Arabesk schreef:"Staatbosbeheer schiet konikpaarden af, omdat de groep te groot wordt"
Dan staat heel bokt óók weer op zijn achterste benen. Maar afschieten is wel direct het gevolg als er bijgevoerd gaat worden.....
Nee, ik heb er veel minder moeite mee als ze afgeschoten zouden worden. Ik heb vorige week met tranen in de ogen zitten kijken naar een reportage waar ze beelden lieten zien van een hert wat waggelend wegliep voor de camera en vervolgens in de modder viel om daar te verzuipen, te uitgeput om zelf de kop nog omhoog te houden.
Nu ben ik echt wel wat gewend hoor maar dit is gewoon te schandalig voor woorden.
Als ze afgeschoten worden lijden ze tenminste niet, doodgaan van de honger ga je niet in een week tijd, dat duurt maanden en het uiteindelijke doodgaan is helemaal vreselijk.
Maar ook afschieten vind ik geen optie, er kan in NL gewoon niet op deze manier 'natuur' gehouden worden. Als ze daar graag koetjes en paardjes willen hebben laten ze dan de hengsten castreren, dan is er altijd voldoende te vreten, hoeft er niks dood en tegen de tijd dat ze van ouderdom dood gaan kan uit een ander gebied weer een paar nieuwe dieren gehaald worden.
Overigens is het argument dat bijvoederen leid tot overpopulatie echt onzin, dat doet het gebied op zich al en het gebrek aan natuurlijke vijanden.
Dit is gewoon een probleemgebied op zich, in de zomer is een groot deel begraasbaar en flink vochtig wat zorgt voor héél véél gras in de zomer, in de winter loopt het overgrote deel onderwater en is er dus vrijwel niks meer te vreten, in het voorjaar komt de zon er weer op en begint het gras weer welig te tieren zodat de overgebleven dieren zich wezenloos kunnen vreten.
Het argument is dat de dieren die de winter maar net overleven zich niet zullen voortplanten in de zomer maar in een gebied als dit werkt dat niet zo, er is in de zomer zoveel te eten dat ook de dieren die de winter maar net halen nog weer zoveel op conditie kunnen komen dat ze eind van de zomer gewoon weer drachtig worden.