Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:50

Dus niet shadow. Dat denken wel veel mensen, maar die zandduinen zijn onstaan door bebouwing van mensen, uitputting van de grond en de boel dan verlaten en elders doorgaan met 'boeren of ontginnen'.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:50

Anya schreef:
Oerbos is ongerept bos dat zich zonder menselijke invloed heeft gehandhaafd en ontwikkeld. Afgezien van betrekkelijk kleine stukken is dit oorspronkelijke bos in Europa door menselijk ingrijpen grotendeels verdwenen. Samen met de tropische regenbossen en de uitgestrekte noordelijke naaldbosgordel (Taiga) worden de oude Europese bosrestanten 'oerbossen' genoemd.

Maar is het dan minder erg als paarden van de honger omkomen, door het ijs zakken of doodbloeden na een verwonding?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:52

Mag ik hier even over zeggen dat konikpaarden nog redelijk wild zijn? Door ze te gaan bijvoeren domesticeer je ze alleen maar. Wat ook gebeurd is dat er dus s winters geen dieren verzwakt raken (ja mensen, dat is de natuur) en er dus in de rest van het jaar ook te weinig eten is. Deze kudde trekt het hele gebied door. Als ze met te veel zijn kunnen ze alles kapot trappen en duurt het langer voordat er weer niet eten staat. Daarnaast als ze met teveel zijn is er over begrazing. Door ze niet bij te voeren hou je het proces zo natuurlijk mogelijk. Overigens is de ruimte die ze hebben groot genoeg om een grote kudde in stand te houden.
Je kan vraagtekens zetten bij het natuurlijk zijn van het gebied v an de oostvaardersplassen. Mensen willen graag dat er natuur is in nederland voor recreatie, daardoor is e meeste natuur in nederland aangelegd. Maar natuur heeft ook een andere functie, de diversiteit behouden en daar wordt tegenwoordig veel meer aandacht aan gegeven door biologen en natuurbeheerder. En in de oostvaardersplassen de diversiteit behouden met runderen en met konikpaarden. Dat is nu een feit. Daar kan je over praten, maar dat heeft geen zin. Er zijn veel meer natuurgebieden waar paarden die tegen de omstandigheden kunnen (ijslanders/shetlanderrs) en daar voor begrazing zorgen. Maar daar hoor je niets over.
En dat de paarden het ijs oversteken is ook natuurlijk. Dat ze er door zakken is ook natuurlijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:52

nickyu schreef:
ach om de zoveel jaar denken ze een helder idee te hebben
en kappen ze of planten ze een deel
zodat het lijkt op iets uit 1700 want toen was het natuurlijk zoals het hier hoort volgens sbb
zandduinen middden in nl op de veluwe bv ..

Vroeger kapte men bomen, omdat men hout nodig had. Toen kwamen er zandverstuivingen op de veluwe, dat was niet goed, dus heeft men aan aanplanting gedaan in dat gebied.
Nee, niet omdat het op iets uit 1700 moest lijken, maar omdat anders elke vorm van aanplanting zou verdwijnen.

Weet ik nog vaag uit m'n aardrijkskunde les..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:53

JewEmm schreef:
Mag ik hier even over zeggen dat konikpaarden nog redelijk wild zijn? Door ze te gaan bijvoeren domesticeer je ze alleen maar. Wat ook gebeurd is dat er dus s winters geen dieren verzwakt raken (ja mensen, dat is de natuur) en er dus in de rest van het jaar ook te weinig eten is. Deze kudde trekt het hele gebied door. Als ze met te veel zijn kunnen ze alles kapot trappen en duurt het langer voordat er weer niet eten staat. Daarnaast als ze met teveel zijn is er over begrazing. Door ze niet bij te voeren hou je het proces zo natuurlijk mogelijk. Overigens is de ruimte die ze hebben groot genoeg om een grote kudde in stand te houden.
Je kan vraagtekens zetten bij het natuurlijk zijn van het gebied v an de oostvaardersplassen. Mensen willen graag dat er natuur is in nederland voor recreatie, daardoor is e meeste natuur in nederland aangelegd. Maar natuur heeft ook een andere functie, de diversiteit behouden en daar wordt tegenwoordig veel meer aandacht aan gegeven door biologen en natuurbeheerder. En in de oostvaardersplassen de diversiteit behouden met runderen en met konikpaarden. Dat is nu een feit. Daar kan je over praten, maar dat heeft geen zin. Er zijn veel meer natuurgebieden waar paarden die tegen de omstandigheden kunnen (ijslanders/shetlanderrs) en daar voor begrazing zorgen. Maar daar hoor je niets over.
En dat de paarden het ijs oversteken is ook natuurlijk. Dat ze er door zakken is ook natuurlijk.

_/-\o_
Heel erg mooi gesproken!

Anya

Ik zit er niet mee dat we geen oerbos meer hebben, niet-oerbos is ook mooi. Maar laten we met zijn allen niet roepen dat we natuur hebben. HEEL Nederland is aangelegd en op enig moment op de schop geweest. Dus als je ervoor kiest je bos te onderhouden met grote grazers i.p.v. met mens/machine dan hoor je ook voor je grote grazers te zorgen. Zoals de adel ook voor de herten en fazanten zorgden waarop ze op een ander moment jaagden. Het zijn geen 'natuurdieren'. Ze zijn er neergezet door ons en dus hoor je ervoor te zorgen.

JewEmm

Oja, nog een aan vulling. de opmerkingen over dat er dan roofdieren zouden moeten zijn kan in nederland niet. Als er 1 wolf zou zijn op bijvoorbeel de veluwe, dan gaat die dood van de honger omdat er te weinig reeen zijn. Daarnaast hebben die een veel groter gebied nodig. Als er geen grazers meer zijn groeit alles dicht met bomen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:55

Anya schreef:
Dus niet shadow. Dat denken wel veel mensen, maar die zandduinen zijn onstaan door bebouwing van mensen, uitputting van de grond en de boel dan verlaten en elders doorgaan met 'boeren of ontginnen'.

DIe ga ik eens even nazoeken, maar volgens mij heb je geen gelijk.

Toevoeging:
Ik heb op dit moment geen toegang tot de wetenschappelijke bronnen, ik leg de vraag even neer bij iemand die dat wel heeft. (MSc Bos- en natuurbeheer in Wageningen.)

Wat ik nu kan vinden is dat het stuifzand er al was, het bos is toegevoegd om het zand in toom te houden.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:55

Anya schreef:
Dus als je ervoor kiest je bos te onderhouden met grote grazers i.p.v. met mens/machine dan hoor je ook voor je grote grazers te zorgen. Zoals de adel ook voor de herten en fazanten zorgden waarop ze op een ander moment jaagden. Het zijn geen 'natuurdieren'. Ze zijn er neergezet door ons en dus hoor je ervoor te zorgen.

Die dieren werden uitgezet met als doel te bejagen. Ecologisch gezien is dat zeer onnatuurlijk, omdat je met overbegrazing te maken hebt.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:56

Marigold schreef:
m.i. kunnen ze dan beter zo doen zoals in duitsland bij de dulmener wildings, eens per jaar het hele spul bij elkaar vangen en de jonge hengstjes en eventueel overtollige merries er tussenuit vangen en verkopen.
ik ga toch ook niet mijn pony los gooien in het bos en dan over een jaar kijken of ze nog leeft en wel goed verwilderd is?

Dan krijg je nog gez*ik met zgn. dierenliefhebbers en onwetenden :n
Dan wordt er geroepen dat dat bijeen drijven van de kudde in Dulmen en het vangen van de jonge 1 jarige hengsten teveel stress oplevert en bladiebla.

Niet dat ik het niet met je eens ben want zoals men het in Dulmen doet vind ik een goed alternatief.
En trouwens een machtig mooi evenement om mee te maken :j (damn.... ben weer te laat voor het kopen van kaartjes voor dit voorjaar :( ).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:57

Anya schreef:
Ik zit er niet mee dat we geen oerbos meer hebben, niet-oerbos is ook mooi. Maar laten we met zijn allen niet roepen dat we natuur hebben. HEEL Nederland is aangelegd en op enig moment op de schop geweest. Dus als je ervoor kiest je bos te onderhouden met grote grazers i.p.v. met mens/machine dan hoor je ook voor je grote grazers te zorgen. Zoals de adel ook voor de herten en fazanten zorgden waarop ze op een ander moment jaagden. Het zijn geen 'natuurdieren'. Ze zijn er neergezet door ons en dus hoor je ervoor te zorgen.

Okee, dan kunnen we net zo goed de hele veluwe volbouwen met huizen :D Hebben we daar ook weer ruimte voor vonden! :)*

Zonder gekheid, ik zou graag bronnen willen lezen over wat hoe is aangelegd... Ga nu eerst maar even schaatsen, op natuurijs... Ben benieuwd...

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:58

Anya schreef:
Geef die dieren gewoon wat te eten, je kan me de pot op met je ritme. Nederland is al lang niet natuurlijk meer. En het is een scheef gebeuren: wel de vogels bijvoeren, eendagskuikens neerleggen voor de roofvogels (uilen bijvoorbeeld en buizerds) en de grote grazers laten verrekken. Hongerdood is een heel nare dood. Niks prachtigs aan. In de echte natuur zouden ze zolang niet lijden. Want dan worden ze verzwakt gevonden en dienen ze als voedsel voor wolven of grotere roofdieren. Je laat je gewoon wat op de mouw spelden door staatsbosbeheer en aanverwanten.

Overal krijgen mensen de dierenbescherming op het dak als ze hun grote grazers laten verhongeren. Behalve staatsbosbeheer. Want dan heet het natuur. Dat wil zeggen een iets grotere 'wei', maar in Nederland nog steeds geen natuur.

Hier zat ik dus ook aan te denken.

Als ik mn paarden geen schuistal bied en geen deken op doen en niet bijvoer dan heb ik een probleem.
Staatsbosbeheer mag het wel, bij hun is het tenslotte de natuur.
In verhouding heeft de kudde daar misschien wel net zoveel ruimte als mijn paard, jaarling en shetlander.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:59

Janine1990 schreef:
nickyu schreef:
ach om de zoveel jaar denken ze een helder idee te hebben
en kappen ze of planten ze een deel
zodat het lijkt op iets uit 1700 want toen was het natuurlijk zoals het hier hoort volgens sbb
zandduinen middden in nl op de veluwe bv ..

Vroeger kapte men bomen, omdat men hout nodig had. Toen kwamen er zandverstuivingen op de veluwe, dat was niet goed, dus heeft men aan aanplanting gedaan in dat gebied.
Nee, niet omdat het op iets uit 1700 moest lijken, maar omdat anders elke vorm van aanplanting zou verdwijnen.

Weet ik nog vaag uit m'n aardrijkskunde les..

en dus hebben ze een paar jaar terug daar een heel stuk gerooid om er weer zand duinen te krijgen :')

sorrie maar het terrein aan de oostvaarders plassen is al jaren lang een doorn in het oog
te klein voor de kudde en niet diervriendelijk beheeer

ja idd over andere gebieden hoor je zelden iets .. misschien dat ze het daar anders doen ?

nederland is te klein om bv wolven uit te zetten .. (maar zou dan wel groot genoeg moeten zijn
voor een echte wilde kudde ??) en dus moet de mens die functie overnemen

de mens heeft daar in een omheidn gebied paarden neergezet
dan moet de mesn zorgen dat het daar goed geregeld is

wilde paarden in natuurgebieden met natuurlijke vijaqnden worden opgegeten als ze verzwakt zijn
door welke reden dan ook .. hier mogen ze 2 weken voor hun dood (hoe word dat bepaald ??)
pas een paard afschieten ..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:00

Anya schreef:
Het zijn geen 'natuurdieren'. Ze zijn er neergezet door ons en dus hoor je ervoor te zorgen.

Ik snap die logica niet helemaal. Wat maakt het uit of het natuurdieren zijn of niet? Hun omstandigheden verschillen niet noemenswaardig van de natuurlijke. Ze hebben alle mogelijkheden en risico's die paarden in 'natuurlijke' omstandigheden hebben. Waarom zou het voor de paarden uit moeten maken of dit wel of niet een gebied is dat er 5000 jaar geleden ook al zo was? Het maakt namelijk geen klap uit. Paarden in echt natuurlijke omstandigheden zakken ook door het ijs.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:01

Shadow0 schreef:
Anya schreef:
Het zijn geen 'natuurdieren'. Ze zijn er neergezet door ons en dus hoor je ervoor te zorgen.

Ik snap die logica niet helemaal. Wat maakt het uit of het natuurdieren zijn of niet? Hun omstandigheden verschillen niet noemenswaardig van de natuurlijke. Ze hebben alle mogelijkheden en risico's die paarden in 'natuurlijke' omstandigheden hebben. Waarom zou het voor de paarden uit moeten maken of dit wel of niet een gebied is dat er 5000 jaar geleden ook al zo was? Het maakt namelijk geen klap uit. Paarden in echt natuurlijke omstandigheden zakken ook door het ijs.

En hey, die worden ook niet bijgevoerd ;)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:01

Survival of the fittest is voor veel mensen moeilijk te verteren....
Maar wat dacht je - hek of geen hek - dat er deze winter geen uitdunning van reeën, hazen, enz. plaatsvindt? Ook al zijn de omstandigheden van de Koniks wat anders dan die van de echt vrij loslopende soorten, het is nu eenmaal zo dat de zwaksten er aan gaan en dat bijvoeren op termijn slecht is voor de soort. De reeën zijn overigens enorm aan het zwerven hier - zijn al een paar ongelukken gebeurd, aanrijdingen met auto's...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:02

Shadow0 schreef:
Anya schreef:

nee dat hebben ze niet ..
er zijn immers geen jacht dieren die de zwakkere asap doden en eten
dus worden de zwakkeren nu zo zwak dat ze langzaam sterven
en 2 weken voor hun dood (blijf het wonderbaarlijk vinden hoe ze dat bepalen)
mogen ze geshoten worden ..

JewEmm

Re: Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:03

Janine1990 schreef:
Zonder gekheid, ik zou graag bronnen willen lezen over wat hoe is aangelegd... Ga nu eerst maar even schaatsen, op natuurijs... Ben benieuwd...

Bronnen zijn er te veel. Het is een groot principe dat er achter zit. Rond 1900 zijn er organisaties gekomen (zoals ANWB) om natuur te behouden voor recreatie. Pas daarna zijn er ook inzichten gekomen dat door middelmatige "disturbance" op natuurlijke wijze (begrazing, branden) de grootste diversiteit wordt behouden. Als er een boom in een bos omvalt, komt er weer licht voor jonge bomen om te groeien, maar als er grazers zijn die dat bij houden, kan die plek steeds groter worden en een open plek worden. Heide en zandverstuiving zijn al een aantal eeuwen gebruikt om dieren te laten grazen.
Ik kan hier nu heel veel biologische processen gaan lopen uitleggen, maar dat wordt een boekwerk.
Staatsbosbeheer heeft ook echt wel goed nagedacht voordat ze deze wilde paarden er neergezet hebben.

JewEmm

Re: Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:05

Kendra: helemaal met je eens. En hoe groter het dier en meer lijkt op onze huisdieren (en dat zijn paarden dus ook) hoe meer medelijden mensen ze met ze hebben als het natuurlijk is. De paarden die wij allemaal op wei en in tuin hebben staan zijn doorgefokt en niet natuurlijk. Koniks zijn veel meer oer ras en de natuur (en zij dus met de natuur) gaat zn gang. Zo behoud je de natuurlijke rassen!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:06

nickyu schreef:
en 2 weken voor hun dood (blijf het wonderbaarlijk vinden hoe ze dat bepalen)
mogen ze geshoten worden ..

Dat klopt. De wolven zijn bíjna in Nederland aangekomen. Nog even wachten dus, dan is de natuurlijke vijand gearriveerd en is dat ook weer geregeld.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:08

Kendra schreef:
Dat klopt. De wolven zijn bíjna in Nederland aangekomen. Nog even wachten dus, dan is de natuurlijke vijand gearriveerd en is dat ook weer geregeld.

Maar die gaat het hier niet vol houden....
Ze zijn op 1 dag loop afstand van de veluwe (tempo van de wolf) maar dat willen mensen ook net, een wolf in je achtertuin. Gaat iedereen zeuren over de andere dieren die ze ook dood maken, omdat die makkelijker te pakken zijn.

Janine1990

JewEmm schreef:
Janine1990 schreef:

Bronnen zijn er te veel. Het is een groot principe dat er achter zit. Rond 1900 zijn er organisaties gekomen (zoals ANWB) om natuur te behouden voor recreatie. Pas daarna zijn er ook inzichten gekomen dat door middelmatige "disturbance" op natuurlijke wijze (begrazing, branden) de grootste diversiteit wordt behouden. Als er een boom in een bos omvalt, komt er weer licht voor jonge bomen om te groeien, maar als er grazers zijn die dat bij houden, kan die plek steeds groter worden en een open plek worden. Heide en zandverstuiving zijn al een aantal eeuwen gebruikt om dieren te laten grazen.
Ik kan hier nu heel veel biologische processen gaan lopen uitleggen, maar dat wordt een boekwerk.
Staatsbosbeheer heeft ook echt wel goed nagedacht voordat ze deze wilde paarden er neergezet hebben.

Oke, blijkbaar niet goed genoeg opgelet bij Aardrijkskunde, of natuurgebied en natuurgebied is relatief... Kan natuurlijk ook nog. Of de mens heeft de wereld gemaakt... :)*

Dat dikgedrukte lijkt mij ook wel. Kan me nog vaag herinneren dat bij de introductie van iets hier op bokt (zou dat deze kudde kunnen zijn geweest?) iedereen liep te juichen...
Waarom is het toch nooit goed?

Shadow0

nickyu schreef:
nee dat hebben ze niet ..

Je bedoelt dat dat anders niet zou gebeuren? Dat is onzin hoor! De jacht door roofdieren is, zeker bij grote grazers, maar een van de vele manieren om aan je eind te komen - en de meeste manieren zijn pijnlijk en langzaam. (Om nog maar niet te spreken over de dieren die door een roofdier gewond maar niet gedood worden, en dus alsnog heel langzaam en pijnlijk sterven.)

Om het voorbeeld van een wilde kudde nog even aan te halen, in Yellowstone stonden de aaseters te wachten op een plek waar een bizonkoe door het ijs gezakt was (en waar elk jaar opnieuw dieren door het ijs zakten.) Die stonden erbij en keken ernaar, hoe dat dier 4 uur of langer in het ijskoude water aan het spartelen was. Tot het uiteindelijk te verzwakt was. En pas toen gingen de dieren er op af om het (dood of bijna dood) uit het water te vissen.

Is dat beter? Humaner? Minder gruwelijk? Wel echt natuur?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:11

tamary schreef:
RianneH schreef:
Omdat ze een zo natuurlijk mogelijke leefsituatie na willen bootsen. Ik snap het wel hoor.

Zonder roofdieren is dat een beetje moeilijk, nu is er geen dierlijke factor die de groei van de populatie in toom houd. Dus gaan de dieren aan de zwerf om voedsel te vinden, omdat er meer dieren lopen dan er voedsel voor ze is. Hetzelfde probleem hebben we op de veluwe met de wilde zwijnen.

Ik snap het dus niet. Of je bootst de situatie goed na en laat een deel van de kudde opvreten door roofdieren, of je haalt elk jaar het overschot eruit. Dit rare halfbakken gedoe is eigenlijk onverantwoord.

Wat eet wilde paarden?
Wolven.

Waarom hebben we geen wolven in Nederland?
Omdat er te weinig ruimte voor ze is. Wanneer we wolven weer zouden uitzetten in Nederland, zouden ze hun eigen territorium gaan afbakenen en daar is geen plek voor. Dan komen ze in woongebieden van mensen terecht want dat is bijna overal, en dan gaan ze de kinderen van mensen doden wanneer die in hun gebied komen. Die zien ze namelijk als bedreiging.
Vervolgens komen de mensen dan weer om de wolven af te schieten want ze zijn "gevaarlijk".

Daarom zijn de wolven de "eerste keer" in Nederland (en de meeste andere Europese landen) ook verdwenen.
En daarom hebben instanties als Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten etc. het uit de regering hun hoofd gepraat toen die erover nadacht weer wolven in Nederland uit te zetten.

Als de natuur het overschot eruit haalt voordat de jagers dat hoeven te doen later dit jaar dan is dat toch helemaal niet erg?
Wolven of ijs, het is allebei natuur.
Ik snap het dus even niet... Je wilt het zo natuurlijk mogelijk maar intussen liever afschieten dan dat er één van de honderd door het ijs zakt? Ik vind het zelfs nog heel netjes dat ze die ene hebben afgemaakt zodat hij niet de hele tijd lag te creperen. Dat was in de natuur wel gewoon gebeurd, of nog levend door aaseters opgegeten (al hebben we die hier waarschijnlijk ook niet echt).

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:14

klopt in de natuur gebeuren ook dingen die niet leuk zijn

maar geloof niet in natuurlijk houden in nl
ook konijntjes worden afgeschoten bij te veel
ook ratten worden geruimd etc etc
omdat onze "natuurgebieden"nu eenmaal niet groot genoeg zijn
en wij menschjes er ook graag willen wonen

we hebben postzegels , natuurlijke dieren tuinen
erg mooi en iedereen wil het behouden
maar dan moeten we ook voor groot roofdier spelen

de tijd van de ijstijd is geweest