Totilas dit jaar nog beschikbaar voor dekdienst *update*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:09

mvdbijl schreef:
Wat een mooi topic, hopelijk komt er een beleid welke merrie's gedekt kunnen worden. Iedereen lijkt een wonder veulen te verwachten met deze hengst.

Waar ik wel benieuwd naar ben is op wat voor merrie jullie wel vinden dat Totilas zou passen.

Ik gok op langgelijnde merries met een sterke bovenlijn en een sterk, actief ondertredend acterbeen.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:10

MamboBeach schreef:
Misschien moet er eens een fokbeleid onder de mensen komen... ;)

Wat ik ermee wil zeggen is dat als je de meest mooie afstammingen mooie merries en hengsten op elkaar en in elkaar zet :) er soms bouwpaketten van paarden uit komen en van de meest vreemde combi's goede en mooie paarden komen. Dat bedoel ik met fokken is gokken, het is niet te zeggen dat als ze bepaalde voorwaarden stellen dat er dan alleen maar superdieren uit komen...
Begrijp je wat ik bedoel? :)

Ik weet niet in welke wereld jij leeft, maar ik heb nog nooit uit een kromme bok x kromme ezel een goed paard zien komen. Maar je mag jezelf gelukkig prijzen als jij dat wel hebt.
Voor jou dus vooral níet dekken met goedgekeurde hengsten die aan allerlei eisen moeten voldoen maar gewoon de eerste beste boerenknol van stal plukken en er heeeeeel veel merrie's mee dekken. :j +:)+

Als je ooit gedacht had een boterham te verdienen met het fokken van goede, talentvolle sportpaarden wil ik je één raad geven: vooral niet doen. :D

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:15

Ik hoop ook dat er een dekbeperking zal komen, dat alleen de betere merries een rietje mogen krijgen.
Laatst bijgewerkt door Alet74 op 01-02-10 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: reactie op verwijderde posts verwijderd.

ilse86

Re: Moorlands Totilas dit jaar nog beschikbaar voor dekdienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:17

En wat zijn betere merries?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:17

Als het mijn hengst zou zijn, was het dekgeld minimaal 5000, maar eerder richting de 10.000

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:19

Hm wat een vreemd bericht nu zo ineens. Ik dacht dat ze eerst volledig voor de sport zouden gaan???? Of gaat de business niet zo goed nu in de crisis?? Of moet er een nieuw complex gebouwd worden of een nieuwe mercedes gereden worden???

Ik vind het vreemd dat er nu ineens van die overtuiging wordt afgestapt.
Maar goed, leuk voor de fokkers! Nog leuker voor de portomonnee maar goed....
Ik ben bang dat elke fokker er achteraan gaat rennen of het nou past of niet. Dan kunnen we er eentje in het vrije-bloed-probleem rijtje gaan toevoegen over een paar jaar.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:21

ik ben ook heel benieuwt hoeveel dekgeld je moet betalen.. ik denk dat het heeel duur is...

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:22

ilse86 schreef:
En wat zijn betere merries?

Iig niet de huis-tuin en keuken VB merries uit een stam zonder predikaten...

Ik bedoel natuurlijk ster- of keur merries uit goede merrielijn.

Wat versta jij dan onder betere merries???
Laatst bijgewerkt door Rinske op 01-02-10 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:24

Voordat ik dusdanig veel geld zou uitgeven aan een hengst die enkel en alleen goedgekeurd is op basis van sportprestaties.... moest er veel gebeuren. (Lees: zou ik geld over moeten hebben en van gekkigheid zou ik niet moeten weten wat ik er moest ;) )

Liever zou ik wachten en willen zien wat de nakomelingen doen alvorens ik zou dekken met een hengst die weliswaar in de sport alles overtreft, maar waarvan verder nog niets bekend is in wat hij doorgeeft.

Ik vrees echter dat er heel veel in de rij gaan staan om met Toti te gaan dekken, enkel en alleen afgaande op zijn schoonheid en wat hij heeft laten zien in de ring. Lijkt mij voor de serieuze fokkerij geenzins een goed idee.

Het neemt ook een stukje exclusiviteit weg lijkt me, met als gevolg dat er over een paar jaar overal Totilasjes rond lopen die alle hooggespannen verwachtigen niet waar hebben kunnen maken (even weggelaten de exemplaren die exterieur-technisch incorrect zijn omdat ze uit een niet-passende merrie zijn voortgekomen)

Lilliputter

Gribaldi is ook 'ineens' flink omhoog gegaan, dus minimaal 2000 zal het wel zijn ;)

amen

de minka stam, is een stam waar ik niet echt warm van word...

topas strooide ook flink..

moet t allemaal nog maar zien...

@rinske ik heb liever een stb merrie met 4 x prest op rij dan een ster merrie met alleen 4 keer ster er achter...

wat een betere merrie is is erg persoonlijk

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:25

Djeezes, wat wordt hier neerbuigend gedaan door de zelfverklaarde 'kenners'! Een beetje respect voor elkaar zou niet misstaan...

En als iemand nu flink wat euro'tjes wil neertellen om een totilasje uit zijn htk-merrie te fokken, is dat toch een persoonlijke keuze? Komt er dan een minder geslaagd veulen tevoorschijn is dat pech voor de fokker toch?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:25

DL_ schreef:
Denigrerend? Nee hoor. Voel me totaal niet aangesproken.

Kom op zeg, Gribaldi, Painted Black en dan San Remo. Modehengsten eerste klas, bovendien zijn het -behalve de kleur dan- 3 totaaaaaaaaaaaaaaal verschillende hengsten, kwa karakter, exterieur, beweging en nakomelingen. En wat betreft het goede karakter van San Remo, daar zijn ook de meningen nogal over verdeeld.

Maargoed, het is jouw merrie, jouw keus. Als jij je er goed bij voelt: vooral doen.

Terug ontopic dan maar? Volgens mij ging het over Totilas, niet over Grib, PB, SR of jouw merrie.

Nee, jij weet het natuurlijk allemaal... Een beetje openstaan hoe iemand iets bekijkt mag wel hoor.

Niet gelijk gaan blèren dat iemand eerst eens na moet denken voor die wat opschrijft, denk zelf even na... Is misschien ook niet verkeerd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:26

Suzanne F. schreef:
trekpaardluf schreef:
ik ben ook heel benieuwt hoeveel dekgeld je moet betalen.. ik denk dat het heeel duur is...

Als ze slim zijn doen ze dat ook. Anders is helemaal het einde zoek.
Ik zou 4000 euro vragen, dan houd je het exclusief en rent niet iedereen er meteen achteraan. En hij dekt zich niet suf.

Betere merries: Goede moederlijn, genoeg predikaten.

Mwah, in de rensport en westernsport zijn er hengsten die niet verkrijgbaar zijn voor onder de 30.000 euro.
Ik stel voor dat nu ook eens in te voeren en dan te kijken wat er gebeuren gaat 8-)
Dan kan hij met een beetje mazzel direct worden behouden voor de Nederlandse dressuursport :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:27

Cayenne schreef:
Mwah, in de rensport en westernsport zijn er hengsten die niet verkrijgbaar zijn voor onder de 30.000 euro.
Ik stel voor dat nu ook eens in te voeren en dan te kijken wat er gebeuren gaat 8-)
Dan kan hij met een beetje mazzel direct worden behouden voor de Nederlandse dressuursport :D

:D
Ja idee!!

Ik geloof dat Donnerhall ook 5000 euro was ofzo.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:28

DL_ schreef:

Kom op zeg, Gribaldi, Painted Black en dan San Remo. Modehengsten eerste klas, bovendien zijn het -behalve de kleur dan- 3 totaaaaaaaaaaaaaaal verschillende hengsten, kwa karakter, exterieur, beweging en nakomelingen. En wat betreft het goede karakter van San Remo, daar zijn ook de meningen nogal over verdeeld.

Maargoed, het is jouw merrie, jouw keus. Als jij je er goed bij voelt: vooral doen.

Terug ontopic dan maar? Volgens mij ging het over Totilas, niet over Grib, PB, SR of jouw merrie.

Naja, ik vind je niet al te vriendelijk tegen mensen die een iets andere mening dan jij hebben. Maar goed. Dat moet je zelf weten.

Wat betreft Totilas. Hoop niet dat er teveel van gaan rondhuppelen. Zou zonde zijn. 't Zou ook best zijn om eens wat nakomelingen af te gaan wachten voordat iedereen m maar op z'n eigen paard zet.

@ Rinske
Ik was juist benieuwd wat men hier onder 'betere' merries verstaat ;) Ik heb daar namelijk geen idee van.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:28

Donnerhall had zich toen al ruimschoots bewezen met zijn nakomelingen :D

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:29

MamboBeach schreef:
DL_ schreef:

Nee, jij weet het natuurlijk allemaal... Een beetje openstaan hoe iemand iets bekijkt mag wel hoor.

Niet gelijk gaan blèren dat iemand eerst eens na moet denken voor die wat opschrijft, denk zelf even na... Is misschien ook niet verkeerd.

Dat heb ik al gedaan :j Meestal denk je over dingen namelijk goed na, dát is meteen ook precies de reden dat ik geloof in een fokbeleid en daar ook achter ga staan ipv lukraak kromme merries dekken met kromme ezels. Of lukraak roepen dat mensen dom zijn omdat ze over dingen na denken en meer van dat soort onzin. :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:29

Sammie schreef:
Donnerhall had zich toen al ruimschoots bewezen met zijn nakomelingen :D

Klopt maar dat waren andere tijden. Nu heerste het 'mode-hengst, we rennen er achteraan- imago'.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:31

ik zelf zou eerst het veulenrapport afwachten.
je weet niet hoe hij doorgeeft.
maar als hij goed past bij langgelijnde merries met een sterk achterbeen,
dan hebben mijn ouders nog wel een mooie stermerrie staan van Cabochon X Vanitas..:D

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:31

Indd ben benieuwd wat de prijzen zijn!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:32

ilse86 schreef:
@ Rinske
Ik was juist benieuwd wat men hier onder 'betere' merries verstaat ;) Ik heb daar namelijk geen idee van.

Normaal gesproken een merrie die gezond is en uit een gezonde stam komt, bewezen heeft te kunnen presteren en liefst haar voorouders ook, en die op exterieur en beweging boven de middelmaat uitsteekt, zoals minimaal ster.

Het KWPN legt dat vast in predicaten zodat je snel kan zien wat een merrie en haar moeder en grootmoeder allemaal kunnen en zijn.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:35

DL_ schreef:
Dat heb ik al gedaan :j Meestal denk je over dingen namelijk goed na, dát is meteen ook precies de reden dat ik geloof in een fokbeleid en daar ook achter ga staan ipv lukraak kromme merries dekken met kromme ezels. Of lukraak roepen dat mensen dom zijn omdat ze over dingen na denken en meer van dat soort onzin. :)

Sjah, maar hoe moet dat fokbeleid dan worden uitgevoerd? Zou dat dan betekenen dat mensen die een leuk paardje voor zichzelf willen geen veulens meer mogen fokken omdat hun merrie niet aan de eisen voldoet?

Iris82

Maar stel dat er kwalitatief minder merriemateriaal aangeboden wordt. Dan zullen de veulens dus ook minder zijn. Dan beginnen er weer mensen te roepen 'dat het toch niets is en dat ze het wel gezegd hadden', maar een serieuzere fokker kijkt toch daar ook wel doorheen? Die kijkt toch ook wel naar wat de merrie x hengst samen gemaakt hebben?

Springert

Het gaat nog jaren duren voor bekend is hoe zijn nakomelingen het doen. Gewoon een paar honderd veulens per jaar brengen, dan is de kans het grootst dat er iets aparts bij zit. Dat is dan weer een reden om met hem te gaan fokken, en zo is de vicieuze cirkel perfect rond.
Ongeacht welke hengst, de kans op een topper is altijd minimaal. Kijk naar bijvoorbeeld hengsten als Darco of Quidam, die hebben meer dan 10.000 veulens, en als je ziet hoeveel er daar internationaal van springen, dan is dat maar een heel klein percentage. Fokken, blijft altijd gokken, wat je ook doet. De meeste toppaarden zijn toevalsproducten en vaak komen ze nog van een hengst die vrij onbekend was. Na zo'n topper als nakomeling wil ineens iedereen gaan dekken met zo'n hengst.
Milton kwam uit Marius, nou die heeft echt alleen Milton gebracht en de rest was middelmaat. Jappeloup kwam per ongeluk uit een draver omdat die hengst over de draad was gesprongen en een merrie dekte. Ratina Z was inteelt. En zo zijn er nog veel meer.