In korte tijd drie konikpaarden overleden in Midwolderbos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:11

MissPK schreef:
Ik vind het jammer voor die dieren die zogenaamd wild gehouden worden op te sluiten achter hekken en dat er blijkbaar eerst overleg met een dierenarts voor nodig is om dan pas te besluiten ze toch maar bij te gaan voeren.. 8)7

als een eigenaar zo lang wacht dan heeft al lang iemand de DB gebeld :D

@ wesselady: waarom kwam er na het krantebericht van...ik denk een dikke week geleden niet gelijk verweer van de organisatie dat er WEL bijgvoerd wordt ? en voor welke organisatie werk jij dan ? als je daar voor je werk was ?

Tanja_dB

Re: In korte tijd drie konikpaarden overleden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:12

Ik stuur je even een PB ;)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:14

Moet je snel zijn...ga nu naar bed, wekker gaat weer om 5.15uur...en als die niet gaat (zoals vanmorgen) dan staan mijn paarden wel tegen de deuren te trappen tegen 6.00uur :D

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:15

Gestuurd ;)

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:20

MysticTinker schreef:
Wij voeren de eendjes en vogels toch ook bij? Waarom dan geen herten en koeien bijvoeren? Kun je prima allemaal op een hoop gooien..
Herten zijn trouwens veel wilder dan paarden, en zullen zich ook beter zelf kunnen redden in deze omstandigheden.

En daar komt nog bij herten kunnen vaak alle kanten op de paarden lopen op een stuk afgezet grond.

Edit: Op de foto van wuis zie ik duidelijk de ruggegraten en volgens mij is de voorste ook nog eens drachtig dus lijkt ze ook niet echt mager maar je kan het duidelijk zien aan de ruggegraten en ze hebben ook nog eens wintervacht dus niet tezien. ;)
Laatst bijgewerkt door love_nadesh op 14-01-10 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:24

WesseLady schreef:
Dus nu is het niet goed dat ze veterinaire begeleiding hebben...? :?

Prima natuurlijk! := Maar hoe hoog geschoold moet men zijn om paarden te voorzien van 1 van hun eerste levensbehoefte? :?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:30

MissPK schreef:
WesseLady schreef:
Dus nu is het niet goed dat ze veterinaire begeleiding hebben...? :?

Prima natuurlijk! := Maar hoe hoog geschoold moet men zijn om paarden te voorzien van 1 van hun eerste levensbehoefte? :?

Veiligheid is de eerste levensbehoefte van een paard ;)
En volgens mij voldoen ze daar prima aan door de paarden in een sociale kudde te laten leven.

Ik neem aan dat je doelt op de voedselbehoefte. Er is voldoende voedsel te vinden voor de dieren, toch vallen ze af. Verminderde conditie zonder duidelijke reden lijkt mij een zinnige reden om een dierenarts in te schakelen. Dat is hier gebeurd. Lijkt me geen verkeerde beslissing ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:32

Nou, zonder duidelijke reden..? De reden lijkt mij duidelijk genoeg.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:34

Ik schreef ook 1 van de eerste levensbehoefte toch? ;) Maar goed, jij bent imo duidelijk aan het zoeken om je gelijk te halen....mij persoonlijk raak je daar niet mee maar die paarden des te meer...triest verhaal....

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:52

Het gaat hier imo niet om wie gelijk heeft.
Waar ik me aan stoor is dat er zoveel conclusies worden getrokken, terwijl niemand weet hoe het precies zit.

En natuurlijk is het een triest verhaal dat er paarden dood zijn. Maar dat betekent niet per definitie dat er niet naar de dieren omgekeken wordt.
Soms gaan dieren dood, dat is nou eenmaal zo. Triest, maar waar...

Ik ga me hier verder niet meer in mengen.
Het Gronings Landschap zal zelf wel weer met informatie naar buiten komen, als zij dat nodig vinden.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 01:28

WesseLady schreef:
Waar ik me aan stoor is dat er zoveel conclusies worden getrokken, terwijl niemand weet hoe het precies zit.

En natuurlijk is het een triest verhaal dat er paarden dood zijn. Maar dat betekent niet per definitie dat er niet naar de dieren omgekeken wordt.

Het Gronings Landschap zal zelf wel weer met informatie naar buiten komen, als zij dat nodig vinden.

Ja als de mijnheren dat nodig vinden???
Logisch dat er zo gereageerd word als men niet met informatie naar buiten komt en alles maar op z`n beloop laat.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 07:32

WesseLady schreef:

Jij komt hier toch duidelijk de boodschap verkondigen dat het allemaal niet zo is wat er aan meningen en bevindingen hier in dit topic naar buiten gebracht worden?
Imo wil je alleen maar gelijk hebben dat het allemaal wel meevalt en dan de manier zoals je omschrijft wat hun eerste levensbehoefte is en dat dieren soms dood gaan ja vind ik erg typerend :r

Wat denk je nou eigenlijk? Dat er hier alleen penny's hun mening komen geven? Je hebt het verkeerd hoor! Dat zijn gewoon mensen die zich zorgen maken over het god spelen wat de mens oa daar aan het proberen is...en het mislukt! ;)
En hoezo stoor je je aan de conclusies hier? Mensen met een klein beetje verstand kunnen best de conclusie trekken dat het niet werkt zo hoor en daar zijn ze vrij in, ook al vind jij van niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:09

Ik sluit me aan bij MissPK. Geen idee waarom jij je zo enorm persoonlijk aangevallen voelt. En om eerlijk te zijn interesseert het me ook niet. ;)

Ik wil helemaal niet perse mijn gelijk halen. Ik wil alleen niet dat die paarden onnodig de hongersdood sterven!

Maar blijkbaar vind jij het ''allemaal wel meevallen''. Wat dat betreft pas je dus prima bij die stichting, het Groninger Landschap. Veel succes nog met je werk daar. ;)

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:07

jilleroo schreef:
Ik heb het niet zozeer specifiek over hertjes , maar over enig ander diersoort wat er rondloopt in de gebieden

oh en trouwens, dit is mijn mening, dat jullie een andere mening hebben is prima, maar ga niet met zn allen mijn pb inbox volgooien met over hoe slecht ik wel niet ben om dit te denken. je kunt mijn mening ook respecteren.

God...jij ook al?! Ik had idd ook al pb's zonder naam, maar wel voorzien van een leuke reactie. Mijn eigen quotes erbij, maar dan niet de essentie eruit halen die wordt bedoeld... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:35

Ik ben van mening dat grote grazers niet een natuurlijk en in het wild kunnen leven hier in Nederland.
Ten eerste is het geen inheemse diersoort
Natuurlijke vijanden zijn er niet.
Natuur heeft geen hek er om heen.
Het gebied daarvoor is te klein.
Wild heeft geen eigenaar.

Kijk dat men paarden in het gebied wil zetten, prima. Maar noem het geen wild. Want dat is het niet. De paarden zijn iemands eigendom en men heeft dan als ieder andere paardenhouder een zorgplicht. Of dit nu gaat om voer of gezondheid.
Maar het zijn alleen wilde paarden omdat ze niet uit de hand eten. Kijk de man heeft gelijk als hij zegt dat het onzin is dat de paarden op stal moeten en dat dat voor deze paarden meer stress opleverd dan dat het goed doet.
Dat 3 paarden dood zijn kan best door iets anders komen dan door honger. Maar bijvoeren blijft imo in deze tijd toch noodzaak.
De dieren die dood zijn gegaan waren in het wild al lang gepakt en opgevreten door de wolven, vooral in de winter. En hadden een heel andere dood gehad dan nu op het groninger platteland.
Niet mooier, maar wel eerder.

Ik hoor tegenstrijdige berichten, de een zegt dat ze al een tijd worden bijgevoerd, iemand die er bij woont zegt van niet. Misschien dat men toch onder de druk bezweken is van het negatieve commentaar en een voorbeeld heeft genomen aan het sbb in het Lauwersmeergebied.

@Wesselady,ik ben geen 15 jarig meisje die niet weet waar ze het over heeft en dat jij er 'even' bent geweest maakt je niet 'de' deskundige op dit gebied.
Ik trek geen conclusies, ik geef mijn mening en dat recht heb ik, punt.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:40

Mindim schreef:
Ik hoor tegenstrijdige berichten, de een zegt dat ze al een tijd worden bijgevoerd, iemand die er bij woont zegt van niet. Misschien dat men toch onder de druk bezweken is van het negatieve commentaar en een voorbeeld heeft genomen aan het sbb in het Lauwersmeergebied.

Ja misschien zijn ze idd onder de druk bezweken, ik hoop het voor die dieren! :j

Maar het blijft me wel bezig houden hoor dat zelfs ook een SBB een dreiging van aangifte van Stichting Nationaal Dierenleedfonds daar voor nodig heeft...hoe ver gaan deze mensen met hun schijnnatuur willens en wetens vast te houden en waarom?

Ik snap het nog steeds niet.... :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:46

Deze paarden zijn niet van het sbb hoor,maar van stichting het groninger landschap, die hebben op meerdere plekken in groningen koniks lopen, de koniks en runderen in het lauwersmeergebied zijn echter van het sbb.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:51

Asyaa schreef:
[En dan? Moeten ze in de lente weer gaan schieten.
Eerst eens even kijken hoe het komt voordat we 'maar' met extra voer gaan gooien.
Dat lijkt me een wat aangenamere dood dan verhongeren eerlijk gezegd.
Daarbij, in de 'natuur' zou een paard voldoende voedsel moeten kunnen vinden. Alleen staan er in onze 'natuur' hekken omheen.
Beetje jammer om dan niet bij te voeren.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:38

Mindim schreef:
Deze paarden zijn niet van het sbb hoor,maar van stichting het groninger landschap, die hebben op meerdere plekken in groningen koniks lopen, de koniks en runderen in het lauwersmeergebied zijn echter van het sbb.

Ja dat weet ik maar het was ook meer naar aanleiding van jouw post over dat ze misschien wel een voorbeeld hebben genomen aan SBB...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:44

MysticTinker schreef:
Wij voeren de eendjes en vogels toch ook bij? Waarom dan geen herten en koeien bijvoeren? Kun je prima allemaal op een hoop gooien.. Herten zijn trouwens veel wilder dan paarden, en zullen zich ook beter zelf kunnen redden in deze omstandigheden.

Paarden die niet anders gewend zijn dan zo leven kunnen zich denk net zo prima redden als een hert.. dat we eenden en vogels bijvoeren, ja dat klopt dat doen zat mensen. En laat dat nu net iets zijn waar niet iedereen het over eens is. Zo laat je ook de zwakkere vogels de winter overleven en die is niet voor niks zwak bijv door ziekte. Met bijvoeren kan die dan net overleven en vrolijk soortgenootjes aansteken. Bijvoeren is niet altijd een goed iets...

Trouwens de gemiddelde wei met paard zal je moeten bijvoeren, maar hier grote wei met paar pony's hoeven niet bijgevoerd te worden. Schijnbaar op zo'n hoeveelheid grond toch genoeg grasprietjes te vinden... en dat is dan maar een stuk wei. Dan moet een natuurgebied toch wel te doen zijn...

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:45

Ik denk dat vele hier niet kunnen oordelen over het welzijn van deze paarden. Ze zullen er niet voor niets voor kiezen om hen niet te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:35

Volgens mij zag ik net een titel voorbijkomen over dezelfde paarden en daarbij zware worminfectie...

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:48

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:14

geerke schreef:
misschien wormen...worden ze ontwormd eigelijk?
Of is dat te onnatuurlijk?

dus toch....triest,dit had dus niet nodig geweest....is dat weer het besluit van iemand achter een bureau,die bedenkt dat ontwormen niet nodig is ofzo?
Wat een beleid....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:35

Er lopen zelfs dierenartsen Geerke.