Eric Laarakker: "Paardeneigenaren smeren veel te veel"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:00

of ingestraald? :D _O-

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:01

BigBen schreef:
Doorgemeten ?

Je hebt nog steeds niets verteld over je grootschalig wetenschappelijk onderzoek? Ga je dat nog doen?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:06

Jannepauli schreef:
Citaat:
en beesten kunnen het niet faken

Nee, dat kunnen ze niet. Maar hun baasjes kunnen 'onder invloed' van het gebeuren het wel opeens anders gaan "zien" en dan denken "zie je wel, het helpt"!! Een soort van self-fulfilling prophecy dus..

Met deze opmerking onderschat je paardeneigenaren wel, het is echt niet zo dat iedereen die alternatieve behandelingen kiest zo simpel is dat ze er alleen maar in 'geloven'!
Ik heb ook heel duidelijk gewoon lichamelijke en geestelijke (veel vrolijker paard terwijl de omstandigheden verder niet veranderd waren) verbetering aan mijn merrie gezien na 2x behandeling door een osteopaat. En anderen op stal zagen dat ook.
Een paard dat niet goed loopt gaat niet opeens goed lopen omdat de eigenaar gelooft dat een behandeling werkt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:18

BigBen schreef:
Doorgemeten ?

jep
energie banen meten
alles is nl energie (wetenschappelijk bewezen :D )

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:25

Je moet me niet aanspreken op dingen die ik niet gezegd heb Simodi - in mijn eerdere reacties heb ik het uitsluitend over homeopathie en niet, zoals waar jij nu een draai aan probeert te geven, over osteopathie.
ik denk nl. dat die therapie in bepaalde gevallen wél resultaten kan geven, net zoals acupunctuur, chiropractie e.d.
Maar met sterk verdunde watertjes en bloesems, nee daar genees je een paard/mens niet mee - daar werkt vooral het 'geloof'. En hey, met geloof is niks mis mee hoor - als iemand dat wil doen, prima. Er zijn overigens voorbeelden genoeg dat overtuiging van het een of ander het genezend vermogen kan stimuleren. Maar ik zal m'n geld aan dat soort zaken niet uitgeven.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:34

Jannepauli schreef:
Maar met sterk verdunde watertjes en bloesems, nee daar genees je een paard/mens niet mee - daar werkt vooral het 'geloof'. En hey, met geloof is niks mis mee hoor - als iemand dat wil doen, prima. Er zijn overigens voorbeelden genoeg dat overtuiging van het een of ander het genezend vermogen kan stimuleren. Maar ik zal m'n geld aan dat soort zaken niet uitgeven.

ik heb anders met behoorlijk krachtige bloesems mogen werken.
die wel degelijk een hele bijzondere werking hadden op dieren of mensen.
dieren kunnen niet facken
zo ook met homeopathie..., de traumeel is niet uit mijn kast weg te denken, zowel voor mijzelf als voor de paarden.
de middelen stimuleren het eigen (natuurlijke) afweersysteem, mooier kan je niet hebben.
bovendien gaat de natuurlijke geneeskunst over het stimuleren van de oorzaak van de kwaal en doet niet aan symtoombestrijding wat het merendeel van de chemische middelen doet.
de meeste ziektes komen voort uit de psyche....en is een waarschuwing naar het lichaam om beter voor jezelf te zorgen.
dieren zijn net sponsen. die nemen veel ellende van eigenaren op hun nek.
tegen woordig werk ik zelfs met edelstenen en merk daar ook een krachtige inwerking op het lichaam

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:40

Traumeel noem ik geen homeopathie - eerder fytotherapie. En dat bepaalde kruiden en planten voor bepaalde kwalen helpen dat is duidelijk. Maar een watertje wat bij wijze van spreken 1000000 x verdund is en zou werken op basis van de 'geest in de fles', nee - daar ben ik echt te nuchter voor. :D
Dus met stenen moet je bij mij helemaal niet aankomen!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:05

Jannepauli schreef:
Traumeel noem ik geen homeopathie - eerder fytotherapie. En dat bepaalde kruiden en planten voor bepaalde kwalen helpen dat is duidelijk. Maar een watertje wat bij wijze van spreken 1000000 x verdund is en zou werken op basis van de 'geest in de fles', nee - daar ben ik echt te nuchter voor. :D
Dus met stenen moet je bij mij helemaal niet aankomen!

Traumeel H is een homeopathisch geneesmiddel voor gebruik bij pijn door kneuzing, verrekking of verstuiking, bij spierpijn door overbelasting en bij blauwe plekken (ten gevolge van letsel).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:09

Een jaar of 10 geleden heb ik ook eens zo'n titatovenaar type bij mijn paard gehad en toen was er van alles mis (helemaal niet waar) en moest ik druppels kopen voor 250 gulden (jaja, die had je toen nog), maar toen ik vroeg wat er in zat, kreeg ik geen antwoord. Ik heb het wel geprobeerd, maar het wonder bleef uit natuurlijk.

Waar jannepauli wel gelijk in heeft is dat een bepaalde beslissing tot behandeling ervoor zorgt dat de eigenaar/verzorger zelf een andere houding aanneemt en dat kan wel eens voor een klein wonder zorgen. Dat is helemaal niet erg en het is knap dat alternatieve genezers dat toch voor elkaar krijgen, maar het is niet door de inhoud van het flesje, maar meer door de houding en veranderde aanpak van de eigenaar. Na behandeling door een fysio gaan grofweg alle ruiters anders rijden en dat is soms net wat het paard nodig heeft.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:44

Lovely schreef:
Een jaar of 10 geleden heb ik ook eens zo'n titatovenaar type bij mijn paard gehad en toen was er van alles mis (helemaal niet waar) en moest ik druppels kopen voor 250 gulden (jaja, die had je toen nog), maar toen ik vroeg wat er in zat, kreeg ik geen antwoord. Ik heb het wel geprobeerd, maar het wonder bleef uit natuurlijk.

Waar jannepauli wel gelijk in heeft is dat een bepaalde beslissing tot behandeling ervoor zorgt dat de eigenaar/verzorger zelf een andere houding aanneemt en dat kan wel eens voor een klein wonder zorgen. Dat is helemaal niet erg en het is knap dat alternatieve genezers dat toch voor elkaar krijgen, maar het is niet door de inhoud van het flesje, maar meer door de houding en veranderde aanpak van de eigenaar. Na behandeling door een fysio gaan grofweg alle ruiters anders rijden en dat is soms net wat het paard nodig heeft.

Er zitten altijd kwakzalvers tussen. dat je een keer zo 1 bij je paard hebt gehad, betekend niet dat het allemaal kwakzalverij is. ik heb er 8 jaar terug ook zo 1 gehad. taconis of zo heette hij. kreeg inderdaad ook allerei troepjes en alle merries op stal hadden baarmoederontsteking. dat was inderdaad een kwakzalver eerste klas. had ook verder geen diploma's. diegene die mijn beesten hebben geholpen (de holistische en diegene die de rug van mijn paard behandeld, zijn allebei ook gewone reguliere dierenartsen. en dat men zelf voor " een klein wonder" zorgt, hoe verklaar je dan dat een hond met zwaar HD na een behandeling met naaldjes en druppels weer zuiver loopt?? dat een paard na een behandeling van z'n rug weer zuiver loopt?? (en ik in de tussentijd niet ben gaan rijden dus ook niet op een andere manier?? dat een paard weer vrolijk in de wei met andere loopt te spelen na een paar dagen "zwaar verdunde" druppels?? niet omdat ik het graag wilde zien. want ook ik sta/stond er zeer sceptisch tegen over en stond ook vaak met een wenkbrouw opgetrokken van, het zal wel. ik weet dat het bij veel dieren heeft geholpen maar ook ik moet het altijd nog zien gebeuren. zelfs toen ik de silverlinde bij mijn paard heb gehad, moest ik het allemaal nog maar zien. paard was een luchtzuiger en had al verschillende medicijnen gehad van de dierenarts wat een beetje hielp. paard zou nooit stoppen met zuigen. paard kreeg een bak met verschillende flesjes onder z'n neus. hij zou zelf z'n goede medicijn uit gaan zoeken. echt, ik heb daarna dubbel gelegen. en het ook gegeven zo van, we zien wel. geloofde er op dat moment ook niet in. maar, het heeft geholpen. ;) en er was niets maar dan ook niets veranderd in mijn manier van omgaan of zo met mijn paard. gewoon hetzelfde, alleen kreeg hij 2 x per dag van de staleigenaar die druppels op een stukje brood.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:49

Oh mijn god.. Taconis.... ja, daar heb ik ook ervaring mee, althans met een DA die zweert bij zijn middelen. Breek me de bek niet open! Heel in het kort: mijn hoefbevangen paard werd gediagnostiseerd als "knie problemen" die alleen te verhelpen waren met een injectie à 100 euro per stuk per knie ( achter dus hé) en dan dan liefst iedere week. En die DA vond ook dat ik "te soft" was voor mijn paard en het dier maar beter een maandje bij Taconis kon neerzetten.
Heb nog nooit zo snel afscheid van een DA genomen.

Anoniem

Re: Eric Laarakker: "Paardeneigenaren smeren veel te veel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:55

Taconis ja, echt briljant.

Hebben jullie toevallig van het weekend Koot & Bie gezien op TV? Jacobse & Van Es die de tuin winterklaar gaan maken? Misschien is het leuk om dat even op te zoeken op youtube, want hoe zij het daar uitbeelden is precies zoals het in de paarden alternatieve geneestoestanden ook gaat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:23

Lovely schreef:
Taconis ja, echt briljant.

Hebben jullie toevallig van het weekend Koot & Bie gezien op TV? Jacobse & Van Es die de tuin winterklaar gaan maken? Misschien is het leuk om dat even op te zoeken op youtube, want hoe zij het daar uitbeelden is precies zoals het in de paarden alternatieve geneestoestanden ook gaat.

Jacobse & van Es; briljant! TE grappig... echt heerlijk.
Toch moet het ik het verder oneens met je zijn. Alhoewel ik het jammer vind dat je een slechte ervaring hebt gehad die zijn vak niet verstond, vind ik dat niet tekenend voor homeopathie 'an sich'.
Het staat iedereen vrij er wel of geen gebruik van te maken. Het lijkt me duidelijk dat in vroeger tijden iedereen gebruik maakte van dit fenomeen omdat de moderne medische wetenschap zoals die er nu is toen helemaal niet bestond.
Er zijn zaken waarvoor je absoluut een echte arts moet inroepen, en er zijn zaken waarbij je de reguliere en homeopatische behandeling kunt combineren.
Mijn eigen huisarts verwijst me ook wel eens liever door naar een homeopaat dan naar een reguliere arts. Omdat een reguliere arts geneigd is direct zeer belastende medicatie in te schakelen met een reeks aan bijwerkingen.
Voor mij staat vast dat alternatieve geneeswijzen, mits beoefend door een kundig iemand (en daar zit em voornamelijk de crux, het zijn niet allemaal beschermde beroepen), wel degelijk zeer werkzaam kunnen zijn... en dan vooral 'ondersteunend' (zodat het genezingsproces versnelt).
Je moet echter wel je verstand gebruiken en ook altijd een reguliere arts laten komen.

Ik moet stiekem wel een beetje lachen om BigBen die beweert dat onomstotelijk vast staat dat homeopathie kwakzalverij is, en dat meent te kunnen zeggen op basis van eigen 'onderzoek', maar vervolgens op generlei wijze toelicht hoe dat onderzoek tot stand gekomen is.....dat leg ik dus mar even naast me neer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:26

Nou Ninx, als ik mij op 1 enkele ervaring van mezelf zou baseren, zou het wel kwalijk gesteld zijn. Maar laat ik even heel helder maken dat ik geen uitspraken heb gedaan over homeopathie 'an sich'. Wat ik wel weet is dat er heel veel Jacobsen en Van Es-sen zijn die opereren op exact die manier. Kijk anders nog eens naar dat clipje, dan begrijp je vast wel wat ik bedoel.

Kiki2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:44

Het is wel waar, Waarom zouden we iets inspuiten als het ook makkelijk smeerbaar is :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:28

En weer een nutiig bericht gespaard :+...

Citaat:
ik heb anders met behoorlijk krachtige bloesems mogen werken.
die wel degelijk een hele bijzondere werking hadden op dieren of mensen.
dieren kunnen niet facken
zo ook met homeopathie..., de traumeel is niet uit mijn kast weg te denken, zowel voor mijzelf als voor de paarden.
de middelen stimuleren het eigen (natuurlijke) afweersysteem, mooier kan je niet hebben.
bovendien gaat de natuurlijke geneeskunst over het stimuleren van de oorzaak van de kwaal en doet niet aan symtoombestrijding wat het merendeel van de chemische middelen doet.
de meeste ziektes komen voort uit de psyche....en is een waarschuwing naar het lichaam om beter voor jezelf te zorgen.
dieren zijn net sponsen. die nemen veel ellende van eigenaren op hun nek. tegen woordig werk ik zelfs met edelstenen en merk daar ook een krachtige inwerking op het lichaam

Dieren zijn inderdaad net sponzen, ze nemen inderdaad de spanningen en ellende van hun eigenaren op hun nek. Daarom is het ook wel degelijk heel goed mogelijk dat homeopathie werkt omdat de eigenaren niet meer zo gespannen met ze omgaan, dat zijn namelijk dingen die onbewust gaan en waar je zelf geen controle over hebt. Dus dan kan het zijn dat alles in de omgeving 'hetzelfde' is gebleven, maar dat doordat de spanning wegvalt, het paard zich weer beter voelt.

Er is van acupunctuur recent bewezen dat het werkt, of het nu goed uitgevoerd wordt of niet, de gedachte doet dus al het meeste. Daarnaast zien mensen inderdaad graag wat ze willen zien. Ik kan me best voorstellen dat het ook wel eens goedkomt, maar ik denk persoonlijk dat het dan niet alleen maar door homeopathie komt. Dat het bij mensen werkt lijkt me ook waarschijnlijker dan dat het bij een paard van 600 kilo werkt, die verhouding ligt toch iets anders, en vergeet niet, de hoeveelheid alcohol die in die druppels zit, heeft ook het nodige effect ;).

Ostheopathie/acupunctuur/chiropractie, vind ik toch weer een hele andere categorie, dat kan i.m.o. wel degelijk effect hebben, maar dat is ook niet blijvend op het moment dat je er niets meer mee doet.

Citaat:
Traumeel H is een homeopathisch geneesmiddel voor gebruik bij pijn door kneuzing, verrekking of verstuiking, bij spierpijn door overbelasting en bij blauwe plekken (ten gevolge van letsel).

Die traumeel heeft inderdaad niets met homeopathie te maken, maar inderdaad met fytotherapie, homeopathie heeft een ander uitgangspunt namelijk....

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:10

Bonita_Bon schreef:
simodi schreef:
Met Laarakkers heb ik geen ervaring dus daarover kan ik niet oordelen.

Maar de opmerking in dit topic dat homeopathie en osteopathie niet werken en onzin zijn, vind ik erg ongenuanceerd en is ook niet juist. Zoiets roepen getuigt van gebrek aan kennis en inzicht!
)

Juist niet, homeopathie is 'feitelijk' en wetenschappelijk onzin. Daarmee wil ik niemand aanvallen, maar iets verkopen als 'medicijn' waar alle mogelijke 'medicijnen' nagenoeg uit zijn gefilterd, is geen medicijn. Dat het sommige mensen wellicht kan helpen, prima. Maar als je je enigzins verdiept in wat homeopathie nou eigenlijk is... en je hebt dus die kennis en inzicht dan schuif je het ver van je af.
Dat het ongenuanceerd gebracht is, dat is niet netjes maar gebeurt de beste onder ons.

Ik heb meer dan genoeg kennis en inzicht om te zeggen dat homeopathie onzin is. Ik weet dat dit zeer ongenuanceerd overkomt, maar het komt niet door gebrek aan kennis. Osteopathie weet ik niets van, nooit goed ingediept. Ik wil ook niemand aanvallen, maar wel mensen attent maken zodat ze niet onodige energie en geld uitgeven aan iets dat niet helpt.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:32

Tieme schreef:
paard kreeg een bak met verschillende flesjes onder z'n neus. hij zou zelf z'n goede medicijn uit gaan zoeken. echt, ik heb daarna dubbel gelegen. en het ook gegeven zo van, we zien wel. geloofde er op dat moment ook niet in. maar, het heeft geholpen.

Je paard kreeg een collectie flesjes onder de neus,
koos een bepaald flesje uit,
en werd dankzij de inhoud prompt weer beter ?

Kijk, dat vind ik nu altijd zo prettig aan dit soort discussies.
Als nuchter en logisch denkend mens hoef je geen argumenten aan te dragen,
dat doen de gelovigen zelf wel :D .

PS
Hoe verliep dat kiezen eigenlijk ?
Eén keer met het voorbeen kloppen was neen, twee keer was ja ? 8-)

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:45

Ninx schreef:
Ik moet stiekem wel een beetje lachen om BigBen die beweert dat onomstotelijk vast staat dat homeopathie kwakzalverij is, en dat meent te kunnen zeggen op basis van eigen 'onderzoek', maar vervolgens op generlei wijze toelicht hoe dat onderzoek tot stand gekomen is.....dat leg ik dus mar even naast me neer.

The End of Homeopathy, The Lancet, 27.08.2005.
Are the clinical effects of homoeopathy placebo effects ?, The Lancet, 27.08.2005.

Wetenschappelijk bewijs, op basis van x aantal onderzoeken.
Homeopathie scoort niet beter dan placebo.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:54

Ik heb volgens mij vandaag het artikel gezien waar dit hele topic over gaat. En moet eerlijk zeggen als dat zo is dat ik vind dat dit hele topic zwaar uit zijn verband gerukt wordt en in een heus modder gooien verandert. In dat artikel werden netjes de meest gebruikte middelen (huis tuin en keuken middelen, homeopathie etc etc) besproken welke wel en welke niet werken. Lijkt me nuttiger om ons tot die producten te beperken in plaats van hier allemaal slechte ervaringen met alternatieven te gaan spuien. Ik denk dat bij de meerderheid van de reguliere dierenartsen ook wel producten als calendula zalf gebruikt worden. Ook oplichters??

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:13

Er wordt niets uit z'n verband gerukt, er zijn enkel verbaasde reacties vanwege het feit dat de übersmeerseltjesaansmeerder nu zegt dat we niet zoveel moeten smeren :+. Heeft niets met uit z'n verband rukken te maken :n. Dat er een beetje afgedwaald wordt, ja dat wel :j.

Maarreeh.... de producten zelf worden in het artikel hier niet genoemd, hoe zie je de discussie daarover dan verder voor je?

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:29

Daar gaat het me dus om. Er wordt maar een heel klein stukje tekst gebruikt uit een groter geheel. De rest van het artikel is jullie dus niet bekend. En ik vind persoonlijk dat je dan dus ook geen discussie kan voeren. En zoveel te smeren heeft Eric ook niet in zijn collectie hoor. Bekijk de groene os lijn maar eens kritisch, zoveel blijft er niet over. En alle door jullie genoemde druppeltjes (alleen de podocomp uit de groene os lijn is homeopatisch de rest is fytotherapie of orthomoleculaire therapie, en ja ik weet wel dat hij ook andere dingen gebruikt en tegenwoordig gebruikt hij ook bijna geen groene os meer maar heeft hij wel heel veel gebruikt) hebben niks met smeren te maken of moesten die druppeltjes over het paard zijn tong gesmeerd?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:55

Net nog de hoeven van mijn paard behandeld met olijfolie :D :+ ;)
staat bekend (al in egyptische oudheid ) als een zeer krachtig middel . Lekker goedkoop
paarden vinden het ook heerlijk.
3 anderen stonden te brullen toen ik bezig was...wilde wel een likje olijfolie., vonden het heerlijk :Y)

Over homeopathie en alcohol
in de pilletjes zit dit nl niet.
de alcohol is zo nihil.....overigens worden natuurlijke middelen in kleine hoeveelheden makkelijker verwerkt en hebben meer resultaat bij een paard van 600 kilo, dan een mens, van 70kilo.
dwz...dat een paard minder druppels nodig heeft
zelf heb ik een homeopatische huisarts en ben nog nooit met enig chemisch goedje de deur uitgegaan.
ik geloof in het zelfherstellend vermogen van het lichaam, die je zo min mogelijk moet storen (uit balans moet halen) met chemische middelen.
Wat het smeren wat Eric bedoeld , kan ik me wel in vinden.
als een paard een plekje wondje korsten heeft, wordt het door veel paardeneigenaren eraf gepulkt en hier wat op gesmeerd (af gedicht) waardoor er geen lucht meer bij kan en het verstikt word.
ik laat de wondjes altijd open,(korstjes erop, tot het erafvalt) houd het in de gaten en het hersteld vanzelf....(dat kan een lichaam nl prima zelf)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:29

Ik zeg ook nergens dat het chemisch is :D. En in de pilletjes zit inderdaad geen alcohol, maar suiker :+. De hoeveelheid alcohol is helemaal niet nihil, dat is voor gewone homeopatische middelen algauw 50-60%.
Wat bedoel je met dat makkelijker verwerken en het meer resultaat hebben, dat volg ik niet echt.

Ik ben het er overigens wel mee eens dat niet iedereen overal altijd maar wat op moet smeren, maar vind het pure BS dat het uit zijn mond komt.

Citaat:
Daar gaat het me dus om. Er wordt maar een heel klein stukje tekst gebruikt uit een groter geheel. De rest van het artikel is jullie dus niet bekend. En ik vind persoonlijk dat je dan dus ook geen discussie kan voeren. En zoveel te smeren heeft Eric ook niet in zijn collectie hoor. Bekijk de groene os lijn maar eens kritisch, zoveel blijft er niet over. En alle door jullie genoemde druppeltjes (alleen de podocomp uit de groene os lijn is homeopatisch de rest is fytotherapie of orthomoleculaire therapie, en ja ik weet wel dat hij ook andere dingen gebruikt en tegenwoordig gebruikt hij ook bijna geen groene os meer maar heeft hij wel heel veel gebruikt) hebben niks met smeren te maken of moesten die druppeltjes over het paard zijn tong gesmeerd?

Ehhm, wat moeten we dan doen met dit topic? Dit is de informatie waarmee we het moeten doen en het maakt ook eigenlijk niet uit wat voor extra dingen er al dan niet in het artikel staan, ik blijf erbij dat een dergelijke uitspraak uit de mond van een laarakker gewoon compleet ongeloofwaardig klinkt 8)7. En ja, ik ben van mening dat hij een hoop dingen aansmeert, of het nu smeerseltjes zijn of niet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:52

hyppolyte schreef:
Ik zeg ook nergens dat het chemisch is :D. En in de pilletjes zit inderdaad geen alcohol, maar suiker :+. De hoeveelheid alcohol is helemaal niet nihil, dat is voor gewone homeopatische middelen algauw 50-60%.
Wat bedoel je met dat makkelijker verwerken en het meer resultaat hebben, dat volg ik niet echt.

Ik ben het er overigens wel mee eens dat niet iedereen overal altijd maar wat op moet smeren, maar vind het pure BS dat het uit zijn mond komt.

ik heb nog nooit smeerseltjes bij eric gekregen
wel inwendige spullen....

wat ik bedoel, is dat een dier minder druppels nodig heeft dan een mens
simpelweg omdat een dier ontvankelijker is en dichter bij de natuur dan de huidige mens
die zijn het een beetje afgeleerd door alle chemie ;)