"Paardensector geeft een totaal verkeerd signaal af"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Paardensector geeft een totaal verkeerd signaal af

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:21

Afkeuren ben ik ook niet voor, want een paard zonder staart is niet automatisch een slecht paard. Wel jammer dat de manier van discusieren dan kennelijk gelijk inhoudt dat andere rassen afgekraakt moeten worden.
Maar een regel van paarden geboren vanaf 2010 zijn niet welkom op de keuring, moet vrij eenvoudig in te voeren zijn. Alleen ze wíllen niet, en dan houdt het op natuurlijk

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:25

Vjestagirl, dat is nu eenmaal niet zo gegaan, dan kan je hoog en laag springen, maar wat kan je daar dan nog aan doen?

Ik ben ook voor een regeling met terugwerkende kracht, dus bijv veulens van 2010 en ouder mogen niet meer staartloos op een keuring verschijnen. Opmerkingen over dat dan dus alle hengsten maar niet meer gekeurd kunnen worden, slaan natuurlijk nergens op. Over een paardenras kapotmaken gesproken... Er zijn er al zo weinig!
Het fokbeleid is overigens zienderogen vooruit gegaan, aangezien er steeds meer gekeurd wordt op beenwerk en dan doel ik niet op de hoeveelheid behang. Je leest steeds vaker dat paarden vanwege hun benen afgekeurd worden en dat vind ik een goede zaak.
Hoop dat het stamboek op een of andere manier gedwongen wordt om paal en perk te stellen, dan word ik meteen weer lid, had ik opgezegd vanwege het coupeerbeleid.
Dat er dan weinig fokkers overblijven lijkt me onlogisch, want ik ken een heleboel (jonge) terkpaardhouders die zeker wel weer naar de keuring gaan als ze met langstaarten ook weer kans op kampioenschap maken.
Laatst bijgewerkt door Grobegni op 09-02-10 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:26

arno8 schreef:
Het is dus hoog tijd dat het ministerie de sector oplegt dat paarden met geknotte staart niet meer kunnen worden goedgekeurd.

Vind ik ook. Ze hebben ondertussen lang en breed de tijd gehad om eens werk te maken van een opgefrist beeld van het trekpaard en de fokkers/keurders hier rond te sensibiliseren. Niet goedkeuren.. ja. Doe voor mij ook maar gewoon gelijk een dikke boete bij de fokker van iedere -x jarige die zonder staart wordt aangetroffen.

De enige trekpaarden die hier nog écht in het werk staan doen dat overigens prima met staart :D (prachtige dieren)

Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:28

Grobegni schreef:
Ik ben ook voor een regeling met terugwerkende kracht, dus bijv veulens van 2010 en ouder mogen niet meer staartloos op een keuring verschijnen. Opmerkingen over dat dan dus alle hengsten maar niet meer gekeurd kunnen worden, slaan natuurlijk nergens op. Over een paardenras kapotmaken gesproken... Er zijn er al zo weinig!.

Dat is dus niet met terugwerkende kracht ;)

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:30

@ Bandida, Dan zal toch eerst het exporteren en importeren van paarden naar Frankrijk verboden moeten worden.

Want net als bij een willekeurig ander paard waarvan de staart om medische redenen gecoupeerd is, heeft elk gecoupeerd trekpaard een medische verklaring bij zijn paspoortje. En daar is niets illegaals aan...

Edit: Oh surry, je hebt gelijk Stef ;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:45

Het couperen van staarten... welke idioot heeft dat bedacht :wow: Belachelijk, een staart eraf halen...

LadyMadonna

Re: "Paardensector geeft een totaal verkeerd signaal af"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:53

niet echt een post met toegevoegde waarde, vroeger had het wel degelijk een functie, en vroeger was het ook heel normaal, alleen leven we nu niet meer in vroeger, maar blijven stamboeken en fokkers graag eeuwenoude tradities vast houden, tja...

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:57

Ik heb niet alles gelezen ,dus het kan zijn dat ik iets herhaal.Maar ik vind dat men de keuringen moet sluiten voor gecoupeerde paarden.Gewoon radicaal wezen.Dan zullen die maniakken toch een keer moeten luisteren.Alle paarden vanaf .............zeg eens 2009 worden beboet[ en dan ook een flinke boete]en mogen nergens aan mee doen,als ze gecoupeerd zijn.
Want het stomme is ook nog ,dat een heleboel slachtveulens zelfs nog gecoupeerd zijn.
Mooie boel,eerst wordt je staart eraf gehakt en dan wordt je nog voor je eerste jaar geslacht.

@ stef; weet je wat ook een eeuwenoude traditie was, mannen kastreren om ze een hoge stem te laten behouden.[eunuchen].Doen ze nu toch ook niet meer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:01

moet je mn post en mn eerdere posts even goed lezen gootje,

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:03

stef schreef:
niet echt een post met toegevoegde waarde, vroeger had het wel degelijk een functie, en vroeger was het ook heel normaal, alleen leven we nu niet meer in vroeger, maar blijven stamboeken en fokkers graag eeuwenoude tradities vast houden, tja...

Klopt, maar als je kijkt naar de waarde van een staart voor het paard... het blijft een deel van het dier. Jammer, de fokkers zouden toch even uit dat schulpje moeten kruipen en inzien dat het eigenlijk bijna 'misdadig' is om een paard van zijn staart
te beroven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:07

maar dat zijn we allemaal (op een enkeling na) met elkaar eens, vandaar dat ik je post niet zo veel toe vind voegen. Het gaat er nu alleen om hoe we dit in kunnen bannen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:12

Het was inderdaad handiger om de discussie even te volgen ipv zomaar even binnen te komen vallen. Want er werd op zich leuk gediscussieerd. :j

Ik zie een aantal reacties waar ik het wel mee eens ben, maar waarvan je bij voorbaat weet: gaat toch niet gebeuren. Dus ik probeer alleen maar te denken aan dingen die wel een toegevoegde waarde kunnen hebben.

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:17

Er kan indd beter gezecht worden dat ze vanaf nu gewoon veulens geboren in 2010 niet gecoupeerd toelaten op een keuring.. ipv die al gecoupeerd zijn.. Staart ken je dr niet terug aanplakkenn...
Laatst bijgewerkt door Anouk91 op 09-02-10 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:20

Dat is een goed idee! Een fikse boete op het couperen in 2010 en later...

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:29

Ik ben het ook eens met Iris82 en Antoiinette

Geleidelijk invoeren.

De Welsh Cob werd in het begin ook gecoupeerd. Dat kun je nu bijna niet meer voorstellen. Volgens mij is er destijds ongeveer een zelfde discussie geweest.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:39

maar de welshcob word al tientallen jaren niet meer gecoupeerd, iig ver voor internet ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:08

Dacht dat het in het bezit hebben van gecoupeerde dieren vanaf een bepaalde geboortejaar al verboden was?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:09

niet als je een medische verklaring hebt FS, en die worden te pas en te onpas afgegeven, en daar wringt de schoen dus

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:20

Ze zetten de afgespeende veulens op de vrachtwagen naar Frankrijk waar de dierenartsen vrolijk een medische verklaring tekenen dat 't veulen de staart gebroken heeft en hop 't mes gaat erin.

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:21

Ik strijk jullie waarschijnlijk allemaal tegen de haren in maar is een paard bedoelt om iedere dag op te rijden hindernissen te springen van 1.60 met alle gevolgen van dien.
Naar mijn mening is dat eigenlijk net zo kwalijk als het couperen
van een staart.Hoeveel paarden komen er bij de slager terecht door verkeerd rijgedrag of onbegrip naar het paard toe door menselijk toedoen.Ben het er mee eens dat couperen door een DA moet gebeuren maar verbieden maakt het denk ik voor de paarden alleen maar erger want dan gaan de fokkers toch zelf expirimenteren met couperen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:25

ik zie de vergelijking niet santana, bij een springpaard verwijder je niet doelbewust ledematen, of wel? Een springpaard wordt niet doelbewust verminkt omdat met het mooi vind. Couperen IS al verboden, vanaf 2002, ook voor honden trouwens.

Helaas weer een leeg profiel

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:27

ik heb niet alles gelezen maar de fout ligt toch echt bij het stamboek, die geven paarden met staart gewooon geen kans en daar zal dus ook de verandering moeten komen.

gelukkig wil de recreatie ruiter van nu geen paard met blokstaart meer en raken de fokkers hun veulens niet meer zo makkelijk kwijt, ik wil als mijn bolle met de vut is bijvoorbeeld best een belg maar dan wel met staart.
en al is het beest nog zo mooi,braaf en lief zonder staart laat ik hem staan.

dus zal in de toekomst de vraag naar paarden met staart de fokkers over de streep moeten trekken en het stamboek zal dan wel moeten volgen.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:28

Lennox schreef:
Ik denk dat de KVTH een behoorlijk standpunt in moet nemen, maar die worden als ze dat doen onder druk gezet door de leden.

Bij deze kwestie zijn er velen met boter op hun hoofd:

-Het bestuur, dat dat oren laat hangen naar een kleine groep oudgedienden;
-De leden en potentiële leden van de vereniging. De grootste groep leden heeft een haflinger, geen trekpaard. Het blijft een vereniging dus de leden kunnen het bestuur afzetten / niet verkiezen bij ledenvergadering
-Ministerie / productschap vee: pas het fokkerijbesluit dusdanig aan dat deze club niet meer zich met de naam Nederlands stamboek mag tooien (ja dan gaan ze allemaal naar het Belgisch stamboek...)
-Hare majesteit zelf, want het stamboek mag nog steeds het predikaat "Koninklijk" dragen. Ik vind er niets koninklijks aan om een dier te couperen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:30

Ik vind jouw verhaal niet goed onderbouwd helaas. Het vergelijken van andere dingen die dieren leed toe brengen is geen excuus voor het toestaan of goedpraten van het couperen. Daarnaast als de dieren niet meer op de keuring mogen komen zonder staart is het bullshit dat mensen dan zelf gaan snijden...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:32

iris: Wiens verhaal?

heY alex, long time no see ;) Anyway ben ik met je eens dat de verantwoording om tot verandering te komen inderdaad bij het stamboek ligt (maar dat was al duidelijk geloof ik ;) )