Diskwalificatie voor Edward Gal en Sisther de Jeu in Ermelo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wyah_Rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:45

Hij is niet de enigste topsporter die gediskwalificeerd is de afgelopen dagen.
Jammer zeg, het hoort niet dat er bloed rond de paardenmond zit,
maar misschien is de reden daarvan het bijten op de tong en is dus
eigenlijk niet heel ernstig.

inspekteur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:54

sisther heeft zichzelff gebeten op haar lip waardoor er bloed uit van haar mond kwam ze heeft er verder helemaal geen last van gehad wel jammer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:00

Remember schreef:
russel schreef:
Een paard dat op de tong of in de wang bijt, heeft dan toch niets met verkeerd rijden te maken? Waarom dan diskwalificatie?

Als bloed geconstateerd wordt en het komt door bijv. op de wang bijten is het uitsluiting, indien het het geval is door wreedheid volgt diskwalificatie. Ik denk dus dat ze in dit geval uitgesloten zijn, diskwalificatie is van een heel ander orde :j

Bij uitsluiting mag evt. de 2e proef gereden worden (als het probleem dan weg is), of als het tijdens de 2e proef gebeurt telt de 1e proef gewoon mee. Bij diskwalificatie worden alle uitslagen geschrapt en moet je zsm van het terrein af met je paard.

Ja duidelijk, maar door raggen denk ik niet dat de tong gaat bloeden en trekken in de mondhoeken veroorzaakt geen bloed, dus hoe kan je wreedheid vaststellen? Toch alleen kijken naar hoe er gereden wordt en zorgen dat er lijnrechters zijn bij het inrijden??

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:05

Goed dat deze regel gehandhaafd wordt.

Echter klinkt dit heel ernstig, maar als een paard een heftige bloeding in zijn mond heeft is het meestal doordat het paard bijv. op zijn tong of lip gebeten heeft. De tong bloedt snel heel heftig, waardoor het er snel heel zielig en ernstig uit ziet.

Wat vaak over het hoofd gezien wordt is paarden met licht roze schuim. Dit komt door kapot gereden lagen, wat veroorzaakt wordt door bijvoorbeeld een te harde hand en/of een scherp bit. Áls dit al opgemerkt wordt mogen amazones en ruiters er vaak toch gewoon mee door rijden, terwijl de oorzaak ernstiger is dan een bebloede tong, want als de lagen in de mond kapot gereden zijn is dit zeer, zeer pijnlijk voor een paard.
Jammer dat juist dit té vaak over het hoofd gezien wordt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:10

Is er ergens een plaatje/filpje van sisther tijdens de proef ?
Laatst bijgewerkt door lesilla op 28-02-10 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:12

maar wel dat ie al op een paard gezeten heeft in tegenstelling tot wat turfkuier beweerd. :')
Tenzij ze hebben toegelaten dat ie alleen over de hindernissen ging.

Persoonlijk denk ik dat het kont toedraaien verhaal meer te maken heeft met jaloezie (een ander paard dat mee mag ipv zij) dan met graag op wedstrijd gaan. :) Waarmee ik niet zeg dat het dier het niet graag doet, maar ook ik geloof niet dat een paard liever op wedstrijd gaat dan gewoon lekker thuis op weide staan. Hoewel ik er van overtuigd ben dat Explo best graag wedstrijd liep en mijn huidige merrie ook (anders deed ik het niet met ze) maar als ze mogen kiezen gaan ze toch voor de weide denk ik. ;)
Als ik mag kiezen tussen werken en spelen ga ik ook spelen ook al werk ik graag. :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 21:19

Michael1104 schreef:
Cayenne schreef:
@Turfkruier.
Je weet dat MarcelDufour een oud internationaal springruiter is? :+

wat niet wil zeggen dat hij alle wijsheid in pacht heeft...

Daar ging het me ook niet om. Ik wil er alleen maar mee zeggen dat ie vast wel eens op een paard gezeten heeft :D

Michael1104

Re: Diskwalificatie voor Edward Gal en Sisther de Jeu in Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:21

ok, zijn we het er daar over eens :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:21

MarcelDufour schreef:
Neonlight schreef:
En de merrie doet het te graag, de wedstrijden, als we zonder haar weggaan is ze beledigd en kijkt ze ons niet aan als we thuiskomen, draait ze haar kont naar ons toe.

Dit vind ik wel behoorlijk een menselijke eigenschap aan een paard toedichten. Persoonlijk geloof ik dat niet een paard liever een wedstrijd doet dan dat 'ie lekker in de wei staat. Maar mensen willen dit wel graag geloven, dat is waar.

Ja idd. Dit is een typisch geval van menselijke eigenmschappen toedichten aan een paard.

Maar on topic: ik vind het niet meer dan logisch dat een paard dat bloed verliest - al dan niet uit zijn mond - de ring uit gehaald wordt, ongeacht de reden van het bloeden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:30

Hier het bericht wat op www.edwardgal.nl staat:

Helaas verliep het kampioenschap vandaag iets anders, dan we hadden verwacht. Sisther beet zichzelf op haar onderlip, waarschijnlijk bij aanvang van de proef. Sither liep een heel mooie draf tour en ook de piaffe en passage waren erg mooi, na de stap klonk de bel. Edward was verbaasd dat de bel klonk, totdat jurylid Mariette Sanders, Wees naar de mond van Sisther. Terecht moest Edward met Sisther de rijbaan verlaten en werd gediskwalificeerd.

Edward: "Sisther liep tot aan de stap ontzettend fijn en had geen enkele last van de muziek. Ik was heel blij met dat gevoel, totdat de bel klonk, ik baal enorm en vind het heel vervelend, vooral voor Sisther. Maar Sisher had er zelf weinig last van, bij aankomst op stal, heeft ze heerlijk haar maaltijd opgegeten en stond ze er lekker relaxed bij."

Bloed aan de mond ziet er natuurlijk altijd erg heftig uit, maar het bleek maar een klein sneetje in de onderlip te zijn, wat nauwelijks zichtbaar is. Sisther wil nog wel eens haar onderlip wat naar binnen krullen en dan komt dit gemakkelijk tussen haar tanden. We denken dat het daardoor komt. Het is erg vervelend, maar er is eigenlijk niet echt iets aan te doen. Volgende keer beter. Jeanette Haazen werd gehuldigd als kampioen, Hans Peter werd tweede met IPS Tango en als derde eindigde Marlies van Baalen met BMC Ojay.

Bron: http://www.edwardgal.nl/?p=11&id=588&l=NL

coiyaes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:42

Op de site van Edward Gal staat dat het paard op de onderlip gebeten had net voor de proef.
Toch jammer

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:04

MarcelDufour schreef:
Neonlight schreef:
En de merrie doet het te graag, de wedstrijden, als we zonder haar weggaan is ze beledigd en kijkt ze ons niet aan als we thuiskomen, draait ze haar kont naar ons toe.

Dit vind ik wel behoorlijk een menselijke eigenschap aan een paard toedichten. Persoonlijk geloof ik dat niet een paard liever een wedstrijd doet dan dat 'ie lekker in de wei staat. Maar mensen willen dit wel graag geloven, dat is waar.

Ik ken er toch ook een van dichtbij die op hoog nationaal niveau dressuurde, verkocht werd en alleen nog maar wat thuis getraind werd en op de wei stond. Het lichtje ging er behoorlijk van uit helaas, paard was echt niet happy, dus ik denk wel dat ze de belangstelling en spanning kunnen missen als ze geen wedstrijd meer lopen. Als wedstrijdpaard kwam hij zelden op de wei, na de verkoop stond hij maar wat verkommerd op het weitje, terwijl hij wel elke dag op niveau gereden werd.

Jammer voor Edward dit. Is niet de eerste keer dat Sisther zichzelf in haar mond bijt en als ruiter heb je er volgens mij verrekt weinig invloed op. Gelukkig is ze nog jong en ligt de toekomst voor hen.

marco_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:16

Balen zeg! :(

Ik heb ook een merrie gehad die tijdens het rijden regelmatig op haar tong beet. Het is een raar gezicht en erg vervelend, je kan er vaak ook niet zoveel aan doen. Bij die merrie had ik gelukkig wel een oplossing gevonden.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:23

Zonde..

Maar ik vind het wel logisch. Als je paard halverwege de proef ineens kreupel raakt mag je ook niet doorrijden, wel zo eerlijk voor het paard deze reden.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:25

marco_anne schreef:
Balen zeg! :(

Ik heb ook een merrie gehad die tijdens het rijden regelmatig op haar tong beet. Het is een raar gezicht en erg vervelend, je kan er vaak ook niet zoveel aan doen. Bij die merrie had ik gelukkig wel een oplossing gevonden.

En wat was die oplossing?

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:25

Ik kan nergens beelden vinden.
Kan iemand me een pb sturen met een link?

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:52

LiSSy schreef:
snap dus niet dat de mensen boven mij het zo schokkend vinden :?

Ik ben niet geschokd hoor, het is gewoon een vervelende kwestie.
dat ze op haar lip had gebeten :(:) Kan je niks aan doen.
het is en blijft wel vervelend dat die gediskwalificeerd werd :o

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:27

rakni schreef:
goh, ik heb echt nog nooit een paard met bloed in zijn mond gezien! Jullie wel dus?

Ik vind het namelijk wel schokkend!

ja hoor ik wel,bij mijn 5 jarige ruin,die bloedde steeds uit zijn mond met rijden,tandarts erbij gehaald,echt niet te vinden aan zijn gebit,en ik dacht nog wel dat dat daar ws van zou zijn,gezien zijn leeftijd...

uiteindelijk ben ik hem gaan rijden,net zolang tot hij weer bloedde,en toen gaan zoeken waar het vandaan kwam,bleek dat hij inderdaad op zijn wang beet,daar zat een wondje en dat bloedde....

hoeft geen schokkende verklaring te zijn waarom een paard uit zijn mond bloed....

jammer dat het gebeurd is,maar wel goed dat er regels zijn bij dit soort dingen....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:32

MarcelDufour schreef:
Neonlight schreef:

Degenen die mij kennen weten dat ik absoluut geen menselijke eigenschappen aan paarden toedicht. Ik ken de wedstrijdpaarden door en door. Ja, we hebben er ook bij die absoluut niet de voorkeur geven voor een wedstrijd en er helemaal niet op staan te springen. Over het algemeen zijn dit ook de hengsten, liever lui dan moe. ;) Maar ik ken genoeg hackney's die ontzettend graag wedstrijden lopen. Sterker nog, ik ken er ook een heleboel die na terugtrekking uit de sport inderdaad verpieterden en niet meer levendig waren.
En nee, het enthousiasme is echt niet de jaloezie omdat andere paarden meegaan. Dat is een menselijke eigenschap toewijzen aan een paard. Bovendien blijft het grootste gedeelte van de paarden ook gewoon op stal achter, ook het kuddegedrag is hier niet direct op van toepassing.
En dit gedrag zien we niet alleen bij paarden, we hebben ook een Jack Russel gehad die hetzelfde gedrag vertoonde. Die wist precies wanneer we op wedstrijd gingen en wilde kostte wat kostte mee, ook al bleef het merendeel van het gezin inclusief de andere honden thuis.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 00:35

Wat enorm zonde, heb het met de pony ook eens gehad.
In opperste concentratie beet hij zichzelf ook op zn lip.
Gelukkig hield het op met bloeden net voor ik de ring in kon.

hertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 02:02

Het bloed komt echt niet van trekken ofzo hoor. Sisther kan toch op haar wang hebben gebeten, de tandarts zal wel komen kijken of er een scherp randje zit. Wat zullen Edward en Emmy giga balen, je leeft er naar toe en dan zoiets!! Erg jammer voor ze.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 03:17

Het meest schokkende van dit topic vind ik eigenlijk alle reacties :?

Ik moet er niet aan denken dat er in een HAW topic eens een paardje komt te staan met bloed aan de mond, wetende wat dat voor reacties op leveren zal ;)

Nu vind ik Edward Gal een erg mooie ruiter en hij zal vast prima gereden hebben en niet direct de oorzaak zijn van het op de lip bijten van het paard, maar dat erg veel mensen het "normaal" vinden, vaak zien, zelf meegemaakt hebben, phoe. Das pas schrikken! :oo

Hoe dan ook, uiteraard erg fijn dat de combinatie de ring verlaten moest en de ruiter zelf duidelijk ook achter die beslissing staat.

Hopelijk zal er gekeken worden naar de oorzaak van de spanning van het paard net voor aanvang van de proef en zal eraan gewerkt worden dat te verminderen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 07:55

Wat kan gebeuren, net als bij mensen, dat als je een keer op bijvoorbeeld je wang gebeten hebt, dat enkele dagen dit plekje iets dikker is, waardoor een tweede keer er op bijten een stuk vlugger gebeurt. Ik denk dat iedereen dit wel eens meegemaakt heeft. Dat is bij paarden hetzelfde. Maar, om iedere twijfel weg te nemen, ben ik er van overtuigd dat Edward hier niks aan kan doen en het ook niks met agressief rijden te maken heeft.
Je moet echt heel raar doen wil je een paardenmond zo stuk trekken dat er bloed komt, en dat zie ik hem echt niet doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 09:42

Citaat:
Helaas verliep het kampioenschap vandaag iets anders, dan we hadden verwacht. Sisther beet zichzelf op haar onderlip, waarschijnlijk bij aanvang van de proef. Sither liep een heel mooie draf tour en ook de piaffe en passage waren erg mooi, na de stap klonk de bel. Edward was verbaasd dat de bel klonk, totdat jurylid Mariette Sanders, Wees naar de mond van Sisther. Terecht moest Edward met Sisther de rijbaan verlaten en werd gediskwalificeerd.

Edward: "Sisther liep tot aan de stap ontzettend fijn en had geen enkele last van de muziek. Ik was heel blij met dat gevoel, totdat de bel klonk, ik baal enorm en vind het heel vervelend, vooral voor Sisther. Maar Sisher had er zelf weinig last van, bij aankomst op stal, heeft ze heerlijk haar maaltijd opgegeten en stond ze er lekker relaxed bij."

Bloed aan de mond ziet er natuurlijk altijd erg heftig uit, maar het bleek maar een klein sneetje in de onderlip te zijn, wat nauwelijks zichtbaar is. Sisther wil nog wel eens haar onderlip wat naar binnen krullen en dan komt dit gemakkelijk tussen haar tanden. We denken dat het daardoor komt. Het is erg vervelend, maar er is eigenlijk niet echt iets aan te doen. Volgende keer beter. Jeanette Haazen werd gehuldigd als kampioen, Hans Peter werd tweede met IPS Tango en als derde eindigde Marlies van Baalen met BMC Ojay.

www.edwardgal.nl

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 10:08

Ik bijt ook wel eens op mijn tong of wang gewoon pech en dom (want het doet soms best heel zeer)