Vanavond documentaire "De Paardenjongen" op televisie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:05

ik kan hem nergens terugkijken, die hele documataire.... heb hem gister gemist

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:10

Citaat:
Is er trouwens naar voren gekomen wat voor soort autisme het was? Heb laatst het boek 'Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht' gelezen dat is over een 15-jarige jongen met Asperger. Die wil bijvoorbeeld nooit aangeraakt worden. Ik vond juist dat Rowan erg veel lichamelijk contact met anderen had ook met vreemden.

Dat viel mij ook op :j
Volgens mij is dat het moeilijke van autisten, de een houd wel van lichamelijk contact, de ander absoluut niet.
Hoor ook vaak dat autisten knuffeliger zijn, en andere helemaaal niet.
Ik heb ook wel eens ergens in een wachtkamer(van ggz geloof ik) gezeten dat een (autistisch?) jongetje zo op schoot wou kruipen.
Volgens mij is het zo dat autisten moeite hebben met grenzen voelen.
De ene denderd er zo overheen, de andere blijft extreem ver uit de buurt van die grenzen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:11

Evelijn schreef:
Nee... dat (het feit dat de ouders hun kind niet begrijpen) vind ik ook niet raar... wat ik wel raar vind is dat de ouders zich daar steeds over verbazen en enorme zorgen over maken. (en daarom ook hun kind constant op de huid zitten) Ergens snap ik het wel (kind voldoet niet aan verwachtingspatroon)... maar aan de andere kant het is een kleuter en autist.... hun denkpatroon is gewoon bijna niet te begrijpen. Het enige wat je kan doen is constant goed aangeven wat er gaat gebeuren en zo voorspelbaar mogelijk zijn.... en dat zie ik niet terug in de film en dat vind ik jammer.

Is er trouwens naar voren gekomen wat voor soort autisme het was? Heb laatst het boek 'Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht' gelezen dat is over een 15-jarige jongen met Asperger. Die wil bijvoorbeeld nooit aangeraakt worden. Ik vond juist dat Rowan erg veel lichamelijk contact met anderen had ook met vreemden.

Rowan had dat voor de reis nooit hoor, lichamelijk contact. Vond hij ook zeer vervelend en al helemaal met andere kinderen, dus dat hij Tomo zo toe liet was al zeer bijzonder.

En de ouders zitten hem ook echt niet zoveel op de huid als het lijkt. In het boek lees je ook de stukken waarin ze Rowan gewoon ook veel met rust laten alleen dat is niet zo interessant om te laten zien. Zeker omdat Rowan tijdens de reis qua interactie erg vooruit gaat laten ze daar denk ik zoveel van zien. ;)

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:00

Evelijn schreef:
Tja... ik was ook niet echt onder de indruk. Ik vond de ouders er erg dicht boven op zitten. Het kind was pas 5 jaar, een kleuter en dan die eisen, terwijl hij ook nog autistisch is. Is het niet altijd de goden verzoeken om met een kind van die leeftijd door Mongolië te trekken.
Wat ik vooral miste in de documentaire was dat die ouders Rowan niet echt voorbereidde. Voor mij leek het net of er opeens een paard was en dat dat kind er dan boven op gezet werd. Dan vind ik het niet raar dat hij dan een driftbui krijgt.
Op het laatst met die prachtige rendieren, geeft Rowan ze namen en dan die ouders,'wauw dat heeft hij nog nooit gedaan'. Hmm... hij is 5 jaar dat soort ontwikkeling begint ongeveer dan zeker als je kind op sommige gebieden wat achterloopt.
Dat de jongen nu zindelijk is is natuurlijk prachtig... maar komt dat door Mongolië of omdat hij gewoon ouder is geworden? Is alles nu niet meer ontspannen omdat de ouders het meer loslaten?

In het boek wordt het hééle verhaal verteld en daarin wordt Rowan wel voorbereid hoor. Hij weet erg goed dat hij naar sjamanen gaat en zal paardrijen enzooort.. In een docu zie je momentopnamen en dat zorgt ervoor dat je niet altijd een goed beeld krijgt. Het kind wist goed wat er te gebeuren stond.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:04

Mallodie schreef:
Evelijn schreef:
Tja... ik was ook niet echt onder de indruk. Ik vond de ouders er erg dicht boven op zitten. Het kind was pas 5 jaar, een kleuter en dan die eisen, terwijl hij ook nog autistisch is. Is het niet altijd de goden verzoeken om met een kind van die leeftijd door Mongolië te trekken.
Wat ik vooral miste in de documentaire was dat die ouders Rowan niet echt voorbereidde. Voor mij leek het net of er opeens een paard was en dat dat kind er dan boven op gezet werd. Dan vind ik het niet raar dat hij dan een driftbui krijgt.
Op het laatst met die prachtige rendieren, geeft Rowan ze namen en dan die ouders,'wauw dat heeft hij nog nooit gedaan'. Hmm... hij is 5 jaar dat soort ontwikkeling begint ongeveer dan zeker als je kind op sommige gebieden wat achterloopt.
Dat de jongen nu zindelijk is is natuurlijk prachtig... maar komt dat door Mongolië of omdat hij gewoon ouder is geworden? Is alles nu niet meer ontspannen omdat de ouders het meer loslaten?

In het boek wordt het hééle verhaal verteld en daarin wordt Rowan wel voorbereid hoor. Hij weet erg goed dat hij naar sjamanen gaat en zal paardrijen enzooort.. In een docu zie je momentopnamen en dat zorgt ervoor dat je niet altijd een goed beeld krijgt. Het kind wist goed wat er te gebeuren stond.

Klopt :j .. Het boek is vele malen gedetailleerder dan de documentaire.. Al vond ik het wel een documentaire wat een goed beeld gaf.. wat het voor een gezin betekent als er een autistisch kind bij is.. Dat je ál het mogelijke doet, om het beter te laten worden.. Rowan is wel een lekker joch om te zien ;) .

Ik raad iedereen aan om het boek te lezen, mocht je deze nog niet gelezen hebben, het is echt een mooi boek!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 14:02

Evelijn schreef:

Ik kan je reactie wel snappen, maar als je dat vergelijkt met hoe hij vóor de reis was, is dat dus een heel verschil. Toen konden ze amper met hem praten. Daarbij had hij ook nog hele 'aparte' namen als Wilbur en dat soort namen, ik vond het juist iets waarvan je echt kon zeggen; 'goh kijk zeg, dat is wel een vooruitgang'. Voor een kind dat zodanig ernstig autistisch is, lijkt me dat niet heel 'gewoon'.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 14:04

fluffyfox schreef:
ik vond het wel heel mooi,
je herkende echt het autisme erin dat dit jongetje heeft,
maar ik denk dat de ouders idd veel te veel op hun kind zaten en vooral zij de "hulp" van de mongolen erg nodig hadden om alles een plek te kunnen geven

wat ik echt hilarisch vond was dat toen hij de rendieren namen gaf zij het direct hadden over dat hij nog nooit zelf iets een naam had gegeven,
maar de namen die hij gebruikte waren precies de namen van alle rendieren van de kerstman :D
hihi
en dat zal hij ongetwijfeld gewoon ergens in een film gehoord hebben en hebben onthouden.
tipisch autistisch iets he :)

Wilbur zat er inderdaad wel bij, dat is volgens mij wel een naam van de rendier van de kerstman, maar de rest? Dancer en Prancer enzo, dat noemde hij volgens mij dan weer niet....?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 14:08

Skygirl schreef:
Evelijn schreef:
Nee... dat (het feit dat de ouders hun kind niet begrijpen) vind ik ook niet raar... wat ik wel raar vind is dat de ouders zich daar steeds over verbazen en enorme zorgen over maken. (en daarom ook hun kind constant op de huid zitten) Ergens snap ik het wel (kind voldoet niet aan verwachtingspatroon)... maar aan de andere kant het is een kleuter en autist.... hun denkpatroon is gewoon bijna niet te begrijpen. Het enige wat je kan doen is constant goed aangeven wat er gaat gebeuren en zo voorspelbaar mogelijk zijn.... en dat zie ik niet terug in de film en dat vind ik jammer.

Rowan had dat voor de reis nooit hoor, lichamelijk contact. Vond hij ook zeer vervelend en al helemaal met andere kinderen, dus dat hij Tomo zo toe liet was al zeer bijzonder.

En de ouders zitten hem ook echt niet zoveel op de huid als het lijkt. In het boek lees je ook de stukken waarin ze Rowan gewoon ook veel met rust laten alleen dat is niet zo interessant om te laten zien. Zeker omdat Rowan tijdens de reis qua interactie erg vooruit gaat laten ze daar denk ik zoveel van zien. ;)

Dat kwam inderdaad duidelijk in het eerste stuk van de film naar voren. Of 'gewoon' al spelen met kinderen.... volgens zijn ouders deed hij nooit spelen met andere kinderen, heel soms ja, alleen maar tikkertje. Nu ging hij echt met zwaarden in de weer, samen met die Tomo, en echt spelen.

Wat trouwens ook typisch autistisch gedrag was, was het precies ordenen van die speelgoed dieren, echt alles geordend naar herkomst en verbanden, paarden alleen en bijv. niet bij de zebra's, kamelen en (gnoe's volgens mij?) bij elkaar vanwege de gesplitte hoeven, dat soort dingen. Zonder dat hij dat ergens had geleerd....

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:38

Ik ga zeker even kijken, lijkt me erg interessant. :j

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:45

Ik vond het een prachtige docu, evenwicht tussen de reis, de ontwikkeling, wat autisme is en vooral ook hoe verschillend je tegen autisme aan kunt kijken. :) Bijzonder mooie ouders. :)

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:05

Heb tranen met tuiten gehuild, zoooooooooo herkenbaar!
De vader die verteld hoe veel hij van zijn zoontje houdt, de strijd met de poepbroeken, de vertwijfeling bij de huilbuien. De reis naar acceptatie, en de vooruitgang na al die weken intensief samen zijn, een prachtig verhaal, een feest voor iedere ouder met autistisch kind.
En gisteren in de supermarkt kreeg ook ik weer commentaar van een mevrouw toen mijn dochter gillend en krijsend rond rende tussen de volle karretjes, dat het beter was om zulke kinderen niet mee te nemen naar de supermarkt, en dat ouders grenzen moeten durven stellen...............
Soms word ik van zulk commentaar zo vreselijk verdrietig en moe.

silvana84

Re: Vanavond documentaire "De Paardenjongen" op televisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:06

Ik kan hem niet vinden op uitzending gemist, weten jullie waar ik de docu kan terug zien?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:08

@anshrop: zo bekend, al moet ik dat zelf aanhoren als jong-volwassene.
Ahh je moet uitgaan joh, dat hoort erbij!Zo krijg je nooit veel vrienden.
Wordt het niet eens tijd voor een vriendje?
Ach die paarden zijn toch geen drol waard, waarom zou je, je daaraan hechten.
Ga eens "normale" dingen doen.
Je kan je ook wel aanpassen hoor!Of de tegenhanger daarvan: dat kan jij toch niet...

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:18

Wil hem ook zien, maar kan hem niet vinden op uitzending gemist :S

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:42

Volgens mij komt de paardenjongen nu op holland doc 24, voor degene die het kunnen ontvangen!

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:19

Heeft iemand m al gevonden op uitzending gemist?

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:52

Nillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:50

Sancerre schreef:
Heb met mijn ouders en mijn vriend gekeken. Was wel indrukwekkend voor ze volgens mij. Ik had het boek al gelezen en de film gezien. Beide erg mooi!!

http://www.megavideo.com/?v=1MJVTUUL
Hier ook te zien als film.

Bedankt voor de link Sancerre! Ik kon de film gisteren niet afkijken en dat heb ik net wel gedaan. Prachtig vond ik 'm!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:08

anshrop schreef:
De vader die verteld hoe veel hij van zijn zoontje houdt, de strijd met de poepbroeken, de vertwijfeling bij de huilbuien. De reis naar acceptatie, en de vooruitgang na al die weken intensief samen zijn, een prachtig verhaal, een feest voor iedere ouder met autistisch kind.
En gisteren in de supermarkt kreeg ook ik weer commentaar van een mevrouw toen mijn dochter gillend en krijsend rond rende tussen de volle karretjes, dat het beter was om zulke kinderen niet mee te nemen naar de supermarkt, en dat ouders grenzen moeten durven stellen...............

Dan denk ik dat het voor jou een hele fijne docu is geweest, een soort hart onder de riem!

Ik vond het een prachtig stuk!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:22

Misschien dat de documentaire alles niet zo goed weer geeft als het boek doet.
Heb gister de docu gezien, maar het boek niet gelezen.
Maar in de docu vond ik de vader nogal apart.
Ik snap dat het heel moeilijk moet zijn, maar had het gevoel dat er steeds iets 'moest'.
Ik vond hem ook heel wisselvallig, het ene moment deed hij niets en toonde twijfel en verdriet, het andere moment was het ineens hup, sjouw, op het paard en gaan.
Dat lijkt me voor Rowan ook heel lastig als zijn vader niet altijd hetzelfde reageert.
De moeder vond ik juist heel rustig, bijna passief, maar ik denk wel aangenamer voor Rowan.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:36

anshrop schreef:

ja, daar word je inderdaad heel erg moe van!
Mijn zoontje van 10 gedraagt zich soms ook erg vervelend, en komt dan over als een verwend kind wat altijd zijn zin wil doordrijven.
Ik krijg dan ook vaak (ook vaak achter je rug om) te horen dat ik strenger moet zijn, of dat hij geen manieren heeft.

Maar desondanks, is het de liefste jongen van de heeeeeele wereld, met een geweldige grappige fantasie.
Vanmiddag op stal, was ie blijkbaar gevallen en had op zijn tong gebeten. Komt ie in paniek naar me toe. Maar een paar seconde later staat ie bij twee jonge ruintjes (die normaal best schrikkerig zijn) zijn tong uit te steken en zegt: kijk, ik ben gevallen, doet zeer.

Ik vond het ook een hele treffende uitspraak van die ene psycholoog, dat wij in onze cultuur altijd proberen mensen met autisme te 'genezen' terwijl in veel andere culturen mensen met autisme gewoon geaccepteerd worden zoals ze zijn ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:38

Hiphopje: Ik had het idee dat ze daar autisme zelf "waarderen" om het zo maar te zeggen, en eigenlijk is dat ook wel logisch.
Aangezien de "rare" mensen toch de meeste uitvindingen e.d. doen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:38

Ja die psycholoog vertelde geloof ik ook dat sjamanen over heel de wereld vaak ook een 'stoornis' hebben en daardoor een heel andere kijk op dingen, waar 'gewone' mensen veel van kunnen leren.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:26

Idd, hier nemen we ze op in een tehuis en daar worden ze juist gewaardeert voor hun vaak hogere gave op een bepaald gebied. :)

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:34

Jammer dat ik het gemist heb!!! :(
Heb nu bijna het boek uit.
Wie weet komt ie nog op dvd dan komt ie bij de rest van de collectie mooie en ontroerende (paarden) films te staan, het boek is overigens ook erg goed. :j