Paardrijden tijdens schooltijd mogelijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:50

wake_up schreef:
Ik vind het opzich niet verkeerd, zolang er maar géén tijd afgaat van de 'gewone' lessen. Inderdaad wel jammer dat het alleen voor VMBO is, wat mij betreft zouden ze ook 2 / 3 uur per week zoiets mogen doen op het VWO/HAVO. zolang het maar een aanvulling is van het lespakket, en geen gedeeltelijke vervanging, want dan ben ik er tegen. :+

volgens mij bedoelen ze hierbij wel gedeeltelijke vervanging... ik denk dat als je extra tijd krijgt voor sport je toch gewoon uitkomt bij een middelbare school voor mensen die hoog en veel sporten (heet LOOT dacht ik ergens..)

Ik vind het gewoon weg een achterlijk stom plan :+ , heel sneu voor die kindjes van 12 die leuk elke dag kunnen paardrijden en uiteindelijk geen werk kunnen vinden.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:51

Leuk!

Want het maakt namelijk helemaal niets uit. Ik heb ook VMBO gedaan en ben toen naar Goes gegaan omdat ik op mijn middelbare school alleen maar technieken kon kiezen en de bakkerskant (Horeca). Sorry maar dat was niets voor mij...

In Goes had ik er op het VMBO dierverzorging bij ipv techniek of wat dan ook. Sommige mensen op een 'groene' school komen er juist achter dat het niets voor hen is en doen alsnog iets anders.

Het is en blijft een VMBO diploma en er zit helemaal geen verschil in of je nu op een 'gewone' middelbare zit of op een 'groene' school. Met beide diploma's kun je evenveel en alsnog naar elke vervolgopleiding op het MBO.

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:56

Leuk dat het Edudelta College deze variant ook in hun onderwijs opneemt, alleen weet ik uit ervaring dat de mbo variant hiervan totaal niet goed loopt. Absoluut waardeloos. Ik hoop dat ouders hun kinderen voor deze keuze zullen behoeden.

Ontopic: Vind dat je hiermee alleen maar paardenmeisjes aantrekt welke weleens van een koud kermis thuis kunnen komen, vervolgens school helemaal niet meer zien zitten en geen diploma behalen. Zonde...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:58

Indra schreef:
Het is en blijft een VMBO diploma en er zit helemaal geen verschil in of je nu op een 'gewone' middelbare zit of op een 'groene' school. Met beide diploma's kun je evenveel en alsnog naar elke vervolgopleiding op het MBO.

Nou dat wordt wel steeds moeilijker, straks wordt bijvoorbeeld biologie verplicht als examenvak op de groenscholen, daarmee wordt het lastiger om vakken te kiezen die je nodig hebt voor technische richtingen.

Miepmiept

Re: Paardrijden tijdens schooltijd mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:04

Oké, bij mij was Biologie nog niet verplicht, wel voor gekozen. Natuur/scheikunde was ook een keuze.

Ook heb ik maar in één groen vak examen gedaan en daarnaast voor economie gekozen.

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:10

Ik ben het met velen eens. Kinderen van die leeftijd die iets met paarden hebben lijkt het fantastisch om de hele dag met hun sport/hobby bezig te gaan. Maar de wereld is zo zonnig nog niet..ik ben benieuwd hoe het gaat verlopen maar ik zie er geen heil in.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:23

Het is niet de hele dag hoor. Het gaat om de paar uurtjes praktijk die elke VMBO scholier heeft, alleen kiest de een zorg, de ander techniek of horeca en de ander groen. Het stelt zoveel niet voor...

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:30

runasays schreef:
was er maar zo'n school voor HAVO en VWO.
Het is altijd VMBO. zonde.

Waarmee denk je dat de schooldagen van h/v-ers gevuld zijn? ;)

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:32

runasays schreef:
was er maar zo'n school voor HAVO en VWO.
Het is altijd VMBO. zonde.

daar sluit ik me bij aan. bijvoorbeeld het clusius college in Alkmaar/Amsterdam/Castricum en het Wellantcollege in Aalsmeer zijn groene scholen in de omgeving, maar het enige wat ze daar hebben is vmbo. ik zou onwijs graag naar een groene school gaan, maar de kans dat ik écht in de paarden beland (ik heb nu dromen, wat mag voor mijn leeftijd) is niet zo heel groot, dus als ik mijn Havo laat vallen voor het vmbo zou dat heel zonde kunnen zijn later. met havo heb ik nog kans om iets anders te doen erna, wat ook écht wil verdienen, met alle respect voor vmbo/mbo'ers.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:40

Heb je eigelijk dan persee een opleiding nodig om een paardenhouderij op te richten?

Als je bijvoorbeeld al een aantal jaren in de paarden zit(dus op manege gereden, evt half pension paard of eige paard, laat staan jij zelf al vrijwillig helpt op de stal dan kom je echt een hoop te weten.

Als je iets met paarden wilt doen moet je ongeveer naar mangement of ondernemer gaan.

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:44

hangt ervan af wat je erin wil doen ... bij jockeys is het bijvoorbeeld heel anders, je werkt altijd eerst bij een trainer, die trainer kan je dan opgeven bij het NDR (nederlandse draf en rensport) en dan mag je een proefren rijden. als je slaagt heb je je licentie al.
als je je eigen stal wil beginnen ben je wel wat langer bezig ...

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:57

In België heb je al meer dan 10 jaar scholen die ook een paardenopleiding aanbieden en dit dan ook nog op elk niveau. Dus buiten de extra aandacht aan het deel paardenopleiding kan je een gelijkaardig diploma halen zowel in beroeps als om later verder te gaan naar de universiteit. Er hangt spijtig genoeg een heel zwaar prijskaartje aan om een eigen paard te stallen en je moet ook meestal op internaat. Vanaf het tweede jaar is een eigen paard een vereisten.
Nu als beroepstoekomst zijn er meer kandidaten dan vacatures en het is een rotjob als je niet zelf kapitaal krachtig bent. Je blijft dan onderbetaald voor veel uren en je krijgt weinig kwalitatieve vrije tijd. Daarbij kan je het diploma manegehouder en/of instructeur meestal ook nog halen in een 1 of 2 jaarse avond - of 1à2 daagse/per week opleiding volgen bij de opleidingen van Syntra* (in België)
Dus ik zie het nut van zo'n school ook niet echt in als er ook nog andere mogelijkheden bestaan. Het enige is dat ze al heel jong kunnen starten met paarden.

In België moet ge een ondernemers opleiding gevolgd hebben en een getuigschrift hebben om een manege op te starten.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 01:01

Vind het leuk dat dit gedaan word. Als het je niets lijkt daarna, bespaard dat iig de hoge kosten van een paardenopleiding.
Je krijgt als het goed is mee hoe zwaar het werk is, en je doet iets wat motiverend is omdat het je hobby/sport is.

Ja ik ben wel voor :j, ik denk dat dit voor gemotiveerde leerlingen zorgt, en ervoor zorgt dat veel paardenmensjes denken dat ze wat kunnen worden in de paarden, want helaas is dit voor slechts een paar weggelegd.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 01:06

Ik wilde vroegah ook altijd de paarden in. Gelukkig bestond er destijds niet zo'n opleiding anders had ik daar graag heen gewild met mijn gymnasium-citoscore. Idd jammer dat het alleen voor VMBO is.

Ben alleen benieuwd waar de tijd vanaf gesnoept wordt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 02:13

De jongens die nu in de topsportklas zitten en voetballen, worden ook niet allemaal een prof, ook al is dat hun droom vanaf dat ze 6 jaar waren. En ze kunnen ook niet allemaal gymleraar of voetbaltrainer worden. Dus waarom die opleidingen er dan zijn.............?
In andere landen zijn ze natuurlijk al verder met jong talent van jongs af aan veel laten trainen in allerlei sporten.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 08:48

Ik mis nog een plaats die er niet tussen staat.
Het Wellant College in Brielle (VMBO), start ook met deze opleiding.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 09:11

Dat vind ik nou een goeie zaak. Bij ons op school kon je kiezen uit ijshockey en paardrijden. De jongens gingen over het algemeen ijshockeyen en de meisjes paardrijden. Ik had wel gauw bekeken dat er niks leukers was dan meiden om je heen, dus ik ook op paardrijden. Dat was mijn allereerste kennismaking met paarden. Stel voor dat ze geen paardrijden gehad hadden op die school, dan zou mijn unieke talent nooit ontdekt zijn! _O-

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 09:23

Ik geloof niet dat de paardenhouderij zit te wachten op wederom een (laag) niveau beroepsopleiding......
Studenten van paardenhouderij zijn al niet vakbekwaam....
Je leert paardenhouderij in de praktijk en met een grote dosis disipline en motivatie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 09:40

Paardrijden leer je van kilometers maken en veel goede lessen. Met name goede lessen!
Als er nu goed les wordt gegeven hebben deze kinderen meer kans dan de gemiddelde manegeruiter om verder te komen. Ze hebben meer tijd om te rijden en krijgen dan beter les.
Wat er nu bestaat is ook totaal niks waard, dus waarom niet?

Ik zie kinderen die op maneges lessen en schrik ervan. Net als de mensen die met Orun en of deurne les staan te geven. Het is te erg voor woorden soms.........Ze zouden daar ook strengere selecties moeten houden wie de opleiding mag doen en het niveau eens opkrikken. Wie weet is dit wel een begin????????

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 09:46

Ik zou willen dat ze 20 jaar geleden dit soort opleidingen hadden!
Grr.. Af en toe jaloers op het aanbod wat er momenteel aangeboden word hoor.
Zelfs een wildlife opleiding is tegenwoordig mogelijk...

Pepper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 09:57

Ik denk niet zozeer dat het jammer is dat het niet op HAVO/VWO niveau is... want het is en blijft gediplomeerd strontscheppen...

Deurne is en blijft DE paardenopleiding.
Verder worden er zoveel pretopleidingen aangeboden en als je 12 ben, ben je nog niet in staat om een weloverwogen keuze te maken...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:24

Het is maar VMBO he, nog geen beroeps, mijn kinderen zouden het best mogen, maar daarna wordt er dan wel een reguliere MBO-opleiding gevolgd, die ze evt. mogen aanvullen met de ORUN. Als ze door de knollen met plezier naar school gaan en hun best gaan doen, ben ik blij :D

Overigens ben ik vorig schooljaar met leerlingen die Groen wouden doen naar de manege geweest, daar mochten ze stallen mesten en opstrooien en ik geloof dat er daarna nog 2 waren die het echt wilden doen.

Nou weten mijn kinderen straks wel omdat we paarden aan huis hebben hoe het is om een stal te mesten, maar laat ze maar rustig kennismaken met hoe het is om voor 12 uur 60 boxen gemest te moeten hebben met zijn tweeën, dat heb ik vroeger op mijn werk ook moeten doen. Als ze dan nog enthousiast zijn, dan mogen ze van mij gerust 'in de paarden' mits ze een aanvullend diploma bijhalen zodat ze nog iets anders kunnen gaan doen later.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:50

ijsklontje schreef:
De enige echte paardenopleiding in NL zit in Deurne. Ik heb helaas geen goede ervaringen met de andere scholen die het aanbieden. Ik zal ze vast niet over een kam mogen scheren, maar mensen steek tijd in een opleiding met perspectief.

En ook deze opleiding is niet meer wat het is geweest ;)

kensha schreef:
Heb je eigelijk dan persee een opleiding nodig om een paardenhouderij op te richten?

Nee hoor! Geld is belangrijker om te hebben!

Ilse_123 schreef:
ik denk dat als je extra tijd krijgt voor sport je toch gewoon uitkomt bij een middelbare school voor mensen die hoog en veel sporten (heet LOOT dacht ik ergens..)

Jep! Bij de "topsportscholen" word er rekening gehouden met je trainingsrooster en je wedstrijden. En daar passen ze je rooster op aan! Maar op zo'n school kun je bijv. ook nog je havo halen en beperkt het zich niet alleen tot vmbo. Maar daarvoor moet je wel echt topsport doen :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:55

Heino schreef:
Ik wilde vroegah ook altijd de paarden in. Gelukkig bestond er destijds niet zo'n opleiding anders had ik daar graag heen gewild met mijn gymnasium-citoscore. Idd jammer dat het alleen voor VMBO is.

een vriendin van mij met havo/vwo advies ging expres slecht haar best doen op school omdat ze graag naar een vmbo met paardenlessen wilde 8)7

Citaat:
Ben alleen benieuwd waar de tijd vanaf gesnoept wordt.

Ja dat vraag ik me ook altijd af..... het is te hopen dat het extra uren bovenop het gewone rooster zijn, of dat het afgaat van iets wat er op lijkt. En dat het niet afgaat van lessen nederlands, taal, rekenen, wiskunde, natuurkunde, engels etc

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:58

Op het vmbo heb je zowiezo al andere praktijklessen... Maar dan bijv richting bouw techniek zorg etc etc... Dus op een groen of paardenschool zullen zulke lessen richting groen/paard gaan. Dus naar mijn idee werkt het nog hetzelfde als een andere vmbo school alleen dan op een ander gebied...