s0173957 schreef:afschieten dan maar!
Anticonceptie is nogal moeilijk bij paarden è...
Hebben ze iets voor uitgevonden: castratie.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ronnie25 schreef:pfff iets om zo moe van te worden...
Hele winter hebben de dieren niks te vreten... nu is het voorjaar en nu pas willen ze gaan bijvoeren.. beetje laat he.
Waarom moet hier maanden over gediscussieerd worden?
'De natuur' ja met een groot hek eromheen. Lijkt me toch meer dan logies dat we dieren bijvoeren die honger lijden... dat hier uberhaupt nog over gediscussieerd kan worden???
s0173957 schreef:Asyaa schreef:Hebben ze iets voor uitgevonden: castratie.
En dan dekken gewoon enkele hengsten alle merries... zijn we weer bij af...
Zelfs nog erger, want dan zitten we met een inteeltpopulatie!
Sientje schreef:Lekker op tijd... nu gaan bijvoeren...Ja hoor, april kan nog koud zijn, maar had liever gezien dat ze een paar maanden eerder waren begonnen.
Of dat er toe leidt dat er volgende winter voldoende voedsel te vinden is betwijfel ik ook, in elk geval als er weer zo'n pak sneeuw valt. De boeren hier in de buurt gaan met sneeuw hun koeien in het duin kuilgras brengen, dus dat zou dan evengoed volgende winter moeten gebeuren.
Nou ja, in elk geval wordt er kennelijk nu wel over nagedacht, dat is al iets...
abeltje_xx schreef:ik begrijp uit het laatste bericht hierover dat ze er nu ook nog wolven bij willen plaatsen. nee dat is slim!
volgens mij hebben ze ze niet allemaal op een rijtje daar.
afgezien van het feit dat dit omheinde natuur idee toch al nergens heen gaat, waren de oostvaarder plassen toch ook een wandel gebied? ik vraag me af hoe ze dat aan de wandelaars gaan uitleggen als daar een groepje wolven aan een hert gaan knagen, ze kunnen nu ook al niet tegen de dode dieren, die moeten even opzij gelegd worden.
Citaat:Anticonceptie klinkt leuk en diervriendelijk, maar daar zitten in de praktijk nogal wat bezwaren aan. Naast de praktische bezwaren vindt er dan oa geen verjonging van de popuatie meer plaats, je krijgt genetische versmalling. Bovendien is de huidige populatie al te groot, dus je zult al een keer moeten ingrijpen.
_sparta_ schreef:Asyaa schreef:Hebben ze iets voor uitgevonden: castratie.
En zoals ik hierboven al 2 keer heb gelezen iets wat met een pijltje ingeschoten kan worden en zelfs een blijvend anti-conceptie middel kan zijn.
emma525 schreef:ziamara schreef:bahh
ik snap niks van die pvdd
Ik dacht dat er eerst PvdA stond maar PvdD, zijn die niet voor de dieren ipv. ze af te schieten????![]()
waarom gewoon niet wat eten erbij???
ajockeydream schreef:zo is de natuur de zwakste gaan dood, helaas maar dat is waar.
bij voeren zodat we volgend jaar nog meer paarden hebben en die weer bijvoeren tot je op elke vierkante meter een paard heb staan.. lijkt me ook niet oke..
maar misschien komen er wolven naar nederland, dus ook weer een oplossing voor de overpopulatie..
Sander_ schreef:Jeetje, hier wordt wel heel uitgebreid gekotst op de PvdD, maar de 'oplossingen' die hier in het topic aangedragen worden zijn IMO dieronvriendelijker dan die wat in het nieuwsbericht staan.
Bijvoeren leidt namelijk alleen maar tot overpopulatie van het gebied, wat je dan krijgt zijn dieren die afhankelijk worden van het bijvoeren omdat de natuurlijke vegatatie niet meer kan voldoen aan de hoge populatiedruk.
Het beleid dat in dit nieuwsbericht wordt gesteld is IMO een fraaie middenweg: niet bijvoeren, maar wel de nadelige consequenties daarvan (de zwakkeren sterven) zo zacht mogelijk maken door te 'helpen' met afschieten.
toevoeging: de werkelijke oplossing zou natuurlijk zijn om regionale corridors te maken, versnippering tegen te gaan of zelfs op sommige plaatsen terug te draaien, en zo ervoor zorgen dat de dieren weer eens door het land kunnen trekken.