Zenyatta maakt definitief haar terugkeer op de renbaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:42

Is het in de boeken komen als onverslagen paard belangrijker dan een paard die er duidelijk plezier in heeft en zelf wilt rennen?
Tja, het is maar net waar je prioriteiten liggen.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:47

Ik hoop maar 1 ding: dat ze na het werkelijke einde van haar rencarriere (wanneer dat nu ook mag zijn) als 1 geheel trots van de baan afstapt, en niet op een brancard wordt afgevoerd, dat zou echt een doodzonde zijn.
Ik begrijp de eigenaren wel en een merrie van dit kaliber die ze op haar 6e nog de baan op sturen is een unicum, maar toch..ik houd mijn hart vast.

Mariska16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:06

Ik ben echt blij dat ze weer gaat racen. Het is een van de weinige renpaarden die ik met plezier zie rennen. De meeste paarden hebben de hele race hun oren in de nek en zien er (naar mijn mening) nogal sagarijnig uit. Terwijl Zenyatta meestal de oortjes vrolijk naar voren steekt en het duidelijk leuk vind om de rest voorbij te rennen. Het is ook altijd zo een trots paard bij de prijsuitreiking. Na die goede trainings resultaten kijk ik er erg naar uit om haar weer in een race te zien.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:23

Wow, van de 14 races dik 10 met gemak winnen, zonder een hysterisch meppende jocky, lijkt mij een echte racer :D
Nu heb ik niet veel verstand van racepaarden, maar ik vind het al een hele prestatie dat ze als 6 jarige nog in staat is weer serieus te gaan racen. Ik hoor alleen maar van 3, 4 jarigen die stoppen vanwege allerlei blessures

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:56

Super dat ze aan het paard denken! Want het is natuurlijk best een groot risico.. Maar vind het toch wel wat zeggen dat ze het toch nemen.

amyz

Re: Zenyatta maakt definitief haar terugkeer op de renbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:28

hihi viel mij idd ook al op dat er op t laatste stuk bij deze merrie bitter weinig gemept wordt :P
en ik denk dat t een combinatie van is.. ik bedoel, tuurlijk is geld ook belangrijk, anders zouden ze nogal dom zijn :P maar ik vind t ook super dat een merrie die er zo veel plezier in heeft weer lekker op de baan wordt gebracht.. op de wei zetten omdat ze anders miss verliest is imo niet eerlijk tegenover het paard... dan denk je écht alleen maar aan jezelf:P

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:47

Het is een top paard die er duidelijk plezier in heeft!

Aan de ene kant jammer, want ze ging de geschiedenis in als onverslagen.. aan de andere kant erg goed dat ze haar toch (ondanks de risicio's!!) weer laten racen -> De passie van de merrie ;)

Ik neem aan dat ze hier echter wel goed over na hbben gedacht, en alle voor- en nadelen tegen elkaar hebben opgeschreven... :)

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:58

Zet een renpaard los op de baan en hij gaat echt niet rennen hoor....! Hij zoekt de graskanten op en gaat grazen. Wat een onzin reden dat ze het zo leuk vindt. Die topmerrie gaat gewoon veel euro's binnenlopen. Niks mis mee maar gewoon zeggen dan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:00

cathyvans schreef:
Zet een renpaard los op de baan en hij gaat echt niet rennen hoor....! Hij zoekt de graskanten op en gaat grazen. Wat een onzin reden dat ze het zo leuk vindt. Die topmerrie gaat gewoon veel euro's binnenlopen. Niks mis mee maar gewoon zeggen dan.

Een paard dat graag onder het zadel mag, en ziet dat een ander paard wel mag, gaat ook tegen de deur van z'n stal schoppen... Of staat te hinniken in de wei, omdat z'n maatje wel mag...
Dat merk je heel erg duidelijk hoor...

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:27

cathyvans schreef:

wat een onzinnige opmerking?
alsof een dressuur paard gaat piafferen al je hem loslaat in de dressuur baan....
maare ik durf wel te wedden dat als je een renpaard loslaat op de baan dat ie gaat rennen!
als je er 2 loslaat op de baan gaan ze zelfs tegen elkaar racen!

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:39

Zo'n paard gaat niet schoppen of hinikken omdat hij ook wil rijden maar omdat zijn maatje vertrekt!
En nee, inderdaad, geen dressuurpaard gaat dat zelf doen en een springpaard gaat echt niet uitzelf een parcoursje doen. [i]Wij[i] willen dat ze dat doen, ook niks mis mee maar onderken dat dan gewoon.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:40

cathyvans schreef:
Zo'n paard gaat niet schoppen of hinikken omdat hij ook wil rijden maar omdat zijn maatje vertrekt!
En nee, inderdaad, geen dressuurpaard gaat dat zelf doen en een springpaard gaat echt niet uitzelf een parcoursje doen. [i]Wij[i] willen dat ze dat doen, ook niks mis mee maar onderken dat dan gewoon.

Dus volgens jou hebben paarden geen enkele eigen wil???

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:06

Juist wel. Daarom doen ze het niet als wij ze er niet toe dwingen! Het is voor ons heeel erg fijn dat veel paarden niet zo slim zijn. Anders stonden ze stokkreupel te doen zodra wij in rijbroek naderden. :D

Wij hebben renpaarden én een galopbaan door de weilanden. Ze spelen, stoeien en rennen soms als de leider dat ook doet. Maar niet op de baan en ook niet lang op topsnelheid. Ze doen hun eigen wil als zij ons er niet mee bemoeien!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:18

Ik rij dus een paard wat niet zo blij is altijd hij een week niets hoeft te doen...

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:28

Als 'ie met een vriendje in een weiland vol gras staat mist hij jou naar mijn mening niet....Of je nou wel of niet komt rijden.

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:30

Had het niet echt verwacht maar het is wel leuk nieuws! Krijg altijd kippenvel als ik haar zie racen.
Je ziet gewoon dat ze er plezier in heeft, altijd oren naar voren en vrolijk.
Zou zonde zijn als ze niet ongeslagen blijft maar ze zullen haar niet terug laten komen als ze er geen vertrouwen in hebben toch. & als Mike Smith haar blijft rijden komt het helemaal goed :D

& die discussie slaat nergens op want iedereen kan zien dat ze het met plezier doet.

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:39

Het ene paard doet zijn werk nou eenmaal met meer plezier dan het andere, het ene kán het werk ook beter als de andere. Net als bij mensen ;)
En dit is toch een discussieforum? Ik vind het heel leuk die discussie met Janine, ze is hartstikke jong en toch bevlogen, anders ging ze de discussie niet aan! Dat zijn juist de leukste paardenmensen vind ik. En dat maakt dit forum leuk en leerzaam.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:49

cathyvans schreef:
Het ene paard doet zijn werk nou eenmaal met meer plezier dan het andere, het ene kán het werk ook beter als de andere. Net als bij mensen ;)
En dit is toch een discussieforum? Ik vind het heel leuk die discussie met Janine, ze is hartstikke jong en toch bevlogen, anders ging ze de discussie niet aan! Dat zijn juist de leukste paardenmensen vind ik. En dat maakt dit forum leuk en leerzaam.

Haha, hij zal me niet direct missen als hij in de wei staat, maar hij heeft zoveel plezier in zijn werk. Kan je met name zien aan zijn leeftijd en de mate waarin hij al is afgetakeld :(:) Maar hij zet door, loopt niet meer helemaal zuiver, en ik betwijfel of hij dat ooit weer zal doen, maar laat nooit pijn zien. Ik ben degene die voor hem moet beslissen: "Nee, we stoppen hier!"
Ik denk niet dat je dat paard een plezier doet met hem in de wei zetten met vriendjes... Dat zou voor hem te eentonig zijn. Er zullen genoeg paarden die dat niet eentonig vinden, de merrie die ik rij bijvoorbeeld :Y)
Maar ik denk wel dat een paard op dergelijke manieren aan kan geven ergens plezier in te hebben. Plezier dat er op de meeste foto's van Zenyetta ook echt vanaf straalt.

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:58

Het is heerlijk werken met een paard die graag met je meedoet, dat is zeker! Ik hoop dat je nog lang plezier van je paard kan hebben en moeilijke beslissingen nog lang uit kan stellen...
En we gaan natuurlijk strak voor de buis/pc als Zenyatta de strijd weer aangaat! Ik hoop dat ze er ongeschonden uitkomt!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:01

cathyvans schreef:
Het is heerlijk werken met een paard die graag met je meedoet, dat is zeker! Ik hoop dat je nog lang plezier van je paard kan hebben en moeilijke beslissingen nog lang uit kan stellen...
En we gaan natuurlijk strak voor de buis/pc als Zenyatta de strijd weer aangaat! Ik hoop dat ze er ongeschonden uitkomt!

Ja, dat is natuurlijk wel het belangrijkste...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:24

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:32

Het absolute hoogtepunt in haar carriére zou ik toch wel een race tegen Rachel Alexandra vinden. Als ze die ook weet te winnen is dat toch een nóg mooiere afsluiting van haar carriére! Natuurlijk zitten er risico's aan verbonden, maar die zijn aan alle takken van de paardensport verbonden.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:36

cathyvans schreef:

klopt :) Maar er zijn ook voorbeelden bekend van renpaarden die halverwege in de race hun jockey verloren en zelf wel door renden, en zelfs op het laatste rechte stuk een eindsprint maken om de race net met een hals lengte te winnen. Als een paard werkelijk de lol van het spel niet inziet, waarom zou hij dit dan doen?

Een renpaard dat het werk niet leuk vind zou ook nooit fatsoenlijk in een race lopen, volbloeden zijn te inteligent en gevoelig om zomaar een zweep over te halen en dan lopen ze wel. Ik persoonlijk denk dat je een volbloed veel gelukkeriger maakt op de baan dan ergens in de dressuurbak waar ze rondjes moeten lopen en de uitdaging compleet missen. Daarnaast wordt er veel minder gekloot in de rensport, op enkele amateur races na bestaat het grootste gedeelte van de trainers/jockey's uit proffesionels die weten waar ze over praten. In tegenstelling tot andere takken van paardensport waarbij 80% compleet incompetent is om paard fatsoenlijk rond te rijden.

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:58

Ze rennen dan door omdat de rest ook door rent, dat is toch gewoon kuddegedrag? Anders blijven ze alleen achter.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:59

cathyvans schreef:
En nee, inderdaad, geen dressuurpaard gaat dat zelf doen en een springpaard gaat echt niet uitzelf een parcoursje doen. Wij willen dat ze dat doen, ook niks mis mee maar onderken dat dan gewoon.

Laat ik nu twee paarden gekend hebben die zich helemaal konden uitleven als er een hindernis stond opgesteld in de bak waar zij los in liepen, los van elkaar :+
En wat dacht je van alle paarden die vol gas door hun weiland jakkeren, de een nog harder en langer als de ander, terwijl ze er alleen staan?
Toen Ratina Z met pension ging stelde Ludger Beerbaum ook; geef dat paard een hindernis en ze springt.

Ik denk dat paarden wel degelijk plezier kunnen hebben aan bepaald werk ;)