Vooral oude paarden zijn de dupe van economische crisis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Peppertree

Re: Vooral oude paarden zijn de dupe van economische crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:55

Sommigen vinden índerdaad dat als je een paard koopt je er dan zijn leven lang verantwoordelijk voor bent.

Anderen niet. Misschien geven zij 'minder' om hun paard, volgens sommigen, misschien zijn ze ook wel nuchterder.

Dat gezeur altijd over een leven lang verantwoordelijk zijn. Als ik een 7-jarig paard koop, het klikt niet, het rijdt niet fijn, kortom, ik kan het er niet mee worden, zou ik hem maar moeten houden tot ie doodgaat? Leuk hoor, voor de mensen die zoiets doen, maar de meesten doen dat vooral voor hun eigen gevoel. Dat paard zal het echt een worst zijn van welk mens hij is.

Maar goed, dat is de discussie niet.

lizzytje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:57

nee dat is ook niet wat ik zeg ik heb ook paarden genoeg gehad maar die werden niet verkocht omdat ze oud waren en omdat je er eigenlijk niets meer mee kon daar gaat het toch om. een paardje wat te oud is en waar je niets mee kunt omdat zo weg te doen dat snap ik niet sorry.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:10

Ok, maar er zijn zat mensen die het wel zo bedoelen. Maar waar het eigenlijk om gaat is dat als je een oud paard hebt waar je niet meer voor kunt zorgen, financieel, wat je er dan mee doet?

Voor de een zal financieel onhaalbaar inhouden dat diegene geen nieuwe spijkerbroek kan kopen, voor de ander misschien dat deze niet meer op vakantie kan, maar voor de derde misschien dat hij zijn kinderen niet meer te eten kan geven. Die grens ligt voor iedereen ergens anders en dat is ieders recht om dat zelf te bepalen.

Stel dat voor jou die grens bereikt is, wat doe je dan met je oude paard waar je niets meer mee kan maar die nog wel goed gezond is? Logisch toch, dat je die dan naar zo'n opvang brengt? Als die mogelijkheid er is, zou ik die verkiezen boven het naar de slager brengen of het in de handel gaan.

Als er dan mensen zijn die zo'n opvang hebben, moeten zij zorgen dat ze niet meer paarden opnemen dan ze aankunnen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:11

lizzytje88 schreef:
nee dat is ook niet wat ik zeg ik heb ook paarden genoeg gehad maar die werden niet verkocht omdat ze oud waren en omdat je er eigenlijk niets meer mee kon daar gaat het toch om. een paardje wat te oud is en waar je niets mee kunt omdat zo weg te doen dat snap ik niet sorry.

Dusss als je een 7-jarig paard hebt en je kunt het niet meer betalen dus je zet hem/haar op mp dan is het okee.

En als je een 17-jarig paard hebt dat je niet meer kunt betalen en je zet hem/haar op mp dan is het ineens NIET okee?

Gzd zetten mensen hun 17-jarige paard nog op mp, anders had ik Abel nu niet gehad. En dat was niet eens omdat hij oud was of omdat ze het niet meer konden betalen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:11

Precies. Een paard ziet dat echt niet als "gedumpt worden" hoor. Zolang hij maar te eten krijgt en lekker buiten kan lopen vindt hij het wel prima.

Ik vind het dan ook onzin dat je een paard zijn hgele leven moet houden, hoe dan ook. Wel vind ik dat als je hem om wat voor reden dan ook niet meer wilt, je ervoor moet zorgen dat hij een goed plekje krijgt.

Je wordt hier op bokt al zwaar aangevallen als je je paard weg doet als gezelschappaard. Maar wat is er mis mee als je paard naar een nieuwe eigenaar gaat die een gezelschappaard zoekt voor zijn/haar paard? Als jouw paard daar super goed verzorgd wordt, lekker in de weide staat met een ander paard en de nieuwe eigenaar en jij zijn er beiden blij mee, wat is daar dan zo mis mee? Waarom is dat dan meteen "schandalig" en wordt dat gezien als je paard "dumpen"? Een paard hecht zich echt niet zo aan een mens als een mens zich aan een paard hecht.

Om een voorbeeld te geven: niet zo lang geleden is bij één van mijn oudere paarden artrose in al zijn benen geconstateerd. Een kennis van ons die 2 straten bij onze stal vandaan woont was op zoek naar een gezelschapspaard voor haar eigen paard. De paarden krijgen daar veel liefde en aandacht en gaan dagelijks lekker naar buiten. Ik stond toen voor een keuze: of mijn paard zelf houden en kijken in hoeverre ik er met medicijnen e.d. nog mee kon rijden, of hem als gezelschapspaard wegdoen naar onze kennis (gratis uiteraard). Ik heb er vrij snel voor gekozen hem zelf te houden. Maar stel dat ik hem aan die kennis gegeven had, zou dat dan echt zo'n grote zonde geweest zijn? Zou ik dan echt zo'n slecht mens zijn? Mijn paard zou daar toch een heerlijke oude dag gehad hebben en ik zou hem regelmatig kunnen opzoeken. Mijn kennis zou blij geweest zijn met hem. Wat is dan het hele probleem?

EDIT: dat ik een andere mening heb wil absoluut niet zeggen dat ik minder van mijn paarden hou.

Peppertree schreef:
Sommigen vinden índerdaad dat als je een paard koopt je er dan zijn leven lang verantwoordelijk voor bent.

Anderen niet. Misschien geven zij 'minder' om hun paard, volgens sommigen, misschien zijn ze ook wel nuchterder.

Dat gezeur altijd over een leven lang verantwoordelijk zijn. Als ik een 7-jarig paard koop, het klikt niet, het rijdt niet fijn, kortom, ik kan het er niet mee worden, zou ik hem maar moeten houden tot ie doodgaat? Leuk hoor, voor de mensen die zoiets doen, maar de meesten doen dat vooral voor hun eigen gevoel. Dat paard zal het echt een worst zijn van welk mens hij is.

Maar goed, dat is de discussie niet.
Laatst bijgewerkt door Horseware op 30-01-10 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

johnvt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:12

Peppertree schreef:
Ok, maar er zijn zat mensen die het wel zo bedoelen. Maar waar het eigenlijk om gaat is dat als je een oud paard hebt waar je niet meer voor kunt zorgen, financieel, wat je er dan mee doet?

Voor de een zal financieel onhaalbaar inhouden dat diegene geen nieuwe spijkerbroek kan kopen, voor de ander misschien dat deze niet meer op vakantie kan, maar voor de derde misschien dat hij zijn kinderen niet meer te eten kan geven. Die grens ligt voor iedereen ergens anders en dat is ieders recht om dat zelf te bepalen.

Stel dat voor jou die grens bereikt is, wat doe je dan met je oude paard waar je niets meer mee kan maar die nog wel goed gezond is? Logisch toch, dat je die dan naar zo'n opvang brengt? Als die mogelijkheid er is, zou ik die verkiezen boven het naar de slager brengen of het in de handel gaan.

Als er dan mensen zijn die zo'n opvang hebben, moeten zij zorgen dat ze niet meer paarden opnemen dan ze aankunnen.

Oke zit wat in, nu ff met kinderen, je hebt er een paar en financieel lukt het niet wat dan, afmaken of onderbrengen in een opvang.

Schei toch uit

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:14

Kinderen zijn natuurlijk wel iets heel anders dan paarden. Dat snap je toch hoop ik wel?

Of je moet je paard natuurlijk zien als 'je kind'. Kan. En dan snap ik dat je hem/haar nooit van je leven naar een opvang zal brengen. Maar goed, zoals ik al zei, dan ligt je grens vanaf wanneer 'financieel onhaalbaar' is weer heel ergens anders.

johnvt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:17

Peppertree schreef:
Kinderen zijn natuurlijk wel iets heel anders dan paarden. Dat snap je toch hoop ik wel?

Ik snap heel veel, en vergelijk ook situaties, snap jij dat

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:18

Kitty84 schreef:
Naja, om te spreken van hufterigheid om een 17 jarig paard te koop te zetten. Zo eentje kan nog jaren prima mee. Ik vind het zoeken van een juist huis voor een paard ook het nemen van je verantwoordelijkheid. En dat voor een symbolisch bedrag kan best. daar kan een pennymeisje nog jaren gelukkig mee rondtoeren. Maar als iemand dat doet voor het geld...ja dat is sneu.

Maar hier gaat het volgens mij wel over. Want: de laatste 10-15 jaar is de welvaart enorm toegenomen. Gevolg: meer mensen een eigen paard. Maar ook: 'overbevolking' in paarden-Nederland. Dus: stalling wordt schaarser en duurder. Dus: weinig mensen hebben geld voor meerdere paarden. Er komen dus steeds meer oudere paarden die niet meer geschikt zijn voor de sport - maar waarvoor een 'goed' tehuis' wordt gezocht omdat de eigenaar wel wil blijven rijden, en er dus een ander paard in de stal moet.

Vervolgens wordt het paard aangeboden voor een 'symbolisch bedrag'. Maar het gaat niet om de aanschaf, het gaat toch om het onderhoud? De kosten die de oude eigenaar niet op kan/wil brengen, waarom zou de rest van Nederland dat wél willen? Een paard van 18 of 20 jaar kan nog jaren mee - maar de kans dat de gebruiksmogelijkheden snel minder worden en de DA-rekeningen hoger, zijn wel heel reëel.

Daarnaast: opvattingen over paardenwelzijn zijn veranderd. Toen ik klein was was een paardenleven niet ingewikkeld: je werkte op het land tot je niet meer kon, dan kreeg je als je geluk had (bij mijn opa en mijn vader dus wel) een weekje weiland - en daarna werd je opgehaald door de slager. Veel mensen vinden nu dat een paard nog 'recht heeft op een goede oude dag' - maar belijden dat meer met de mond dan in daad.

Voor mij zijn er twee mogelijkheden: of je blijft er zelf voor zorgen, of je brengt ze naar de slager/laat ze inslapen. In beide gevallen neem je zelf de verantwoordelijkheid. Als je een goed tehuis zoekt en vindt is dat mooi, maar als dan 2 jaar blijkt dat je paard toch in de handel is terechtgekomen of alsnog bij de slager moet je niet zeuren...verkopen is namelijk afstand doen (van je paard en daarmee ook van de zeggenschap).

PS Paul en Mieke, wat jullie doen houdt inderdaad het systeem in stand. Maar ik weet hoe jullie het doen, en waarom! Niet voor de eigenaren, maar voor de paarden. Respect!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:18

johnvt schreef:
Peppertree schreef:

Oke zit wat in, nu ff met kinderen, je hebt er een paar en financieel lukt het niet wat dan, afmaken of onderbrengen in een opvang.

Schei toch uit

Ja natuurlijk, laten we kinderen even gelijk trekken met een paard :roll:
Schei toch uit.

Als ik door whatever reden mijn hypotheek niet meer kan betalen, dan gaat Abel eruit. Simpel als wat. Zou wat zijn: ik 's nachts op straat in een doos, en hij in een warme stal vol stro. (misschien kan ik dan ook wel een stal huren)

Je moet gewoon realistisch zijn en blijven. Gaat het niet meer, dan gaat het niet meer.

Dat wollige gedoe soms.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:20

johnvt schreef:
Peppertree schreef:

Ik snap heel veel, en vergelijk ook situaties, snap jij dat

Uhja, ik snap dat je situaties wilt vergelijken, maar welk punt wil je dan maken? Want dat snap ik niet.

johnvt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:23

In het geheel dat je dus door crisis niet een paard weg doet, doe bij je kind ook niet, en natuurlijk zijn er verschillen in UITERAARD.

Maar Ik kan niet goed tegen dit soort uitspraken hier op Bokt. Hoe gevoelloos sommige redeneren. over het wel en wee van een onschuldig dier die afhangelijk is aan een eigenaar of eigenaresse. Een kind kan noig iets zeggen. Een dier niet

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:24

Peppertree schreef:

Dit vind ik wel een bijzondere opmerking; het lijkt net alsof het paardenopvang een de staat betaalde voorziening is...maar het is allemaal particulier initiatief! Het geld moet wel ergens vandaan komen!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:25

johnvt schreef:
In het geheel dat je dus door crisis niet een paard weg doet, doe bij je kind ook niet, en natuurlijk zijn er verschillen in UITERAARD.

Maar Ik kan niet goed tegen dit soort uitspraken hier op Bokt. Hoe gevoelloos sommige redeneren. over het wel en wee van een onschuldig dier die afhangelijk is aan een eigenaar of eigenaresse. Een kind kan noig iets zeggen. Een dier niet

Ik durf nog altijd de stelling te nemen dat het een paard geen donder uitmaakt van wie hij zijn natje en droogje krijgt. Denk je nou werkelijk dat Abel bij mij velen malen gelukkiger is dan bij zijn vorige eigenaar? Paarden leven in het NU. Die denken niet aan hoe het gisteren was.

Dus als ik paard niet meer kan betalen, kan de hoefsmid niet meer betalen, oh hij moet eigenlijk naar de tandarts maar nu even geen geld voor.

Wie doe ik er dan een lol mee het dier te houden?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:29

Kendra schreef:
Peppertree schreef:

Dit vind ik wel een bijzondere opmerking; het lijkt net alsof het paardenopvang een de staat betaalde voorziening is...maar het is allemaal particulier initiatief! Het geld moet wel ergens vandaan komen!

door wie het dan ook betaald wordt, het is lijkt me logisch dat je niet meer paarden moet opnemen dan je aankan (financieel of hoe dan ook)

johnvt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:30

Ieder wat men zelf wil dan maar toch.

Je heb mensen met paarden en paarden met mensen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:31

Ilegra schreef:
Ik ben er zo 1 die een spijkerbroek minder draagt :D .

Ik niet, ik haal gewoon een spijkerbroek voor 4 euro bij de kringloop als het financieel wat minder gaat.. :+
Als het echt niet meer lukt ga ik liever schoonmaken (erbij) dan paardjes weg doen..
Mijn oude paarden gaan wel naar een paardenrusthuis als het moment daar is, niet omdat ik er dan vanaf ben maar omdat zij de expertise hebben en de juiste omgeving voor een ouder paard.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:39

Johnvt: Maar ik zeg toch ook nergens dat als je een crisis hebt je paard maar weg moet? Ik zeg alleen dat voor iedereen de grens waarbij een paard houden haalbaar is ergens anders ligt en dat dat ieders recht is.Dat jij het belachelijk vindt dat mensen hun paard weg doen omdat ze een spijkerbroek minder kunnen kopen, ja, dat kan. Dat vind ik zelf ook.

Maar als ik moet kiezen tussen een dak boven een hoofd of mijn paard een dak boven zijn hoofd dan kies ik er voor dat mijn paard dan maar bij iemand anders een dak boven zijn hoofd heeft zodat ik er ook een heb. Dat jij het eventueel andersom zou doen, respecteer ik ook.

Maar de constatering dat de grens voor iedereen anders is,is niet gevoelloos. Da's meer een feit.

Kendra, zo bedoel ik het ook niet. Wat ik bedoel, is dat ze die opvang hebben, dus dat het logisch is dat er mensen hun paard komen brengen als die mogelijkheid er is. Daar kunnen ze over klagen, omdat ze zelf beperkte middelen hebben, want het is vervelend dat ze niet alles kunnen aannemen. Ze kunnen ook geen paarden meer aannemen. Helemaal vervelend, want dan gaan die paarden waarschijnlijk naar de slager.

Gaan ze door met paarden aannemen, kunnen ze het financieel niet meer aan, en krijgen de paarden die er al zijn niet de verzorging die ze nodig hebben en dát lijkt me helemaal niet de bedoeling. Vooral niet omdat ze zulk ontzettend goed werk doen!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:41

ik vind er niets mis mee als je je oude paard naar een paardenrusthuis brengt. Instellingen als de paardenkamp (www.paardenkamp.nl) doen erg goed werk. Daar zouden er meer van moeten zijn aangezien ze in Soest heel lange wachtlijsten hebben.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:42

johnvt schreef:
Ieder wat men zelf wil dan maar toch.

Je heb mensen met paarden en paarden met mensen.

Rare opmerking. Hoe bedoel je dit?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:44

Wat een onzin zeg. Het is toch logisch dat je geen volpension wilt betalen met binnen en buitenrijbaan als je er niet eens gebruik van kunt maken met je oude paard?

Als mijn pony niet meer geschikt is om op te rijden gaat ze niet de worst in, maar zoek ik een plekje waar ze haar oude dagen kan slijten op de wei. Nou heb ik het geluk een nicht te hebben met eigen boerderij en veel paarden waar ze zo tussen kan.

Maar deze mensen bieden het toch zelf aan om dit soort paarden aan te nemen? Mensen kopen steeds vaker een paard, dus ja dan zullen er ook meer afgedankte oudjes komen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:47

Nieuwsbericht schreef:
Mensen raken hun baan kwijt door de crisis en kunnen daardoor niet meer voor hun dieren zorgen”, aldus Mieke. Paul vult aan: ,,Mensen willen allemaal het beste voor hun dier, zolang het de eigen portemonnee maar niet raakt. Gaat het financieel iets minder? Dan koopt men geen spijkerbroek minder maar is het dier de dupe.”

Wat een veroordelende conclusies... (En erg kort door de bocht. Structurele uitgaven zijn heel anders dan uitgaven die je per keer kunt bepalen. Om nog maar te zwijgen over het aantal spijkerbroeken dat je voor een jaar paardenstalling kunt kopen - de doorsnee paardenhuisvesting is echt niet te betalen door een spijkerbroekje minder.)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:49

Daarom vind ik ook, ze doen hartstikke goed werk, maar als je paarden opneemt, ga dan niet oordelen over de mensen die hun paard naar je toebrengen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:59

Precies Shadow :) ik vind het ook erg kort door de bocht, dit bericht.

Stel he, ik schets even een situatie:

Ouders kochten het lievelingspaard van hun dochter toen ze zestien was. Gezin had geen buitensporige kosten of uitgaven. Financieel konden ze het prima redden. Paard was gezond en de wereld was mooi.
Toen verloor de vader z'n baan, en ze kwamen in de bijstand terecht. Dat was nog steeds prima te doen. Toen zette de vader een eigen bedrijf op omdat hij op die leeftijd geen baan meer krijgen kon. Mede door de crisis kwam dit bedrijf nooit echt overeind.

Resultaat; bedrijf gestopt, schulden bij de bank, etc. :+

Stel dat de vader uiteindelijk een baan vind. Aan alle kanten moet hij nou kosten gaan terug betalen, maandelijks veel hogere lasten dan toen het paard gekocht werd.
Het paard is inmiddels nu ook ouder, en begint mankementen te krijgen. Hij begint te kreupelen, en de dierenarts moet steeds vaker komen. Hoewel dit voorheen geen punt was, zit dit gezin nu natuurlijk met de hypotheek die betaald moet worden, de gebruikelijke lasten én de nasleep van het bedrijf.
Het paard blijkt serieus geblesseerd. De eigenaren hebben het beste met het beestje voor, maar dure onderzoeken zijn helaas onbetaalbaar. De kans bestaat dat het dier op 15-jarige leeftijd niets meer zal kunnen doen maar wél dure medicijnen nodig zal hebben om een zorgeloos of in iedergeval pijnloos bestaan te hebben.

Wat dan?
Met die spijkerbroek minder red je het niet. De eigenaren hebben het beste met het beestje voor, maar in hoeverre mag een gezinssituatie daarvan afhangen?
Het dier is waardeloos voor de markt, verkopen naar een liefdevol nieuw baasje met geld lijkt nihil. Weggeven als gezelschapsdier als het zo ver komt dat hij niks meer kan, is ook riskant.

Wat dan?

Helaas is de wereld niet zo zwart wit, afmaken of houden, niet meer rijden en enkel knuffelen. Er spelen zoveel factoren mee, en niet iedereen die zijn paard weg doet, doet het omdat ze lui zijn of geen zin meer hebben om de kosten te betalen. Moet er uiteindelijk niet ook voor het welzijn van het dier gekozen worden?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:05

Roane schreef:
Precies Shadow :) ik vind het ook erg kort door de bocht, dit bericht.

Stel he, ik schets even een situatie:

Ouders kochten het lievelingspaard van hun dochter toen ze zestien was. Gezin had geen buitensporige kosten of uitgaven. Financieel konden ze het prima redden. Paard was gezond en de wereld was mooi.
Toen verloor de vader z'n baan, en ze kwamen in de bijstand terecht. Dat was nog steeds prima te doen. Toen zette de vader een eigen bedrijf op omdat hij op die leeftijd geen baan meer krijgen kon. Mede door de crisis kwam dit bedrijf nooit echt overeind.

Resultaat; bedrijf gestopt, schulden bij de bank, etc. :+

Stel dat de vader uiteindelijk een baan vind. Aan alle kanten moet hij nou kosten gaan terug betalen, maandelijks veel hogere lasten dan toen het paard gekocht werd.
Het paard is inmiddels nu ook ouder, en begint mankementen te krijgen. Hij begint te kreupelen, en de dierenarts moet steeds vaker komen. Hoewel dit voorheen geen punt was, zit dit gezin nu natuurlijk met de hypotheek die betaald moet worden, de gebruikelijke lasten én de nasleep van het bedrijf.
Het paard blijkt serieus geblesseerd. De eigenaren hebben het beste met het beestje voor, maar dure onderzoeken zijn helaas onbetaalbaar. De kans bestaat dat het dier op 15-jarige leeftijd niets meer zal kunnen doen maar wél dure medicijnen nodig zal hebben om een zorgeloos of in iedergeval pijnloos bestaan te hebben.

Wat dan?
Met die spijkerbroek minder red je het niet. De eigenaren hebben het beste met het beestje voor, maar in hoeverre mag een gezinssituatie daarvan afhangen?
Het dier is waardeloos voor de markt, verkopen naar een liefdevol nieuw baasje met geld lijkt nihil. Weggeven als gezelschapsdier als het zo ver komt dat hij niks meer kan, is ook riskant.

Wat dan?

Helaas is de wereld niet zo zwart wit, afmaken of houden, niet meer rijden en enkel knuffelen. Er spelen zoveel factoren mee, en niet iedereen die zijn paard weg doet, doet het omdat ze lui zijn of geen zin meer hebben om de kosten te betalen. Moet er uiteindelijk niet ook voor het welzijn van het dier gekozen worden?

in zo'n geval vind ik er niets mis mee om het paard in te laten slapen of naar de slager te brengen. Als het niet pijnloos kan leven, lijkt me dit de meest 'humane' oplossing.