Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
NickAltena schreef:Iets om te overdenken :
Zou je er zelf heen durven gaan als je in haar schoenen stond ?
Ik denk dat die mevrouw weinig zin heeft in gebroken poten zoals beloofd was in dat filmpje..... en dr neus begrijpelijk daarom liever niet laat zien.
De dame die daar zo voor die camera stond te schreeuwen zal vast de enige niet zijn waarmee ze het niet kan vinden.
Met een groep iemand intimideren zorgt er nou niet echt voor dat men dan met een gerust hart daar bezig gaat lijkt me.
Er is nml. nogal wat ge-uit door diverse mensen ( die heel erg blij mogen zijn als ze niet aangeklaagd worden ! )
Helina0611 schreef:Klopt ze laten maar een heel klein gedeelte zien van de Loo- Laan als ze nou gewoon het hele stuk hadden gefilmt was dit toppic overbodig.
Ag de mensen van de Loo- Laan zijn volgends mij die paarden zat, de gemeente kan hun het stuk gewoon ontzeggen dan is het hele probleem opgelost volgends mij. want is gemeente grond als ik het goed zeg!!
Maarrr.. Die modder is idd niet oke maar het regent nou eenmaal erg hard en veel, mijn paddoc staat ook vol met water en hele grote plassen. en daar staat mijn paard ook zeker 8u per dag in. en ik heb dat liever dan een donkere stal en maar 1 a 2 uur naar buiten perdag, dat is pas slecht en wie is er dan een dierenbeul.. En ik woon in de randstad als ik dat kan regelen dan kan inprinciepe iedereen dat, het kost wat maar dat moet je voor je kind over hebben zo niet dan moet je een andere oplossing zoeken maar niet je paard 22 u van de dag op stal laten staan. (is mijn mening)
russel schreef:Die donkere stal met 1 uur buiten zijn ook wantoestanden, maar dat is geen vergelijk van zwart naar wit. Het een of het andere...ik denk dat daarom dit soort dingen veel te lang doorduren. Nederlanders klagen altijd, maar als puntje bij paaltje komen, durven ze niets en daarom gaat er zoveel mis in dit land.
Huertecilla schreef:Ik hanteer al decennia de uitdrukking:
Als je geen aquairum hebt, kan je geen vissen houden. Hoe zit dat met paarden?
Een terrarium voor paarden is in NL:
- stuk land
- stukje gedraineerde verharding
- schuildak
- goed omheining
Daar horen ze 24/7 met gezelschap vrij toegang tot te hebben.
Heb je dat niet, dan kan je geen paard houden..
Huertecilla schreef:Het is polariserend om te vingerwijzen naar ´Naturals´ als iemand een stukje gedraineerde verharding heeft. Dat is net zo goed een basis-eis als vrij toegang tot buiten.
Ja, natte voeten zijn minder erg dan eenzame opsluiting in een hol. Minder erg maakt echter niet GOED en het is geen reden om daar niets aan te doen.
Het zou fijn zijn als de 100.000 paarden die uit het oog uit het hart in een hol moeten leven daar ook wat aan zouden hebben via invulling van huisvestingscriteria.
Jade15 schreef:Hallo, ik denk dat ik ook even mijn zegje wil doen. Ik denk dat het belangrijk is dat in de welzijnswet komt te staan:
minimaal halve hectare grond nodig per paard, minimaal schuilgelegenheid en een droog stukje. Geen 23-24 uurs opsluiting geoorloofd. Een minimale aantal uren los in wei of paddock. Minimale afmetingen van stal (vul maar in) met uitloopje en een minimaal aantal voer en drenkbeurten per dag van ? (6x?)
Maar ik snap wel waarom men moeilijk doet met het maken van een welzijnswet. Het heeft veel financiële consequenties waardoor heel veel mensen afscheid zullen moeten nemen van hun favoriete dier/hobby/sport. Waardoor heel veel mensen pijn in hun portemonnaie gaan krijgen, omzet gaan verliezen etc. Ik zelf waarschijnlijk ook want ik huur een stal zonder uitloopjeMaar ik geloof echt dat het voor de dieren uiteindelijk beter zal zijn.
joyce B schreef:En een bepaald aantal uren vrije beweging.
schuilgelegenheid en droog stukje per paard van bepaald aantal m2 lijkt me dan ook een minimale eis.
Huertecilla schreef:joyce B schreef:En een bepaald aantal uren vrije beweging.
schuilgelegenheid en droog stukje per paard van bepaald aantal m2 lijkt me dan ook een minimale eis.
Zoals ik aangeef ís al decennia solide wetenschappelijk onderbouwd wat paarden nodig hebben.
Onder meer
- 24/7 gezelschap en vrije toegang tot buitenruimte
- keuze tot beschutting tegen de elementen (inclusief natte voeten)
Ook is het optimum aan vierkante meters buitenruimte voor ´natuurlijk´ gedrag wetenschappelijk goed onderbouwd bekend.
Als dit in NL niet gerealiseerd kan worden voor 400.000 paarden, dan kunnen daar niet meer paarden gehouden worden dan het aantal waarvoor dat wel kan
NickAltena schreef:Zo... ik ga me er ook eens mee bemoeien.
Een van die paarden is voorheen nml. van MIJ geweest.
Ik heb met grote ogen deze hetze zitten volgen.
Angst....dat is wat ik heb, voor de toekomst van deze paarden.
Angst gezien de berichten en gedachtes van de "paardenkenners" op een forum zoals hier geschreven hebben.
Want in mijn achterhoofd zitten en hoor ik hoofdzakelijk de "traditionele" gedachtes zoals vele mensen die hebben in en over "het houden van "het "normale" paarden leven.
Hierboven schreef iemand een stukje, ik haal die gedeeltelijk even aan maar/want zo zijn er vele geschreven.
Ik heb er nu wel mijn eigen "kijk op de paardenwereld" versie van gemaakt zoals IK die om me heen als een kwelling voor dieren zie.... opdat jullie snappen waar IK straks bang voor ben.
Ik ken nml. ook een "buurman" (heel erg veel eigenlijk) die hun paard zijn leven lang (nu 18 jaar) netjes in een mooie droge, maar donkere stal opsluit, die wel dagelijks een heel uur in de bak mag rijden en helaas ook netjes schoon drinkwater , biks en hooi krijgt.
3 muren van een paar meter hoog, alleen aan de voorkant een dicht hek..... soms gewoon vastgebonden omdat i anders wat raar staat te doen als schoppen of weven enzo.
Ik heb ze er al eens bij willen halen....maar de DB wil er niets aan doen, raar he ?
Ze zijn niet eens wezen kijken toen ik ze belde.
Hebben ze eten en drinken ? was hun vraag.
Uhh...ja gelukkig wel.... was mijn antwoord...
Mooi....dan hoeven we niet te komen....
En die eigenaar ????
Ik heb ze al zovaak gewezen op internet, boeken en wetenschap dat het toch echt niet goed is voor hun dier ze zo op te sluiten.
Ze doen er NIETS aan of mee ..... eigenlijk net zoals deze dame niets aan de modder doet..... Wat ik overigens niet goed praat !
IK begrijp die traditioneel denkende paardenmensen ook echt niet hoor.
Hoe kan je nou zeggen dat hier niks aan de hand is en dan wel over andere lopen te mopperen ??
Ook dat stal-paard kan amper voor uit komen of liggen , heeft geen contact met soortgenoten en staat de hele dag in zijn eigen stront en pies te soppen.
Ik vind dát diep triest en van mij mogen ze van dit soort mensen de paarden dan óók snel afnemen en elders herplaatsen.
Zo iemand verdient nog geen rat.
LIJNRECHT tegen over de mensen die hier mee zitten te schreeuwen met wat "buurtjes".
Tja.... de wetten en regeltjes he.... en vooral die menselijke gedachtes.....
Let wel... ik ben ook niet blij als ik die modder zie en een droge plek moeten ze wat mij betreft ook hebben.
Maar wie gaat hier nu beslissen wat goed is voor deze paardjes en op welke gronden is dan DIE mening gebaseerd ?
IK kan jullie bij voorbaat vertellen dat mijn oude paardje die daar nu echt niet te dun staat te wezen. knettergek wordt in een stal.
IK kan jullie bij voorbaat vertellen dat indien dit paardje op stal wordt opgesloten.... het eindig bij de slager.... als onhandelbaar.
Zijn jullie dan blij dat het "netjes" opgelost is volgens de Ollandse maatstaven ?
Ja.... een droge plek moeten ze hebben..... ook volgens MIJN mening.
Net als een veel groter stuk grond mij veel blijer zou maken.
Maar deze paardjes hebben het in MIJN ogen nog altijd veel beter dan het merendeel van de paarden in Nederland.
Ik denk dit overlezend dat ik de Telegraaf en de lokale nieuwszender ook maar eens ga bellen.... want ik breek niemands poten omdat die er anders over denkt dan ik.
Ik heb het ook al vaak zat uitgelegd en ze doen er niets aan.
Dierenbeulen optimaforma.... in MIJN ogen....
Eens zien wie dan van al die duizende eigenaren zijn "probleem" dat óók al jaren bestaat op zeer korte termijn heeft opgelost zonder in een modderpoel te belanden.
Ow...super woman ?
Moet je doen joh...die paarden daar weg halen !
Hoe dom kan je wezen dat op een openbaar forum aan te kondigen met het alibi er bij geschreven.....