BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:34

ik heb een schuilstal voor mn shetjes :Y)
maar kan hem net zo goed weg halen want ze staan veel liever buiten :z

toch snap ik het wel :j de mogelijkheid totis altijd beter dan niet :)

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 07:22

Cayenne schreef:
http://www.blid.be
Er is maar één oplossing en dat is een aanpassing van de wetgeving. Dieren zouden verboden moeten worden op weiden waar ze geen schuilhok hebben dat groot genoeg is voor alle dieren, van 1 december tot 1 februari. Met deze wetgeving zou niemand meer worden verrast en kan iedereen zijn voorbereidingen treffen.

ja en daar gaan we weer, en de GEMEENTE dan?? vergunning, hokken die afgebroken moeten worden want passen niet in t natuurlijk landschap en al die zeik.
hier kun je toch zo moe van worden. straks wordt je dier in beslag genomen omdat je geen schuilstal hebt (die je gebouwd hebt omdat je diervriendelijk bent, en van de gemeente hebt moeten afbreken) omdat je dieronvriendelijk bent zonder schuilstal. tja lekker al die instanties.

Pas stond hier een bericht over mensen die jaren een schuilstal hebben gehad en deze ineens moesten afbreken. ja leuk hoor. morgen krijgen ze bericht van BLID ja jullie paarden worden in beslag genomen want jullie heb geen schuilstal.

kan me hier werkelijk boos over maken. wordt t eerst eens met de gemeente en begin dan je zoektocht naar ECHTE verwaarloosde dieren. en je de dieren overslaat die wel een baas hebben met hart vind je er nog genoeg zonder!!

Siets

Re: BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 08:07

En dan nog iets. Een paspoort vóór 31 december verplicht. Ik loop wat dat soort dingen altijd ontzettend achter. Maar geldt dat ook voor Nederland? Of is dat zelfs al verplicht? Mijn fjord van 28 is pas sinds 2 jaar officieel van mij, en dit is mij werkelijk waar nooit medegedeeld... Wel is ze gechipt. Zou lekker worden dan, als ik dat nog voor het einde van dit jaar moet regelen...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 08:56

BLID zou eens op zoek moeten gaan naar de redenen dat paarden in de kou staan, i.p.v. dadelijk de schuld op de eigenaar te steken:
-idd de trage werking van de gemeenten ivm vergunningen;
-vergunningen die dan ook 9.5 van de 10 keren niet gegeven worden (waarom???);
-de trage werking van de stamboeken, waardoor je maaaaandenlang op de paspoorten moet wachten;
-...

Mijn paard heeft een prachtige schuilstal, maar hij wilt er niet in gaan staan... Als ik hem er gewoon inzet en de deur dichtdoe, tja, dat is dan ook weer slecht (en dat zou ik toch niet willen). Wat moet een mens dan???

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:06

Mindim schreef:
Mijn tinker staat ook regelmatig binnen met wind en regen, maar is het -15 en droog wil ie echt niet naar binnen hoor.

Opzich wel fijn dat hij iig met de regen erin gaat. Die van mij is meestal nat als het regent omdat hij dan toch ook liever buiten staat :O.
Maffe beetsen.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:35

Mijn KWPN en welshje staan ook nog steeds dag en nacht in de wei. Ze krijgen wel flink hooi bij. en er ligt een flink pak sneeuw. Maar zielig zijn ze niet. Maar, Moeten wij zoals hier, in elke wei een schuilstal zetten? Vind het ontzettend lelijk als wij zo'n 20 schuilstallen neer zetten en dan kunnen we wel beginnen met bouwen misschien zijn we dan volgend jaar klaar :p. Ook 's zomers staan ze buiten en ik heb het idee dat ze veel liever door weer en wind buiten staan dan in een stal. Al komen ze bij mij straks wel binnen.

Harmke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:37

mr het is toch niet zo erg als ze een paar uur per dag buiten staan zonder beschutting.. als ze maar water en miss hooi hebben.. iemand die een beetje toezicht houd.. en met te erg weer gewoon weer op stal.. ik bedoel in het wild staan ze ook buiten hoor..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:55

Grappig dat iedereen valt over het buiten staan. Maar dat is het punt niet. Beter lezen dames en heren.

Citaat:
“We hebben veel begrip voor het feit dat de instanties het meer dan druk hebben, maar we hebben geen begrip voor diegenen die hun dieren aan hun lot overlaten tijdens de winter. We zijn er van overtuigd dat we ze niet op onze vingers en tenen kunnen tellen, zij die hun dieren zelfs niet komen bezoeken als het barslecht weer is. Dus ook geen voorziening van eten noch drinken, want dit laatste staat bevroren en dient meermaals per dag te worden ververst”, benadrukt Dirk Blanchart.

De dieren worden dus gewoon aan hun lot overgelaten. Ze gaan zich echt niet druk maken over de dieren die overdag buitenstaan met een bak water en voldoende ruwvoer en in de avond weer de stal op komen....

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:16

Siets schreef:
En dan nog iets. Een paspoort vóór 31 december verplicht. Ik loop wat dat soort dingen altijd ontzettend achter. Maar geldt dat ook voor Nederland? Of is dat zelfs al verplicht? Mijn fjord van 28 is pas sinds 2 jaar officieel van mij, en dit is mij werkelijk waar nooit medegedeeld... Wel is ze gechipt. Zou lekker worden dan, als ik dat nog voor het einde van dit jaar moet regelen...

In Nederland is chippen en een bijbehorend paspoort al sinds 2004 verplicht....Dus zou er maar als de wiedeweerga achteraan gaan ;) Ze gaan natuurlijk niet iedereen persoonlijk bellen, je wordt verondersteld de wet te kennen ;)

Ik snap het op zich wel dit bericht, maar het is altijd zo'm momentopname. Hoe vaak komt het wel niet voor dat de DB gebeld wordt en de eigenaar 5 min na de klager bij zijn paarden is om ze te voeren... Als je niet precies weet wat er speelt, bemoei je er dan niet mee! Bij ons staand e paarden ook in weer en wind dag en nacht buiten en er heeft nog nooit iemand de DB over gebeld. Als ze namelijk verder kijken dan hun neus lang is, zien ze dat er genoeg verzorging plaatsvind. Een buurman bij ons slaat zelfs nog even het ijs in de waterbakken door als hij 's avonds de hond nog een keertje uitlaat.
De paarden vinden dit weer juist heerlijk, bij 30 graden hebben ze het pas zwaar! Een sneeuw of regenbuitje deert ze echt niet!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 15:32

En zo spant men het paard achter de wagen 8)7

Naar alle waarschijnlijkheid is het paard ooit gedomesticeerd vanwege de goede aanpassing aan koude winterse omstandigheden.
Het is waarschijnlijk een logisch verband dat de domesticatie en een handvol koude eeuwen rond 4000 bc. samenvallen.
In tegenstelling tot schapen, geiten en runderen is het EN goed opgewassen tegen lage temperaturen EN kan het onder zelfs bevroren sneeuw grazen.
Paarden gedijen prima zonder stalling en zonder bijvoederen wegens sneuw/bevroren grond.
Dit is waardoor het paard uitermate geschikt is voor extensieve veeteelt op de pas ECHT koude centraal aziatische vlaktes. Daar zijn ze juist perfect aan aangepast :)*

Bron: The Horse, the Wheel, and Language:
How Bronze-Age Riders from the Eurasian Steppes Shaped the Modern World
HorsAnthony/Dorcas 2007.

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:28

Wat spreken die mensen zichzelf tegen niet normaal :? ?
Ik dacht dat de DB tégen het opsluiten was van dieren en paarden in de stal (zeker dan voor langere tijd) ? En nu plots is dat wel inorde?

Mijn shet staat nu ook buiten (24u/7) en zij amuseert zich kotselijk in de sneeuw. Fleur heeft een in-en uitloopstal, een grote zelf en toch verkiest zij koude en glibberige hoefjes! Ook erin rollen en graven met der hoefjes...
Dat zal wel een reden hebben zeker? :)

Bij overtollige regenval en eventueel een volledig drassige en onleefbare wei zou ik het nog overwegen om haar op stal te zetten maar volgens mijn opinie zijn ze veel blijer buiten,lekker puur natuur maar hé, wie ben ik? :)

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:48

Paarden zouden de kans moeten hebben om te gaan schuilen en uit de wind te staan als zij dat willen. Heb juist een paardje zien staan, staat zo lang ik weet zonder enige beschutting, het is wel erg koud en het zou toch plezant zijn dat hij de kans had om te schuilen.
Verder vind ik de zin, dat er al verschillende paarden in beslag genomen zijn omdat ze niet gechipt zijn, wel ik weet een voorbeeld van inbeslag genomen paarden, staan op de plaats waar ze gevonden zijn, zonder schuilstal, natuurlijk met deze temperaturen geen water, wel dat de overheid dan zorgt als ze paarden in beslag nemen dat ze die plaatsen waar de paarden ook een schuilstal hebben.
Natuurlijk moet iedere paardeneigenaar zijn paard in orde brengen met chip, paspoort, mutatiedocument, en registratie, maar wat met de paarden die bij sommige handelaars staan, ik wil die paarden die niet in orde zijn geen eten geven. Mijn haren komen rechtop te staan als ik dat lees, ik die vecht om paarden te helpen, chipnummers op te zoeken (niet te vinden) en de overheid gaat weer de kleine man treffen en bij bepaalde personen word geen controle gedaan.
Wanneer gaat de Belgische paardenwereld eens goed nadenken over de paardenwereld en hoe dat allemaal aanpakken.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:48

Elk jaar weer precies hetzelfde liedje :n . Ik kan me ook toen een verhaal herinneren dat de paarden (en koeien) in de Ardennen zonder schuilstal dag en nacht op wei stonden.
Hier de link: [VN] "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Een schuilstal is echt minimaal. Met name als het begint te ijzelen.
OK, je hebt van die domme beesten die ook in de ijskoude ijzel buiten blijven staan...zoals de mijne een keer deed }:0 , die het vervolgens zo koud had dat ik er uren over heb gedaan om haar weer op temperatuur te krijgen in de stal :+ , maar dan nog is iets beter dan niets.
Er zijn ook slimmere paarden die echt wel de warme droge stal opzoeken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:58

Schuilstallen zijn prachtig, maar 9 van de 10 keer worden ze echt niet gebruikt hoor. De enige reden dat die van mij er af en toe in komen is omdat mijn zoutsteen erin hangt.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:34

Caira schreef:
Schuilstallen zijn prachtig, maar 9 van de 10 keer worden ze echt niet gebruikt hoor. De enige reden dat die van mij er af en toe in komen is omdat mijn zoutsteen erin hangt.

En waar haal je deze wijsheid vandaan dat ze niet gebruikt worden? Van die paar mensen hier die zeggen dat hun paard er niet in gaat staan? Van je eigen paarden? Onderzoek?

Met dat vieze natte herfstweer konden mijn paarden kiezen om in de wei te gaan staan in de blubber, verderop in de wei onder de bomen (waar geen blubber is), onder het afdak voor de stallen (betegeld) of in de stallen. Bij mij staan ze dus ca. 6 van de 10 keer voor de stallen onder het afdak, 3 van de 10 keer in de stallen wat naar buiten te kijken en 1 van de 10 keer onder de bomen met de kont in de wind. Ze kiezen toch duidelijk voor wat beschutting tegen wind en met name de blubber die koud optrekt (al hebben we daar nu uiteraard geen last van :P ).

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:51

Ik denk dat 9 van de 10 mensen die je ondervraagt en waarvan de paarden 24/7 buiten lopen je zullen vertellen dat hun paarden zelden tot niet in de schuilstallen komen. Of er moet al in gevoerd worden. De mijne doen het in elk geval alle 8 niet, en alle paarden hier in de omgeving ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:02

En mijn shet dus wel, mijn paard staat in de regen te grazen, de shet staat droog in de schuilstal te balen omdat hij niet nat wil worden... :D Maar dat kan ik mij wel voorstellen, die bontjas heeft uren nodig om droog te worden...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:45

Heel vermoeiende discussie: natuurlijk is het beter als je paard 24/7 of zo veel mogelijk lekker buiten staat. Mijn paard, 5 jarige Tinker x Fries ook, met zijn 2 weidemaatjes, Shetlanders, met een berevacht zo dik als je allen op pluche nepbeesten ziet. Mijn Tx F (Japie) draagt echter wel een dunne regendeken (don't shoot me now!) want die staat onder training, dus is in de ochend schoon en droog. Daaronder heeft hij wel een behoorlijke wintervacht, ik weet: als je een dek opgooit gaan die haren plat liggen.
Ik heb heb vanaf veulen, hij is nu 5 jaar, ik zie daar nietecht een probleem in.
Schuilstal is er niet (mag hier niet gebouwd worden).

Ik begrijp heus wel mensen die dan zeggen: zonder schuilstal is het zielig. Maar dat moet je ook een beetje nuanceren; er staan op dit terrein ook 2 oude merries bijv, van 22 jaar, die gaan om een uur of 5 gwoon in de winterperiode naar binnen, de stal in. Moet dat?

Tsja... de ene merie een Hafliner, zou het niet veel uitmaken, de andere, een Friezin, heeft wel behoefte aan een bijvoorbeeld regendek als het bar en boos is buiten, wil ook graag de stal in, ze heeft ook niet meer zo'n beste buitenvacht. De Haflingermerrie wel, dat is net een beertje, mar natuurlijk ook wel een dame die op leeftijd begint te raken. Beide dames zijn met pensioen.

Staat er ook nog een 6-jarige Haflinger merrie zwanger bij, die lacht zich om alles suf, wil alleen maar die stal in omdat daar eten ligt en "gezellig met de andere dames".

Mijn Tinker x Fries heeft nog nooit een stal gezien, zeg maar, sedert hij op 3 jarige leeftijd beleerd werd.
Keihardfe knul, niet opsluiten verder, gaat je stal er aan, 5 jaar, mar ja, wel buiten van mij dun regendek (met hals), anders kom ik 'smorgens en alles vies, nat, niet te poetsen, geen zadel op te leggen dan ook.

Ze zijn gewoon allemaal een beetje anders, denk ik. Individueel bekijken?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 09:23

Vanochtend alle paarden gecontroleerd, en alles stond er prima bij, alleen mijn vriend zijn bels was wat koud dus ik dacht goh ik zet ze even een uurtje binnen. Nu dat kon ik vergeten, zo snel als ik ze binnen had, zo snel had hij de deur opengemaakt en stond weer buiten. De enige die zeiknat en koud was was ik....

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:10

Siets schreef:

Lkkr dan dat van een paspoort mijn merrie van 34 heeft geen papieren meer. en ben ook niet van plan om haar te gaan laten chippen

en van een schuilstal ze gaan daar neit eens in staan

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:56

die van mij (2 paarden)staan in een kudde van 10 24/7 buiten, en kunnen schuilen tegen de bomen aan.
hebben met dit weer wel een dekentje op, maar die moet ik niet in een stal willen zetten hoor, trappen alles kort en klein..

gister lag die van mij languit in de sneeuw met -8 :D ;)
slecht hebben ze het niet hoor!
al komen wij wel met dit weer wel 2x per dag.
maar om ongechipte dieren in beslag te nemen, gaat wel weer erg ver...

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:57

Die van mij staat nu ook buiten, weliswaar met een dikke deken en onbeperkt voordroog. Ze is nu nu 2,5 jaar en ik vind dat ze lekker met de andere paarden waar ze tussenstaat moet kunnen spelen en bewegen. Ze kan beschutting zoeken als ze wil en krijgt iedere dag vers water. Paarden staan van nature ook niet in een stal. 24 uur op stal is veel zieliger. Het zijn geen zacht gekookte eitjes.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:02

mijn 2,5 jarige staat gewoon bloot buiten, er kan geen deken op tegen een goede wintervacht.

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:32

suuske schreef:
Misschien kunnen ze beter klagen bij de gemeentes wat dat zijn degene die geen vergunningen geven voor schuilstallen. Wij hebben 6 weien alle 6 een vergunning voor gevraagd voor schuilstal allemaal afgewezen tja kun je er weinig aan doen he. Mijn pony's staan op wei worden momenteel 2 tot 3 keer per dag bij gevoerd hooi en water wordt 2 tot 3 keer per dag open gemaakt en bij gevuld.
Dus wat kan ik nog meer doen niks dus eerst zorgen dat we er iets aan mogen doen ipv steeds maar klagen

Idd dit doen wij ook. Shetjes staan wel in schuilstal maar komen er om de 2 uur uit in de bak En krijgen daarna weer meer eten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 02:42

Jildau schreef:
Nou dat kunnen ze dan ook wel instellen voor juli en augustus want als het 30 graden is en er is nergens een stukje schaduw in de wei is dan net zo zielig lijkt mij? Ik vind het lichtelijk overdreven.

Eindelijk eens iemand die hetzelfde denkt als ik.

Heeft er dan nog nooit iemand bij stilgestaan dat 30 graden veel erger is voor een paard dan -5?
Een paard voelt zich het prettigst tussen -5 en 15 graden, boven 20 graden is het voor een paard al aardig warm aan het worden. Toch zie je in de zomer bij 30 graden overal paarden staan zonder schuilhok, ze worden zelfs meegesleept naar concoursen om zich in het zweet te rennen. En er is niemand die erbij stilstaat dat dat misschien wel zielig is.
En in de winter, bij -2 en een laag sneeuw vind ineens iedereen het zielig terwijl een paard zich dan juist prima voelt.

Ik ben echt niet tegen schuilstallen hoor maar vind het zó overdreven, sneeuw en kou is echt niet het ergste voor een paard, het kan beter -10 zijn met een laag sneeuw dan regen en wind in het najaar, daar wordt een paard pas koud van. Paarden gaan ook gewoon liggen als het vriest of sneeuwt, dat toen ze niet als het regent.

En daarnaast; schuilstallen verplicht stellen is allemaal wel leuk en aardig maar zolang je eeuwen op een vergunning moet wachten die je waarschijnlijk toch niet krijgt heeft dat ook geen zin.