Boete geëist voor dodelijk ongeval met stapmolen op manege

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 01:30

Horseware schreef:
Citaat:
Feit is dat die molen niet deugde

Maar wat deugde er dan niet aan de molen? Ik kan dat namelijk nergens vinden.

Daarnaast: iedere molen is in principe onveilig voor kinderen, ook de hypermoderne.

Er zat geen stop-knop op.
Het staat in een van de voorgaande artikelen maar die eigenaar is nalatig geweest.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 01:32

Citaat:
Ik word altijd zo moe van die mensen die zeggen hun kinderen 100% onder controle en binnen handbereik te hebben. Kijk eens rond op een manege en let eens op hoe vaak kinderen in groepjes met elkaar op het terrein spelen. Maar iedere moeder (behalve shera geloof ik) verliest z'n koter geen seconde uit het oog. Yeah right! Nou, ik wel hoor, ik ben niet perfect en sta weleens te kletsen terwijl de kinderen afdwalen op de manege. So shoot me!

Ik geloof ook niet dat iedere moeder haar kind 100% van de tijd in de gaten houdt. Maar door een jong kind zonder toezicht te laten spelen neem je wel een risico. Hoe lullig het ook klinkt, dat hoort er nu eenmaal bij. Je kunt je kind niet altijd beschermen en een kind loopt altijd risico. Speelt een kind met vriendjes buiten, dan is er ook het risico dat hij door een auto wordt aangereden. Speelt hij alleen in de keuken dan kan hij bij scherpe messen in de buurt komen en zichzelf ernstig verwonden enz. enz. Maar om nu dan te zeggen dat alle auto's en alle messen verboden moeten worden, of alle molens: nee, dat gaat me veel te ver.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 01:33

Citaat:

Hoe zet je de molen uit dan als je er een paard uit wilt halen? Er zit toch op iedere molen een aan- en uitknop? Anders zou je de molen nooit kunnen stoppen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 01:40

Niet alle molens, maar wel molens die zo gedateerd zijn dat er niet eens een stop-knop opzit of een beschermkap over de motor.
En risico lopen ze als ze zonder toezicht spelen, dat klopt. Maar het feit dat de ouders niet binnen 3 meter afstand van het kind waren wordt hier al verschillende malen aangehaald als "eigen schuld dikke bult". Dan opeens blijkt iedere ouder hier op bokt heilig te zijn behalve de ouders van dit kind en dat is gewoon bullshit.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 01:42

Horseware schreef:
Citaat:

Hoe zet je de molen uit dan als je er een paard uit wilt halen? Er zit toch op iedere molen een aan- en uitknop? Anders zou je de molen nooit kunnen stoppen.

Anders moet je even de andere artikelen lezen, dat is misschien makkelijker. Ik weet niet meer in welk topic, maar er staat ergens precies beschreven wat er niet deugde aan dat ding.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 01:52

maikeltje schreef:
Ik word altijd zo moe van die mensen die zeggen hun kinderen 100% onder controle en binnen handbereik te hebben. Kijk eens rond op een manege en let eens op hoe vaak kinderen in groepjes met elkaar op het terrein spelen. Maar iedere moeder (behalve shera geloof ik) verliest z'n koter geen seconde uit het oog. Yeah right! Nou, ik wel hoor, ik ben niet perfect en sta weleens te kletsen terwijl de kinderen afdwalen op de manege. So shoot me!

Deze reactie zou terecht zijn als de manege de ouders aansprakelijk had gesteld voor het slopen van hun stapmolen. Maar dat is dus niet zo.

Het gaat erom dat je niet alles en iedereen aansprakelijk kunt gaan stellen als je kind iets overkomt. Kinderen maken nu eenmaal brokken. Als je daar wel mensen voor aansprakelijk kunt stellen, dan zijn de ouders toch het eerst aan de beurt lijkt mij.

Stel, jij bent zelf kinderloos en er komen mensen met kinderen bij jou op bezoek. In een onbewaakt ogenblik trekt een kind bij jou een keukenla open en verwondt zichzelf met een mes of drinkt een fles schoonmaakmiddel leeg. Mogen die ouders jou dan aanklagen omdat je keuken niet kind-proof is? Nee toch?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 02:11

Trouwens, als het inderdaad zo is dat de ouders al snel gedreigd hebben met een aanklacht (zoals ik het me herinner), dan snap ik wel dat de manege geen excuses heeft aangeboden, want dat kan dan later worden uitgelegd als schuldbekentenis.

patiepatoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 09:00

Maar al te vaak zien sommige ouders een manege als een goedkope kinderopvang. Heb het ook regelmatig genoeg gezien dat ze op een woensdagnamiddag of zaterdag afgezet worden zodat de ouders ervan af zijn. Ja natuurlijk is zo'n kind graag op de manege. Maar een manege is een bedrijf waar gewerkt wordt met tractors en andere apparaten. De mensen die daar werken kunnen de kinderen niet in de gaten houden.Dat is de verantwoordelijkheid van de ouders. En ja ik heb ook kinderen die beiden paard rijden, nooit zijn ze alleen daar. En ook over de opvoeding van de tegenwoordige jeugd valt veel te zeggen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:51

Hannah_Menno schreef:
Airborn schreef:
Hannah_menno, het gaat er daarom om dat er niet is overlegt over het doneren van de extra organen. Tis wel een deel van je kind wat eruit word gehaalt.

Dan nóg snap ik het probleem niet.. (Maar dat zal wel iets persoonlijks zijn)
Er is aangegeven dat het hart gebruikt mag worden, waarom dan niet de rest van de organen? := Zouden ze nog veel andere mensen 't leven mee redden. Klinkt cru maar 't kind heeft het niet meer nodig.

Omdat daar geen toestemming voor is gegeven...
Ik heb zelf ook bepaalde dingen die ik wel, en die ik niet zou willen doneren.
Dat is mijn keuze. Zou er ook niet blij mee zijn als achteraf mijn wensen niet gehonoreerd worden.
Orgaandonatie is altijd nog een gunst hoor... Je lichaam wordt toch aangetast en in onderdelen verdeeld weggegeven... Niet iedereen staat daar achter.

Wat ik van dit bericht niet snap is of die boete de al eerder opgelegde straf is, of dat dit nieuw nieuws is...
Die zaak was toch al afgerond?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:26

Horseware schreef:
Wat ik dan wel weer apart vind is de volgende uitspraak van de ouders: "Zo’n ding mag gewoon nergens, helemaal nergens meer staan.’’ ,,Al staat er ergens nog één zo’n ding, dan is dat er één te veel,’’ vult Sonja aan."

Alsof ALLE molens maar weggehaald moet worden omdat hun kind in het midden van de molen, waar hij niets te zoeken had en waarvan duidelijk was aangegeven dat het verboden terrein was, wilde spelen en daarbij omkwam.

Natuurlijk is het ontzettend tragisch, maar om nou ALLE molens ineens te gaan verbieden >;)

Het gaat niet om alle molens maar wel om de verouderde molens die niet meer voldoen aan de veiligheidseisen van nu. De meeste molens zit de aanknop in een kastje met slotje of zit die zo hoog dat jonge kinderen de molen niet aan kunnen doen. Ook moet de motor geschermd zijn met een soort kap. Deze tweed dingen waren dus niet in orde bij de molen in kwestie.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:57

LindyH schreef:
maikeltje schreef:

Deze reactie zou terecht zijn als de manege de ouders aansprakelijk had gesteld voor het slopen van hun stapmolen. Maar dat is dus niet zo.

Het gaat erom dat je niet alles en iedereen aansprakelijk kunt gaan stellen als je kind iets overkomt. Kinderen maken nu eenmaal brokken. Als je daar wel mensen voor aansprakelijk kunt stellen, dan zijn de ouders toch het eerst aan de beurt lijkt mij.

Stel, jij bent zelf kinderloos en er komen mensen met kinderen bij jou op bezoek. In een onbewaakt ogenblik trekt een kind bij jou een keukenla open en verwondt zichzelf met een mes of drinkt een fles schoonmaakmiddel leeg. Mogen die ouders jou dan aanklagen omdat je keuken niet kind-proof is? Nee toch?

nee natuurlijk niet. Maar jij zou je waarschijnlijk wel lullig voelen en de volgende dag informeren hoe het met het kind ging hoop ik?

Dat is ook de essentie van dit nieuwsbericht volgens mij. Deze mensen hebben niks meer van de manegehouder gehoord.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:01

om mijn vorige bericht nog even aan te vullen:
Toen mijn dochter haar arm (verrot)brak omdat ze van het stro viel (omdat ik niet op haar lette... :P ) Kreeg ik van de rijvereninging en instructie dezelfde dag nog een mailtje hoe het afgelopen was. Later nog een kaartje en dat doet toch goed. Ook al zijn ze niet aansprakelijk en heb ik daar ook geen seconde over nagedacht om de manege aansprakelijk te stellen.

Een gebroken arm en dit vreselijke ongeluk zijn natuurlijk niet met elkaar te vergelijken maar ik begrijp wel dat het de ouders steekt dat ze helemaal niks gehoord hebben ....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:05

shera schreef:
om mijn vorige bericht nog even aan te vullen:
Toen mijn dochter haar arm (verrot)brak omdat ze van het stro viel (omdat ik niet op haar lette... :P ) Kreeg ik van de rijvereninging en instructie dezelfde dag nog een mailtje hoe het afgelopen was. Later nog een kaartje en dat doet toch goed. Ook al zijn ze niet aansprakelijk en heb ik daar ook geen seconde over nagedacht om de manege aansprakelijk te stellen.

Een gebroken arm en dit vreselijke ongeluk zijn natuurlijk niet met elkaar te vergelijken maar ik begrijp wel dat het de ouders steekt dat ze helemaal niks gehoord hebben ....

maar medeleven betuigen is wat anders dan schuld bekennen en excusus aanbieden

Kleine kinderen horen niet zonder toezicht op een bedrif te lopen, of het nu een manege of ergens anders is
dat dit gebeurd is, is verschrikkelijk, maar wat schieten ze ermee op om de manege aan te klagen?
het jochie komt er niet mee terug

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:13

Ja maar waarom helemaal niks laten horen als manegehouder. Dat is toch ook niet normaal? Ik vind het zelfs ronduit onfatsoenlijk.
Ik proef uit het bericht dat de ouders het er bij hadden laten zitten als ze wat vernomen hadden van die manege na het overlijden van hun zoon. Nu wordt het een soort van rancune. Ik praat het niet goed maar snap het wel

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:19

shera schreef:
Ja maar waarom helemaal niks laten horen als manegehouder. Dat is toch ook niet normaal? Ik vind het zelfs ronduit onfatsoenlijk.
Ik proef uit het bericht dat de ouders het er bij hadden laten zitten als ze wat vernomen hadden van die manege na het overlijden van hun zoon. Nu wordt het een soort van rancune. Ik praat het niet goed maar snap het wel

Voordat je daar over kunt oordelen zouden we toch eerst het verhaal van de manegehouder moeten horen. Zo weet je niet hoe het gegaan is.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:22

Horseware schreef:
shera schreef:

Voordat je daar over kunt oordelen zouden we toch eerst het verhaal van de manegehouder moeten horen. Zo weet je niet hoe het gegaan is.

daar heb je gelijk in, maar ik reageer op wat er in het bericht staat...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:23

shera schreef:

kan best dat hij het wel gedaan heeft, je hoort nu het verhaal van 1 kant
daarbij, is er volgens mij al heel snel met een beschuldigend vingertje naar hem gewezen, zou jij nog dan je excusus of iets maken?
als je meteen word aangeklaagd?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:25

Lynn_Nikita schreef:
shera schreef:

kan best dat hij het wel gedaan heeft, je hoort nu het verhaal van 1 kant
daarbij, is er volgens mij al heel snel met een beschuldigend vingertje naar hem gewezen, zou jij nog dan je excusus of iets maken?
als je meteen word aangeklaagd?

Precies.
In 1 van de aandere artikelen staat dit: "De manegehouder zei het erg moeilijk te hebben met het tragische ongeval,. "Ik voel me volledig verantwoordelijk, maar wat had ik kunnen doen? Nooit is er een inspecteur aan de deur geweest die mij heeft verteld dat de molen onveilig was. Als ik het had geweten, had ik de molen zeker aangepast.''

Die man heeft het er heus ook wel moeilijk mee.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:26

LindyH schreef:
maikeltje schreef:

nee natuurlijk niet. Maar jij zou je waarschijnlijk wel banketstaaf voelen en de volgende dag informeren hoe het met het kind ging hoop ik?

Dat is ook de essentie van dit nieuwsbericht volgens mij. Deze mensen hebben niks meer van de manegehouder gehoord.

Hangt ervan af ... als men meteen met een rechtzaak begint te dreigen ...

Ik begrijp eigenlijk niet hoe je te weten kan komen welke organen er precies allemaal zijn verwijderd en voor donatie zijn weggebracht? Dit vind ik toch een beetje vaag.

Het is en blijft een triest ongeval, maar het is en blijft ook gewoon een ongeval, daar kan je niemand volledig aansprakelijk voor stellen. Op z'n hoogste een gedeelde schuld, van de ouders omdat ze het kind niet ten allen tijde in het oog hebben gehouden en eventueel van de manegehouder omdat hij de stapmolen niet aan de modernere eisen heeft laten aanpassen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 15:41

maikeltje schreef:

Feit is dat die molen niet deugde, die eigenaar valt dus wel degelijk iets te verwijten. En dat ie geen excuses heeft gemaakt vind ik ronduit schandalig.

En toch hoort het niet. Vorig jaar is een kleine jongen bij mijn jaarling op de wei gekropen, heeft het paardje geaait en is toen weggerend, waarop mijn jaarling erachteraan ging en met haar voorbenen het kind probeerde te slaan. Naar mijn idee was dit speels gedrag voor mijn jaarling, maar ze had het kind zwaar kunnen verwonden of zelfs dood kunnen slaan. De vader heeft het net optijd gezien en heeft zijn zoon uit de wei getrokken. Hij heeft alsnog een uitbrander van mij (en van zijn vrouw na de tijd....) gekregen. Zijn zoon had in eerste instantie al niet op de wei mogen komen....

Maar daar had imo mij niemand aansprakelijk voor kunnen stellen, was er wat gebeurd. Ik heb het wel gezien, maar vanuit een enorme afstand en zat zelf op het paard, dus was er nooit optijd geweest...

Nee, op een boerderij o.i.d. heb je een kind in de gaten te houden, of je moet er echt vanuit kunnen gaan dat het kind uti de buurt blijft van dieren en machines...

Ik was als klein kind ook wel eens op een boerderij van een kennis samen met mijn vader...Maar ik mocht alleen in de schuur met de kalfjes en bij de hond..Alle andere dieren/schuren/weilanden etc. etc. waren verboden gebied...En daar ging ik ook echt niet heen...En ik ging al helemaal niet naar een machine om hem aan te zetten, wat een andere jongen blijkbaar deed in deze situatie...Ik heb altijd geleerd dat je met je "jatten" van andermans eigendom afblijft....

Janine1990

Re: Boete geëist voor dodelijk ongeval met stapmolen op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 15:47

Adil, in jouw geval is het privéterrein, en kan jij dus niet aansprakelijk gesteld worden ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:10

Janine1990 schreef:
Adil, in jouw geval is het privéterrein, en kan jij dus niet aansprakelijk gesteld worden ;)

Haha, oke, het wordt me allemaal te moeilijk.... :')

Maar ik geloof je wel hoor :j

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:14

A. we krijgen dit verhaal van 1 kant, niemand weet of de manege-eigenaar daadwerkelijk geen interesse toont/getoond heeft.
B. niemand weet wat er precies mis is gegaan bij de orgaandonatie, of er uberhaupt wel iets mis is gegaan.

Verder denk ik dat deze ouders, terecht, overmand zijn door verdriet. Mensen zoeken dan een zondebok of iets om hun frustraties op uit te leven. Mensen met een ondraaglijk verdriet zijn gevoelig voor de kleinste dingen, 1 woord verkeerd kan al genoeg zijn. En dat is ook begrijpelijk. Maar wel een feit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:30

Adil18 schreef:
Janine1990 schreef:

Haha, oke, het wordt me allemaal te moeilijk.... :')

Maar ik geloof je wel hoor :j

Ik heb het ook nog maar net een beetje door hoor ;)

Ik wilde nog even reageren op iemand die zei dat je bij het dragen van een donorcodicil automatisch toestemming geeft om alle organen af te staan. Dat is NIET waar!!!! Je kan meerdere opties kiezen, en ook specifieke organen afdragen... De arts in kwestie heeft volgens mij ook fout gezeten.

Vala

Re: Boete geëist voor dodelijk ongeval met stapmolen op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:53

Maar dat weten we niet want we horen het maar van 1 kant...