid van die internationale vlees- /veehandel niet. Er wordt zoveel vee afgemaakt waardoor er veel restproducten over blijven wat weer verwerkt moet worden. Maar het overige spul naar bijvoorveeld Afrika sturen? Ho maar.

Dat is iets wat je absoluut niet moet doen; onze restproducten dumpen in Afrika. Het gebeurt trouwens al vaak wel. Maar door onze goedkope massaproductie (vlees, groente etc) dat ook goedkoop op de Afrikaanse markt terecht komt raakt de Afrikaanse boer zijn eigen vlees of groente niet meer kwijt. Gaat failliet en weer een gezin zonder inkomen.

Maar ik ben het met je eens dat er wel iets goed verkeerd zit in de productie van eten. In ontwikkelingslanden gaan ze dood van de honger en hier gaan we dood aan overgewicht.....

Dat de paarden daar in dat soort landen zo behandeld worden, in zulke grote getalen, is toch een gevolg van de vraag die ernaar is. Mensen blijven gewoon het vlees eten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:26

Juangi schreef:
Nee, Latijns Amerika is gewoon laks kwa regels en is zo corrupt als een hond vol vlooien. Als dat verandert is er heel veel mogelijk en is dit zo opgelost.

Dat is inderdaad zo, maar het neemt niet weg dat ze waarschijnlijk ook niet beter weten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:27

Kaartje23 schreef:
magda_90 schreef:
[edit] Overigens snap ik het hele beleid van die internationale vlees- /veehandel niet. Er wordt zoveel vee afgemaakt waardoor er veel restproducten over blijven wat weer verwerkt moet worden. Maar het overige spul naar bijvoorveeld Afrika sturen? Ho maar.

Dat is iets wat je absoluut niet moet doen; onze restproducten dumpen in Afrika. Het gebeurt trouwens al vaak wel. Maar door onze goedkope massaproductie (vlees, groente etc) dat ook goedkoop op de Afrikaanse markt terecht komt raakt de Afrikaanse boer zijn eigen vlees of groente niet meer kwijt. Gaat failliet en weer een gezin zonder inkomen.

Maar ik ben het met je eens dat er wel iets goed verkeerd zit in de productie van eten. In ontwikkelingslanden gaan ze dood van de honger en hier gaan we dood aan overgewicht.....

Dat de paarden daar in dat soort landen zo behandeld worden, in zulke grote getalen, is toch een gevolg van de vraag die ernaar is. Mensen blijven gewoon het vlees eten.

Het is een lastig onderwerp. Door mijn voorstel inderdaad te doen, gaat de plaatselijke boer failliet, maar aan de andere kant, door die tekortkomingen van onze kant aan te vullen, dan zou dat op termijn ook moeten helpen?

Ik ga hier binnenkort eens goed over nadenken.

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:34

magda_90 schreef:
Het is een lastig onderwerp. Door mijn voorstel inderdaad te doen, gaat de plaatselijke boer failliet, maar aan de andere kant, door die tekortkomingen van onze kant aan te vullen, dan zou dat op termijn ook moeten helpen?

Ik ga hier binnenkort eens goed over nadenken.

Ik zou er meer voor zijn die landen zichzelf te laten redden. Dat ontwikkelingshulp niet helpt is wel een beetje gebleken, al zoveel jaren hulp en we zijn niet veel verder. Veel van het geld voor die landen komt bij hun corrupte leiders terecht en niet bij de arme boeren. Daar gaat het al fout. Verder mogen Afrikaanse landen geen bewerkte producten exporteren naar Westerse landen. En met bewerkte producten (pindakaas bijvoorbeeld) is meer geld te verdienen dan onbewerkte producten (pinda's bijvoorbeeld). De Westerse wereld beschermt zijn eigen markt en voorkomt daarmee dat ontwikkelingslanden echt mee mogen doen, zij kunnen dus niet rijk worden.

Maar dit is natuurlijk wel off topic...

Roxymo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:35

mag ik aub die vreselijk mannen iets aan doen?!?!?!?!!! dat soort mensen HAAAAAAT ik uit de grond van mijn hart!!
hartversheurend vreselijk

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:39

Roxymo schreef:
mag ik aub die vreselijk mannen iets aan doen?!?!?!?!!! dat soort mensen HAAAAAAT ik uit de grond van mijn hart!!
hartversheurend vreselijk

Die mannen doen het ook met een reden. Latijns Amerika is natuurlijk ook erg arm. En als je geen geld hebt doe je veel voor geld. Stel je voor dat je kinderen hebt, die moeten ook eten, naar school, naar de dokter. En dan zullen ze eerder bezuinigen op het welzijn van hun dieren... Ik praat het niet goed, maar overal zitten meerdere kanten aan.

Neemt niet weg dat het verschrikkelijk is voor die arme paarden. Geen enkel dier zou zoiets mee mogen maken. |(

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:44

magda_90 schreef:
Amen! Als de vraag naar vlees wereldwijd zou dalen dan gaat Nederland vanzelf mee in die inkrimping en dus vooruit op dat gebied, maar dat zullen helaas alleen maar dromen blijven ben ik bang.

De vraag naar vlees zal wereldwijd niet dalen. Juist eerder fors gaan stijgen (en dit soort praktijken steeds meer in stand houden). Als arme landen rijker worden gaan ze meer vlees eten (denk aan China) dus de vraag naar vlees stijgt nog steeds.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:44

Over Canada schande spreken en ontkennen dat het niet in Europa gebeurd, laat staan Nederland. En toevallig gevolgd door dit nieuwsbericht over België, wanneer gaan de ruiters eens eindelijk hun ogen openen waar hun vlees vandaan komt?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:51

Kaartje23 schreef:
magda_90 schreef:

De vraag naar vlees zal wereldwijd niet dalen. Juist eerder fors gaan stijgen (en dit soort praktijken steeds meer in stand houden). Als arme landen rijker worden gaan ze meer vlees eten (denk aan China) dus de vraag naar vlees stijgt nog steeds.

Vandaar dat het alleen maar dromen zullen blijven.

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:57

Hoog tijd dat dit soort filmpjes op televisie uitgezonden worden. Bij voorkeur rond de klok van 18.00 en 20.00. Waarschijnlijk komt dat harder aan dan de huidige filmpjes waarbij uitgelegd wordt hoeveel ruimte een kip heeft etc...

Echt te walgelijk voor woorden.

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:12

ronduit walgelijk. naast het onmetelijke dierenleed ben ik gewoon zo geschokt dat wij het allemaal normaal vinden dat we genoegen nemen met tweederangs vlees; het betreft hier restafval! in de spits van vandaag stond een quote van een van de medewerkers van de slachterij en die gaf aan dat niemand anders dit vlees zou willen, behalve wij dan!!! wat zegt dat niet over onze beschaving...
toch ben ik blij dat dit soort berichten steeds meer naar buiten komen. misschien is het een utopie maar ik geloof dat het best wel eens zo zou kunnen zijn dat wij over 50 jaar aan onze kleinkinderen moeten uitleggen over de manier waarop wij vroeger met onze dieren omgingen en dat we het allemaal niet geweten hebbben...( durf de vergelijking tussen de bio industrie en het verhaal achter onze drang naar belachelijk goedkoop vlees en de holcocaust nog niet helemaal te maken maar mijn inziens komt het dicht in de buurt)

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:12

VOORLICHTING... de paardenhouders voorlichten, dat goed doorvoedde paarden meer opleveren dan die scharminkels, niet alleen qua produktie voor hen zelf als arbeidsdier, maar ook later als het dier niet meer kan werken.

Er worden nu mensen veroordeeld, mensen die vaak niet beter weten, gebrek aan kennis en kunde, Dat is simpel veroordelen, maar wat als er geen slachthuizen meer zijn, waar blijven die paarden dan?

Geen vlees meer eten is geen optie, bedenken wat je eet en drinkt wel. Om melk te verkrijgen zal de koe wel een kalf moeten krijgen anders is er geen melkproduktie, en kaas wordt niet alleen gemaakt van melk, je hebt ook stremsel nodig, als dat nietplantaardig is komt dat van een kalfje, een doodkalfje.
net als je leren schoenen, zadel en hoofdstel, en voor je mooie lamsvellenonderlegger moet ook een dier gedood worden. Er zijn zoveel produkten die we gebruiken die komen van gedode dieren.