Politie onderzoekt toedracht van gebeten pony's en schapen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:42

Hm,, arme schapen, pony's en ook de honden, zoals iedereen al zegt: die honden kunnen er ook niet veel aan doen, als die vrouw ze gewoon bij zich had gehouden was er nu niks aan de hand geweest... Maar ik vind het wel raar... mijn hond loopt al 3 jaar 2 en soms 3 keer per dag tussen de koeien en heeft nog nooit een koe gebeten!! Of een ander beestie (nouja,, ze vangt nog wel eens een bij of mug :+ )
Laatst bijgewerkt door Loolotte op 16-02-10 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:43

Kuggur schreef:
Ik weet niet wat de nederlandse wet in deze zegt, maar hier ben ik als schapeneigenaar bevoegd iedere hond die op mijn land achter mijn schapen aanzit zonder pardon af te schieten.

Dit vind ik wel een heftige maatregel, eerlijk gezegd...
Op de eerste pagina benoemde iemand dat daar 1 schaap was doodgebeten en de hond helaas nog leefde. Ik vind het erg rigoreus om een hond meteen af te schieten of in te laten slapen. Vaak genoeg gebeurd zoiets in spel, blijft het bij 1 ongelukkig schaap wat vaker van paniek in draad of sloot gerend is, als daadwerkelijk doodgebeten. Een hond zou dat dan meteen met zn leven moeten bekopen??? Hoe erg ik het dan voor het schaap zou vinden, mijn hond zou ik er niet gelijk voor in laten slapen

Zoals nu in de openingspost waarbij het om 14 doodgebeten schapen en twee gebeten pony's gaat kan ik enigzins begrijpen dat de dieren ingeslapen worden; dit spel was ver over de top

KiWiKo

Re: Politie onderzoekt toedracht van gebeten pony's en schapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:45

wat is het verschil tussen een schaap gepakt kunnen hebben en 14?

is slechts een kwestie van tijd

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:50

1 schaap; een uit de hand gelopen spel, of gewoon domme actie (kennis vertelde over de rottweiler van haar oom; beestje oud half blind en half dood kwam op eigen erf een lammetje tegen dat met het kopje in de draad vast zat. Hond heeft het lammetje hoogstwaarschijnlijk uit onbenulligheid en niet kunnen plaatsten wat het nu was doodgebeten)
14 dode schapen is in mijn ogen een uit de hand gelopen spel dat ergens serieus geworden is. Heeft echt niet met tijd te maken, vaker stopppen honden dan dat ze door gaan

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:54

Ik ben het wel met Juut eens...
Ff offtopic: ik was in mijn vorige leven een veldmuisje :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:55

Juut schreef:
Kuggur schreef:
Ik weet niet wat de nederlandse wet in deze zegt, maar hier ben ik als schapeneigenaar bevoegd iedere hond die op mijn land achter mijn schapen aanzit zonder pardon af te schieten.

Dit vind ik wel een heftige maatregel, eerlijk gezegd...
Op de eerste pagina benoemde iemand dat daar 1 schaap was doodgebeten en de hond helaas nog leefde. Ik vind het erg rigoreus om een hond meteen af te schieten of in te laten slapen. Vaak genoeg gebeurd zoiets in spel, blijft het bij 1 ongelukkig schaap wat vaker van paniek in draad of sloot gerend is, als daadwerkelijk doodgebeten. Een hond zou dat dan meteen met zn leven moeten bekopen??? Hoe erg ik het dan voor het schaap zou vinden, mijn hond zou ik er niet gelijk voor in laten slapen

Zoals nu in de openingspost waarbij het om 14 doodgebeten schapen en twee gebeten pony's gaat kan ik enigzins begrijpen dat de dieren ingeslapen worden; dit spel was ver over de top

Op het moment dat de hond nog achter mijn schapen aan zit is er nog geen schaap dood, het afschieten van de hond is niet "te rigoreus", het is een redelijke ( en hier legale)maatregel schade te beperken. Jou mening (als eigenaar) wordt daarbij niet gevraagd omdat je óf
a. machteloos je hond probeert terug te roepen die blijkbaar niet reageerd of
b. je bent in geen velden of wegen te bekennen en hebt je gevaarlijke huisdier toegestaan rond te zwerven en schade aan te richten.
Ik zou in ieder geval niet naast het veld rustig toekijken of en zo ja hoeveel van m´n schapen jouw geliefde Fikkie om het hoekje helpt.
Kiwiko begrijpt in ieder geval wat de consequenties kunnen zijn van het bezitten van honden met een sterk ontwikkeld jachtinstinct...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:23

Tuurlijk zou ik het begrijpen als je íets doet om de hond te stoppen. Maar zou je werkelijk meteen gericht doodschieten, of eerst een waarschuwingsschot lossen?

Sunbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:25

Zoals al eerder aangegeven, beetje raar om gelijk de eigenaar van de honden te beschuldigen!!
VOOROORDELEN daar is iedereen goed in..
Weet je de reden waarom de honden los liepen??? Denk het niet dus oordeel soms niet te snel.Ook voor de eigenaresse is het erg verdrietig dat ze de honden moet laten afmaken.

Misschien zijn de honden er wel tussen uit geglipt, dus mensen oordeel niet te snel.

Het is natuurlijk verschrikkelijk voor die arme schapen en pony's wat er gebeurd is.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:28

Loolotte schreef:
Ik ben het wel met Juut eens...
Ff offtopic: ik was in mijn vorige leven een veldmuisje :+

( Het kwartje valt :') )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:30

Sunbo schreef:
Zoals al eerder aangegeven, beetje raar om gelijk de eigenaar van de honden te beschuldigen!!
Weet je de reden waarom de honden los liepen??? Denk het niet dus oordeel soms niet te snel.Ook voor de eigenaresse is het erg verdrietig dat ze de honden moet laten afmaken.

Misschien zijn de honden er wel tussen uit geglipt, dus mensen oordeel niet te snel.

Het is natuurlijk verschrikkelijk voor die arme schapen en pony's wat er gebeurd is.

als mijn honden er tussen uitglippen en ze vermoorden de schapen van mijn buurman......... dan is het mijn buurman zijn goed recht om mijn honden af te schieten........ PUNT! voor mij dan :)

je hebt je jagers in de gaten te houden....... niks meer en niks minder

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:38

Kiwiko, even heel zwart wit; je maakt met je jager een wandeling, hond loopt los. Enthousiast springt hond weiland met rare beesten in die ook nog eens leuk weg rennen. Je roept hem, maar voordat jij de naam van je hond uit je mond hebt, is hij al dood geschoten wat hij gaat achter de schapen aan...
Eens of oneens?

Tuurlijk ben ik het er mee eens maatregelen te nemen voordat een halve kudde is afgeslacht, maar waar ligt de grens dat een hond bij zijze van een trap onder zn staart krijgt, of naar de volgende wereld wordt geholpen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:40

eens........... ik ben er dan intens verdrietig van......... maar het is mijn hond die dat doet.......... kan er niet anders links of rechts van maken.......

terecht dat mijn liefste hond dan doodgeschoten word..........

zou het wel enigsinds op prijs stellen als de boer een redelijk goede schutter was...........

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:46

Ik woon in Duitsland en hier mogen boeren dat doen. Dat is dus ook mijn grootste angst. Hoewel mijn honden beslist niet jagen zullen ze vast wel een rondje meerennen als andere dieren het op een lopen zetten. Tot ze zich omdraaien....ik weet zeker dat mijn Bull dan nog harder naar huis rent.....

Maar goed, ik ben dus echt doodsbenauwd dat ze er tussenuit piepen. In het bos mogen ze van mij ook nooit van de paden af of een spoortje volgen......ook al ruikt dat nog zo lekker.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:47

ook een boer ziet het verschil wel tussen een rondje meerennen en jagen.......

mijn honden jagen, die gaan voor de kill........ en dat ziet er echt heel anders uit dan een rondje meespelen kan ik je verzekeren

en hoe ga je een loslopende hond die 40 meter verderop een spoor geroken heb en daar in al zijn instinct achteraan gaat weer terugroepen"? mij lukt het niet, en mijn honden staan echt wel een leuk stukkie onder appel :D
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 16-02-10 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:49

@ Kiwiko; weer zwart wit; je kind van jaar of 4 probeerd in de winkel een reep choco te jatten. Je ziet het, staat op het punt schatje fikse uitbrander te geven, maar dan wordt ze al door meneer agent in de boeien mee genomen naar politieburo.
Eens of oneens?

Waar ik hiermee op doel; hond ziet het als spel en heeft daarom in mijn ogen een kans verdiend dit spel af te breken. Al is het maar een kleine kans; ik zou het niet begrijpen als mijn hond per direct gedood wordt omdat hij achter een schaap aan rent. Nogmaals; een boer hoeft wat mij betreft ook niet te wachten tot de eerste dode valt. Maar er zit wat tussen een hond doodschieten en niets doen.
Ook nogmaals; 14 dode schapen later zou ik ook persoonlijk mijn hond weg brengen. (nu heb ik gelukkig geen hond, dat scheelt :P )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:51

mijn grote heeft een zwak voor schapen........ gaat door sloten heen alles als het hem uitkomt......... niet vergeten dat hij ook twee zwanen vermoord heefd......... dus ja mijn grote is een jager..... PUNT :)

mocht hij hier ontsnappen en bij de buurman in de weide terechtkomen....... en hij word doodgeschoten.......... dan is het een so be it....... niks anders van te maken.....

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:54

Tja Kiwiko, in nederland wel, maar hier is een Bullmastiff toch al bij voorbaat gevaarlijk want in de ogen van de meeste Duitsers is het een Kampfhund.
Ik neem in elk geval geen risico. Ik roep 1 keer als ik in het bos loop. Komt ze niet meteen dan haal ik haar op (gelukkig zijn bullen ook luie honden en gaan ze niet meteen van 0 naar 100 in 2 sec als ze een spoor hebben) en moet ze aan de riem.
Dan laat ik haar ook niet meer los.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:57

Kiwiko; jou hond heefd dus al een verleden; waarom loopt hij nog steeds op de aardbol na twee vermoorde zwanen? ;) Als jou hond overduidelijk voor de jacht gaat, is het een ander verhaal als de bull van HBVisser die een rondje achter de schapen aan rend en weg is zo gauw deze zich omdraaien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:59

in het bos werkt dat wel....... in een weiland met schapen niet :)

mijn honden komen ook als ik ze roep........... absoluut ze staan super onder appel........

tenzij de grote in de ban van de jacht is, dan is er geen doorkomen aan........

en echt.......

ik heb de grote van een schaap afgeschopt met mijn klompen aan......... in de pens....... maar pas na 4 schoppen had hij in de gaten dat ik naast hem stond.......

ding is in een hele andere wereld als die op jacht gaat.........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:00

Juut schreef:
Kiwiko; jou hond heefd dus al een verleden; waarom loopt hij nog steeds op de aardbol na twee vermoorde zwanen? ;) Als jou hond overduidelijk voor de jacht gaat, is het een ander verhaal als de bull van HBVisser die een rondje achter de schapen aan rend en weg is zo gauw deze zich omdraaien.

zwanen zijn niet van iemand.......... en dat was bij de hondenuitlaatidenst...... was er zelf niet bij :)

de zwanen die hier zwemmen hebben hem het zwanenjagen afgeleerd....... kan je teruglezen op pagina 2 geloof ik :)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:05

In heb inderdaad niet het gehele topic gelezen, maar je hond heeft dus wél een kans gehad. Met de zwanen, en dus ook al met een schaap. ;) Je had hond ook na dat schaap in kunnen laten slapen, wat de visie hier lijkt te zijn (14 of 1 schaap; rip hond)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:10

het is dat de eigenaar van de schapen er niet op stond, anders had mijn hond niet meer geleefd nee.........

in de buurt van schapen komt hij niet meer,althans niet in vrijheid ;)

Zwanen komen op plekken die niet voorzien zijn.......... maar zoals ik al zei......... hij heeft zwanenjagen afgeleerd door een zwaan die aan hem vroeg waar hij dan bleef met zn grote bek :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:11

HBVisser schreef:
Tja maar een jachthond hoeft niet perse een jagende hond te zijn.
Je hebt de retrieversoorten, dat zijn de apporterende honden.
Je hebt de staande honden, die gaan voor staan als zij een spoor hebben en apporteren ook.
Je hebt de speurhonden.
En je hebt de jagers op zicht. Dat zijn de linksten, want die zijn gefokt om zelf iets te pakken. Dat zijn de windhonden.

Mijn kruising pakt alleen maar ratten, toch kan ik haar tijdens haar jacht ook weer terug roepen. En dat vind ik heel knap van haar....(kost wel een hele leverworst).

Ja, euh, dat weet wel hoor :D .

We hebben een staande hond en een voor het zweetwerk (dus wat jij de speurhonden noemt, ik noem het zweethonden, die term vind ik persoonlijker iets correcter). De laatste, een ruwharige Teckel, is een heel stuk feller....Ik denk dat wanneer ze de kans had, ze ook zou grijpen en doden, klein wild in ieder geval.

De windhond is inderdaad een zichtjager. Werd ook voor de lange jacht ingezet, die in Nl verboden is. Overigens zijn de brakhondensoorten bij de Parforcejacht hier in Europa veel geliefder geweest, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, dus de Beagle's en Bassethounds bijv. omdat zij, terwijl te iets op een spoor zijn, continu blijven blaffen en daarmee te kennen geven waar ze zijn. Daarmee onderscheiden zij zich als zweethond/spoorhond van de zichtjager. Overigens is het heel normaal voor ook de Brakhonden dat ze het kleine wild zelf doden. De Parforcejacht is inmiddels volgens mij zo'n beetjje overal verboden....? In Nl in ieder geval wel...

Kortom, er zijn meer honden die doden, waarvan dat zelfs verwacht wordt...!

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:43

Sunbo schreef:

helemaal mee eens, kan me mateloos irriteren aan aannames en vingerwijzingen zonder eerst kennis te nemen van alle feiten.
Voor alle betrokken partijen is wat er gebeurd is vreselijk.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:48

Eponastable schreef:
Eens ze bloed proeven is het te laat...
Ik heb het meegemaakt met een Rottweiler die een veulen in de knie heeft gebeten, en die daarna de paarden steeds trachtte te bijten, hij vond het zelf leuk om aan een dood paard dat opgehaald moest worden, van te knabbelen, die hond is ook afgemaakt geweest.

Jeetje, wat gek zeg dat een roofdier aan een dood dier kluift...