Rollkur volgens Britse organisatie "volstrekt onacceptabel"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:01

MarcelDufour schreef:
Jannepauli schreef:
Beter lezen Marcel, en vooral ook je korte termijn geheugen trainen want nu lijkt het net alsof je denkt dat ik het wel prima vind dat een paard gepijnigd wordt. En dat is natuurlijk niet zo. Ik denk niet dat jij mijn medische kennis kan bijscholen, tenzij je zelf arts bent, en dan nog moet je van goede huize komen.
Dat komt alleen maar omdat je zelf zo'n nietszeggend voorbeeld aanhaalt.
P.S. Ik heb 3 jaar studie diergeneeskunde gedaan, maar niet verder gestudeerd.

Nietzeggend? Als dat je conclusie is dan snap ik wel waarom je je studie niet doorgezet hebt. Het ontbreekt je aan analytisch vermogen. :+
Trouwens, als ik jou was zou ik maar 's even een wandelingetje in de frisse lucht gaan maken want in dit topic lijk je iedereen wel om de oren te willen slaan. Een luchtje scheppen en even wat afstand nemen kan daarbij helpen hoor.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:02

zipje71 schreef:
zie je nu wel....ook jij oordeelt met je gezonde verstand en als ik iets zonder onderbouwing zeg dan kan dat niet? Houd toch op zeg, das meten met 2 maten

Oh ja? Hoe vaak heb je zelf al gevraagd om wetenschappelijk bewijs in dat andere topic? Zoals je kaatst, komt de bal terug.
of onzin argumenten als hoe kan het dan dat ze zo goed presteren als ze gewond zijn?
Laatst bijgewerkt door Springert op 07-02-10 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:02

ik begrijp je maar al te goed, maar neem niet alles voor zoete koek aan wat hier voorbij kom. Ik ga nu lekker frisse neus halen met mijn doggie in het bos. Ik lees morgen wel weer wat er allemaal is gepost. Fijne avond allemaal

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:03

MarcelDufour schreef:
e_horse schreef:
Getver, nee, ik niet dus.. :r

En ik al helemaal niet!

Is weleens lastig uit te leggen aan derden: 'Jij hebt zeker het hele weekend voor de TV gezeten? Want Anky was zo leuk bezig met wedstrijden winnen!"

Eh, nee.. en dan maar proberen uit te leggen dat de manier waarop deze paarden getraind en gereden worden niet mijn manier is. Vreemd genoeg zijn paarden'leken' het er daarna allemaal mee eens en gaan ze op een andere manier naar paardrijden op TV kijken..

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:03

MarcelDufour schreef:
zipje71 schreef:
zie je nu wel....ook jij oordeelt met je gezonde verstand en als ik iets zonder onderbouwing zeg dan kan dat niet? Houd toch op zeg, das meten met 2 maten

Oh ja? Hoe vaak heb je zelf al gevraagd om wetenschappelijk bewijs in dat andere topic? Zoals je kaatst, komt de bal terug.

en waar heb ik dat gedaan dan?????

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:04

't Schijnt in de westernsport ook op een wat andere wijze voor te komen heb ik begrepen?
Snap echt niet dat je op die manier traint ... MAAR ... denk dat het er met dat je hoger in de dressuur gaat rijden je er wel mee te maken krijgt. En dan ligt het aan jezelf of je het doet ja of nee. Heb zelf Z gereden en een van de trainers die ik toen had had ook bepaalde methodes, waar ik me dus niet in kon vinden. Toen (plm 10 jaar geleden) was de term 'rollkur' nog niet uitgevonden, maar het was dat dus wel, denk ik nu achteraf. Dus als je traint, blijf altijd bij je eigen gevoel van wat je je paard aandoet. Dan komt het ook niet zover (hoop ik dan maar).

PS trainer er dus na een aantal flinke discussies uit gedaan...
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 07-02-10 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:05

Jannepauli schreef:
Nietzeggend? Als dat je conclusie is dan snap ik wel waarom je je studie niet doorgezet hebt. Het ontbreekt je aan analytisch vermogen. :+
Ik had nog een veel betere reden. Ik was zo succesvol in het springen dat ik er mijn beroep van heb kunnen maken.
Citaat:
Trouwens, als ik jou was zou ik maar 's even een wandelingetje in de frisse lucht gaan maken want in dit topic lijk je iedereen wel om de oren te willen slaan. Een luchtje scheppen en even wat afstand nemen kan daarbij helpen hoor.

ook dat is weer onzin, want als we gaan tellen zijn er hier meer die het met mij eens zijn, dan met jou.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:05

MarcelDufour schreef:
zipje71 schreef:

of onzin argumenten als hoe kan het dan dat ze zo goed presteren als ze gewond zijn?

en het is geen onzin argument want als je gewond bent kan je niet keer op keer op keer goed presteren. Maar als jij dat wel vindt, vind je dat toch. good for you

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:07

Springruiters gebruiken rollkur al veel langer dan de dressuurruiters, daar hoor je niemand over ;).

Het is een succesvolle trainingsmethode, de laatste jaren staan ruiters die zo trainen vaak bovenaan en daarom iets waar fel op gereageerd wordt, het liefst vlak voor een groot evenement/ wedstrijd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:07

Citaat:
ook dat is weer onzin, want als we gaan tellen zijn er hier meer die het met mij eens zijn, dan met jou

Oh ja, vertel? Ik vraag me af waarop jij je baseert dat wij een verschillende mening hebben. Ben je het spoor een beetje bijster?

geerke

Re: Rollkur volgens Britse organisatie "volstrekt onacceptabel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:11

ik denk dat ze zo happy lopen omdat in de ring de oprichting hoger is en die arme beesten eindelijk eens wat meer lucht krijgen.
Misschien is dat het doel wel...eerst martelen en zorgen voor zuurstof tekort en daarna verlichten....

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:12

Ik vind niet dat springruiters gebruik maken van de rollkur. Je ziet wel eens dat hun paard meer rond loopt of dat hij wat op 'zijn kop' loopt bij het binnenrijden van de ring of tussen de hindernissen door om wat te laten buigen. Dat vind ik wat anders dan stelselmatig dag in dag uit deze methode als methode toepassen.
Er zit een grens tussen een paard er af en toe even doorheen rijden, volkomen ontspannen op trens of met lichte aanleuning op stang dan de plaatjes die hier getoond worden.
Goed kijken is ook een kunst :+

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:14

Jannepauli schreef:
Oh ja, vertel? Ik vraag me af waarop jij je baseert dat wij een verschillende mening hebben. Ben je het spoor een beetje bijster?

Je hebt helemaal gelijk. Excuses daarvoor. Ben inderdaad het spoor bijster wat jou betrof. Heb alles nog ff vlug nagelezen, maar inderdaad heb ik per ongeluk het vuur geopend op vriendschappelijke troepen. Sorry nogmaals...zal niet meer gebeuren.
ben trouwens wel blij dat jij bij de goeie hoort, want in het debat ben je een geducht tegenstander :D

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:14

@Vanhuisuit, er zit een verschil in rijden thuis en op wedstrijd, maar de oorsprong van de rollkur ligt in de springsport en is de laatste jaren overgewaaid naar de dressuur.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:15

MarcelDufour schreef:
zipje71 schreef:
en waar heb ik dat gedaan dan?????
Je hebt niks gedaan. Je moet het niet persoonlijk gaan nemen. maar in dat topic 'waarom dressuur door vergrootglas' vroeg jij ook om wetenschappelijke onderzoek en was jouw argument dat het niet slecht kon zijn want ze lopen zo happy in de ring. Dat soort dingen dus. vandaar dat ik nu maar uit hetzelfdje vaatje ben gaan tappen als jij. Nu proef je zelf hoe dat smaakt als ieder argument maar weer steeds met de vraag om bewijs geretourneerd wordt.

Val in herhaling :\ maar ik heb nooit om iets wetenschappelijks gevraagd en wel om de simpele reden dat ik het toch niet lees, zeker niet als het in het Duits of Engels is. en ja ik blijf erbij dat je niet proef in proef uit kan blijven winnen als je lichamelijk zo mishandeld zou zijn. en nu ga ik echt wandelen... :evaw:

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:31

MarcelDufour schreef:
Ik wil je hiermee alleen maar laten zien wat de voorstanders hier nu al een week lang doen. Iedere keer vragen ze om wetenschappelijk bewijs dat die rollkur slecht is. Begrijp je nu waar ik mee bezig ben?

Is toch wel vreemd dat zoveel mensen, ook mensen die deskundig zijn, wetenschappers, artsen etc... nog steeds gene bewijs hebben kunnen vinden dat het schadelijk is... terwijl het door de leken zo duidelijk te zien is!!!

Ben ik vorstander, ja als het door een deskundige gedaan wordt... de meesten zijn echter aan het nadoen... en dat is dan slecht voor het paard.
Hetzelfde is een ongetraind paard een 60 km rit laten lopen in een zo'n snel mogelijke tijd... gaat hem ook niet worden.

Velen roepen afschaffen/verbieden maar kijken niet voor hun eigen deur... en zie en hoor vaak tegenstanders die dan zelf rijden met een niet passend zadel, verkeerde houding en paarden die overkruisd galoepren wat dan weer met een of andere smoes wordt goedgepraat.
Paard rijden is meer dan alleen maar op een paard gaan zitten en je laten verplaatsen van A naar B , letterlijk en figuurlijk, en tussen op een paard zitten of het nivo waar Anky van Grunsven op rijdt of een Edward Gal, zit nog een heel groot gat.

In de basissport heb je die toevoeging aan een training niet nodig, en dan is het not done.

Grapsig vind ik ook dat men zeker weet dat het slecht is voor paarden, maar als er dan foto's zijn gemaakt van de paarden van Anky van Grunsven dan is dat bewijs niet toelaatbaar, puur en alleen op dat die foto's niet aantonen dat het slecht is.
Dat een paard, op die manier getraind, een hoge leeftijd haalt in goede gezondheid wordt ook aan de kant geschoven, is evenmin een bewijs dat het mischien uitgevoerd en gevraagd door de topruiters helemaal niet zo schadelijk is als men zou denken. En mischien zelfs wel beter voor het paard omdat het echt helemaal los is door het hele lijf.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:32

Citaat:
@Vanhuisuit, er zit een verschil in rijden thuis en op wedstrijd, maar de oorsprong van de rollkur ligt in de springsport en is de laatste jaren overgewaaid naar de dressuur.

O, blijkbaar iets gemist. Rij ook al enige jaren geen dressuur- of springwedstrijden meer.

Verschil in rijden thuis of op wedstrijd is maar relatief. Het gaat hier volgens mij vooral om het trainen.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 07-02-10 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:40

Nimmy schreef:
Al eens geprobeert om te kijken met je oren? }:0
En in de ring heeft ie zn neusje netjes op de loodlijn...

oooh...vandaar dat die beesten zo happy zijn in de ring! Ze zijn dan van die ellendige Rollkur af. Dan zou ik ook feestvieren als ik paard was.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:42

MarcelDufour schreef:
Nimmy schreef:
Al eens geprobeert om te kijken met je oren? }:0
En in de ring heeft ie zn neusje netjes op de loodlijn...

oooh...vandaar dat die beesten zo happy zijn in de ring! Ze zijn dan van die ellendige Rollkur af. Dan zou ik ook feestvieren als ik paard was.

Is dit een geloofwaardige opmerking?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:48

Nimmy schreef:
Springruiters gebruiken rollkur al veel langer dan de dressuurruiters, daar hoor je niemand over ;).
Het is een succesvolle trainingsmethode, de laatste jaren staan ruiters die zo trainen vaak bovenaan en daarom iets waar fel op gereageerd wordt, het liefst vlak voor een groot evenement/ wedstrijd.

Dan moet het niet moeilijk zijn om eens op te noemen welke springruiters dat doen. Want ik ken ze niet dan, terwijl ik ze toch echt allemaal ken!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:18

Alane schreef:
Is toch wel vreemd dat zoveel mensen, ook mensen die deskundig zijn, wetenschappers, artsen etc... nog steeds gene bewijs hebben kunnen vinden dat het schadelijk is... terwijl het door de leken zo duidelijk te zien is!!!

Ben ik vorstander, ja als het door een deskundige gedaan wordt... de meesten zijn echter aan het nadoen... en dat is dan slecht voor het paard.
Hetzelfde is een ongetraind paard een 60 km rit laten lopen in een zo'n snel mogelijke tijd... gaat hem ook niet worden.

Velen roepen afschaffen/verbieden maar kijken niet voor hun eigen deur... en zie en hoor vaak tegenstanders die dan zelf rijden met een niet passend zadel, verkeerde houding en paarden die overkruisd galoepren wat dan weer met een of andere smoes wordt goedgepraat.
Paard rijden is meer dan alleen maar op een paard gaan zitten en je laten verplaatsen van A naar B , letterlijk en figuurlijk, en tussen op een paard zitten of het nivo waar Anky van Grunsven op rijdt of een Edward Gal, zit nog een heel groot gat.

In de basissport heb je die toevoeging aan een training niet nodig, en dan is het not done.

Grapsig vind ik ook dat men zeker weet dat het slecht is voor paarden, maar als er dan foto's zijn gemaakt van de paarden van Anky van Grunsven dan is dat bewijs niet toelaatbaar, puur en alleen op dat die foto's niet aantonen dat het slecht is.
Dat een paard, op die manier getraind, een hoge leeftijd haalt in goede gezondheid wordt ook aan de kant geschoven, is evenmin een bewijs dat het mischien uitgevoerd en gevraagd door de topruiters helemaal niet zo schadelijk is als men zou denken. En mischien zelfs wel beter voor het paard omdat het echt helemaal los is door het hele lijf.

Leest u niet de nieuwste wetenschappelijke berichten??
Los in zijn lijf, welke spieren????
http://www.cavallo.de/medizin/neue-stud ... htm?skip=0

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:18

J01andA schreef:
Dit lijkt haast het vervolg op het topic: Waarom ligt alleen dressuur onder een vergrootglas. Hierin is zowat alles al gepasseerd. :P
Deze tweestrijd zal hier niet worden beslecht. Op of na 9 februari a.s. zullen we meer weten .... en breekt de hel :Y) dan opnieuw los?

Ja...maar hier is het wel on-topic, terwijl het bij Waarom ligt alleen dressuur onder een vergrootglas eigenlijk niet meer over de vraag van Jasmijn ging.
Zouden onderstaande mensen er ineens ook geen verstand meer van hebben?
De Grote namen uit de Paardensport schreef:
Dear Sirs and Madames:
We submit herewith some comments concerning your upcoming roundtable discussion, scheduled for February 9th, at which you will be establishing a final plan for the handling of the topic of Rollkur/Hyperflexion.
Those of us who have signed this letter wish to point out sharply that new or amended rules with regard to the accepted classical precepts of riding, which are contained in the guidelines written down in your Handbook, are absolutely superfluous and therefore unnecessary. These precepts, which the FEI has up until now felt obliged to uphold, are already fully developed, tried and tested! They are already recognized world-wide as authoritative, and as fair to the horse. Based on centuries of experience, they offer a stable and secure foundation even for today’s riding.
No changes may be made that constitute a burden to the well-being of the horse, either physically or mentally. If you accept riding in hyperflexion as a permissible training method, you legitimize aggressive riding. We protest that in the strongest possible terms!
As horse people, we expect the FEI to maintain unaltered their regulations, which have until now been valid, resting as they do upon the classical precepts of riding – for the good of the horses and the continued good repute of international equestrian sport.
The undersigned support this statement:

- Klaus Balkenhol (Olympic medalist)
- Laura Bechtolsheimer (British Record Holder, 3. Europameisterschaften 2009)
- Wilfried Bechtolsheimer (Trainer)
- Ingrid Klimke (Olympic medalist)
- Ruth Klimke (Vice President of the German Riders Union)
- Beezie Madden (Olympic medalist)
- Marcel Dufour (Dutch Champion Showjumping)
- John Madden (Trainer)
- Debbie McDonald (Olympic Bronze medalist)
- Susanne Miesner (Trainer)
- George Morris (Chef d’equipe USEF show jumping team, Olympic silver medalist)
- Martin Plewa (former German national Three-Day Event trainer, Director of the Riding and Driving School of Westfalia)
- Michael Putz (Trainer and judge)
- Klaus-Martin Rath (Trainer, member of the Dressage Committee of the German Olympic Committee)
- Matthias Alexander Rath (German Meister 2009)
- Hinrich Romeike (Olympic medalist)
- Hubertus Schmidt (Olympic medalist)
- Günter Seidel (Olympic bronze medalist)
- Christine Stückelberger (Olympic medalist)
- Paul Stecken (Trainer)
- Albert Voorn (Olympic medalist)
- Hans Günter Winkler (Olympic medalist)
- Harry Boldt, Dressur. Doppel-Olympiasieger, früherer Bundestrainer Dressur, GBR
- Beatrice Büchler-Keller, Swiss, FEI O-Richter
- Nadine Capellmann, Dressur, Olympiasiegrin
- Carsten Huck, Springen, Olympia Bronze-Gewinner
- Michael Klimke, Deuscther Meister, Dressur
- Ann Kathrinne Linsenhoff, Olympiasiegerin, WElt- und Europameisterin, Mitglied im FN-Präsidium
- Michel Robert, Olympia-Gewinner Bronze, Trainer
Laatst bijgewerkt door Springert op 07-02-10 18:29, in het totaal 4 keer bewerkt

Lante

Re: Rollkur volgens Britse organisatie "volstrekt onacceptabel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:24

Wow; alweer 6 pagina's, pfff. Wees eerlijk, zou een verbod echt helpen? Ik vind het mooi dat de Nederlanders zo goed meekomt, vraag is of ze dat ook zonder rollkur kunnen. De tijd zal het leren denk ik... Ik denk dat het geen jaren meer gaat duren dat er een verbod komt op deze omstreden methode. Geen idee of het terecht is of onterecht. Ik werk er niet mee en wil er ook niet mee werken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:25

FaberSmid schreef:
Kiwko u kunt blijven schrijven naar uw verslaving, maar antwoord(en) blijft(ven) hetzelfde. Leest u maar terug, natuurlijk is dat niet nodig met uw geheugen betreft het geen u geschreven heeft.

De vraag is niet wat ik denk dat mijn mening is......... ik weet wat mijn mening is :) de vraag is wat JIJ denkt dat mijn mening is.........

daar hoef ik niet voor terug te lezen, ik weet immers wat mijn mening is :D

Maar ondertussen weer een hoop gedraaikont, en nog steeds geen antwoord :D

bijna knap

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:27

Lante schreef:
Wow; alweer 6 pagina's, pfff. Wees eerlijk, zou een verbod echt helpen? Ik vind het mooi dat de Nederlanders zo goed meekomt, vraag is of ze dat ook zonder rollkur kunnen. De tijd zal het leren denk ik... Ik denk dat het geen jaren meer gaat duren dat er een verbod komt op deze omstreden methode. Geen idee of het terecht is of onterecht. Ik werk er niet mee en wil er ook niet mee werken.

Jawel hoor....Anky was al kampioen met Bonfire voordat ze met dit systeem begon. En toen werd ze getraind door haar vader die absoluut niet trainde op de Rollkur manier.