PvdD dient motie over afschieten in Oostvaardersplassen in

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:16

s0173957 schreef:
afschieten dan maar!

Anticonceptie is nogal moeilijk bij paarden è...

Hebben ze iets voor uitgevonden: castratie.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:19

Asyaa schreef:
s0173957 schreef:
afschieten dan maar!

Anticonceptie is nogal moeilijk bij paarden è...

En zoals ik hierboven al 2 keer heb gelezen iets wat met een pijltje ingeschoten kan worden en zelfs een blijvend anti-conceptie middel kan zijn.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:22

Asyaa schreef:

En dan dekken gewoon enkele hengsten alle merries... zijn we weer bij af...
Zelfs nog erger, want dan zitten we met een inteeltpopulatie!

Ronnie25

Re: PvdD dient motie over afschieten in Oostvaardersplassen in

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:42

pfff iets om zo moe van te worden...

Hele winter hebben de dieren niks te vreten... nu is het voorjaar en nu pas willen ze gaan bijvoeren.. beetje laat he.

Waarom moet hier maanden over gediscussieerd worden?
'De natuur' ja met een groot hek eromheen. Lijkt me toch meer dan logies dat we dieren bijvoeren die honger lijden... dat hier uberhaupt nog over gediscussieerd kan worden???

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:47

Ronnie25 schreef:
pfff iets om zo moe van te worden...

Hele winter hebben de dieren niks te vreten... nu is het voorjaar en nu pas willen ze gaan bijvoeren.. beetje laat he.

Waarom moet hier maanden over gediscussieerd worden?
'De natuur' ja met een groot hek eromheen. Lijkt me toch meer dan logies dat we dieren bijvoeren die honger lijden... dat hier uberhaupt nog over gediscussieerd kan worden???

helemaal niet te laat... dat het voorjaar wordt maakt niet gelijk dat er voldoende te eten is...
daarbij vreten ze de schors van de bomen, en eten de wordtels op van hun zomer voedsel...
tot eind april kan het nog erg koud zijn...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:50

Lekker op tijd... nu gaan bijvoeren... :n Ja hoor, april kan nog koud zijn, maar had liever gezien dat ze een paar maanden eerder waren begonnen. ;)
Of dat er toe leidt dat er volgende winter voldoende voedsel te vinden is betwijfel ik ook, in elk geval als er weer zo'n pak sneeuw valt. De boeren hier in de buurt gaan met sneeuw hun koeien in het duin kuilgras brengen, dus dat zou dan evengoed volgende winter moeten gebeuren.
Nou ja, in elk geval wordt er kennelijk nu wel over nagedacht, dat is al iets...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:59

s0173957 schreef:
Asyaa schreef:

En dan dekken gewoon enkele hengsten alle merries... zijn we weer bij af...
Zelfs nog erger, want dan zitten we met een inteeltpopulatie!

En dat is nu niet het geval denk je? :+

Zo groot is dat gebied nou ook weer niet, alle dieren daar komen uit dezelfde kleine groep paarden voort, voorzover mijn kennis reikt en ze komen elkaar allemaal weer tegen.

Trouwens, in de natuur is het ook zo dat een haremhengst voorkomt dat jan en alleman op zijn merries klimt. Het probleem is dus ook niet opgelost door een aantal hengsten af te schieten/voeren.
Wél door de hengsten uit het gebied te halen en niet ieder jaar de merries te laten dekken, of alleen gecastreerde dieren in het gebied toe te laten.

Maar ja, dan gedragen de dieren zich weer minder 'natuurlijk'... rare jongens, die ecologen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:04

Hopelijk trekt men nu ook een duidelijke lijn voor wat er met het overschot van de populatie gaat gebeuren. Bijvoeren verhelpt het feitelijke probleem niet: namelijk dat de grootte van de populatie de draagkracht van het gebied ver overstegen is.

Je zult het overschot aan dieren uit de populatie moeten verwijderen. Of je dat doet dmv afvangen of dmv afschot is mij dan om het even. Als het werkelijk om half verwilderde paarden gaat lijkt afschot mij het meest effectief en het minst stressgevend voor de paarden en runderen.

Anticonceptie klinkt leuk en diervriendelijk, maar daar zitten in de praktijk nogal wat bezwaren aan. Naast de praktische bezwaren vindt er dan oa geen verjonging van de popuatie meer plaats, je krijgt genetische versmalling. Bovendien is de huidige populatie al te groot, dus je zult al een keer moeten ingrijpen.

Bij populatiebeheer op bijv. edelherten wordt niet maar lukraak geschoten wat de jager voor z'n loop krijgt. Op grond van tellingen en draagkrachtberekeningen wordt niet alleen bepaald hoeveel beesten geschoten moeten worden, maar ook in welke leeftijdscategorie en geslacht.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:10

Wat ik gewoon niet snap, is dat we zowel natuur willen, in z'n wilde vorm, maar ondertussen op het zowiezo al kleine stukje land dat we hebben, we steeds meer opslokken om vol te bouwen. Tja, dat gaat niet, he, of het een, of het ander, ons land is gewoonweg te vol, denk ik dan, om het allemaal te hebben.

Als je dan ook nog eens als staatsbosbeheer besluit de natuur dan maar de vrije loop te laten, op zo'n klein stukje land, relatief gezien dan, tel daarbij op de hele strenge winter... Dan ligt het toch voor de hand wat er zou gebeuren. Het is in ons gecultiveerde landje volgens mij niet meer te doen de natuur de vrije loop te laten, men moet gewoon voor het welzijn van de dieren keizen via ofwel afschieten, of wel afvangen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:12

Het is in de oostvaardersplassen al wel langer een probleem, dat is niet alleen iets van de laatste winter.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:13

Equimotion schreef:
Het is in de oostvaardersplassen al wel langer een probleem, dat is niet alleen iets van de laatste winter.

Dat wist ik niet, ben meer dan 6 jaar in het buitenland geweest, en pas in oktober vorig jaar terug naar Nederland gekomen. :)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:15

Het is pas de laatste winter in de media onder de aandacht.

Of ja, "probleem", SBB ervaart het niet zo.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:20

Sientje schreef:
Lekker op tijd... nu gaan bijvoeren... :n Ja hoor, april kan nog koud zijn, maar had liever gezien dat ze een paar maanden eerder waren begonnen. ;)
Of dat er toe leidt dat er volgende winter voldoende voedsel te vinden is betwijfel ik ook, in elk geval als er weer zo'n pak sneeuw valt. De boeren hier in de buurt gaan met sneeuw hun koeien in het duin kuilgras brengen, dus dat zou dan evengoed volgende winter moeten gebeuren.
Nou ja, in elk geval wordt er kennelijk nu wel over nagedacht, dat is al iets...

Dat ben ik geheel met je eens...
maar als ze niet gaan bijvoeren zullen er nog meer sterven....

En ze hoeven gee kilo's krachtvoer te hebben of het allerbeste hooi.... Als ze maar goede maagvulling hebben dan hebben ze een normaal en reele kans dat ze kunnen overleven, en dat de veulens die geboren moeten worden ook een redelijke kans maken...

want zo overleven dadelijk alleen nog de sterksten van de zwaksten... en zal het steeds zwakker worden ipv sterker.

lijkt me ook leuk als de minister dadelijk kleinkinderen heeft:
"toe oma vertel nog eens van vreoger"
"ja vroeger kon je nog legaal dieren laten verhongeren onder het mom van puur natuur"
Laatst bijgewerkt door Alane op 23-03-10 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:20

ik begrijp uit het laatste bericht hierover dat ze er nu ook nog wolven bij willen plaatsen. nee dat is slim!
volgens mij hebben ze ze niet allemaal op een rijtje daar.
afgezien van het feit dat dit omheinde natuur idee toch al nergens heen gaat, waren de oostvaarder plassen toch ook een wandel gebied? ik vraag me af hoe ze dat aan de wandelaars gaan uitleggen als daar een groepje wolven aan een hert gaan knagen, ze kunnen nu ook al niet tegen de dode dieren, die moeten even opzij gelegd worden. 8)7

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:25

abeltje_xx schreef:
ik begrijp uit het laatste bericht hierover dat ze er nu ook nog wolven bij willen plaatsen. nee dat is slim!
volgens mij hebben ze ze niet allemaal op een rijtje daar.
afgezien van het feit dat dit omheinde natuur idee toch al nergens heen gaat, waren de oostvaarder plassen toch ook een wandel gebied? ik vraag me af hoe ze dat aan de wandelaars gaan uitleggen als daar een groepje wolven aan een hert gaan knagen, ze kunnen nu ook al niet tegen de dode dieren, die moeten even opzij gelegd worden. 8)7

menen ze dat werkelijk???
een roedel wolven opsluiten in een volle voorraadkast.... dat wordt een explosieve groei van dat roedel...
maakt dan waarschijnlijk ook een eind aan hangjongeren als de wolven hun jachtgebied gaan uitbreiden en in de dorpen, steden en bij de boeren een kijkje komen nemen...
:wave: Clarabella, Nijntje en knorretje....
zal wel het probleem olossen van zwerfhonden.....

voorziet dadelijk een hek om de steden en dorpen om de wolven buiten te houden :roll:

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:28

_sparta_ schreef:
Ook een roedel wolven heeft geen 2 dieren per dag nodig.
Dan wordt het wel een erg grote groep wolven willen die wat bij kunnen houden.

(edit: in het verkeerde topic over hetzelfde onderwerp gereageerd)

Daarom scheef ik deze straks.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:34

Citaat:
Anticonceptie klinkt leuk en diervriendelijk, maar daar zitten in de praktijk nogal wat bezwaren aan. Naast de praktische bezwaren vindt er dan oa geen verjonging van de popuatie meer plaats, je krijgt genetische versmalling. Bovendien is de huidige populatie al te groot, dus je zult al een keer moeten ingrijpen.

Zo groot lijkt dat probleem me ook niet, aangezien er genoeg groepen Koniks in Europa leven.
Die Koniks zijn ook ooit ín de OVP gebracht en toen zeurde ook niemand erover dat het stressvol voor de beesten was om vervoerd te worden.
En bovendien zijn Koniks ook maar gewoon pony's hoor, je zoekt een wildkleurige van een ander ras en je hebt je vrije bloed... genoeg sobere ponyrassen te vinden.

Volgens mij is er overal in Europa al ervaring met het halfwild houden van groepen pony's en dan is er vaak sprake van 1 gekozen hengst op een aantal merries, waarbij een deel van de nakomelingen in het najaar worden gevangen en eventueel verkocht/geslacht.

Maar goed, het punt is niet dat er niet een heleboel mogelijk is om de situatie daar te verbeteren: het punt is dat SBB dat niet wíl.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:47

Populatie versmalling en vernauwing is te voorkomen door niet alle hengsten uit de kudde te castreren. Af en toe haal je dan uit andere kuddes in europa of nederland een vers hengst. Knokken doen ze toch wel, is ook veel natuurlijker als je ze om de dames laat knokken.

Overigens kun je dieren simpel weg verdoven. Dan behandelen en loslaten. Daar worden ze nou niet bepaald tammer van, wel wilder. (Heb 10 jaar ervaring met herten en daar gaat het altijd zo.)

Taxfree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:58

_sparta_ schreef:
Asyaa schreef:

En zoals ik hierboven al 2 keer heb gelezen iets wat met een pijltje ingeschoten kan worden en zelfs een blijvend anti-conceptie middel kan zijn.

Idd, daar leest iedereen voor het gemak overheen. Bij castratie van een hengst zal hij geen hormonen meer aanmaken waardoor hij de sexuele interesse in zijn merries verliest, een andere hengst neemt over en volgend jaar is iedereen weer zwanger. Daarentegen: Iedere merrie die met PZP behandeld wordt, heeft de komende jaren geen veulens.

Als je er dan voor zorgt dat in elke kudde een of meer merries niet behandeld worden heb je toch verjonging. Je zal denk ik wel elk jaar wat hengstjaarlingen ter adoptie aan moeten bieden, anders krijg je veel vrijgezellen.

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:47

emma525 schreef:
ziamara schreef:
bahh
ik snap niks van die pvdd

Ik dacht dat er eerst PvdA stond maar PvdD, zijn die niet voor de dieren ipv. ze af te schieten???? 8)7

waarom gewoon niet wat eten erbij???

zo is de natuur de zwakste gaan dood, helaas maar dat is waar.

bij voeren zodat we volgend jaar nog meer paarden hebben en die weer bijvoeren tot je op elke vierkante meter een paard heb staan.. lijkt me ook niet oke..

maar misschien komen er wolven naar nederland, dus ook weer een oplossing voor de overpopulatie..

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:48

Bizzybijtje schreef:
Dan kunnen ze die dieren net zo goed trainen en als paard houden.

die paarden zijn er niet gefokt voor om te trainen een wild paard moet wild blijven!!

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:53

ajockeydream schreef:
zo is de natuur de zwakste gaan dood, helaas maar dat is waar.

bij voeren zodat we volgend jaar nog meer paarden hebben en die weer bijvoeren tot je op elke vierkante meter een paard heb staan.. lijkt me ook niet oke..

maar misschien komen er wolven naar nederland, dus ook weer een oplossing voor de overpopulatie..

Misschien ja, dat zou dan een lange termijnoplossing zijn, maar het gaat om NU.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:57

Jeetje, hier wordt wel heel uitgebreid gekotst op de PvdD, maar de 'oplossingen' die hier in het topic aangedragen worden zijn IMO dieronvriendelijker dan die wat in het nieuwsbericht staan.
Bijvoeren leidt namelijk alleen maar tot overpopulatie van het gebied, wat je dan krijgt zijn dieren die afhankelijk worden van het bijvoeren omdat de natuurlijke vegatatie niet meer kan voldoen aan de hoge populatiedruk.

Het beleid dat in dit nieuwsbericht wordt gesteld is IMO een fraaie middenweg: niet bijvoeren, maar wel de nadelige consequenties daarvan (de zwakkeren sterven) zo zacht mogelijk maken door te 'helpen' met afschieten.

toevoeging: de werkelijke oplossing zou natuurlijk zijn om regionale corridors te maken, versnippering tegen te gaan of zelfs op sommige plaatsen terug te draaien, en zo ervoor zorgen dat de dieren weer eens door het land kunnen trekken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:10

Sander_ schreef:
Jeetje, hier wordt wel heel uitgebreid gekotst op de PvdD, maar de 'oplossingen' die hier in het topic aangedragen worden zijn IMO dieronvriendelijker dan die wat in het nieuwsbericht staan.
Bijvoeren leidt namelijk alleen maar tot overpopulatie van het gebied, wat je dan krijgt zijn dieren die afhankelijk worden van het bijvoeren omdat de natuurlijke vegatatie niet meer kan voldoen aan de hoge populatiedruk.

Het beleid dat in dit nieuwsbericht wordt gesteld is IMO een fraaie middenweg: niet bijvoeren, maar wel de nadelige consequenties daarvan (de zwakkeren sterven) zo zacht mogelijk maken door te 'helpen' met afschieten.

toevoeging: de werkelijke oplossing zou natuurlijk zijn om regionale corridors te maken, versnippering tegen te gaan of zelfs op sommige plaatsen terug te draaien, en zo ervoor zorgen dat de dieren weer eens door het land kunnen trekken.

men beslist om een stuk grond te omheinen en daar dieren in los te laten... men doet het hek diht en noemt het natuur
iemand beslist om 10 pony's op 10 hectare los te laten, doet het hek dicht en wodt opgepakt omdat hij zijn dieren niet heeft bijgevoerd ... en er 1 verhongerd cq gestorven is.
wie legt me het verschil uit??

er is niets natuurlijks aan, aan die hele oostvaardersplassen niet, er is geen balans, en de mens moet zorgen voor die balans....
Die koniks horen helemaal niet thuis in NL, paarden graen anders dan runderen , maken veel meer stuk...
maar die dieren lopen er nu eenmaal, en dan hoeven ze niet te creperen...
en als ze voor juni allemaal het loodje leggen waren het zeker allemaal zwakke dieren?
bedenk dat die zwakke dieren uit de andere dieren komen, of dat er nazaten van die zwakelingen tussen lopen, die zich weer vermeerderen....

De mens moet ingrijpen omdat de mens zich al te veel bemoeit heeft en heeft ingegrepen door de natuurlijke vijanden uit te roeien...
verhongeren is geen prettige dood....
sterven van de kou is evemin een prettige dood... beide zijn een lijdensweg, en dat kan mi nooit de bedoeling zijn.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:15

@sander
Als ik mijn paarden van de winter niet had bijgevoerd (en ze hebben nog meer wei dan de dieren daar in het natuurgebied per paard) dan had ik terecht de dierenbescherming in mijn nek gehad.
En ik denk dat ik erg vies aangekeken zou worden door mijn buren en ander dieren liefhebbend Nederland.

Mijn stukje wei noem ik geen natuur en daarom moet ik bij voeren. Zonder bijvoeren hadden ze hier ook de hongerdood gehad, want ook in mijn stukje “natuur” leeft geen natuurlijke vijand.

Dat stukje daar, ook omheind met nog minder graasoppervlakte per dier heet dan ineens wel natuur. En daar mogen dieren een langzame hongerdood sterven, zonder sancties.
Hoe kun je dat nu toch goed praten?