Drie soorten hoofdstellen aangewezen voor bitloze dressuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:12

Wat een goed initiatief van de KNHS zeg. Ik ben benieuwd hoeveel er daadwerkelijk in wedstrijdverband willen gaan rijden maar dat zal de toekomst leren.
Ik lees in dit topic nog velen met vraagtekens op allerlei gebied maar hey mensen…de wedstrijdsport heeft vanaf den beginne ook geleerd en aangepast.
Haha ik ben nog van de tijd dat 120 een winstpunt was en toen had je nog geen L1, L2, M1 etc. Toen had je nog gewoon diplomarijden (en geen FNRS), was je erg bijzonder als je een ruiterbewijs had en was een gekleurde frontriem met tape erom gewikkeld helemaal te wáuw…
Dus…ook de wedstrijden in bitloos verband zullen érgens moeten beginnen en in de loop der jaren (bij voldoende animo) gerust een flinke doorontwikkeling gaan meemaken. Maar je toch niet zo ongerust over futiliteiten, lekker gaan oefenen zou ik zo zeggen tegen de bitloos-fans en voor diegenen die willen gaan starten: veel plezier en succes ermee!

Ik vind het zeker wel interessant en als er eens een bitloze wedstrijd in mijn buurt komt, zal ik zeker wel even gaan kijken. Ik ben benieuwd of het mijn verwachtingen zal waar maken. Of men in Nederland al tot dat niveau is zoals met doet voorkomen. Of blijven alle ‘cracks’ dan thuis??

Kom op, niet zo miepen, de KNHS gaat lekker met haar tijd mee en het is echt niet zo 1, 2, 3 in elkaar gedraaid. Wees er blij mee, ga lekker starten en helpen om de bitloze wedstrijden tot een hoger (start)niveau te kunnen gaan tillen.
Dit is de kans om twijfelaars, sceptici etc. misschien van mening te doen veranderen…positief of negatief en tsja jongens…dat houden we toch altijd wel in de paardensport!

Wendy1978

Re: Drie soorten hoofdstellen aangewezen voor bitloze dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:16

kan iemand mij vertellen of het bitloze hoofdstel van hh aan deze eisen voldoet toevallig?
Die heb ik net besteld...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:16

Imago01 schreef:
Dus…ook de wedstrijden in bitloos verband zullen érgens moeten beginnen en in de loop der jaren (bij voldoende animo) gerust een flinke doorontwikkeling gaan meemaken. Maar je toch niet zo ongerust over futiliteiten, lekker gaan oefenen zou ik zo zeggen tegen de bitloos-fans en voor diegenen die willen gaan starten: veel plezier en succes ermee!

Zo is het en niet anders.

Bestuursleden, juryleden, deelnemers; A3VT! (Gá er voor)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:19

Super dat ze hier voor open staan!

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:24

Geweldig voor de ruiters die graag bitloos willen starten! *\o/* Geweldig dat de KNHS dit wil proberen *\o/* Dat er regels zijn voor optomingen vind ik niet meer dan logisch, je mag toch ook niet met elk bit op een "gewone" dressuurwedstrijd verschijnen? Toch zou ik bv een touwhalster als toegestane optoming erbij geen ramp vinden.

Maargoed, ik ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken... Ik begrijp dat het aparte klassen/wedstrijden worden, dus dat ze niet starten tussen de gewone ruiters? Dat is slim besloten :j

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:25

Wendy1978 schreef:
kan iemand mij vertellen of het bitloze hoofdstel van hh aan deze eisen voldoet toevallig?
Die heb ik net besteld...

Volgens mij is die gewoon op basis van het gekruisde systeem (Dr. Cook) toch?
Dan mag het wel geloof ik :)

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:40

Djoni, ik weet niet. Denk dat ze het toch bij leer moeten houden.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:45

Hannah_Menno schreef:
Ja, nu ben ik weer dom! :roll:

Lees eerste bericht van mij, ik vind het goed dat de KNHS zich durft te verlagen tot het bitloze dressuur. :)
Maar die regeltjes vind ik dan weer te ver gaan..

Dom ben je niet denk ik, maar het zou handig zijn als je goed na zou denken voor je wat schrijft...
Nu komt het heel ondoordacht en onvolwassen over, zeker omdat je ook niet goed leest...
Daarbij, bij dressuur met bit zit je ook aan allerlei regels gebonden, dus ik kan me niet voorstellen dat bitloos opeens een soort wildwestgebeuren is waarbij alles zomaar is toegestaan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:52

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-07-23 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:55

_Lott schreef:
femiaans ik ben het helemaal met je eens!

voor de mensen die bitloos willen rijden.. krijgen jullie de mogelijkheid is het nog niet goed!

8-) omdat mijn al 20 jaar bitloos gereden paard het fantastisch doet op een hackemore
en waardeloooooos op kingekruist of sidepull , word die erg boos van :+

we hebben wel een kaakgekruist en dat gaat redelijk goed
maar dan niet met een dikke neusriem , gewoon normaal

veel sidepulls zijn overigens ook smaller dan 2 cm

als de hack werd toegestaan zou ik zeker mijn oudje weer oppakken en voor de lol eens meedoen :D

ben wel blij verrast om deze uitspraak
Citaat:
concludeerden dat het rijden met een bitloze optoming over het algemeen niet meer of minder paardvriendelijk is dan het rijden met een bit. Het is de manier waarop je met de betreffende optoming omgaat wat de paardvriendelijkheid bepaalt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:58

FunkyMistiC schreef:
Djoni, ik weet niet. Denk dat ze het toch bij leer moeten houden.

De kern is dat ze voor een nul-lijn zonder Pijn P+ kiezen.
Dat sluit een touwhalster en touw als neus´riem´ uit.

Dat is principieel juist bij deze vernieuwende opzet voor een neo-klassieke ontwikkeling.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:59

Citaat:
Haha ik ben nog van de tijd dat 120 een winstpunt was en toen had je nog geen L1, L2, M1 etc. Toen had je nog gewoon diplomarijden (en geen FNRS), was je erg bijzonder als je een ruiterbewijs had en was een gekleurde frontriem met tape erom gewikkeld helemaal te wáuw…

:') omg .. wat herkenbaar :D

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:00

Lia_ schreef:
Hannah_Menno schreef:
Ja dat tot de L2 is ook zo'n dom punt.. waarom? :?

Omdat je vanaf dat punt weer nieuwe juryleden nodig hebt ;)
Denk dat ze eerst willen kijken hoeveel animo er is voor ze de kosten uit de hand laten lopen (opleiding tot bitloze jury is namelijk voor kosten van de KNHS in tegenstelling tot de bit-jury opleiding die je zelf moet betalen.)
Informeer je eerst voor je dat je gaat roepen hoe dom dingen zijn.
Dat jij niet weet dat een hackamore en S&T pas mogen vanaf het Z ligt bij jou niet bij de KNHS...

Klopt wel een beetje. Ik las in een ander topic dat er dan meteen een enorme hoeveelheid juryleden moet worden omgeschoold.
Zoiets kost tijd en geld, en aangezien het al vanaf volgend jaar ingaat is dat te krap. Dus, misschien voortaan even logisch nadenken voordat je gaat roepen dat dat dom is.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:30

Ik vind het wel top eigenlijk dat de KHNS dit nu aanbiedt.
Zelf doe ik niet aan wedstrijden (doe ik mijn paard absoluut geen lol mee) maar ik zou er nu bijna mee gaan beginnen op mijn 44ste, ik vind het echt prima dat dressuur nu bitloos kan op wedstrijdniveau!!! En eigenlijk vind ik het ook een goed besluit om er (eerst) een aparte categorie voor te maken.

nee, ik ben er wel voor zo!

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:38

nickyu schreef:
ben wel blij verrast om deze uitspraak
Citaat:
concludeerden dat het rijden met een bitloze optoming over het algemeen niet meer of minder paardvriendelijk is dan het rijden met een bit. Het is de manier waarop je met de betreffende optoming omgaat wat de paardvriendelijkheid bepaalt.
Nu vraag ik mij af: Hoezo?

HannahFrouk, je haalt me de woorden uit de mond :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:44

HannahFrouk schreef:
dat dressuur nu bitloos kan op wedstrijdniveau!!!

Het woord ´niveau´ vind ik niet terecht aan ´westrijd´ gekoppeld HannahFrouk.
Wedstrijd heeft NIETS met het niveau van doen. Alleen met onderling getoetst aan subjectieve normen door een jury onder geformaliseerde omstandigheden.
De rijbak is ooit bedacht als láger niveau veilige gecontroleerde omstandigheid!
Het eggie is een meedogenloze scherprechter onder variable condities. Dat is the proof of the pudding van dressuur. De maatlat voor écht ´niveau´ ;)
Elk paard wat betrouwbaar veilig door de Randstad kan kruisen is heeft een hóóg niveau van dressuur :)*

Laten we dat niet uit het oog verliezen aljeblieft. Wedstrijddressuur is net als voetballen. Een ruitersport op een sportveld genaamd dressuurbak.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:52

Huertecilla schreef:
Elk paard wat betrouwbaar veilig door de Randstad kan kruisen is heeft een hóóg niveau van dressuur

Zolang hij dat in de juiste aanleuning, stelling en buiging, met de juiste tact, impuls,ontspanning, losgelatenheid, rechtgerichtheid en verzameling doet... Netjes vierkant staat bij het stoplicht etc. dan wel ja. Als dat niet het geval is, dan heeft door de randstad hobbelen verder niet zo heel veel met dressuur te maken. Hooguit met het (bomproof) karakter van het paard en de vertrouwensband met de ruiter. En om een goede vertrouwensband met je paard te hebben hoef je echt niet op hoog niveau dressuur te rijden.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:54

Wat leuk zeg. :D Als het goedgekeurd wordt ben ik misschien nog wel eens op een wedstrijd te vinden.

HannahFrouk, ik moet wel lachen om je reactie op HC. :') Geef je ook zeker gelijk hoor. ;)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:58

HC, ik zou alleen iets meer schrijven op een manier dat je "doelgroep" je ook kan begrijpen. (= is in dit geval een gemixt forum van over het algemeen (heel) jonge bezoekers). Maar dat even terzijde. Als irritatie wekken een doel van je is, heb je dat in elk geval ook bereikt.

Wat niveau en wedstrijdrijden betreft: ik heb van geen van beide verstand HC. Dus ik neem even niet de moeite om nog een post te ontcijferen. Het maakt mij niet uit wat voor niveau het is, ik vind het gewoon mooi dat ze nu een mogelijkheid bieden om "dat-wat-je-met-een-bit-kunt-doen-bij-de-KNHS" nu ook zonder bit kan doen bij de KNHS. Ik vind het een vooruitgang.

Duidelijker dan dat kan ik me niet uitdrukken.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:23

Ik vind dit al super! +:)+ Heel fijn dat het zover is en de KNHS het toch doorzet, ondanks alle negatieve reacties.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:37

Huertecilla schreef:
De verruiming van de regels mbt de outfit geeft daarbíj mogelijkheden om binnen het plaatje toch te ontklonen.

Zwarte Relvas van Zaldi en idem Cook-replica van Ludomar. Tikje steampunk justeaucorpsachtige rij-jas in bodeaux met idem cap etcetera :wow:

*\o/* een stukje meer pluriformiteit.

Meer vrijheid in de regels van de kleding vond ik al een leuke voorruitgang maar nu het ook bitloos mag gaat mijn fantasie toch ook wel wat serieuzer denken over een mooie wedstrijdoutfit := .
Ik zat meer aan een western/gothisch steampunk mixje te denken, met mijn welshpony van 1.35 met sidepull :Y) . Geen verkleedpartij maar gewoon netjes, stijlvol en uniek zoals ik me in het dagelijks leven ook graag kleed :) .

En uiteraard gaat het om de rijkunst maar bovenal draait het bij ons om het plezier, zowel in het rijden als alles eromheen. En dat was ik 10 jaar geleden al kwijtgeraakt met de dressuurwedstrijden maar het begint nu toch wel weer een beetje te kriebelen met deze veranderingen :) .

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:48

Ik ben blij dat de KNHS eindelijk voor een deel overstag is gegaan; nog geen drie jaar geleden geprobeerd om een bitloze dressuurwedstrijd te organiseren omdat het bij de KNHS hopeloos leek, en nu is het erdoor! *\o/*

Ook kan ik me vinden in de toegestane optomingen. Het is dat ik geen wedstrijdambities heb, maar zeg nooit nooit. ;)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:24

jasmijn78 schreef:
Huertecilla schreef:
Elk paard wat betrouwbaar veilig door de Randstad kan kruisen is heeft een hóóg niveau van dressuur

Zolang hij dat in de juiste aanleuning, stelling en buiging, met de juiste tact, impuls,ontspanning, losgelatenheid, rechtgerichtheid en verzameling doet... Netjes vierkant staat bij het stoplicht etc. dan wel ja. Als dat niet het geval is, dan heeft door de randstad hobbelen verder niet zo heel veel met dressuur te maken. Hooguit met het (bomproof) karakter van het paard en de vertrouwensband met de ruiter. En om een goede vertrouwensband met je paard te hebben hoef je echt niet op hoog niveau dressuur te rijden.

In principe heeft HC gewoon gelijk. Het hoofddoel van dressuur is een paard dat goed luisterd. Hoe beter hij luisterd met steeds kleinere hulpen, hoe hoger hij geschoold is. Het gáát helemaal niet om steeds lastiger wordende de oefeningen. Die oefeningen zijn slechts een makkelijke manier om deze gehoorzaamheid te toetsen in een competitie.
Al moet ik toegeven dat zo ongeveer de hele paardenbevolking die zich waagt aan competitie dit doel uit het oog is verloren :D

Maar @ HC: Het feit dat er 3 vriendelijke hoofdstellen zijn "gekozen" (hoera) en er in aparte klasses wordt gereden, heeft helemaal niets met Neo-klasiek te maken. Aangezien je in de reguliere dressuursport ook zo goed als alleen de vriendelijkste bitten mag gebruiken, er geen martelwerktuigen aan mag hangen, geen hulpmiddelen mag gebruiken die prestatie kunnen beinvloeden door dingen te verbergen (beenbescherming) etc. Enige doel van de aparte klasses is, dat het geevalueerd kan worden met als uiteindelijke doel, de boel gewoon te mengen. Men is er bij het KNHS alleen nog niet achter hoe ze dat precies willen gaan realiseren.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:39

Ik vraag me af hoeveel mensen er nu daadwerkelijk wedstrijden rijden gaan. Voor mezelf schept dit iig wél mogelijkheden *D

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:43

Lyonesse schreef:
In principe heeft HC gewoon gelijk. Het hoofddoel van dressuur is een paard dat goed luisterd. Hoe beter hij luisterd met steeds kleinere hulpen, hoe hoger hij geschoold is. Het gáát helemaal niet om steeds lastiger wordende de oefeningen. Die oefeningen zijn slechts een makkelijke manier om deze gehoorzaamheid te toetsen in een competitie.
Al moet ik toegeven dat zo ongeveer de hele paardenbevolking die zich waagt aan competitie dit doel uit het oog is verloren :D

Ik denk dat we met z'n allen toch eens moeten gaan geloven dat dat het hoofddoel WAS ;) En dat het hoofddoel nu iets anders is, in de wedstrijdsport.
Of dat er gewoon 2 doelen zijn, de gehoorzaampaard en de wedstrijdpaard.