Rana schreef:Vudress, ik ben het in grote lijnen met je eens...
Het geen wat ik hoogst irritant vind is dat mensen een mening vormen uit een beeld zonder zich te verdiepen in de matherie of de theorie erachter.
Ook ik, heb het zowel goed als fout toegepast zien worden zowel door wedstrijd ruiters als op duurdere handelsstallen, als trainings stallen. Geef mij een scalpel in me handen en ik zou er alles mee kunnen behalve een leven redden bij wijze van spreken.
Maar het zijn meestal niet de mensen met de " know how" die dingen als dit soort trainingen bekritiseren maar de mensen die niet weten hoe ... ik heb ook in eerdere discussies wel eens gevraag aan bokkers, mensen die " tegen" waren, heb je het ooit wel eens "gevoeld"?
Weet je wat het doet in een training?
Heb je ooit in je leven een goed geflext paard mogen besturen? Want er komt geen geruk en gepluk bij kijken.
Vooral het argument dat de beestjes met de kin op de borst getrokken zouden worden, bull. Er komt geen kracht bij kijken en ook geen dwang. Het is het langzaam werken naar steeds meer flexibiliteit. Net als dat je werkt van een arbeids draf, naar een midden, naar een uitgestrekte. Dat kan niet ram bam boteram, ik geef je een schop in je pens en nu ga je strekken! Dat is ook een periode waarbij je het achterbeen er meer onder moet laten komen, net als het steeds ronder vragen.
En dat is het hele punt: het is vragen, niet afdwingen, want dan forseer je het, net als die schop in de pens. Heeft geen nut.. als je vraagt hoor je vanzelf terug van je paard of hij het kan en wil, wil hij niet? dan zal hij er nog wel niet aan toe zijn. Hier gaat het bij de amateurs mis. dat is weer de vergelijking met de scalpel in de verkeerde hand welke het omtovert in een moord wapen.
Het is het zwart wit denken van de tegenstanders waardoor je kan blijven uitleggen hoe het gaat... er wordt simpel weg niet meer geluisterd. De mening is toch al gevormd. Dat stoort mij.
Dat hier nog niemand op heeft gereageerd!
Helemaal mooi geschreven!
Bandida schreef:Vudress schreef:Na zulke beweringen vind ik wel dat je duidelijk geen kaas hebt gegeten van het africhten van een paard.
Daar ben ik bij jou na je reactie te lezen ook van overtuigd. Het gaat helemaal niet over al dan niet trekken. Je hebt blijkbaar geen enkel idee op welke leerprincipes de moderne dressuur stoelt. Als jij dit bovenstaande welgemeend schrijft kan ik alleen maar besluiten dat je geen idee hebt waar je precies mee bezig bent ivm africhten, en dat verdere discussie hierover niet mogelijk gaat zijn.
En zoals gezegd, ik ken geen mensen die rijden op een doorgezakte rug aanvaardbaar vinden, jij wel dan? Dat soort zaken lijkt me niet bepaald een punt van discussie.
Okee, sorry hoor Bandida, maar als ik jou zo een beetje heb leren kennen in jouw reacties en dergelijke (voor zover dat over internet mogelijk is) begrijp ik niet helemaal waarom jij iemand kan aanmerken dat hij/zij geen idee heeft van de principes van de moderne dressuur... Het spijt me zeer