Gloednieuw stamboek: het Klassiek Paarden Stamboek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Gloednieuw stamboek: het Klassiek Paarden Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 08:51

Hoogheid leeft al heel lang niet meer. Hoogheid was een Gelderse tuigpaardhengst. In het tuigpaardentype dus en zwaar ingeteeld op Oregon. (nl Oregon x Oregon)Om zijn Normann bloed kan je het laten.De hele warmbloedfokkerij is er van vergeven.
Ben je geintresseerd in een achter achterkleinzoon van Oregon dan zou ik Laurentz of Elegant kiezen.

Wilfried was een zogenaamde Ost Friesch. Heeft helemaal niet met het huidige Friese paard te maken maar gewoon met de Ost-Friezen/Oldenburger fokkerij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:31

O..en Ost-Friezen waren net als Gelderse Paarden karrossiers. Lijkt zelfs niet een klein beetje op een fries.

rockydublin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:48

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:13

Voor alle duidelijkheid: Ik probeer alleen mijn kennis te verbreden...

Ik citeer: In Marbach, de Duitse staatsstoeterij waar de Wurtemberger warmbloed vandaan komt, werden in de 17e eeuw Friezen gebruikt. In dezelfde periode werd de grondslag voor de Oldenburger grotendeels gelegd met fries materiaal uit het gebied tussen Nederland en de rivier de Weser.

Zoals ik het lees is het oude friese bloed toch gebruikt om o.a. ook de Oldenburger te vormen.
En het oude friese bloed is ook de basis van de raszuivere fries van deze tijd.

Persoonlijk zie ik overigens wel overeenkomsten tussen Wilfried en een fries paard waarmee ik niet zeg dat ze er hetzelfde uitzien.

Zit ik niet goed, dan hoor ik dat uiteraard graag!

@rockydublin: bedankt voor de afbeelding maar volgens mij zoek ik een afbeelding van Normann uit 1868!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:35

@ Coloured
Het kan best zijn dat er in de 17e eeuw uitwisseling was tussen die fokgebieden. Zo ver rijkt mijn kennis ook niet. Maar rond 1900 was er een verschil tussen het Friese paard uit de provincie friesland en de Ost-Friezen. En volgens mij is het Friese stamboek ook rond die tijd een gesloten stamboek geworden. Maar dat heb ik allemaal niet als parate kennis.

In de 17e eeuw kwamen overigens de paarden die we nu kennen als Fries paard niet uit Friesland maar uit...juist..Gelderland.

@ Rockydublin. De hengst Normann is ook van de familie Hekkert geweest. Mijn paard, die daar ook vandaan komt, voert het bloed van die hengst veelvuldig.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:53

De Friezen zijn ontstaan door meerdere invloeden. Ze dienden als edel koetspaard, heb ik begrepen. In het begin van de vorige eeuw waren ze veel zwaarder dan ze daarvoor waren. Toendertijd werden ze vooral gebruikt voor het landbouwwerk. Wij hebben hier wel van die mappen liggen waarin foto's staan van Friese hengsten van rond die tijd. Dat waren kortbenige, zware en naar voren gebouwde paarden. Nu komt het oude model van het edele koetspaard weer meer terug :)

Maar ze zijn inderdaad niet te vergelijken met de Ost-Friezen. Die lijken meer op de Groninger paarden, vind ik zelf. Een enkeling is net zo luxe als een Gelders paard.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:24

Hier een linkje naar een stukje op bokt over Stempelhengsten.
Het gaat hier over Gambo een hengst die zeer veel invloed heeft gehad op de Groninger fokkerij en gelukkig veel minder op de Gelderse fokkrij. Het verklaard het verschil in type. Zeker als men bedenkt dat in die zelfde tijd in Groningen voor de diensten van Domburg werd bedankt omdat deze te luxe was volgens de fokleiding van het Groninger Paard. De Gelderse fokkers zijn uiteindelijk uit de VLN gestapt om dat zij niet zo'n zwaar paard wilde fokken.

Gambo is ingeteeld op Normann 1868.

[F-AM] Gambo, grondlegger van de Groninger fokkerij

Mijn paard heeft heel ver weg gelukkig maar 1 x Gambo op het papier staan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:27

Gambo is toch de hengst van de foto met drie kids op zijn rug?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:28

Ja dat klopt...hiij was heel erg braaf.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:29

Deze:

Afbeelding

:D

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:51

NatasjavE schreef:
Mijn paard heeft heel ver weg gelukkig maar 1 x Gambo op het papier staan.

Mijn enter heeft gelukkig wel 41 x en mijn twenter wel 39 x Gambo op het papier staan ;) 't is maar net waar je van houd. Het is wel een feit dat er heel veel afstammelingen van Gambo zijn die men graag in een afstamming tegenkomt en ja, dan heb je Gambo er ook bij staan..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:12

aadburg schreef:
Mijn enter heeft gelukkig wel 41 x en mijn twenter wel 39 x Gambo op het papier staan ;) 't is maar net waar je van houd. Het is wel een feit dat er heel veel afstammelingen van Gambo zijn die men graag in een afstamming tegenkomt en ja, dan heb je Gambo er ook bij staan..

Waarom gelukkig?

De waarde van Gambo lag hem niet zo zeer in het feit dat hij goede werkwillige paarden gaf. Hij gaf paarden die konden concureren met de zeeuwse koudbloeden. Waar de boerenknechten mee konden werken. Zonder Gambo was er in Noord-Nederland geen spraken meer geweest van een warmbloedfokkerij. Hij was bovendien de minst flegmatieke van de familie. Hij gaf brave paarden. Maar een paard heeft meer eigenschappen nodig dan alleen maar braaf.

Kijk Gambo 41 keer op het papier via Sineada...dat vind ik wat. (wel heul veul inteeld maar goed) Sineada had een fantastische moeder. Ingeteeld op Loretto...Loretto zie ik graag op het papier.
Dat zit ook in de door rockydublin genoemde Normann(v Heidelberg) en in Amor.

Denk dat er andere Groninger stempelhengsten zijn die beter eigenschappen gegeven hebben.
De Groninger fokkerij tussen 1900 en 1925 was bijvoorbeeld een hele goede periode. Daarna zijn ze te zwaar gaan fokken

rockydublin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 13:19

Zooo Natasja jij hebt je wel enorm verdiept in de gelderse fokkerij , van zelfs heel heel vroeger. Gambo komt inderdaad veel voor bij heel veel merrie's [ als je maar ver genoeg terug gaat] zelfs bij de rijpaarden komt dan wel Gambo voor. Het was een echtte grondlegger voor de huidige fokkerij. Ook de Merrie ;Ada , zie je heel veel terug in de vroege fokkerij. Ik ben blij dat de huidige gelderse paarden niet meer van het zware type Gambo zijn met van die heeeele kortte benen en die extreem zware diepe hals. Gelukkig wel het ; veel front, behouden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 13:50

In 1915 is het NSTg opgericht. (Nederlansch stamboek voor het landbouwtuigpaard.)
Daar zijn de Gelderse fokkers in 1925 uit gestap omdat zij zich gediscrimineerd voelden. In 1919 wenste het NSTg Domburg niet op te nemen in het stamboek omdat deze te luxe was. Dit is een van de aanleidingen om het GPS weer op te richten.
In de Gelderse lijnen zie je dus niet zo heel veel Gambo als in de groninger fokkerij. Veel minder als bij de Groninger.

Ja ik probeer er zo veel mogelijk over te leren. Anders ben ik bang dat ik me door dees en geen laat beduvelen.
Er zijn er zoveel die van alles roepen. Er zijn hier nog al wat lieden die roepen dat ik op mijn mooie Gelderse merrie een groninger moet zetten omdat er zo veel verwantschap zou zijn...

Nou dat klopt wel...maar er is nogal wat gebeurt in de tussen tijd.

En ik vind het zo mega interessant.