ESSA wil brandmerken van paarden graag behouden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:26

MysticTinker schreef:
Janine1990 schreef:
Op een auto kan je een kenteken hangen he?
Die vergelijking raakt dus ook kant noch wal..........

Aan een paard kun je ook een halster met naam hangen.. maar die heb je er zo vanaf gehaald :Y)

Daarom heeft een auto ook een soort van serienummer waaraan het is te herkennen. :)
Kentekens worden ook genoeg gejat... Gelukkig zitten er ook nog gegraveerde ramen in en weet ik veel wat nog meer. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:28

Alane schreef:
zo ken ik ook paarden, heb ze gekent, waar het brandmerk is gaan ontsteken met alle gevolgen van dien, nl de dood.

Ook ik ken een paard dat het brandmerk geen goed heeft gedaan. Dit was dan wel geen brandmerk op de kont maar op de hals, net op de plek waar een grote ader liep, waardoor het bloed na verloop van tijd niet meer goed kon doorstromen (ik weet niet meer of dat paard toen is overleden aan een infarct (hersen? hart?), of is ingeslapen..
Uiteindelijk heb je overal risico's.. (behalve tatoeages dan, dat is echt 100% veilig en pijnloos met een plaatselijke verdoving.. maar dat is dus weer duurder en kost meer tijd om te zetten)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:30

Janine1990 schreef:
MysticTinker schreef:
Aan een paard kun je ook een halster met naam hangen.. maar die heb je er zo vanaf gehaald :Y)

Daarom heeft een auto ook een soort van serienummer waaraan het is te herkennen. :)
Kentekens worden ook genoeg gejat... Gelukkig zitten er ook nog gegraveerde ramen in en weet ik veel wat nog meer. :)

En daarom heeft een paard een (verplichte) chip waaraan ie te herkennen is
(en vergeet niet, aan een brandmerk is een paard niet te herkennen! alleen de fokker/stamboek)

en zo kunnen we nog wel even doorgaan

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:34

MysticTinker schreef:
Alane schreef:
zo ken ik ook paarden, heb ze gekent, waar het brandmerk is gaan ontsteken met alle gevolgen van dien, nl de dood.

Ook ik ken een paard dat het brandmerk geen goed heeft gedaan. Dit was dan wel geen brandmerk op de kont maar op de hals, net op de plek waar een grote ader liep, waardoor het bloed na verloop van tijd niet meer goed kon doorstromen (ik weet niet meer of dat paard toen is overleden aan een infarct (hersen? hart?), of is ingeslapen..
Uiteindelijk heb je overal risico's.. (behalve tatoeages dan, dat is echt 100% veilig en pijnloos met een plaatselijke verdoving.. maar dat is dus weer duurder en kost meer tijd om te zetten)

en tatoos doen ze dan in tong/lip en dat wordt er dan weer uitgesneden door mensen die kwaad willen.
en ook die zijn niet altijd goed af te lezen....

ieder voordeel heeft zijn nadeel... en tot aan nu zijn er meer voordelen dan nadelen aan de transponder...
transponder is niet te manipuleren... altijd afleesbaar (muv de hele oude readers die ze niet kunnen lezen)

sjeik

Re: ESSA wil brandmerken van paarden graag behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:37

Als ze van overheidswege besluiten dat alle afgekeurde paarden, voor mijn part op de kont een A krijgen dan valt er niks te sjoemelen.
En dan alleen voor paarden die worden overgenomen door een verzekering verplicht branden. Geeft de media hier ook nog genoeg aandacht aan dat iedereen het weet dan zijn we in een jaar tijd van de handel in slachtpaarden af, die door de verzekering bij de slager moeten worden aangeboden maar via achterdeuren voor gezond worden gekocht.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:44

MysticTinker schreef:
En daarom heeft een paard een (verplichte) chip waaraan ie te herkennen is
(en vergeet niet, aan een brandmerk is een paard niet te herkennen! alleen de fokker/stamboek)

en zo kunnen we nog wel even doorgaan

Of tattoo's in de lip of op de tong volgens mij...

Ik ben niet tegen beide manieren, absoluut niet. Ik denk dat chips nog goed te verbeteren zijn.
En beide manieren zijn niet pijnloos, zoals al gezegd werd is geen enkel leven zonder pijn.

sjeik schreef:
Als ze van overheidswege besluiten dat alle afgekeurde paarden, voor mijn part op de kont een A krijgen dan valt er niks te sjoemelen.
En dan alleen voor paarden die worden overgenomen door een verzekering verplicht branden. Geeft de media hier ook nog genoeg aandacht aan dat iedereen het weet dan zijn we in een jaar tijd van de handel in slachtpaarden af, die door de verzekering bij de slager moeten worden aangeboden maar via achterdeuren voor gezond worden gekocht.

Lijkt me niet een heel overbodig idee! Wanneer wordt dit uitgevoerd? :)
Helaas zal de PvdD niet zo blij hiermee zijn. Maargoed, waar zijn die wel blij mee :+

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:48

Ik zou wel willen dat het meteen werd uitgevoerd. En dan met veel tam tam. Dat voorkomt heel veel verdriet bij mensen, die nu denken dat ze een gezond paard kopen, maar die achteraf naar de slacht had gemoeten.
En het voorkomt ook, dat er mensen zijn die een paard hebben meegegeven met de verzekering. In vertrouwen dat hij werd geslacht. En dit paard later gewoon te koop zien staan.
Vooral dit laatste lijkt me haast niet te verwerken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:50

sjeik schreef:
Ik zou wel willen dat het meteen werd uitgevoerd. En dan met veel tam tam. Dat voorkomt heel veel verdriet bij mensen, die nu denken dat ze een gezond paard kopen, maar die achteraf naar de slacht had gemoeten.
En het voorkomt ook, dat er mensen zijn die een paard hebben meegegeven met de verzekering. In vertrouwen dat hij werd geslacht. En dit paard later gewoon te koop zien staan.
Vooral dit laatste lijkt me haast niet te verwerken.

Inderdaad, en het komt veel en veel te vaak voor... :j

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:03

Zou de PvDd dit soort dingen (handel in slachtpaarden) niet weten vraag ik me wel eens af?
Ik heb altijd de indruk dat de mensen in die partij alleen een huiskonijntje van dichtbij hebben gezien en verdeer geen idee hebben.

Misschien moeten we een brief sturen :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:04

Waves schreef:
Zou de PvDd dit soort dingen (handel in slachtpaarden) niet weten vraag ik me wel eens af?
Ik heb altijd de indruk dat de mensen in die partij alleen een huiskonijntje van dichtbij hebben gezien en verdeer geen idee hebben.

Misschien moeten we een brief sturen :')

Je bent niet de enige die zo denkt.
Ze zijn nogal naïef daar...

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:33

Ik ben toch echt gewoon voor het chippen hoor.

Mijn veulen reageerde er nauwelijks op, had haar toch liever geen brandmerk gegeven.
Misschien is het allebei even pijnlijk, maar brandmerken lijkt me minder vriendelijk

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:13

Ik heb alles gezien, mijn merries gebrandt merkt worden, veulens een tongnummer gegeven en nu het chippen, wat is beter, nou tja moet er niet aan denken dat mijn eigenste kindjes dit bovenstaande aangedaan worden, waarom dan wel bij een dier?
Het is toch allemaal te walgelijk voor woorden, we doen het omdat we niet beter weten maar gezond verstand hebben we er niet bij, net als het couperen van paarden, het mag niet meer maar toch ieder jaar wordt er een hengst met gecoupeerde staart kampioen bij het Belgische stamboek en de toeschouwers maar klappen.
Dieren zijn voor ons niet meer en minder als een gebruiksvoorwerp want anders was deze disscusie er niet eens geweest.

Solitude197

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:16

Bij de meeste brandmerken herken je toch alleen het stamboek Daarmee is het individuele paard nog niet te traceren toch? Ik ben voor DNA.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:23

Ik ben ook voor DNA behalve bij afgekeurde paarden. laat ze daar maar een pontifikale A op branden die goed zichtbaar is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:23

Zack schreef:
@Nillie
Ja moet er nog steeds om lachen ook O:)

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen voorstander van het chippen.
Maar dat brandmerken pijnloos is of amper te voelen is is complete bullshit.

Voor degene die zeggen dat het niet pijnlijk is, kom maar even langs.. zet ik een brandmerkje.

Ik geloof dat deze man overleden is aan die schop dus zo grappig kan ik dat filmpje niet vinden...

Wb brandmerken; Sowieso zou het fijn zijn als er een alternatief kwam voor die chip... Want op dit moment worden we gewoon voor blok gezet.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:32

Dat is niet waar, die man is niet doodgeschopt maar dat is een of andere hardnekkige internet hoax.
TEgen wil en dank is alles hier op stal gechipt. Omdat je anders strafbaar bent. maar ik ben er zeker van dat chippen meer nadeel heeft dan branden. je hoort vaak genoeg verhalen van onleesbare chips. paarden met meer dan 1 chip. Of zelfs uitgesneden chip. Als ze een chp kunnen vinden die oppervlakkig in het vet van de manenkam zit is er uit snijden een koud kunstje. En geloof me maar dat het gebeurt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:49

Niet?
Achja, dan nog vind ik dit soort dingen niet om mee te lachen gezien die waarschijnlijk wel vrij zwaar gewond zal geweest zijn. Ik dacht gelezen te hebben dat hij dood was.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:51

doe mij maar brandmerken.......

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:53

pharagirlke schreef:
Niet?
Achja, dan nog vind ik dit soort dingen niet om mee te lachen gezien die waarschijnlijk wel vrij zwaar gewond zal geweest zijn. Ik dacht gelezen te hebben dat hij dood was.

Ik vraag me nog steeds af waar dat fabeltje vandaan komt... :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:56

Heb het ooit op internet gelezen maar vraag me niet meer waar, filmpje is nl al minimum een jaar oud (als het niet ouder is)

susasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:57

ElCid schreef:
Warom ook niet?! Ik vind het branden en vriesmerken een betere ( veel minder schadelijke) manier van indentificatie dan chippen.
Daarbij geeft het ook duidelijk weer met welk ras je te maken hebt en vaak van welke dtoeterij het dier afkomstig af.

Eens.

Daarbij, ik vind het ook mooi staan.

Jaa dat is waar maar ik vind het een beetje zielig maar ja het gebeurt snel
En is beter dan chippen!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:59

ik heb nix tegen brandmerken... 'T zal best pijn doen, maar der zijn wel meer dingen die pijn doen, en het is nou niet dat het paard er zijn hele leven last van houd ofzo, het branden doet pijn, daarna is het over, dus dat vind ik geen geldig argument. Een brandmerk is wel handig om het ras of stamboek te identificeren, maar niet een individueel dier, dus chippen zal toch noodzakelijk blijven... niet dat ik daar iets op tegen heb.
DNA is een geweldig leuk idee als je een hekel hebt aan chippen, maar kost gelijk ook een hele hoop meer. Is er ergens een paard kwijt of uitgebroken, dan kan een DA of asiel zo de eigenaar achterhalen met een klein apperaatje, ipv eerst een hele DNA scan te doen...

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:12

Toch altijd apart dat er gezegd wordt, het doet geen pijn, of het doet minder pijn dan chippen. Ik heb nog nooit een paard horen praten, dus we zullen het dan ook wel niet te weten komen. En of het mooi staat, come on! Ik zet toch ook geen piercing in mijn paard zijn oor omdat ik het mooi vind? Het zijn dieren hoor, geen barbies.
Het gaat mij meer om het praktische en dat is het minst fraude gevoelige. Als brandmerken minder fraude gevoelig is, dan brandmerken. Is chippen minder fraude gevoelig dan kies ik voor chippen zo simpel is het ;).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:18

ik heb veel paarden gebrandmerkt zien worden op keuringen.............. en ik heb er niet een meer of minder zien reageren dan met chippen

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:22

Ik wil niet heel flauw zijn maar als je iets derde graads verbrand loop je echt enorm veel risico op infectie. De hele juid is dan inprincipe verbrand waardoor dus de eerste verdediging linie tegen bacterien compleet is verdwenen. (mensen met derde graads brandwonden lopen vaak ook veel risico om ledematen te verliezen doordat ze infectie krijgen in de wond)
Er moet dan dus wel degelijk tweede graads (en dus voelbaar) worden gebrand. Volgens mij groeit op derdegraads vebrande huis ook bijna nooit haar/vacht terug.
(IK heb mezelf trouwens pas geleden nog aangedaan wat nog het meest op brandmerken lijkt me branden aan de binnenkant van onze gietijzere houtkachel #) dat deed heel auw)

IK weet dat er weinig onderzoek is gedaan naar de chip opzich maar er word toch vrij regelmatig ook bij mensen lichaamsvreemd materiaal ingebracht. Kijk maar eens naar cosmetische implantaten, pacemaker, schroeven en platen bij botbreuken, hele gewrichten worden vervangen door kunstof. Dat betekend imo dat het inbrengen van een implantaat zolang dat van hypoallergeen materiaal is en goed steriel word gedaan helemaal niet per definitie tot problemen leid.

Ik ben trouwens niet perce tegen het brandmerken het is inderdaad minder fraude gevoelig volgens mij. Ik ben wel van mening dat er pijnbestrijding gebruikt zou moeten worden.