Schuilstal voor paarden moet na 22 jaar afgebroken worden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:29

In die 22 jaar had er een mooi schuilbos geplant kunnen worden en zowiezo kun je in de natte/koude maanden met dekens werken.
Maar ik blijf het suf vinden dat de gemeente er nu pas mee komt!

capopjekop

Re: Schuilstal voor paarden moet na 22 jaar afgebroken worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:36

Beter laat dan nooit. Maar als je het goed aanpakt kan er best wat veranderen. Maar dan moeten mensen wel bij de gemeente aankloppen ipv op internet mopperen :)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:05

Ik blijf erbij dat als hier in ieder weiland waar paarden staan, een schuilstal gebouwd wordt, het echt géén gezicht zou zijn en een verstening zou betekenen van het buitengebied.

Imo zijn paardenhouders er steeds meer op uit, hun paarden zo goedkoop mogelijk te houden en kijkt men daardoor te weinig naar het paardenwelzijn en als ze daarop gewezen worden, wordt er met een boos vingertje naar de gemeente gewezen....

Paarden houden is nu eenmaal duur.... en als je het niet kunt betalen of geen goede ruimte kunt vinden, moet je niet zo egoïstisch zijn, ten koste van het dierenwelzijn een of meerdere paarden te houden.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:07

Lamar schreef:
manishdra schreef:
Voor iedereen die anderen een verrijdbare stal aanpraten... zie mijn post op pagina 4 van dit topic.
[VN] "Buitenlopende paarden moeten in pensionstallen staan"

Men dient de wet te kennen....

Sorry, maar ik ga mijn paarden echt NOOIT gedwongen een dagdeel op stal zetten. Daarbij zie ik niet in dat ik veel overbodig geld zou moeten uitgeven aan een pensionstalling terwijl ik 2 hectare eigen grond heb. Dat het geen zooitje moet worden snap ik ook wel, maar omdat de regels hoogstwaarschijnlijk door niet-paardenbezitters achter een bureautje zijn bedacht wil nog niet zeggen dat ik mijn paarden op een paardonvriendelijke wijze moet gaan houden cq opsluiten.

En aangezien Toos Hurkx haar paarden ook als haar "kinderen" ziet denk ik dat zij ze ook niet in een groepsgevangenis wil zetten.
Het wordt tijd dat er eens meer in het belang van het paard wordt gedacht! Ook bij sommige gemeenten.

Wie zegt dat je je paarden moet opsluiten. Ga gewoon opzoek naar een goede oplossing in samenwerking met de gemeenten. Je kunt wel harstikke tegen de wet ingaan, maar dan hebben we over 5 jaar hier een nieuwstopic staan "verrijdbare schuilstal moet na 5 jaar weg"... Er zijn genoeg gemeenten die wel mee willen werken. Helaas niet elke gemeente, maar de vraag is dan ook hoeveel onuitstaanbare paardeneigenaren hebben die al aan het bureau gehad? want daarvan zijn er ook voldoende.

En over het nieuwsartikel: je altijd bezwaar maken een beslissing van de gemeente, zo niet, dan was het of geen beslissing of ze hebben tijdens het bezwaartermijn niks uitgevoerd.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:16

slimmerik schreef:
Ik blijf erbij dat als hier in ieder weiland waar paarden staan, een schuilstal gebouwd wordt, het echt géén gezicht zou zijn en een verstening zou betekenen van het buitengebied.

Imo zijn paardenhouders er steeds meer op uit, hun paarden zo goedkoop mogelijk te houden en kijkt men daardoor te weinig naar het paardenwelzijn en als ze daarop gewezen worden, wordt er met een boos vingertje naar de gemeente gewezen....

Paarden houden is nu eenmaal duur.... en als je het niet kunt betalen of geen goede ruimte kunt vinden, moet je niet zo egoïstisch zijn, ten koste van het dierenwelzijn een of meerdere paarden te houden.

Ik ben het niet helemaal met je eens. Als de gemeente strikte regels stelt dan loopt dat verstenen wel mee. Daarbij mag niet in iedere wei een stal geplaatst worden, bijvoorbeeld wanneer de eigenaar ernaast woont dan mag het niet. Daarbij moet de stal vaak aan de rand van het perceel geplaatst worden enz enz. Voor de materiaalkeuze, hoogte enz zijn richtlijnen opgesteld. De gemeente kan er dus voor kiezen om alleen stallen toe te staan die in het landschap passen.

Daarbij is paarden thuis houden echt niet veel goedkoper dan op een pensionstal. En al helemaal niet als je kijkt hoeveel tijd er in gaat zitten om ze thuis te houden. Met uitmesten, weide-onderhoud enz ben je veel tijd en geld kwijt (weide onderhoud dan, in het geval van geld) wil je het goed doen. Dus dat vind ik een beetje kort door de bocht.

Ik houd mijn pony's thuis, omdat ik ze hier kan houden zoals ik vind dat paarden goed gehouden worden. Dat wil zeggen: 24/7 naar buiten met een schuilstal. Hier in de omgeving zijn weinig pensionstallen die dit doen (ik ken er iig geen een en ik heb gezocht toen ik de eerste brief over mijn stal kreeg). Daarbij heb ik paarden om er veel mee bezig te zijn en niet om ze ergens in een pensionstal te zetten.

Maar goed, zoals ik eerder al zei, hier lijkt het de goede kant op te gaan. De gemeente gaat eind deze maand in gesprek over het beleid en dan komt het in de raad. Dus de kans is zeer zeker aanwezig dat er een beleid komt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:31

Het hangt inderdaad van het landschap af. Nu kan het in Deest misschien gemakkelijker als hier in de omgeving Winterswijk wat weer een heel ander landschap is. Hoewel het me in Deest geen gezicht lijkt als er b.v. aan de dijk in ieder weiland een schuilstal zou staan. Vaak worden nl. de paarden in de winter in een andere wei gezet dan in de zomer etc....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:41

Dat speelt ook zeker mee, dus ik kan me ook zeker voor stellen dat de ene gemeente er makkelijker over doet dan de andere. Het gaat hier alleen om solidair gelegen weilanden met een agrarische bestemming. Het is hier erg landelijk, dus een houten stal past in het landschap (maar dat is mijn persoonlijke mening en die van veel mensen uit mijn dorpie). De weilanden die buitendijks liggen, horen bij de uiterwaard en dit is weer een onderdeel van de ecologische hoofdstructuur en daar mag weer niks gebouwd worden. Dus de 'echte' natuur wordt zeker wel beschermt. Al blijft de vraag of het landschapsvervuiling is toch een persoonlijk iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:50

slimmerik schreef:
Waarom moet de gemeente die verantwoording nemen? Die verantwoording ligt bij jou als paardenbezitter of paarden koper..... Je neemt toch geen paard als je die niet binnen de wetgeving een stal kunt bieden?

Beetje omgekeerde wereld.

Op de site van de dierenbescherming staat het volgende:

"Landbouwdieren in het buitengebied hebben recht op een dak boven hun hoofd. Dat stellen de Dierenbescherming, de Nederlandse Belangenvereniging van Hobbydierhouders en het Landelijk Kennisnetwerk Levende Have bij de start van een voorlichtingscampagne over schuilstallen".

Maar dan komen de gemeenten aan met dit mag niet en dat mag niet en wat dan wel mag blijft behoorlijk onduidelijk, wielen, verplaatsbaar, maar geen daadwerkelijke ontwerpen.
Als ze nou gewoon een aantal voorbeeldstallen zouden tonen die wel mogen dan zou ik daar de beste voor mijn paarden uit kiezen en die bouwen, geen probleem!!
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die niet over de financiële middelen beschikken om zomaar een schuilstal te bouwen maar daarom zou het ook fijn zijn als ze tussen de keuzes ook voor die mensen een low-budget stal zouden hebben.

En wat is nou geen gezicht...
Wat moeten die paarden wel denken over ons? Geen gezicht wat we van het mooie landschap gemaakt hebben met onze wegen en flats en nieuwbouwwijken, maar dan wel ontiegelijk moeilijk doen over een schuilstal.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:55

Gelukkig maakt de DB niet de dienst uit in Nederland. En wat low-budget stal? Blijf van die dieren af als je financieel niets voor ze kunt betekenen.

Erger me rot aan die mensen die voor status een paard moeten hebben maar ze niet een fatsoenlijk onderkomen en verzorging kunnen geven. Als je een paard aanschaft, gaat dat gewoon behoorlijk centjes kosten. Simpel..... als je je dat niet kunt veroorloven, blijf dan gewoon een paard van een ander verzorgen of ga bij een manege rijden.

Zadel niet de gemeenschap op met jouw probleem.

Ennuh paarden denken niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:07

Een low-budget stal wil niet per definitie zeggen dat hij slecht is, hoe kom je daar bij? Je hebt stallen van 2000 euro en stallen van 10000 euro, maar daarom functioneren ze beide wel goed. Dat heeft helemaal niets te maken met of je een paard wel of niet goed kunt verzorgen. Kilo's dure brokken erin gooien is ook niet goed verzorgen.
Daarbij zadel ik niemand op met mijn probleem, ik ga niet buiten de wet, de buren vinden mijn stal en de paarden prachtig, de paarden zijn erg gelukkig met hun vrijheid... ennuhhh...die van mij denken toch echt wel hoor :D

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:10

Ik voorzie toch dat gemeentes die overal (buiten de ecologische zones) houten stallen toestaan over een jaar of 10 met een giga probleem zitten. Als je nu al ziet hoe slecht houten tuinhuisjes etc. onderhouden worden, kan ik me voorstellen hoe het in die gemeentes dan in het buitengebied eruit ziet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:13

Daarom is het belangrijk dat ze richtlijnen opstellen waar iedere stal aan moet voldoen. Voldoet de stal niet dan moet de eigenaar actie ondernemen. Doet deze dat niet dan voldoet de stal dus niet aan de eisen en zal hij weg moeten.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:15

Enig idee hoeveel dat de gemeente aan handhaving gaat kosten?

Enfin, ben zeer benieuwd hoe het gaat verlopen in gemeentes die het al toestaan zoals Wijchen. Kom er regelmatig dus ga het daar zonder meer volgen :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:17

Ik denk dat dat wel losloopt. Ze lopen nu tegen de wildgroei van lelijke schuurtjes aan. Dat is helemaal geen gezicht en daar moeten ze dus ook actie tegen ondernemen. Volgens mij maakt het dan niet zoveel uit of ze richtlijnen opstellen of die wildbouw aan moeten pakken. Maar goed ik werk niet bij de gemeente, dus dit is meer een gevoel.

Ik wil ook bij Wijchen op visite gaan, volgens mij hebben zij dat beleid nu sinds 2008 even uit mijn hoofd. Het is interessant om hun kant te horen voordat ik naar het gesprek met de raad ga.

t40

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:51

waar hebben we het over? die schuur staat er al 22 jaar. Dus is de gemeente al 2 jaar te laat volgens mij? dan is het toch verjaard.Hoop voor je dat alles opgelost wordt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:55

t40 schreef:
waar hebben we het over? die schuur staat er al 22 jaar. Dus is de gemeente al 2 jaar te laat volgens mij? dan is het toch verjaard.Hoop voor je dat alles opgelost wordt.

Ik heb het al eerder vermeld, maar een illegaal bouwwerk wordt door verjaring nooit legaal ;)

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:56

Ik dacht dat het pas na 30 of 35 jaar was dat het verjaarde maar vraag me af wat zo een schuilstal kwaad kan? Het is toch niets giftig ofzo of heel erg slecht voor iets of iemand?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:05

slimmerik schreef:
t40 schreef:

Ik heb het al eerder vermeld, maar een illegaal bouwwerk wordt door verjaring nooit legaal ;)

Wonderbaarlijk genoeg is 20 jaar wel de termijn waarop onrechtmatig verkregen grond in eigendom komt...

Dit land hangt van de idiote regels aan elkaar.

Zo mag je als eigenaar van grond zelfgebouwde illegale bouwwerken netjes afbreken, maar als je buurman willens en wetens een meter over je erfgrens gaat bouwen (toch best illegaal want die had zijn bouwvergunning toch niet voor jóuw perceel aangevraagd) loop je de kans voor de rechter te horen te krijgen dat hij dit bouwwerk niet af hoeft te breken.

Hoe krom kan je zijn.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:25

Het is maar net wat je krom noemt. En je kunt er wel allerlei voorbeelden bijhalen die er niet toe doen. Maar de stalbouwer wist verdomd goed dat ie illegaal aan het bouwen was.... dus nu niet miepen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:18

Ík noem dat krom ja.

En tja, in dit geval wist men dat men een risico nam. Het is alleen idioot dat er verjaringstermijnen bestaan die het stelen van grond legaal maken, terwijl illegale bouwwerken nooit verjaren en drie eigenaren verder er ineens een gebouw tegen de grond moet.

Mijn opmerking strekte ook iets verder dan alleen dit kot in de polder.