‘De redding van paarden van Marrum leidde ook tot afgunst’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:57

Eponastable schreef:
Ik zou ook zo graag het boek willen lezen, ga het eens opzoeken hier in België.

Toen ik het boek heb gelezen was het niet verkrijgbaar in de boekhandel, ik heb het besteld via de uitgeverij.
Degene die het interview geeft in het stukje zit ook op bokt, zij had toen de link naar de uitgeverij in haar profiel staan.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:05

Citaat:
Bep ging kopje onder, en ik ook.

Als een paard met zijn hoofd onder water komt en er komt water in zijn oor dan verzuipt hij gegarandeerd...

SIEMxFUNNY

Re: ‘De redding van paarden van Marrum leidde ook tot afgunst’

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:12

Erg mooi verhaal zeg!
en tja die media, dat blijf je houden jammergenoeg.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:13

Vudress schreef:
Citaat:

Als een paard met zijn hoofd onder water komt en er komt water in zijn oor dan verzuipt hij gegarandeerd...

Ja en wat voegt dit nu weer toe?

suuke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:18

Ik vind het geweldig wat er gedaan is. Jammer dat er ook een keerzijde zit aan het verhaal. Mensen die je de grond in boren, mensen die aangeven dat je het gedaan zou hebben voor extra aandacht. Waarschijnlijk zijn ze gewoon jaloers dat zij dit niet gedaan hebben.

Ik heb het boek in huis gehaald en gelezen. En ik kan alleen maar zeggen: wat ben ik blij dat jij deze stap genomen hebt! Dat er iemand is zoals jij, die de stap genomen heeft om deze dieren te redden. Super!

Groetjes Suzanne

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:53

Vudress schreef:
Citaat:

ooit de beelden gezien?

mooi stuk hoor!
ik vind het werkelijk waar een van de mooiste tv momenten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:22

Kaja schreef:
:( Weet je... ik moet toch nog even reageren!

Ik snap werkelijk waar niet dat er nou zo moeilijk gedaan moet worden door mensen!
"Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg" ??????
Die meiden riskeren hier hun eigen leven en dat van hun eigen dieren!
Wat denk je wat het potverdikkie met je paard doet als zo'n hele kudde gaat douwen?
Als ik de beelden terug zie, dan heb ik niets dan respect voor deze meiden!
Wie houd zijn paard zo onder controle terwijl een kudde aan de haal gaat?

Je moet zeker kennis van (paarden) zaken hebben, wil je hier begrip voor opbrengen...
Deze meiden en hun paarden blijven helden, dat waren ze, dat zijn ze en dat blijven ze... Chapeau!!

Dat bedenk ik mij ook keer op keer weer als ik die beelden zie, er staat bij ons geen enkel paard waarmee ik daar ook maar iets had kunnen betekenen. Je dier moet wel zo gruwelijk braaf maar toch ook ontzettend dapper zijn en veel vertrouwen hebben.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:07

Leedebee schreef:
Als ik het lees zie ik weer de beelden voor me en springen de tranen zowat in mn ogen! Wat waren dat mooie beelden zeg! en die foto... ;) Het stomme is, dat ik (en waarschijnlijk een hoop andere "paarden" mensen) al bij mezelf dacht: waarom gebruiken ze geen paarden.. het zijn kuddedieren... Jij (jullie) hebt die gedacht omgezet in een daad en dat vind ik echt super!(en dapper)
Ik had het denk niet gedurfd! (afgezien van het feit dat mijn pony waarschijnlijk zijn neus niet boven water had kunnen houden met z'n 1.35m := )

Mensen kunnen soms zo stom denken! Alsof jij gedacht hebt: Goh, laat ik vandaag is even een groot risico menen voor mezelf en mijn paard, zodat ik op tv kom! Jippie! 8)7

Mensen blijven altijd jaloerse wezens! Ze gunnen je alles, maar owee als je het krijgt! Kijk maar eens als iemand de loterij wint..

Ook vind ik het echt erg dat die eigenaar daarvan beschuldigd is. Als je zoiets op het nieuws hoort ga je er eigenlijk wel vanuit dat het ook zo is. Gelukkig weten jullie hoe het echt zit en heb je dat bij deze ook duidelijk gemaakt.

Nogmaals vind ik het echt super wat jullie gedaan hebben en vind ik dat alle aandacht (ook al vroegen jullie er niet zelf om) terecht is geweest!

En als mensen er moe van worden: prima, maar reageer het niet op deze meiden af, want daar zou je nog een voorbeeld aan kunnen nemen!! +:)+

Hier sluit ik mij geheel bij aan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:18

Petje af voor jullie actie destijds! :j

En voor de rest kan ik alleen maar zeggen, "Ach...ze weten niet beter." ;) Laat ze maar kletsen, helaas is t zoals met veel dingen: wie zn kop boven t maaiveld uitsteekt... :n Jullie waren top!
Laatst bijgewerkt door Jessica op 07-12-09 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:20

Er moest iets gedaan worden
en jullie hebben het gedaan!!! Respect, veel respect.

Je kan zoveel bedenken wat er fout had kunnen gaan, maar er was niet veel tijd meer. Jullie gingen ervoor en het verliep zo mooi.
Elke keer als ik de beelden zie of zo'n stuk lees, krijg ik een brok in mijn keel. Het is zo'n machtig mooi gezicht hoe de kudde reageert en hoe ze de oversteek maken. Geweldig!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:31

Vudress schreef:
Citaat:

hahahaha
wat een lacher...!

Die commotie hier rondom zal niet snel vergetn worden.
en wat die meiden hebben gedaan mag ook neit vergeten worden!
ook ik had eraan zitten denken evt. mee te gaan, omdat ik op bokt een oproepje gelezen had, ik kon niet..
en weet ook achteraf niet of ik het gedurfd had..

bekijk het positieve en laat het negatieve varen! :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:41

Prachtig stuk, recht vanuit het hart. Ook ik kan het nog steeds niet droog houden bij het zien van die geweldige beelden, zo ontzettend fascinerend...
Ik heb het boek hier thuis staan en heb het meteen na aankoop uitgelezen.

Heel jammer inderdaad dat het verhaal 2 kanten heeft, maar ik denk wanneer er 1 of meerdere personen met redelijk wat 'aanzien' ineens met het vingertje naar de eigenaar gaan wijzen, het ook vrij 'logisch' (maar wel hard natuurlijk) is dat de rest dit geloofd... Al waren die geruchten wel heel erg hardnukkig...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:31

Vudress schreef:
Citaat:

En dit is waarom belangrijk voor dit verhaal?

Mijn merrie is een jaar of 10 geleden ook eens in de sloot gerend, en helemaal kopje onder geweest ,meerdere malen zelfs...
Maar zij is er toch nog tot haar 29e geweest ;)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:38

Ik kom uit Friesland, mijn paarden stonden ten tijde van dat hele media-circus bij een opfok bedrijf even verder op.
Ook de betreffende boer is voor ons geen onbekende, hij is een oud-klasgenoot van mijn vader. Ook bij de instanties en politie is hij niet onbekend overigens, daar kun je een boek over schrijven. Het is wel echt een hele nuchtere Fries. :+
Zijn beesten hebben overigens verder altijd te eten en drinken in overvloed, maar op instanties en regeltjes heeft hij het niet zo.

Maar goed, ook ik ben een van die Friezen die zegt 'doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg.'
Het is werkelijk niet zo dat deze meiden de eersten waren die met een dergelijk idee kwamen, er werd alleen door alle media aandacht en grote instanties die er mee bezig waren geen gehoor aan gegeven. De boer waar ik mijn paarden had staan had namelijk allang gezegd, neem mijn paard maar mee en haal die beesten er zo vandaan. (Het was al eens eerder gebeurd) Hij heeft bovendien dat opfok bedrijf daar en heeft natuurlijk jaren lange ervaring. (Ook met paarden achter de dijk) Als je constant met jonge paarden en grote kuddes werkt weet je echt wel hoe dat in elkaar steekt met paarden en hun gedrag. :+

Ik vind het media gedoe er omheen sowieso zwaar overtrokken, maar daar kunnen die vier meiden natuurlijk niks aan doen. Die hebben daar niet om gevraagd en zijn in het dagelijkse leven gewoon 4 hele normale, nuchtere mensen.
Het is hartstikke mooi wat ze gedaan hebben en dat ze die kans gekregen hebben om die paarden te redden. Ik denk dat er veel mensen inderdaad achteraf wel jaloers zijn geweest op de (media-)aandacht die zij kregen. En die zullen ook vast wel aan zoiets gedacht hebben, maar hebben blijkbaar niet echt hun idee doorgezet.

Wat ik zelf apart vind dat het zo'n commerciële kant op is gegaan, dat doet gewoon afbreuk aan hun heldendaad en de mooie beelden. Maar dat is mijn mening.
En ik weet ook wel dat waarschijnlijk 80% van de mensen die in dezelfde situatie zouden zitten, ook hun slaatje dr uit zouden slaan.. en eigenlijk kan je ze dat ook weer niet kwalijk nemen. :Y)

Dit artikel is overigens naar mijn idee ook wel weer wat overtrokken, want zij rijdt dus ook regelmatig bij ons op de vereniging en de meeste mensen hier kennen haar dus ook wel, maar ik heb er eigenlijk nog nooit iemand een slecht woord over horen zeggen. Iedereen die ik gehoord heb, vond het alleen maar hartstikke mooi. :j

Maar goed, als je verder weg woont en/of de zaken alleen vanuit de media te horen krijgt, kan ik me voorstellen dat je er een compleet ander beeld bij hebt :P
Laatst bijgewerkt door Faline op 07-12-09 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:51

Wat ik niet snap is dat er zoveel mensen vanaf de bank zaten te kijken en dachten "waarom gebeurt er niks om die arme paardjes te helpen" om vervolgens de mensen die WEL alles op alles hebben gezet om de paarden te redden de grond in te boren. En als we dan toch bezig zijn, nemen we de eigenaar ook nog even mee.

Mag duidelijk zijn dat ik niks anders dan bewondering en diep respect heb voor deze dames die werkelijk de paarden gered hebben!

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:52

Pluim! Mooi stuk geschreven wijsheid. (En natuurlijk respect voor jullie dames!)
Hier hebben we de uiterwaarden, niet zo groot als bij jullie maar een paradijs voor de kudde die er elk jaar weer staat. Kennissen die de paarden verderop hebben staan hebben ook wel eens in het donker de paarden moeten laden omdat het water ineens tot de voeten kwam. Omstanders denken niet dat dat zo snel kan gaan.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:06

Faline; heel mooi dat er meer mensen dit idee hebben bedacht, maar uiteindelijk gaat het niet om woorden, maar om daden!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:14

Respect voor jullie die dit gedaan hebben.
Tussen zeggen en doen zit een wereld van verschil, maar jullie hebben het gedaan.

xxBentexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:17

wel irii al die media lijkt mij

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:20

[/quote]
Dat bedenk ik mij ook keer op keer weer als ik die beelden zie, er staat bij ons geen enkel paard waarmee ik daar ook maar iets had kunnen betekenen. Je dier moet wel zo gruwelijk braaf maar toch ook ontzettend dapper zijn en veel vertrouwen hebben.[/quote]

ik heb net maar eens ff een half uur naar de youtube filmpjes zitten kijken geweldig ! kippenvel!......

ik zat dus ook te denken ik had precies het zelfde gedaan... alleen als ik die beelden zo zie..... mijn paardje was het water wel in gegaan... alleen had hij het hele stuk moeten zwemmen :P tis maar een klein hafje :P hahaha

echt petje af.... het blijft mooi om te zien.... ik vind die foto ook echt super mooi.....

Marion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:24

Citaat:
Maar nog steeds is het niet voorbij. Volgend jaar wordt er een speelfilm gemaakt over de Paarden van Marrum, door regisseur Ate de Jong. De meiden en ik hebben daarvoor contracten getekend. We krijgen er een kleine vergoeding voor. We moeten advies geven en zullen waarschijnlijk als figuranten meedoen bij actiemomenten.

Ben ik de enige die dit een beetje apart vindt? Als ze zo moe is van als die media aandacht, waarom heeft ze dan dat contract getekend!?

En verder ga ik met de rest mee.. Geweldig wat die meiden hebben gedaan! Het had gruwelijk af kunnen lopen, maar ze zijn gewoon dat water in gereden!
Super!

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:25

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ niks anders als diep en diep respect voor deze meiden!!!
dat filmpje is ook zo ontzettend mooi en ontroerend, vooral door de muziek die er bij speelt.
ik snap ook niet waar al dat kritiek voor nodig is! we moeten de meiden dankbaar zijn!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
er is toch aan getoond dat de man niet schuldig is aan verwaarlozing en het is niet echt raar dat je al die aandacht op een gegeven moment ook zat bent je wilt toch ook weer verder met je gewone leven!

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:29

ik woon een half uurtje tot drie kwartier bij marrum weg
en zat echt elke minuut voor het nieuws.
Ik vond het een super mooie reddingsactie heb er ook zo'n
boek van.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:31

Ik lees een mooi verhaal, zeer ontroerend.
Dan lees ik ook dat men jaloers was, tot op het extreme af.
Bewoordingen als in de grond boren en kwaad spreken is nog netjes gezegd.
Mensen in de omgeving keken de dames niet meer aan.
In bokt werdt men met de grond gelijk gemaakt (iets wat vrij normaal is op bokt).
Nu, een jaar later zie ik als reactie op dit verhaal alleen maar dat iedereen het geweldig, super en mooi vind, helden worden de dames genoemd.
IK ben het ermee eens, toentertijd, ver van alle commotie voor de t.v. zittend, was die reddingsactie ook ontroerend en goed gedaan.
Maar waar zijn dan nu die mensen die toen zo rot deden.
Nu is iedereen vol lof en spreekt mooie woorden.
Zijn alle negatieve gedachten binnen een jaar omgeslagen in positieve.
Of zijn dit de mensen die toen stil bleven uit bewondering.
Ik kan me overigens niet voorstellen dat mensen negatief reageren op het redden van een kudde paarden.
Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand achteraf in de grond wordt geboord als er iets schitterends is neer gezet.
Maar het is blijkbaar toch gebeurd, heel triest.
Ik vond jullie toen goed en die mening heb ik nog steeds.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:38

Nog steeds maakt dit een zeer diepe indruk op me!!
Geweldig die beelden dat de paarden jullie volgde, ze gaven zicht totaal over.
Ontroerend!
top gedaan....