Twee paarden doodgehongerd in het Gelderse Batenburg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:30

Rianneke, het spijt me, maar zoiets VALT niet goed te praten.
Als deze paarden in een warme stal hadden gestaan, met genoeg voedsel en verzorging,
hadden ze misschien nog wel geleefd. Of met een warm dekentje op het land met lekker veel hooi erbij...

Maaja, als je je paarden, mager en al, lekker buiten laat staan met dit weer, zonder bij te voeren.
Tsja, niet echt de beste manier van met paarden omgaan he? :n

Arme dieren :(:)

En die foto's; O MY GOD ! Arme dieren, wat vreselijk ;(

Kijk, deze is 22 (bijna 23), hier zit toch ook nog vet op?
Had ze ook niet gehad als ik haar in een landje zonder extra voer + dekentje gezet had hoor. Goede verzorging heeft bijna altijd resultaat ..
Afbeelding

Dus die twee 15-jarige, hadden best wat vetjes mogen hebben hoor :x

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:46

JaneJansen schreef:
Wat erg :(
Ik vind het heel goed wat je doet EllenStuart, zoveel mensen in dat dorp deden helemaal NIETS! En jij tenminste wel iets..
Die bruine mankeert nog wel meer...
snap zo'n DA ook niet trouwens!

even 1 ding woon jij in batenburg zal haast wel niet.
mijn ouders wonen er en ik ben er regelmatig.
en er word wel degelijk op de dieren gelet daar en er zal heus wel vaker gebelt zijn zoals door ellen.
maar jij kan en mag hier niet over oordelen.
de dierenbescherming doet ook niets en dat weet ik uit eigen ervarin heb heel vaak gebelt. dus wat jij zegt over dat de mensen in dat dorp niks doen is onzin.
lekker makkelijk het hele dorp afkraken als je het niet eens kent.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:53

|( |( :( Opsluiten die dierenbeulen!!!

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:55

Jeutje, die foto's!
Wat ik me nu afvraag: als batenburg nou zo'n paardengebied is, waarom hebben er dan niet veel meer mensen aan de bel getrokken? Als het afgelegen ligt zullen er vast wel wandelaars langskomen.
En over de instanties (waarvan ik me afvraag waar ze in hemalsnaam mee bezig zijn :n ): iemand die nog nooit een paard heeft gezien kan nog bedenken dat de paarden op de foto's veeeeeel te mager zijn.
Ellen: +:)+ Jammer dat het niet heeft mogen baten... ;(

mercedesrk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:58

:( :( :( :( :( :( :( :( :(
DIEP DIEP DIEP TRIEST
En dit gebeurt in ons kikkerlandje.........

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 01:52

Ja het is echt een grote schande, hier zijn geen woorden voor!!
Ik heb 3 jr geleden ook zoiets meegemaakt (kan helaas geen foto's plaatsen). Op een stukje land vlak bij mij werd een oude hengst geplaatst aan het einde van die zomer. Het paard was ongeveer net zo mager als die bruine, wat het nog erger maakte was dat hij nagenoeg blind was, met zijn hoofd schuin omhoog liep, een scheve kaak had, volledig onder de wonden en pusplekken zat en voeten had waar pipo de clown jaloers op zou zijn. Het land was ofwel modder vermengd met poep of onkruid van een halve meter hoog, echte voeding was er dus niet. De eigenaar liet ergens eind november een verrotte baal kuilgras in het land zetten, jullie raden het al; het arme dier liep er met een grote boog omheen. Er was ook wel een hok waar hij zou kunnen schuilen, maar dat was donker en er lag minimaal een halve meter mest (drap) in van de vorige "bewoners", daar bleef hij dus ook maar ver vandaan. Toen het in januari begon te sneeuwen en te vriezen liet de eigenaar het arme dier nog steeds aan zijn lot over, gewoon hartverscheurend.

Alle mensen uit de omgeving spraken en schande van en wij hebben ook met zijn allen veelvuldig melding gemaakt van deze schrijnende situatie. (Wij hebben het dier ook wel gevoerd, als hij mijn stem hoorde kwam die al brommend naar mij toe, zo blij was hij dan)
De dierenbescherming is een aantal malen langsgeweest, maar zo zeiden ze, het paard heeft te eten (die verrotte baal kuilgras waar de schimmel in stond) en voldoende bewegingsvrijheid en kan schuilen en dus is er voor ons geen reden actie te ondernemen.
Ik snap dus niet waarom die organisatie nog bestaat, laten ze eens op cursus gaan bij de ASPCA in Amerika, misschien dat ze dan gaan begrijpen hoe ze hun vak uit moeten oefenen.

Verder wil ik er geen woorden over vuil maken, er zijn gewoon geen woorden voor.

Ik zal jullie de verdere details over hoe het met de hengst is vergaan onthouden, ik kan alleen zeggen dat hij uit zijn lijden is verlost....

EllyC

Re: Twee paarden doodgehongerd in het Gelderse Batenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 07:03

van mij mogen hier weer kamervragen over gesteld worden!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 07:11

Die eerste foto is genomen toen die beesten er pas net waren...
Sorry maar daar kan je een heel drama van maken, maar als ik zo'n uitgemergeld paard krijg/koop komt ie ook zo bij mij in de wei te staan! En zie de foto... Er staat daar toch genoeg gras?

ellenstuart schreef:
Jij durft wel zeg !! Als jij op de hoogte bent van deze kwestie vraag ik me af waarom je zelf niets hebt ondernomen; misschien verschillen wij van mening over hoe een paard eruit zou moeten zien...

ellenstuart schreef:
Waar was jij toen het paard lag dood te gaan ?? Heb jij het paard nog wat aandacht gegeven in zijn laatste uurtjes ? Fijne meid ben jij, neem me niet kwalijk zeg !!

Ik durf ja omdat ze er van de zomer prima bijliepen! Die beesten zijn niet meteen vet als ze zo mager aankomen!! Natuurlijk vond ik ze er niet goed uitzien, maar als een paard zo mager aankomt en de eigenaar gooit em eerst in een kleine wei om voedsel op te bouwen, is daar toch niks mis mee? En ik heb die beesten de afgelopen maand niet meer bekeken, maar anders was ik vast wel even gaan babbelen met de eigenaar ;)
En waar ik was toen dat paard doodging? Heel ergens anders... En dat paard heeft die laatste uren vast genoten van je aandacht en dekentje. Maar waarom duurde het trouwens uren? Onze veearts is er met 15 minuten bij noodgevallen :(:)

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 07:18

Zo he, dat is hier dicht bij. :oo

Verschrikkelijk, arm paardje. :(:)

ellenstuart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 07:51

Rianneke schreef:
Die eerste foto is genomen toen die beesten er pas net waren...
Sorry maar daar kan je een heel drama van maken, maar als ik zo'n uitgemergeld paard krijg/koop komt ie ook zo bij mij in de wei te staan! En zie de foto... Er staat daar toch genoeg gras?

ellenstuart schreef:
Jij durft wel zeg !! Als jij op de hoogte bent van deze kwestie vraag ik me af waarom je zelf niets hebt ondernomen; misschien verschillen wij van mening over hoe een paard eruit zou moeten zien...

ellenstuart schreef:
Waar was jij toen het paard lag dood te gaan ?? Heb jij het paard nog wat aandacht gegeven in zijn laatste uurtjes ? Fijne meid ben jij, neem me niet kwalijk zeg !!

Ik durf ja omdat ze er van de zomer prima bijliepen! Die beesten zijn niet meteen vet als ze zo mager aankomen!! Natuurlijk vond ik ze er niet goed uitzien, maar als een paard zo mager aankomt en de eigenaar gooit em eerst in een kleine wei om voedsel op te bouwen, is daar toch niks mis mee? En ik heb die beesten de afgelopen maand niet meer bekeken, maar anders was ik vast wel even gaan babbelen met de eigenaar ;)
En waar ik was toen dat paard doodging? Heel ergens anders... En dat paard heeft die laatste uren vast genoten van je aandacht en dekentje. Maar waarom duurde het trouwens uren? Onze veearts is er met 15 minuten bij noodgevallen :(:)

Van de zomer stond er idd gras; toen hebben ze van mij ook geen meldingen gekregen, al weet ik zeker dat paarden in die conditie meer nodig hebben dan alleen gras, zoals bijvoorbeeld een wormspuit. Ook een hoefsmid was heeel hard nodig en is het laatste halfjaar zeker niet geweest. Dan hebben we het nog niet over de tanden en kiezen; de helft van zijn tanden miste, tandvlees was ontstoken, dat eet ook lekker...Daanaast hadden deze dieren echt wel extra zorg nodig om weer in conditie te komen. De veearts werd door de poltie ingeschakeld, en het duurde idd veel te lang. Het paard lag er al vanaf 's ochtends vroeg volgens de buren, de politie was er tussen de middag pas (net als ik), dus ik was ook niet degene die had gebeld ! Het paard lag in de regen en wind te schudden van de kou, dus ja, ik heb er een dikke deken overheen gelegd en hem "warm" gewreven. Die info stond trouwens niet in de krant, dus ik neem aan dat je toch in de buurt was of dat je je info uit een andere hoek krijgt...
Volgens mij heb ik jou nooit iets misdaan; ook al is Batenburg klein, ik zou niet weten wie je bent, dus misschien moet je wat voorzichtiger zijn met je oordelen en conclusies....

daisjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 07:51

heb er geen woorden voor

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 08:02

Verzorgingsstaat? -:(- Amehoela alleen voor mensen met dikke potemonee.
Maar voor dieren? Homaar _-:(

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 08:22

Rianneke schreef:
:(:)

Ik weet niet hoe het bij jullie was, maar hier is de zomer al enige tijd voorbij (december hè?) En het gras groeit de laatste maanden al lang niet meer zo hard. Ik geloof niet dat Ellenstuart het zozeer over de zomermaanden heeft. Een mager paard kan in de zomermaanden er in ieder geval toch fors op vooruit gaan weet ik uit ervaring, dat is hier klaarblijkelijk niet echt het geval geweest. Het is en blijft een schande dat een kwetsbaar dier er op het laatst zo uit moet zien. Als ze zo mager zijn zijn ze een weerloze prooi voor het koudere weer. Dit is gewoon grove nalatigheid van de eigenaar en je reinste dierenkwelling. Ik verwonder me ten zeerste dat jij de enige die de beesten blijkbaar heeft willen helpen aanvalt.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 08:30

waarom moet dit weer gebeuren is toch helemaal niet nodig en als je blijkbaar om hulp vraagt is het blijkbaar niet nodig men had deze paarden toch kunnen helpen .Van mij mag de eigenaar net zo worden gestraft als in Amerika daar staan flinke straffen op misschien dat men het dan gaat leren dat men voor de dieren gaan zorgen

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:09

Rianneke, ik vind jou opmerkingen walgelijk. De paarden zijn wel dood, he, DOOD! Hou je daar even rekening mee bij de misselijke opmerkingen die je plaatst? Ellen Stuart heeft tenminste iets gedaan, jij niet.
Ellen, alle respect voor jou, dat je er iets voor gedaan hebt. Wat mij ontzettend zorgen baart, is dat in ons land niks gedaan mag/kan worden voor dieren die letterlijk dood liggen te gaan, omdat de dieren niet van 'hun' zijn. Wat moeten deze paarden zich in de steek gelaten hebben gevoeld. Wat moeten ze zich alleen gevoeld hebben in hun laatste uren, eenzaam en door iedereen verlaten.
Zoals al eerder mensen zeggen, mijn hart breekt als ik dit soort berichten lees.
Nu woont toevallig een vriendin van me in Batenburg, deze paarden had ik nog niet eerder gezien. Zal eens aan haar vragen of zij er iets van wist.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:14

wat ik nu niet begrijp is dat de AID het niet nodig vond om actie te ondernemen....word het nu niets een tijd voor sancties die kant op?
Als ik mijn werk niet goed doe krijg ik het ook te horen ,maar de AID komt hier gewoon mee weg?
Dat kan toch niet?
Waarom zit die organisatie er dan?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:17

mss kennen we ook heel het verhaal niet e. Tuurlijk is dit erg, maar de eigenaar is bejaard evenals deze paarden. Stel er is iets met die man gebeurd, ziekenhuisopname of nog erger waardoor mss eigenlijk de familie voor de dieren zou moeten zorgen, maar mss zijn dat geen paardenmensen (schrik of gewoon geen kennis) tja dan kan het al snel mislopen.

Elk verhaal heeft twee kanten, wat uiteraard niets afdoet aan wat deze paarden overkomen is

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:22

Grmmff wat een discussie hier...

Als mensen hun kinderen niet verzorgen dan staat er meteen een instantie klaar. Als mensen hun dieren niet verzorgen kijkt er niemand naar om.

Naast dat dit zeker een fout is van de eigenaar snap ik niet wat er mis is in deze maatschappij!

Hebben jullie er ooit bij stil gestaan dat deze man misschien dementerend was? Of zo als Bulck zei er is wat anders aan de hand. Misschien is hij wel psychiatrisch of god weet wat nog meer.

Als iemand niet voor zijn dieren kan zorgen dan is het aan ons. Maatschappij, dieren bescherming en politie om in te grijpen en de dieren te beschermen maar ook de persoon in kwestie.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:24

geerke schreef:
wat ik nu niet begrijp is dat de AID het niet nodig vond om actie te ondernemen....word het nu niets een tijd voor sancties die kant op?
Als ik mijn werk niet goed doe krijg ik het ook te horen ,maar de AID komt hier gewoon mee weg?
Dat kan toch niet?
Waarom zit die organisatie er dan?

Om dezelfde reden als zo veel andere instanties. Voornamelijk om eigen zakken te vullen. :r Walgelijk land! :(

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:41

Op de eerste plaats een dikke pluim voor Ellen Stuart die binnen haar eigen mogelijkheden, op eigen kosten en vanuit een goed hart geprobeerd heeft deze paarden een beter leven te geven, iets voor ze te doen en haar tijd en moeite erin gestoken heeft om organisaties die het welzijn van dieren hoog in het vaandel zouden moeten hebben, wakker te schudden.

Daar tegenover echter een luide en dikke "BOE" voor instanties als de DB, LID,AID die niks gedaan hebben behalve meewarig kijkend aan de kant staan, zich beroepend op regels en wetten en beargumenteren dat ze niks mogen. Of het nou de Voorburgse Loolaan-paarden zijn, of de dode paarden van Batenburg.. waarom zijn die organisaties er dan?
En voor de persoon in dit topic die dit wenst goed te praten... ben jij soms betrokken bij die organisaties? Dan snap ik dat er niet veel van terecht komt - praatjes vullen namelijk geen gaatjes.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:48

verschrikkelijk dat zoiets in NL ook kan gebeuren, kijk op animal planet zien we niet anders , maar dacht toch in NL gebeuren die dingen niet ;(

yerevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:49

Ellen waar staan ze in Batenburg, die andere 4 dan? Ik rijd iedere dag door Batenburg heen en heb nooit iets gezien. Maar als ik weet waar die andere vier staan , kan ik ook een oogje in het zeil houden. Want dit is in en in triest.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:56

Wat verschrikkelijk zeg..
Ellen Stuart, wat zal je hart iedere keer weer gebroken zijn bij het zien van die dieren. Zo graag wat willen doen, maar machteloos zijn omdat de instanties die ervoor zijn, niet willen doen.. Eigenlijk is het fijn dat ze nu in ieder geval uit hun lijden zijn voordat het echt winter wordt, maar het had zo anders kunnen zijn als er voor ze gezorgd zou zijn..

@Rianneke: Ik weet niet of je het weet, maar deze dieren zijn dus verhongerd!! Dus van wanneer die foto is maakt niet uit, uiteindelijk zijn ze er alleen maar slechter uit gaan zien....

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:11

goldflower schreef:
verschrikkelijk dat zoiets in NL ook kan gebeuren, kijk op animal planet zien we niet anders , maar dacht toch in NL gebeuren die dingen niet ;(

Ja tuurlijk gebeuren die dingen in Nederland ook! maar omdat in Amerika alles zooveel groter is zie je het veel meer voorkomen, je hoort toch hier ook steeds vakar dat paarden uitgemergeld in het land staan of in slechte stukken land staan ofzo?

Ellen, ik vind het super wat je gedaan hebt! gelukkig zijn er nog mensen die zich wel geven aan het lot van de paarden en daarvoor de dierenbescherming oid bellen!

Rianne, die paardne zien er tohc echt niet normaar uit hoor, ik snap jou ech tniet...

Roccootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:15

Ellenstuart voor jou alle respect van de wereld.
Rianneke ik mag hopen dat jij s;nachts nog kan slapen dat je dit allemaal goed wilt praten.