Interessante collectie tijdens jaarlijkse Lusitano veiling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:55

kohtje schreef:
Ik wacht geduldig :D Heb 10 jaar geleden een valk gezien die kon zo walgelijk goed uitstrekken.
Vind Lusitano's en Andalusiers geweldig en denk dat het bij mijn karakter gaat passen.
Maar ik ga wel de sport in en laten we eerlijk zijn dan moet hij toch minder rommelige gangen hebben.
Veel zeggen hier dat hoort bij het ras maar mijn mening is dat dat er in is gefokt omdat mensen dat mooi vinden/vonden.

Andersom... het is er weer uit gefokt omdat mensen het niet mooi vinden ;)

345

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:04

ik heb een halve lusitano!!!
kijk maar op www.staldebunders.nl
zijn naam is Beijing en is gefokt door mijzelf. Zijn vader is Salgeiro ( zwarte zoon van Ladino) en zijn moeder is Icerhea. Zij was een stermerrie van Livingstone bij het NRPS.
Beijing heeft het voorbeen van zijn moeder en het achterbeen van zijn vader. De perfecte match.
En ook nog een blonde vos dus ik was erg blij met mijn 'project'
Hij is wel te koop aangezien ik geen paarden meer mag 'sparen '
De Lusitano's hebben een fantastisch karakter en willen super leren! Dat wilde ik combineren met wat meer voorbeen. De hedendaagse dressuur vraagt toch om voldoende voorbeen en dat miste zijn vader een beetje.
Dus zo ben ik aan het experiment begonnen.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:20

Doe mij Zoom do Vouga maar! :D

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:24

Oei.
Sta ff te kweilen... die zijn dus wel heel erg mooi. Zoom Do Vouga.. wowie :D .. ben benieuwd voor hoeveel hij verkocht word. Verder vind ik Bizet ook heel leuk :D

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:59

Zoom Do Vouga is id wel een plaatje!! Maar kwa beweging kan hij me niet helemaal overtuigen.

Als ik er een mocht kiezen werd het deze; http://www.lusitanocollection.com/xumaco.htm

Maat, mooi nog echt barokke bouw, heel ruime gangen, maar toch ook met kniehef (Ik hou niet van Iberische paarden die vlak lopen, maar ze moeten wel ruimte hebben).

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:38

Cyrina schreef:
Zoom Do Vouga is id wel een plaatje!! Maar kwa beweging kan hij me niet helemaal overtuigen.

Als ik er een mocht kiezen werd het deze; http://www.lusitanocollection.com/xumaco.htm

Maat, mooi nog echt barokke bouw, heel ruime gangen, maar toch ook met kniehef (Ik hou niet van Iberische paarden die vlak lopen, maar ze moeten wel ruimte hebben).

Dat vind ik ook een van de betere paarden, qua type/ uitstraling en gangen. Maar Zoom mag er zeker zijn; hij heeft zijn kleur en type mee, maar qua gangen valt hij wat tegen.

Jessix

Re: Interessante collectie tijdens jaarlijkse Lusitano veiling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:11

Idd. als je verder kijkt dan de kleur zie je duidelijk betere paarden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:30

ben trouwens wel benieuwd hoe deze paarden er zonder opgedirkte foto's uit zien als ze 's morgens met mestvlekken uit de box komen ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:33

stef schreef:
ben trouwens wel benieuwd hoe deze paarden er zonder opgedirkte foto's uit zien als ze 's morgens met mestvlekken uit de box komen ;)
Ik denk nog steeds mooi, want het zijn gewoon wel mooie paarden. Ik neem aan dat je wel door mestvlekken en dingen als wintervacht heen kunt kijken om een goed paard te kunnen onderscheiden van de rest?

Lonink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:54

doe mij die valk hengst maar :~

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:36

Amerikaanse Lusitano´s... :P Zouden ze willen!
Zit niet 1 amerikaanse haar of hoef aan.
Op de site van lusitano collection staat: The Lusitano Collection™ is a trademark established by the most important Lusitano horse breeders in Brazil.

De veiling is in de USA, maar alle paarden komen uit Brazilië.

De paarden met Interago of do Vouga achter de naam komen van 2 bekende stoeterijen.
Interago is de grootste ter wereld, en van Vouga stonden ze op de olympische Spelen in China. (Misschien herinneren jullie het nog, dat jongste meisje ooit (16 jaar) op de Olympische Spelen. Rocas do Vouga stoeterij is van haar vader, en daar komen inderdaad niet de lelijkste of slechtste dressuurpaarden vandaan...

Relampago do Retiro van Hayley Beresford is trouwens ook braziliaans, maar komt van de braziliaanse Haras Villa do Retiro waar Imke Schellekens-Bartels ook wel eens komt neuzen. Is een prachtige stal! Direct aan het strand.

Ja, we hebben het zwaar hier in Brazilie. :D

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:07

Lusitano's prachtige paarden :D wauw wauw wauw
Al vind ik het wel een ras die niet voor iedereen is weg gelegt...

Rivano heb je het echt zooooo zwaar daar in Braziel???
Zal ik een handje komen helpen dan??? Doe het graag hoor.... hihi :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:09

Zwitsal schreef:
als we toch aan het verdelen zijn, doe mij deze dan maar :D http://www.lusitanocollection.com/barcida.htm

ik vind schimmels eigenlijk altijd vreselijk (ik weet niet waarom maar door die witte kleur haak ik altijd gelijk af) maar deze heeft toch wel wat!!

Ooooh, worden ze weggegeven? :+ Ben ik nog op tijd voor de valk hengst??? Met de merrie neem ik ook genoegen. :o Ik bied een heeel goed tehuis...

Rachelle_K schreef:
Wat een prachtige paarden! En die kleuren :~
Ben ik trouwens de enige die een ramsneus wel mooi vind?

Nee hoor. Ik vind het ook mooi. Het is juist klassiek. En als je een beetje te veel naar schilderijen kijkt wordt de klassieke Iberiër vanzelf je referentiekader (en daarmee mooi). ZO ging het bij mij. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:18

Ik ben ook dol op een convexe neuslijn. Het heeft idd een klassieke uitstraling en wordt bij het stamboek gezien als "rastypisch". Kijk idd naar de afbeeldingen van Iberische paarden, dan leer je het waarderen.

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:34

Een klassiek hoofd val ik cker meer op dan een paard met een recht profiel! Ik hou van klassieke Lusitano's!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:39

Prachtige paarden :9

Is er ergens ook een opbrengst van de veiling te vinden? Ik ben wel benieuwd wat deze paarden nu moeten kosten.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:04

Wat me trouwens opviel aan de rijfotos... allemaal pure misleiding!!

(Iedereen draagt opeens een cap... en geloof me dat doet echt -NIEMAND- hier!

JuravelOX schreef:
Rivano heb je het echt zooooo zwaar daar in Braziel???
Zal ik een handje komen helpen dan??? Doe het graag hoor.... hihi

Ja, het is ernstig afzien hier.. :))
Dat rijdt daar maar allemaal leuk rond in het tropische zonnetje op al die prachtige lusitano´s...

Met de Olympische Spelen in Rio de Janeiro in aantocht hebben de 3 grotere stallen (waaronder do Vouga) allemaal mooie plannen voor de lusitano in de dressuur. Zowel voor de lusi met ramsneus als zonder.

JuravelOX, zonnebrand en slippers mee, extra batterijen voor de camera en instappen maar.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:25

Niet alleen de Brazilianen hebben grote plannen, ook in Portugal wordt flink aan de weg getimmerd!
En dan maakt het ook niet uit of ze nou wel of geen ramshoofd hebben ;) , als ze maar kunnen bewegen en een mooie proef neerzetten.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:17

ElCid schreef:
Niet alleen de Brazilianen hebben grote plannen, ook in Portugal wordt flink aan de weg getimmerd!
En dan maakt het ook niet uit of ze nou wel of geen ramshoofd hebben ;) , als ze maar kunnen bewegen en een mooie proef neerzetten.

De lusi´s gaan de wereld veroveren!
Als ze maar niet opeens 'te' populair worden.. dat lijkt me nooit goed voor de ontwikkeling van een ras.

De lusitano: "Kan niet springen", "Kan niet uitstrekken", "Kan alleen maaien in draf".
En wie weet er nou dat Novilheiro van John Whitaker waarmee hij allerlei grote prijzen won een lusitano was..

Denk wel dat er van de lusitano kant leuke verassingen kunnen komen. Aan Portual en Brazilie zal het in ieder geval niet liggen. Hoewel ze natuurlijk als recreatiepaard, menpaard, voltigepaard of springpaard ook zeer geschikt zijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:25

Och, echt te populair zullen ze niet zo snel worden; er hangt toch, gemiddeld, een ander prijskaartje aan dan aan veel andere rassen. Daarbij komt dat het temperament en de sensibiliteit van een Luso toch even anders is dan de gemiddelde KWPN'er; ze zijn eem stuk minder vergevinsgezind en, bij een verkeerde aanpak, sneller heet. Een Luso in LDR e.d. rijden lijkt me bijv. de manier om hele grote problemen te krijgen; dus valt er al een grote groep ( dressuur?) ruiters af.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:28

Ook in Portugal zijn er ruiters die LDR rijden, dus de Luso is toch vergevensgezinder als je denkt..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:41

Die van ons niet ...........

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:00

Daar hebben jullie wel een punt. En daarom zei/denk ik ook dat dit ras voor zeker meer als 50% van de mensen met paarden/ paardenmensen niet geschikt is.
Ik hoop eigenlijk echt dat dit ras niet populair word en waarom niet.... nou puur omdat als een ras wel populair word er meer paarden komen en je dan ook "goed kopere" paarden krijgt...
Vergeet niet dat een deel van de handelaren en fokkers daar wel op reageerd.
En als je op concour kijkt dan zie je al zoveel combinaties die niet kloppen en niet een eenheid zijn. En die mensen hebben nog geen eens een Lusitano! en het dier word al verknalt. Puur omdat veel mensen dat ene mooie paard willen hebben en er totaal niet mee overweg kunnen....
En ik ben van mening dat jij als persoon gemaakt moet zijn voor een lusitano...
En veel mensen vergissen zich daar goed in.....of willen het niet horen.

Ramsneus of niet ik vind het een prachtig ras. Een paar jaar geleden heb ik overwogen mijn pony's weg te doen en er een lusitano voor te kopen. Maar ik kon het niet....

@ Rinovo: hmm even zonder gekheid. Ik zou best een half jaar bij jou willen werken hoor.... wat schuift ut? hihi. Maar wel iets om over na te denken.....

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:11

Rivano schreef:
De lusitano: "Kan niet springen", "Kan niet uitstrekken", "Kan alleen maaien in draf".
En wie weet er nou dat Novilheiro van John Whitaker waarmee hij allerlei grote prijzen won een lusitano was..

Ik zat al te wachten dat Novilheiro erbij gehaald werd... Het is volgens mij al ruim 20 jaar geleden dat Novilheiro actief was. Sindsdien heeft er geen een lusitano meer op dat niveau gesprongen. Novilheiro was dus eerder de uitzondering...
Voor de duidelijkheid: ik ben grote fan van de lusitano en ik weet ook hoe veelzijdig ze zijn (zie profiel). Maar échte springers zijn het (nog?) niet!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:25

WestBest schreef:
Rivano schreef:

Ik zat al te wachten dat Novilheiro erbij gehaald werd... Het is volgens mij al ruim 20 jaar geleden dat Novilheiro actief was. Sindsdien heeft er geen een lusitano meer op dat niveau gesprongen. Novilheiro was dus eerder de uitzondering...
Voor de duidelijkheid: ik ben grote fan van de lusitano en ik weet ook hoe veelzijdig ze zijn (zie profiel). Maar échte springers zijn het (nog?) niet!

De vraag is hier niet zo zeer of Lusitano's kunnen springen, want dat kunnen ze met gemak, maar waarschijnlijk meer dat het niet de meest voor de hand liggende keuze is voor een springpaard. Men zal een Lusitano eerder als dressuurpaard aanschaffen, of als showpaard, dan om er echt mee te gan springen. In Portugal wordt er wel degelijk met Lusitano's gesprongen, op nationaal niveau, maar daarbuiten is het nou eenmaal niet het paard waar men het eerst aan denkt als men een springer zoekt.
Ook daar zal het kunnen rijden van een dergelijk paard misschien meespelen; het is en blijft een ander soort temperament.