Rendac verdubbelt tarieven van ophaaldienst voor kadavers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:31

Ik vind de prijzen ook wel meevallen, ik moest een aantal jaren geleden bij de dierenambulance al 25 euro betalen om mijn doodgereden dwergpincher op te halen, dan vind ik 38,25 een schijntje.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:33

Janine1990 schreef:
Kosten van dode dieren worden vooraf al ingecalculeerd neem ik aan, als in machinegebruik. Aanschafwaarde + restwaarde/gemiddelde gebruiksduur...

Als dat zo is stijgt volgens jou toch de productprijs en dus ook de prijs die gevraagd wordt en waarvoor het product uiteindelijk in de winkel ligt.

Janine1990 schreef:
Dat laatste heeft te maken met de concurrentiepositie van een land...

Dat geloof ik wel maar ik snap nog steeds niet hoe die formule verband houdt met deze discussie.

Laten we elkaar virtueel de hand schudden en concluderen dat we er op dit moment niet uit komen. :) Het is in elk geval nooit mijn bedoeling geweest om wie dan ook te kwetsen met mijn woorden en ik hoop dat dat (desnoods na een tweede keer lezen) ook spreekt uit de toon van mijn berichten.

Janine1990

Re: Rendac verdubbelt tarieven van ophaaldienst voor kadavers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:35

Ik denk dat dat laatste het beste is ;)
Je hebt mij als persoon niet gekwetst in ieder geval. ;)

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:32

Wij hebben met de boerderij een abbonement,dat kost 80 euro per jaar en dan mag je meegeven wat je hebt.

Voor een paard is het hier al gauw 100 euro anders.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:46

savath schreef:
Wij hebben met de boerderij een abbonement,dat kost 80 euro per jaar en dan mag je meegeven wat je hebt.

Voor een paard is het hier al gauw 100 euro anders.

Weet je dat wel heel zeker?
Meende dat ik laatst toch wel even wat andere bedragen heb zien staan op de rekening van de rendac.
Wij hebben trouwens een erfabonnement.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:39

Lante schreef:
Hmmm, ik heb namelijk wel eens gehoord dat iemand 250 euro kwijt was voor een paard, maar dat zal dan wel niet kloppen. Heb er zelf nog nooit mee te maken gehad gelukkig...

De verwerkingskosten komen er nog bovenop toch?? Of lees ik dat verkeerd??

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:42

Eerlijk gezegd vind ik deze prijzen erg laag, dat zou toch eigenlijk niet uit kunnen.
Of het volgende moet echt zo zijn....
Iemand die voor een ophaaldienst heeft gewerkt vertelde mij dat opgehaalde dieren in het varkensvoer belanden. Weet iemand of dit klopt?

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:45

Het diermeel zoals het genoemd wordt mag al lang niet meer in veevoeders verwerkt worden.
Kijk eens op de site van Rendac, daar staat alles uitgelegd! :)

Edit: en de subsidie is er in eerste instantie ook gekomen om de mensen te stimuleren hun dode dieren 'in te leveren' en niet meer zelf te begraven. Dit is heel lang wel gebeurd namelijk en met het zicht op dierziektes hoogst ongewenst ;)
Laatst bijgewerkt door SusanW op 29-01-10 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:46

Heee. die verdubbeling van Haiti moet ergens vandaan komen..........

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:20

pfoe belachelijk hee... prijsstijging oké, maar ineens zonder aankondiging alle prijzen verdubbelen?
En ze hebben ook nog eens een monopolie-positie.... 8)7 sorry maar vind dit geldklopperij.

Edit: wordt de prijs van het individueel ophalen (dus met afwijkende route) ook nog eens verdubbeld? Die was nl. al érg hoog, gaat dat verdubbeld worden zou je voor bijna hetzelfde geld net zo goed kunnen laten cremeren....
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 29-01-10 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:20

KiWiKo schreef:
Heee. die verdubbeling van Haiti moet ergens vandaan komen..........

:') _O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:21

JoyCiej007 schreef:
pfoe belachelijk hee... prijsstijging oké, maar ineens zonder aankondiging alle prijzen verdubbelen?
En ze hebben ook nog eens een monopolie-positie.... 8)7 sorry maar vind dit geldklopperij.

Maarrr... is de Rendac geen ZBO????

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:22

Ehm, help me even, ZBO????

ik was altijd in overtuiging dat alleen Rendac kadavers mag ophalen.....?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:23

JoyCiej007 schreef:

Zelfstandig Bestuursorgaan, dus in opdracht van de overheid en gebonden aan heel wat regeltjes....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:37

Janine1990 schreef:
JoyCiej007 schreef:

Zelfstandig Bestuursorgaan, dus in opdracht van de overheid en gebonden aan heel wat regeltjes....

|o :o nu schaam ik me diep als rechtenstudent..............
Dat volgens mij idd wel, maar dan alsnog een monopolie-positie dus. Net als het CBR bijv.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:39

JoyCiej007 schreef:
|o :o nu schaam ik me diep als rechtenstudent..............
Dat volgens mij idd wel, maar dan alsnog een monopolie-positie dus. Net als het CBR bijv.

:(:)
Schaam je niet, ik denk niet dat er veel mensen zijn die slechter met hun studie bezig zijn dan ik... :P

Maar je hebt inderdaad gelijk, nog steeds monopolie, alleen hecht de overheid meer waarde aan veiligheid in het verkeer en kan het CBR makkelijker de prijzen omhoog gooien dan de Rendac...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:48

goeroe schreef:
Janine1990 schreef:
Onze hele samenleving is zo goed als gevestigd op de boeren....

Dat idee stamt van net na de hongerwinter en is als je het mij vraagt niet meer actueel. Inmiddels produceren we véél meer dan we ooit zouden kunnen opeten en opdrinken en zelfs al zouden we niets meer produceren dan hoeven we niet te verhongeren, we zijn geen derdewereldland. ;)

Voor zover mijn informatie reikt is Nederland al sinds de gouden eeuw niet meer in staat om zijn eigen burgers van zijn eigen grondgebied te voeden. We produceren absoluut misschien wel veel meer, maar niet genoeg voor alle monden die er ook bij gekomen zijn.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 00:13

Ik vind zelf de prijzen erg goedkoop al is een verdubbeling wel erg veel. Maar denk dat niemand problemen heeft met 20euro om je paard te laten wegvoeren.
Maar voor de beroepsmatige veehouder is het toch een behoorlijke kostenverhoging.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 01:23

DendroFleur schreef:
Ik vind zelf de prijzen erg goedkoop al is een verdubbeling wel erg veel. Maar denk dat niemand problemen heeft met 20euro om je paard te laten wegvoeren.
Maar voor de beroepsmatige veehouder is het toch een behoorlijke kostenverhoging.

Tuurlijk, 20 euro is ook niet duur, maar een verdubbeling is in verhouding toch wel érrug ehm, onredelijk vind ik.
Maar als de kosten voor het individueel ophalen óók verdubbeld zijn, dan is dat wel heel erg belachelijk, individueel ophalen wás al heel erg duur, helemaal in verhouding met de rest...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 01:24

tamary schreef:
Voor zover mijn informatie reikt is Nederland al sinds de gouden eeuw niet meer in staat om zijn eigen burgers van zijn eigen grondgebied te voeden. We produceren absoluut misschien wel veel meer, maar niet genoeg voor alle monden die er ook bij gekomen zijn.

Dan moet je misschien toch nog wat meer informatie opzoeken. Natuurlijk zijn er producten die we in eigen land niet (voldoende) kunnen produceren, zoals koffie, exotisch fruit en groenten waar het op dat moment niet het seizoen voor is. Als het echter op vlees en zuivel aankomt eten we nog niet de helft op van wat we produceren en zelfs daarvan kun je je al ernstig afvragen of het niet beter zou zijn voor onze gezondheid om wat te minderen.

Overigens kwam ik net bij toeval een artikel tegen dat mijn standpunt redelijk dicht benadert: http://www.volkskrant.nl/archief_gratis ... naar_Polen en ook dit artikel is wel interessant: http://www.noorderbreedte.nl/?artikel=2705.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 01:26

JoyCiej007 schreef:
Tuurlijk, 20 euro is ook niet duur, maar een verdubbeling is in verhouding toch wel érrug ehm, onredelijk vind ik.
Maar als de kosten voor het individueel ophalen óók verdubbeld zijn, dan is dat wel heel erg belachelijk, individueel ophalen wás al heel erg duur, helemaal in verhouding met de rest...

Je kunt ook beredeneren dat de oude prijzen juist erg onredelijk waren, namelijk ver onder de kostprijs. Jij hoeft niet financieel op te draaien voor het ophalen van mijn dode dier en omgekeerd wens ik ook niet te betalen voor het ophalen van andermans dode dieren.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:39

goeroe schreef:
Jij hoeft niet financieel op te draaien voor het ophalen van mijn dode dier en omgekeerd wens ik ook niet te betalen voor het ophalen van andermans dode dieren.

Toch blijf ik dit een vreemde opmerking vinden, aangezien je doelt op de subsidie die dan misschien door de belastingbetaler wordt opgebracht. Je wilt niet weten waar allemaal subsidie voor gegeven wordt! Op de meest vreemde dingen. Daar zijn zoveel mensen het niet mee eens. Ik vind het ook niet leuk of nodig dat bepaalde instanties subsidie krijgen voor hun doen en laten, maar daar gaan we helaas niet over.
Dus een beetje kort door de bocht om nu net te doen alsof we met zijn allen alleen belasting betalen voor de subsidie van Rendac ;)

We betalen tenslotte ook allemaal een hoge verzekeringspremie. Ook omdat er mensen zijn die dingen vergoed willen zien, waar ik helemaal geen belang bij heb. Zo zit het systeem nu eenmaal in elkaar ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:55

SusanW schreef:
goeroe schreef:
Jij hoeft niet financieel op te draaien voor het ophalen van mijn dode dier en omgekeerd wens ik ook niet te betalen voor het ophalen van andermans dode dieren.

Toch blijf ik dit een vreemde opmerking vinden, aangezien je doelt op de subsidie die dan misschien door de belastingbetaler wordt opgebracht. Je wilt niet weten waar allemaal subsidie voor gegeven wordt! Op de meest vreemde dingen. Daar zijn zoveel mensen het niet mee eens. Ik vind het ook niet leuk of nodig dat bepaalde instanties subsidie krijgen voor hun doen en laten, maar daar gaan we helaas niet over.
Dus een beetje kort door de bocht om nu net te doen alsof we met zijn allen alleen belasting betalen voor de subsidie van Rendac ;)

We betalen tenslotte ook allemaal een hoge verzekeringspremie. Ook omdat er mensen zijn die dingen vergoed willen zien, waar ik helemaal geen belang bij heb. Zo zit het systeem nu eenmaal in elkaar ;)

Dat was inderdaad precies wat ik dacht. Daarbij weet je volgens mij ook helemaal niet zeker of wij als belastingbetaler direct of indirect meebetalen aan de Rendac, of dat nu in de vorm van subsidies is of niet......

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 02:35

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 03:02

Nog even over het kopen van biologisch vlees (volgens mij gaat dit over Rendac??, niets biologisch, mss kunnen ze de overleden beesten nog gebruiken voor zeep, of zeepproducten...), als ik 3 euro, voor normaal vlees of 7 euro, voor biologisch moet betalen, ben ik snel klaar. Of 79 cent voor magere spekreepjes, of meer als 3 euro voor biologisch ben ik weer snel klaar, helaas. Als het verschil minder groot wordt, kies ik wel eerder voor biologisch.
Ennuh, wij leven op een niet biologisch akkerbouwbedrijf. Mijn vriend heeft het wel geprobeerd, maar al het werk extra weegt niet op tegen de verdiensten. En de controle is zo groot, wij lopen weer voorop in NL, dus wat hier toegestaan is, is echt wel veilig!
En de Rendac, ik vind een dood paard zo erg, dat het mij niet uitmaakt wat het kost. Wat voor een veeboer geldt, durf ik niet te zeggen.