Item over oplichting door paardenverkoopster op tv *CLIP*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 12:09

mhtimmerwerk schreef:
ik vind het erg sneu voor dit meisje, maar laat ik ook heel eerlijk zijn een paard van 1900 euro ik vraag me af of je voor dat bedrag wel een super dressuurpaard kunt kopen.

Wie zegt dat dit meisje op zoek was naar een super dressuurpaard?
of uberhaupt een dressuurpaard?

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:11

meisje kwam meer ovr als dat ze een "maatje" zocht om me te tutte en wat te rijden, niet iemand die de "top" wil bereiken

haflingertje

Re: Item over oplichting door paardenverkoopster op tv *CLIP*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:14

Wat ontzettend sneu voor het meisje!
Je kunt tegenwoordig heel veel mensen niet meer vertrouwen!
Ik hoop dat ze alsnog haar geld terug krijgt en er een leuk paardje voor kan kopen die wel helemaal in orde is!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:15

maar toch, blij het raar vinden dat mensen altijd zo bezuinigen op de aankoopprijs, terwijl ze duizenden euro's per jaar kwijt bent aan onderhoud.

tis natuurlijk niet netjes zoals het gegaan is, maar voor dit geld zonder zadel dus iets van 1500 euro....

als ik geen verstand van autoos heb, en ik ga een heeeeel goedkoop dingetje kopen, neem ik een beskundige mee die checkt of er geen gebreken zijn.

maras

Re: Item over oplichting door paardenverkoopster op tv *CLIP*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:32

De waarde van een paard zegt helemaal niets over of het een gezond paard is of niet. Je praat over 1500 euro ( ik weet niet of iedereen hier de "gulden "tijd nog mee heeft gemaakt maar dat is een dikke 3000 gulden ) en dat is een heel aardig bedrag voor een heel gewoon normaal paard van een huis-keuken en tuin afstamming oftewel een paard zonder allerlei dure en volkomen onnodige bloedlijnen voor de gemiddelde recreatie ruiter. Als ik een paard zoek mag hij ook niet meer dan 2000 euro kosten voor het doel waarvoor ik hem gebruik ( 3 x per week een gezapig bosritje) dus dat arme kind bezuinigt helemaal niet op aankoop, die wil gewoon een lief en vooral gezond paard en verder helemaal niets. En niet iedereen is duizenden euro's aan onderhoud kwijt, de mijne kost minder dan mijn honden, het is maar net waar je ze kunt stallen !

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:36

wat vreselijk zeg! het zou je maar overkomen! komt eindelijk je droom uit van een eigen paard, en dan gebeurt er zoiets als dit! dat mensen dit andere mensen aan kunnen doen echt vreselijk! en dan ben je nog zoveel geld kwijt ook! ik hoop dat er voor haar nog een oplossing wordt gezoch dat ze het geld alsnog krijgt en alsnog haar droom kan waar maken!

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:38

Lynn_Nikita schreef:
Voor 1900 is er echt wel een gezond recreatie paard te vinden hoor
genoeg papierloze paarden, of paarden die iets ouder zijn, of geen geweldige gangen hebben, of een verkoper die goed tehuis belangrijker vind dan de prijs

de aflevering van de week ervoor was wel meer dubbeltje eerste rang, voor die prijs wilde zij een sportpaard, en dat is een stuk moeilijker

Gisteren met open mond gekeken, wie laad nu een paard in, en laat al wegrijden, voordat je het geld hebt?
Wie laat pas keuren als het paard al bij je thuis staat?
En dan een jaar lang ermee bezig zijn, ik had zelf allang dat paard ingeladen en teruggebracht ipv af te wachten
En verder alles op papier zetten!! Ook dat paard retour mag bij afkeuring

Zij had niet voor 3000 een dressuurpaard willen kopen he? Zij ruilde haar paard met de handelaar, en legde 3000 euro toe voor dat dressuurpaard. Verhaal zat iets anders in elkaar dan hoe het leek over te komen.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:40

Ik vind dat de afspraken die gemaakt zijn niet nagekomen zijn. Dat is helaas bij meerdere handelaren zo heb ik ondervonden. Je kunt best een leuk recreatiepaard kopen tussen de 1500 en 2000 euro. Daar spelen ze handig op in. Mij is paard verkocht wat zeer geschilt zou zijn voor de ORUN cursus. Was wel iets duurder overigens. Ik ruilde een mooie Trakhener merrie erbij in. Er was van tevoren wel duidelijk dat mocht er iets zijn je geen geld terug krijgt maar wel omruilen voor iets anders. Toen bleek dat dit paard helemaal niet geschikt was bleek dat ze het paard ook niet meer in wilde ruilen. Sta je dan. Die afspraak bleek ook niets waard.

Daarom is het ook jammer dat je een paard niet langere tijd kunt proberen. Ik begrijp zeker wel het oogpunt van de verkoper, dat er iets mee zou kunnen gebeuren. Maar als ik dat wel had gekund had ik het paard niet gekocht omdat later bleek wat er mee was. Nu was ik ook een hoop geld kwijt.
Is het naif? Nee, je vertrouwd iemand en de gemaakte afspraak. Ook een mondelinge afspraak is bindend. Maar in de paardenhandel gaat erg veel verkeerd.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:44

Ook ik heb het gisteren gezien.
Vind het eigenlijk helemaal niet erg dat zo 'het paardenwereldje' negatief in de kijker wordt gezet; alleen maar meer waarschuwing voor mensen die misschien niet al te ervaren zijn en zomaar een paard kopen. Zo is het nu eenmaal; overal wordt je mee bedonderd tegenwoordig, dus waarom niet met paarden?? Nee ik vind het alleen maar heel erg goed dat ze er zoveel aandacht aan besteden!

Heel sneu voor meisje en haar vader, en ik praat ook zéker niets goed want de actie's van die verkoopster waren echt asociaal, maar meisje en vader zijn nou niet echt héel verstandig bezig geweest ook:

- Eerst keuren en dan kopen; zij kochten, betaalden, en gingen toen pas keuren. Tsja dan moet je je geld komen terugvragen....
- Heeft een jaar geduurd voordat paard weer door verkoopster werd opgehaald, een jaar van bonding met het paard dus en een jaar van kosten aan stalling, verzorging en voer. Had meteen gekeurd (vóór aankoop) en had daarna meteen eigenaresse paard laten ophalen.
- Een door de verkoopster zelf opgestelde brief ondertekenen dat je het aankoopbedrag contant terug hebt gekregen pas ondertekenen als je het geld daadwerkelijk in je hand hebt. Wie ondertekent er nu een verklaring van ontvangst terwijl je het helemaal nog niet hebt??

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:45

Tja de handelaren worden zelf ook veel bedonderd door particulieren.Paarden staan daar vaak zo kort dat zij er ook maar op af moeten gaan wat erover gezegd word.

Even voor de duidelijkheid,je hebt verschillende soorten handelaren.{met verschillende prijsklasse en kwaliteit paarden vaak} merendeel zijn eerlijk anders zijn ze snel klaar met de handel.

De meeste mensen die een paard kopen zijn naief en maken daarin fouten.Je kunt beter altijd een expert meenemen ookal moet je daarvoor betalen.Ook iemand die op het blote oog kan zien dat het bekken scheef staat bijvoorbeeld.Want dat is niet zo moeilijk te zien namelijk.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:48

mhtimmerwerk schreef:
ook sneu voor het paardje, weet iemand eigenlijk wat daarmee gebeurd is, in het filmpje werd gezegd dat ie naar de slacht zou gaan??

Hier snap ik dan echt weer niets van, als hij een kapot bekken heeft en aan twee benen kreupel was mag ik hopen dat dat dier naar de slacht is gegaan.

Lijkt mij beter voor het beestje dan nog 4 keer doorverkocht worden....

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:49

ik heb het ook gezien,
wat een lef heeft die handelaar zeg.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:51

Nou ja, eerst je paard laten keuren en dan pas meenemen is de wijze les dus. Ervan uitgaan dat mensen je willen belazeren. het is jammer, maar die indruk krijg je nu wel zeg ...

Ik vind het vreselijk voor het meisje, ook dat er zo harteloos werd vermeld: hij gaat direct door naar de slager. Om hem vervolgens door te verhandelen (als ik het filmpje goed begreep). Schandalig!
bekken was niet stuk, maar scheef.

Ik hoop echt voor een goede afloop.

En aan bokt: ga eens lezen. Nu worden de grote fouten uit het vorige onderwerp, hier nog eens heerlijk herhaald over dat dat andere paard "maar" 3000 zou kosten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:04

Siets schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Voor 1900 is er echt wel een gezond recreatie paard te vinden hoor
genoeg papierloze paarden, of paarden die iets ouder zijn, of geen geweldige gangen hebben, of een verkoper die goed tehuis belangrijker vind dan de prijs

de aflevering van de week ervoor was wel meer dubbeltje eerste rang, voor die prijs wilde zij een sportpaard, en dat is een stuk moeilijker

Gisteren met open mond gekeken, wie laad nu een paard in, en laat al wegrijden, voordat je het geld hebt?
Wie laat pas keuren als het paard al bij je thuis staat?
En dan een jaar lang ermee bezig zijn, ik had zelf allang dat paard ingeladen en teruggebracht ipv af te wachten
En verder alles op papier zetten!! Ook dat paard retour mag bij afkeuring

Zij had niet voor 3000 een dressuurpaard willen kopen he? Zij ruilde haar paard met de handelaar, en legde 3000 euro toe voor dat dressuurpaard. Verhaal zat iets anders in elkaar dan hoe het leek over te komen.

leek op mij over te komen alsof ze alleen 3000- betaald had voor een dresuurpaard waar ze op hoog niveau wedsrtijd wilde rijden
Dan heb ik helemaal gemist dat ze een eigen paard ingeruild had en bijbetaald

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:07

Daphaan schreef:
Nou ja, eerst je paard laten keuren en dan pas meenemen is de wijze les dus. Ervan uitgaan dat mensen je willen belazeren. het is jammer, maar die indruk krijg je nu wel zeg ...

Ik vind het vreselijk voor het meisje, ook dat er zo harteloos werd vermeld: hij gaat direct door naar de slager. Om hem vervolgens door te verhandelen (als ik het filmpje goed begreep). Schandalig!

En aan bokt: ga eens lezen. Nu worden de grote fouten uit het vorige onderwerp, hier nog eens heerlijk herhaald over dat dat andere paard "maar" 3000 zou kosten.

Ebn waar word vermeld dat het paard doorverkocht is geworden? Dat is nergens gezegd geworden ( al zou dat best kunnen hoor..)
En leer lezen?? Ik heb de aflevering gezien, beide keren, heb niks gelezen

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:12

Bijzonder sneu voor het meisje.
Hopelijk leert ze hiervan en laat ze het paard op het terrein van de handelaar keuren voor ze hem mee naar huis neemt, maar het blijft schandalig hoe sommige handelaren mensen paarden in de maag splitsen waar van alles en nog wat mis mee is.

Enne...voor 1900 zijn zat leuke gezonde recreatie paarden te koop hoor (ik heb 3 goed gezonde paarden staan die bij elkaar minder dan 1900 euro gekost hebben en ze zijn niet bejaard of als veulen gekocht ;-) )
Laatst bijgewerkt door nobel1 op 15-02-10 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:16

Het is heel triest dat het gebeurd is.

Ik hoop wel dat mensen door deze berichten leren dat ze eerst hun paard moeten laten keuren voordat je betaald.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:25

Sorry dat ik het moet zeggen maar hoe dom zijn sommige mensen nog in deze tijd!! Als je toch ergens aan wil beginnen (paard, hond, auto what ever....) zorg je toch eerst dat je goed geïnformeerd bent!?
Dat is tegenwoordig toch niet zo moeilijk met internet enz! :Z

Eerst een paard bekijken en rijden, desnoods meerdere keren zo zie je ook al snel hoe de verkopers in elkaar steken. Daarna pas overgaan tot keuring en evt koop wat het paard ook mag gaan kosten.
Jammer voor de mensen die menen dat je iedereen maar lukraak kunt vertrouwen, dat kan dus niet!

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:26

Denk dat je jaren spaart voor een paard, de kosten van een keuring er behoorlijk inhakken. Vandaar de afspraak, als ie niet goed is mag het paard terug. Dit hadden ze veel beter schriftelijk moeten vastleggen.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:50

Verschrikkelijk natuurlijk dat dit meisje (en haar ouders) zo is overkomen, maar als ik de reacties zo lees.....
Sorry hoor maar wel allemaal een beetje hoog 'penny' gehalte.

Kijk een dekking kost tussen de 600,00 en 2000,00, reken daarbij dat een veulen aan opfok 1000,00 per jaar kost dan is het kostenplaatje op 3 jarige leeftijd tussen de 3600,00 en 5600,00 en heb je nog niks verdiend, weet je niet of het een top of een flop is én of hij/zij klinisch en rontgenologisch 100% is en dus de verwachtingen waar gaat maken c.q. waar kan gaan maken.
Tel daarbij het beleren, rijklaar maken etc. en je weet wat een gemiddeld normaal paard kost.
Vanaf een bepaalde leeftijd gaat ook de afschrijving van een paard weer meetellen.
Dus idd een oud, papierloos, paard zou voor dit geld kunnen of een paard die de verwachting niet waar maakt en boven de slachtprijs wordt verkocht (heb dat net nog gedaan paard klin en ront goed maar géén hart als sportpaard voor 1500,00 heb je dan dus een super gezond leuk recreatiepaardje!)

Maar dat is niet altijd zo (meestal niet want iedereen wil fors verdienen ipv een leuke plaats voor z'n paard) dus ja wat koop je teggenwoordig idd voor euro 1900,00?? Ik weet is 4180,00 gulden, maar een kopje koffie kost nu ook euro 1,50 en ik kan mij vanaf 1974 niet herinneren wanneer dat 3,30 gulden is geweest. Alles wordt gewoon duurder ook door de inflatie enzo

Om handelaren/fokkers/particulieren gauw de schuld te geven, tuurlijk je hebt er aso's en oplichters bij, vind ik te kort door de bocht hoor!
Je bent er verdorie zelf bij!!!
Niet neuzen op markplaats als je er geen verstand van hebt (wat een troep staat daar soms op zeg!!), maar zoek iemand op die aangesloten is bij de branchevereniging, in geval van dit soort zaken heb je dan in ieder geval een bonafide adres en iets meer kans op succes bij een eventuele rechtszaak.
Neem iemand mee die er 'verstand' van heeft (al schijnt bijna iedereen dat tegenwoordig te hebben.)
Informeer idd zoals ik hier en daar al zag bij de KNHS e.d.

Gelukkig had ze een rechtsbijstandsverzekering bij DAS (tipje voor meer mensen??) want als je dit zelf had moeten bekostigen een advocaat kost ook al gauw euro 200,00 per uur.

Tja en dit type paarden, sorry mensen, Nederland is met 17 mln mensen al dicht bevolkt, neem daarbij al die paarden (en andere weidedieren niet te vergeten) en je kunt gewoonweg niet alles houden wat oud, ziek, kreupel etc. is. Slachten vind ik dan nog wel de meest humane oplossing.

Een paard is een weidedier en is het beste af als hij/zij lekker in de wei kan lopen, zonder pijn e.d. én gebruikt kan worden, want veel paarden verpieteren op stukjes land van 10 bij 10 en vinden het heerlijk te werken oftewel 'samen' iets te doen met de verzorger.

Is dit meisje trouwens bekent op bokt? Mischien dat we haar kunnen helpen aan wat betrouwbare adressen.

Hoop dat ze gauw weer een leuk paardje vind!

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:53

Filmpje nog niet gezien. Maar net als vorige week hetzelfde commentaar:
Eerst keuren, dan betalen.
Dan heb je dit soort problemen niet.

Een klinische keuring kost ongeveer 100euro.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:55

Lynn_Nikita schreef:
Daphaan schreef:

Ebn waar word vermeld dat het paard doorverkocht is geworden? Dat is nergens gezegd geworden ( al zou dat best kunnen hoor..)
En leer lezen?? Ik heb de aflevering gezien, beide keren, heb niks gelezen

de handelaar zei dat het paard doorverhandeld werd (zoiets ving ik op)
en er is vorige week een aflevering geweest waar ook een oplichterspraktijk bezig was. daar was het misverstand ontstaan dat er een toppaard voor 3000 was gekocht, terwijl er nog eens een goed sportpaard bij in geleverd was ook.
en wat lees je in dit topic; ja wel dom om een goedkoop paard te kopen, net als die van vorige week.
daarom: leer lezen.

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:00

Cayenne schreef:
mhtimmerwerk schreef:
ik vind het erg sneu voor dit meisje, maar laat ik ook heel eerlijk zijn een paard van 1900 euro ik vraag me af of je voor dat bedrag wel een super dressuurpaard kunt kopen.

Wie zegt dat dit meisje op zoek was naar een super dressuurpaard?
of uberhaupt een dressuurpaard?

dat geeft zij zelf aan in het prgramma, dat zij verder wilde in de dressuursport

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:02

moet je je paard maar laten keuren voordat je het koopt heel simpel eigen schuld veel mensen kopen een paard en keuren het dan pas. is gewoon niet slim.

Love_Uggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:04

Nee Nikita het is zeker niet slim, maar deze mensen, en dat vind ik ook logisch, hadden vertrouwen in de verkopers en hebben ook op goed vertrouwen deze afspraak gemaakt. Is er ondertussen al een oplossing gekomen voor dit probleem? Heeft het meisje haar geld al terug?