Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Re: Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:57

Daarom wordt er ook veel geschoten. :)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:59

Dan ben je te laat. Dan is een dier al zo danig verzwakt. Dan heeft het al teveel geleden.
Mensen moeten gewoon niet denken dat wij hier in dit piep kleine landje wel even de natuur na kunnen doen. Dat wij met een geweer de altijd aanwezige roofdieren kunnen vervangen. Dat de mens arogant is, wist ik. Maar dit is een toppunt van.
Nederland is klein, vol met wegen en beton. Die 3 meter gras is geen natuur. Dat is 3 meter gras.
In echte natuurgebieden komen dieren zelfs al in het gedrang door ons arrogante mens. En dan denken wij het hier wel zo te klaren? 8)7
Laatst bijgewerkt door _sparta_ op 11-03-10 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:59

_sparta_ schreef:
Maar karll heeft ook niet in de gaten dat dit geen wild is, dat er een hoop mist omdat na te bootsen. Die vindt waarschijnlijk een tuin van 10m2 ook al een groot grondbezit. :)
Mist ook het doel van roofdieren, wat nooit vervangen kan worden door de mens die zo verwaand is dat wel te denken.
Ieder die denkt dat dit gewoon is, die moet ook eens een winter in dat gebied gegooid worden onder het mom van, vroeger overleefde wij daar ook.

Juist!!!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:16

Pff is t weer zo ver, wat een bullsh*t zeg!
17% sterfte is normaal daar (gemiddeld 20%) en de paarden zagen er in oktober hartstikke goed uit (voor wie foto's wil zien ik hoor t graag). Beesten lijden amper voor ze afgeschoten worden aangezien er in de winter DAGELIJKS controle wordt gedaan op zwakke dieren die, als t nodig is, volgens een protecol direct kunnen worden afgeschoten, is dat lijden? nee vind ik niet.
4000 beesten op 2200 hectare is veel, maar de sterftecijfers zijn al een aantal jaar constant dus blijkbaar kan de populatie zichzelf zo in de hand houden :)

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:17

speling der natuur, ik snap het best van staatsbosbeheer. Laat het maar aan natuurlijke selectie over. Wie niet sterk genoeg is, overleefd niet.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:19

Ik vind de foto bij de OP nu echt geen schokkend beeld geven. De foto van het paard met het veulen er naast, is inderdaad geen fijn plaatje, maar in hoeverre is dit nu representatief voor de gehele kudde? En wat is het verhaal achter die foto? Is het een oud paard, is het een voedende merrie,... ? Ik vind het altijd er moeilijk beoordelen vanaf een foto of er sprake is van verwaarlozing of mishandeling. Of dat nu om dit topic gaat of om een topic dat Truusje plaatst met de vraag wat iedereen er van vindt. Ik neem aan dat de beheerders van het gebied ook niet helemaal simpel zijn. Stel, er zou geen natuurlijke uitval zijn, hoe zou het dan moeten? Dan krijg je pas echt een probleem. En natuurlijk is het erg als een paard een doodstrijd moet leveren, dat vind ik van elk dier, of het nu een hert, een wild zwijn of de kat van de buren is. Maar je kunt ook teveel overal de hand in willen hebben. Oude paarden hebben moeite in de winter en dan gaan de zwakken dood. Hard, maar logisch.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:26

ahhh dus ik mag mijn oudje van 28 gewoon buiten gooien nu,en als ie verhongerd dan is dat nu eenmaal zo...dan is dat de natuur,zwakke oude paarden gaan nu eenmaal dood zonder vreten,toch???

stomme redenatie :roll: ,die paarden daar zijn niet wild...die hebben wij mens daar neer gezet,ik vraag me ook werkelijk af of een echt wild paard in nederland zou blijven om te overwinteren,of dat ie ipv al die nattigheid en kou zou migreren naar warmere oorden als frankrijk/spanje,daar waar het warmer ,droger en vast en zeker meer eten te vinden zou zijn...

net zoals veel vogels warmere oorden in de winter opzoeken...

je kan toch niet zeggen,we gooien een te grote groep dieren op een te klein stuk grond en dan verhongeren ze maar??

en ja,ik vind de foto van de merrie met veulen schokkend,triest dat dieren zo veulentjes moeten grootbrengen,amper genoeg om zichzelf te voeden en dan een veulen die ze leegzuigt...mijn manier van paardenhouden /dieren houden zou het niet zijn,en ik zou me werkelijk dood schamen als mijn zogende merrie er zó bij zou staan....
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 11-03-10 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:28

chevax schreef:
Ik vind de foto bij de OP nu echt geen schokkend beeld geven. De foto van het paard met het veulen er naast, is inderdaad geen fijn plaatje, maar in hoeverre is dit nu representatief voor de gehele kudde? En wat is het verhaal achter die foto? Is het een oud paard, is het een voedende merrie,... ? Ik vind het altijd er moeilijk beoordelen vanaf een foto of er sprake is van verwaarlozing of mishandeling. Of dat nu om dit topic gaat of om een topic dat Truusje plaatst met de vraag wat iedereen er van vindt. Ik neem aan dat de beheerders van het gebied ook niet helemaal simpel zijn. Stel, er zou geen natuurlijke uitval zijn, hoe zou het dan moeten? Dan krijg je pas echt een probleem. En natuurlijk is het erg als een paard een doodstrijd moet leveren, dat vind ik van elk dier, of het nu een hert, een wild zwijn of de kat van de buren is. Maar je kunt ook teveel overal de hand in willen hebben. Oude paarden hebben moeite in de winter en dan gaan de zwakken dood. Hard, maar logisch.

Das idd hard maar logisch als het op een natuurlijke manier zou kunnen gaan.
Feit blijft dat deze dieren geen kant op kunnen als het voedsel op is en dus is het in mijn ogen ineens een heel stuk minder logisch als een dier aan de hongersdood moet lijden.

Overigens Vind ik het niet minder schokkend als het dier op de foto een oud of zogend dier is.
Dit dier heeft geen enkele kans meer gehad om genoeg reserves voor de winter op te slaan en als dit het echte "wild" geweest zou zijn dan had het dier er niet eens zo uitgezien want dan had het allang niet meer geleefd. Hij of zij had dan als voedsel gediend voor roofdieren en een dus heel wat mindere lijdensweg gehad. Op die manier was de cirkel rond geweest en op geen enkele andere manier.

willieby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:33

Ben het helemaal met Sparta eens, hier zijn geen roofdieren waardoor ze een hongerdood sterven! Dat is vele malen erger dan dat ze door een roofdier gepakt zouden worden.
Ook kunnen ze niet oneindig zoeken naar voedsel door de hekken.

We voeren de vogeltjes in de winter toch ook bij?!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:37

SBB voert ook de wilde zwijnen bij....maar dat zorgt ervoor dat ze lekker kunnen afschieten aan het eind van het seizoen...

maar toch,zelfs die dieren worden bijgevoerd,dus ze kunnen het wel hoor...

2200 hect is gewoon niet genoeg om 4000 dieren op te hebben lopen,haal de helft eraf,laat dat slachten,mooier scharrelvlees kan je niet hebben,en hou de populatie zo in stand,ipv wachten tot die dieren verhongeren...

echt te belachelijk dat mensen dit "normaal" vinden....

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:41

ik vind.......... (dan is de discussie leuker!)

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:42

wouterpaard schreef:
ik vind.......... (dan is de discussie leuker!)

Verklaar je nader

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:43

Citaat:
echt te belachelijk dat mensen dit "normaal" vinden....

Ik vind, vind ik ervoor staan dan loopt de discussie heel anders

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:45

weet je wat me nou opvalt? Hoe hypocriet bokt eigenlijk is (wie de schoen past overigens....)
De paardjes zijn zielig, maar over de runderen en herten hoor je niemand

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:47

Ik schijf bijna altijd ik vind, maar hier IS het belachelijk.
Als een boer of burger zo met zijn paard om zou gaan zou iedereen kwaad zijn. En nu is het ineens natuur. Wie kan mij dat verschil uitleggen? Wie kan dat verschil uitleggen aan de verhongerende dieren?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:51

stef schreef:
weet je wat me nou opvalt? Hoe hypocriet bokt eigenlijk is (wie de schoen past overigens....)
De paardjes zijn zielig, maar over de runderen en herten hoor je niemand

Misschien ben ik wel de persoon die de schoen past maar ik wil het toch even op helderen.
Want als je goed alles doorleest zie je dat we het regelmatig over "de dieren" hebben.
En tja omdat het hier om een paardenforum gaat word de nadruk al snel op de paarden gelegd maar dat wil op geen enkele wijze zeggen dat het voor de "overige" dieren minder erg is.Er zal ook niemand op heel bokt zijn die dat tegen spreekt.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:53

Als je mijn eerste bericht al leest zie je dat het mij niet alleen om de dieren gaat.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:55

ik heb al een paar keer de herten en runderen aangehaald,ook die dieren verhongeren waar je bij staat...maar schijnt de natuur te zijn,gewoon teveel beesten dumpen op een te klein stuk grond en dan maar afwachten tot ze verhongeren....

:n -O-

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:58

kimmie261 schreef:
ik heb al een paar keer de herten en runderen aangehaald,ook die dieren verhongeren waar je bij staat...maar schijnt de natuur te zijn,gewoon teveel beesten dumpen op een te klein stuk grond en dan maar afwachten tot ze verhongeren....

Eigenlijk best een goede manier op ook de overbevolking in Nederland zelf te lijf te gaan. Dan krijgen de dieren ook meteen weer meer plaats. :) En heb je alleen een balkon, ja dan heb je pech, dan kun je geen groente verbouwen, jammer dan. Maar naar de buurman gaan mag ook niet, wat dat kunnen deze dieren ook niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:58

Kimmie: Er staat niet voor niets achter: Wie de schoen past....

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:59

_sparta_ schreef:
kimmie261 schreef:

Eigenlijk best een goede manier op ook de overbevolking in Nederland zelf te lijf te gaan. Dan krijgen de dieren ook meteen weer meer plaats. :) En heb je alleen een balkon, ja dan heb je pech, dan kun je geen groente verbouwen, jammer dan. Maar naar de buurman gaan mag ook niet, wat dat kunnen deze dieren ook niet.

Lol idd

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:00

Ik zou bijna willen zeggen, voor diegene die dit normaal vinden.
Zet je eigen paard er dan lekker tussen!!
Doe je ook niet of wel??

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:01

easygoing schreef:
Lol idd

Misschien dat mensen dan eens in zien met een dergelijk dom vergelijk, dat wij ook geen van alle hier (of maar een paar) rond zouden lopen zonder bijvoering. Terwijl we daar vroeger wel tot in staat waren.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:03

Zeeuwtje68 schreef:
Ik zou bijna willen zeggen, voor diegene die dit normaal vinden.
Zet je eigen paard er dan lekker tussen!!
Doe je ook niet of wel??

Dat is ook nog wel een goede vraag ja. Iedereen die dit gewoon vindt zet zijn eigen in dekens verpakte paard daar vanaf nu in. Kijken of er dan ook niet bijgevoerd hoeft te worden als hun eigen lieveling vermagerde.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:09

Ik woon recht tegen over de Oostvaardersplassen en vind de situatie zorgelijk. Er staat weinig tot geen eten meer. Het schors is van de bomen af en de dieren staan nu zelfs naast de buitenring naar eten te zoeken. Hier zie je ze normaal amper. Het idee van de natuur met rust laten snap ik best. Ik heb in de natuur echter nooit hekken en wildroosters gezien. Als het eten op was trokken de kuddes door. Hier lukt dit niet. Naast de paarden staan er runderen en herten. Ook deze kunnen geen kant op, en moeten kunnen eten. Bijvoeren in de vorm van balen kuilgras oid zou toch moeten kunnen?