Geen vervolging voor Patrik Kittel na tongincident Scandic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:34

Moderatoropmerking:
Kunnen we hier wel een normale discussie houden? Discussieren is op de bal spelen, en niet op de man.

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:34

kimberley12 schreef:
Ik snap de hele ophef hierover niet. Patrick stopte toch
toch met rijden toen hij ontdekte dat Scandic aan het
klieren was met zijn tong?

Volgens mij is het 1 van de weinige ruiters die echt netjes
en eerlijk zijn paarden rijdt. En niet die stangteugel strak
trekt.

Paard 'kliert' niet uit zichzelf.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:35

Ik heb hem zien rijden afgelopen weekend.
Ik ben niet gek van dressuur, dat zal ik eerlijk zeggen.
Maar ik vond Imke en Edward vriendelijk rijden.... al vind ik de huidige dressuur te kunstmatig, maar dat is ook smaak.
Patrick, tja... grover/ mechanischer.... maar hij was niet de enige waarvan ik dat vond.
Ik ben er nog niet over uit wat ik er nu echt van vind, maar ik meen toch vaak te zien dat veel paarden reageren alsof ze weten wat er gaat komen wanneer ze het gevraagde niet doen.
Dus tijdens trainingen toch vaak geconditioneerd op basis van hoge druk/ pijn/ angst?
Maar goed, ik kan het niet met zekerheid zeggen.... het is een gevoel dat ik heb.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:35

Maar laten we eens stellen dat Dhr. Kittel wel enkele seconden leed aan zijn paard heeft ondergebracht, wat dan fout is, en fout blijft. Waarvoor is zijn paard dan toch nog zo gelukkig? :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:36

ikdoemaarwat schreef:
Storm76 schreef:

Dus als je paard zijn tong een keer over het bit gooit, ben je een slechte ruiter en dan zou je met rijden moeten stoppen?
Dat schrijf je namelijk.

in combinatie met een kin op de borst is het idd niet goed te keuren....

Oke, dan zeg ik het nog anders; als het paard zijn tong over het bit gooit, zijn kin naar de borst brengt omdat hij er zelf ook van schrikt en het bit direct op de lagen komt, ben je een slechte ruiter en hoor je nooit meer op een paard thuis?
Kom op zeg, Patrik schrok er waarschijnlijk een stuk harder van dan zijn paard!

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:37

Ja het was 19 seconden vertraagd, dus minstens door 3 delen misschien wel door 5. Tuurlijk hoort een paard zijn tong binnenboord te houden, maar hij corrigeert dit toch. Scandic staat erom bekend dat hij dit al doet vanaf jongs af aan, met patrik doet hij het zelfs zelden. En dat is al een enorme verbetering.

Maar voor diegene die dit een slechte manier van rijden vinden hoor ik graag hoe jij het zou oplossen als je een paard onder je kont krijgt wat met regelmaat zijn tong over het bit gooit. Wat zijn jullie rijtechnische oplossingsmogelijkheden zodat hij het niet meer zou doen?

Janine1990

heleenxx schreef:
Wat een gezellig gedoe hier }:0

Mijn paard heeft laatst op wedstrijd *door mijn eigen stress) ook voor het eerst sinds 10 jaar zijn tong over het bit gegooid.
Duizendmaal sorry voor al het leed wat ik mijn paard heb aangedaan! Ik ben een vreselijke ruiter die slecht voor zijn paard zorgt en zou minstens levenslang verbannen moeten worden van de paardenrug :+

Sorry hoor, wat een gedoe allemaal, ik heb Patrick Kittel zaterdag zien rijden op JA, het zag er prachtig uit allemaal!
Paard heeft 19 seconden zijn tong eruit gehad om welke reden dan ook. Dat is snel hersteld, geen probleem toch verder? :)

Shame on you! ;)

Als het de 'gewone' ruiter betreft maakt geen hond zich er druk om. Maar omdat de veelbesproken LDR erbij gebruikt werd (bij dergelijke ruiters nauwelijks nog weg te denken, zeker uit het losrijden niet!) is het meteen dierenmishandeling.
Heeel erg logisch natuurlijk.... *ahum...

Ojajoh

Storm76 schreef:
Oke, dan zeg ik het nog anders; als het paard zijn tong over het bit gooit, zijn kin naar de borst brengt omdat hij er zelf ook van schrikt en het bit direct op de lagen komt, ben je een slechte ruiter en hoor je nooit meer op een paard thuis?
Kom op zeg, Patrik schrok er waarschijnlijk een stuk harder van dan zijn paard!

ja paard schrok ook overduidelijk :n
paard wordt door de ruiter met kin op de borst gereden......daar is niks "vermaakt" aan,dat is een feit wat overduidelijk te zien is

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:38

Issy, zij halen het bit uit de mond en rijden bitloos...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:39

KiWiKo schreef:
arno8 schreef:
Bij gebrek aan een goede verdediging gaat men weer op de persoon spelen. Kom mensen, doe nou even alsof je meer niveau hebt dan een peuter van 4 en ga eens in discussie! Probeer het eens! Zo eng is het niet hoor.

arno, je kan alleen discusseren met iemand die ook verstand van de materie heeft

wel knap dat beoordeeld kan worden op wat gebruikersgeschiedenis of iemand daadwerkelijk verstand heeft...

BBMarin

maar wat vinden jullie nou erger?? Die tong uit zn mond ( wat zo vaak gebeurt en hij keurig hersteld ) of dat hij met zijn kin op de borst rijd ( voor misschien 20 tot 60 sec. )??

Rooompie

Citaat:
Dus als je paard zijn tong een keer over het bit gooit, ben je een slechte ruiter en dan zou je met rijden moeten stoppen?
Dat schrijf je namelijk.

Gaat niet alleen om die tong. Als prof ruiter je paard zo (en ja, al is het maar 1 sec) door de bak rijden, vind ik schandalig. Heeft niets met slecht rijden te maken, wat ik doe het hem niet na, maar ik rij me paard wel vriendelijker dan wat je daar op het filmpje ziet;) (ookal doet meneertje dat thuis normaal noooit...)

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:40

Storm76 schreef:
Issy, zij halen het bit uit de mond en rijden bitloos...

Dat is dus niet rijtechnisch oplossen dat is rijden met een andere visie ;)

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:41

ikdoemaarwat schreef:
Raggel schreef:
Sorry Arno, maar ik kan mensen zoals jij (ja ik generaliseer verschrikkelijk, ik weet het), gebaseerd op de informatie uit je profiel, niet serieus nemen als het op een discussie zoals deze aan gaat.

Meen hier eens in een onderschrift gelezen te hebben dat je pas een fatsoendelijke discussie kan voeren als je ervanuit gaat dat je "tegenstander" ook wel eens gelijk zou kunnen hebben..

mensen waarom laten we de profielen er niet even lekker buiten?
als iemand niks in zijn profiel heeft staan is die dan wel discussie-waardig :?

ik vind dat als je een profiel erbij gaat betrekken dat je op de man speelt en niet op de bal
wat mod net aangaf hier niet meer te mogen doen

Vind als een persoon zo nadrukkelijk zijn mening wil opdringen aan iedereen dat dat er zeker mee te maken heeft. Het verklaart namelijk een hoop vanuit welke hoek de gedachtes en verwijten komen. Wat weer slaat op mijn 2e opmerking en op deze hele discussie die blijkbaar niet als een stel normale volwassen mensen kan gevoerd worden.

Storm

ikdoemaarwat, heb jij wel eens op een paard gereden wat de tong over het bit gooide? Heb je wel eens dat gevoel in je handen gehad? Vast wel, dan weet je ook wat de natuurlijke reactie daarop is.

Ojajoh

Nimroy schreef:
maar wat vinden jullie nou erger?? Die tong uit zn mond ( wat zo vaak gebeurt en hij keurig hersteld ) of dat hij met zijn kin op de borst rijd ( voor misschien 20 tot 60 sec. )??

beide......die tong uit de mond is vaak met een reden
en kin p de borst rijden keur ik al helemaal niet goed :n

ow en even voor de duidelijkheid, ik rij wel met bit...ik hang er alleen geen Heras hekwerk in...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 22:41

Mijn paard ging soms uit zichzelf zo lopen en vond het een leuk spelletje. Kin op de borst en dan zijn tong tussen de stang en onderlegtrens naar buiten, of er gelijk maar helemaal overheen.
Zwaar irritant en je wordt er inderdaad op aangekeken, maar om het nou direct mishandeling te noemen.

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:42

Janine1990 schreef:
heleenxx schreef:
Wat een gezellig gedoe hier }:0

Mijn paard heeft laatst op wedstrijd *door mijn eigen stress) ook voor het eerst sinds 10 jaar zijn tong over het bit gegooid.
Duizendmaal sorry voor al het leed wat ik mijn paard heb aangedaan! Ik ben een vreselijke ruiter die slecht voor zijn paard zorgt en zou minstens levenslang verbannen moeten worden van de paardenrug :+

Sorry hoor, wat een gedoe allemaal, ik heb Patrick Kittel zaterdag zien rijden op JA, het zag er prachtig uit allemaal!
Paard heeft 19 seconden zijn tong eruit gehad om welke reden dan ook. Dat is snel hersteld, geen probleem toch verder? :)

Shame on you! ;)

Als het de 'gewone' ruiter betreft maakt geen hond zich er druk om. Maar omdat de veelbesproken LDR erbij gebruikt werd (bij dergelijke ruiters nauwelijks nog weg te denken, zeker uit het losrijden niet!) is het meteen dierenmishandeling.
Heeel erg logisch natuurlijk.... *ahum...

Jeetje mensen, gaat het jullie alleen om die tong? Je ziet toch zelf wat er met de hele houding van het paard gebeurd?
Maar natuurlijk zien jullie dat als normaal, omdat het tegenwoordig bijna het enige voorbeeld is wat je op wedstrijden en in heel de paardenwereld tegenkomt.. triest.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:43

Rooompie schreef:
Citaat:
Dat schrijf je namelijk.

Gaat niet alleen om die tong. Als prof ruiter je paard zo (en ja, al is het maar 1 sec) door de bak rijden, vind ik schandalig. Heeft niets met slecht rijden te maken, wat ik doe het hem niet na, maar ik rij me paard wel vriendelijker dan wat je daar op het filmpje ziet;) (ookal doet meneertje dat thuis normaal noooit...)

Wat had Kittel dán moeten doen?
Inpakken en naar huis gaan? :n

Horseware

Die tong vind ik een heel vervelend beeld geven, maar kan ik - mits het niet regelmatig maar alleen zeer incidenteel gebeurt en het direct verholpen wordt - nog wel plaatsen onder "vervelend, maar kan gebeuren".

Wat mij veel meer stoort is het feit dat paarden - waaronder die van Patrick, maar lang niet alleen die - met hun kin op de borst getrokken worden met behulp van een zeer scherp inwerkend bit. Dat is geen momentopname van een halve volte. Dat vind ik echt niet kunnen en vind ik niet verdedigbaar.

Urona447

Wat een discussie weer! Elke ruiter heeft wel een keer iets wat er niet netjes uitziet maar dat betekend niet dat het expres gaat en dat sommige mensen ( ik noem geen namen ) dit gelijk dierenmishandeling noemen en daar hun hele profiel gelijk op aan passen.

Kittel heeft goed gereageerd en heeft dit natuurlijk niet expres veroorzaakt. Jammer dat veel mensen dit punt gelijk weer aan grijpen om weer eens lekker te gaan jengelen over het punt dat paardrijden zielig is !

Ojajoh

Raggel schreef:
Vind als een persoon zo nadrukkelijk zijn mening wil opdringen aan iedereen dat dat er zeker mee te maken heeft. Het verklaart namelijk een hoop vanuit welke hoek de gedachtes en verwijten komen. Wat weer slaat op mijn 2e opmerking en op deze hele discussie die blijkbaar niet als een stel normale volwassen mensen kan gevoerd worden.

oftewel....een hokjesplaatser dus?
maar misschien is het dan verstandig om zelf wel de volwassenen te zijn en er niet op die manier op in te gaan?

Rooompie

Rivaldo schreef:
Maar laten we eens stellen dat Dhr. Kittel wel enkele seconden leed aan zijn paard heeft ondergebracht, wat dan fout is, en fout blijft. Waarvoor is zijn paard dan toch nog zo gelukkig? :)

Knap, je zal de eerste menselijke paardenfluisteraar zijn die ook daadwerkelijk zijn gedachtens weet :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:45

Nimroy schreef:

Nou, de tong lijkt me echt een incident.... alhoewel je dat toch direct ziet lijkt me.
Maar het viel me op dat werkelijk veel paarden tot ver achter de loodlijn liepen, is dat tegenwoordig wenselijk?
Hoe kan een paard nog fatsoenlijk lucht krijgen vraag ik mij dan af? Wellicht ben ik ouderwets?

Ik vond veel op Jumping Amsterdam toch echt pijnlijk om te zien. Zeker bij de springruiters ging het er soms grof aan toe.
Gelukkig wordt het verplichte gebruik van stang & trens wel opnieuw bekeken...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:45

Storm76 schreef:
ikdoemaarwat, heb jij wel eens op een paard gereden wat de tong over het bit gooide? Heb je wel eens dat gevoel in je handen gehad? Vast wel, dan weet je ook wat de natuurlijke reactie daarop is.

ja heb ik gehad.......en ik heb er van geleerd.....nooit meer dat bit in gedaan en dat probleem was ook opgelost...
ja ook ik heb fouten gemaakt, maar kijk wel naar mijn dier.....en zoek een humane oplossing....