Buurt eist eind aan leed van vermagerde paarden Voorburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Helina0611

Re: Buurt eist eind aan leed van vermagerde paarden Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 01:09

Klopt ze laten maar een heel klein gedeelte zien van de Loo- Laan als ze nou gewoon het hele stuk hadden gefilmt was dit toppic overbodig.
Ag de mensen van de Loo- Laan zijn volgends mij die paarden zat, de gemeente kan hun het stuk gewoon ontzeggen dan is het hele probleem opgelost volgends mij. want is gemeente grond als ik het goed zeg!!

Maarrr.. Die modder is idd niet oke maar het regent nou eenmaal erg hard en veel, mijn paddoc staat ook vol met water en hele grote plassen. en daar staat mijn paard ook zeker 8u per dag in. en ik heb dat liever dan een donkere stal en maar 1 a 2 uur naar buiten perdag, dat is pas slecht en wie is er dan een dierenbeul.. En ik woon in de randstad als ik dat kan regelen dan kan inprinciepe iedereen dat, het kost wat maar dat moet je voor je kind over hebben zo niet dan moet je een andere oplossing zoeken maar niet je paard 22 u van de dag op stal laten staan. (is mijn mening)

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 01:11

NickAltena schreef:
Iets om te overdenken :

Zou je er zelf heen durven gaan als je in haar schoenen stond ?

Ik denk dat die mevrouw weinig zin heeft in gebroken poten zoals beloofd was in dat filmpje..... en dr neus begrijpelijk daarom liever niet laat zien.
De dame die daar zo voor die camera stond te schreeuwen zal vast de enige niet zijn waarmee ze het niet kan vinden.
Met een groep iemand intimideren zorgt er nou niet echt voor dat men dan met een gerust hart daar bezig gaat lijkt me.
Er is nml. nogal wat ge-uit door diverse mensen ( die heel erg blij mogen zijn als ze niet aangeklaagd worden ! )

Ik heb net de aflevering van Hart v NL gekeken...

pffff die vrouw kan beter zich rot schamen!

Ze is helemaal niet bang, ze is gewoon verrot eigenwijs! De DB zegt niet voor niets dat ze al 10 jaar bezig zijn. Wellicht gaat het om andere incidenten, en dossiers mbt deze vrouw...

Als die vrouw wat aan deze huidig situatie zou verbeteren dan zou ze minder problemen hebben met de mensen in de omgeving.
En na al die jaren is het begrijpelijk dat mensen gefrustreerd wordt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 01:18

Ik kan me niet voorstellen dat er 2 paarden in beslag genomen zijn alleen maar omdat buurtbewoners een hetze aan het voeren zijn.
die paarden zullen dus wel degelijk ondervoed zijn.
En dan 3 of 5 paarden op een volkstuin houden roept bij mij gelijk al vragen op.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 01:33

Als die situatie nou werkelijk zo slecht zou wezen en die paarden er zo slecht aan toe zouden zijn..... waarom nemen ze er dan maar 2 mee ?

Hierboven staat een stukje van een dame die er al 8 jaar rond hobbelt.... zit die dan te liegen ?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 02:04

Ook ik heb net even H.van Nederland gekeken.
De beelden die ik daar zag .. werd ik niet blij van. ( uitgaande van de beelden hé )
Als dat beeld kloppend is , dan zeg ik weghalen die handel.

Okey ze zagen er niet mager uit, niet onder de wonden e.d maar toch geen ideale situatie.

Het argument van de eigenaresse , 24 uur p.d op stal gaat een paard aan dood.
Ala 24 uur p.d stal is het ene uiterste ... maar dit het andere.

Veel weides zijn nu bagger, maar bied de pony's een GOEDE mogelijkheid tot droog staan.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 07:52

Ik heb het ook gezien wat erg triest om zo je paarden te houden, plaats ze een ander stukje voor de paarden zoekt waar ze droger staan, of idd het modder weggraven en nieuw betegelen en of zand erin gooien, maar als ik zo mijn paarden moest houden zocht ik een andere hobby! De eigenaaresse kwam nog met een foto in beeld ook nog daar draagt ze een endurancejasje aan en haar naam werd genoemd lijkt me toch ook niet echt fijn :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 08:29

HEt is goed dat er discussie is.

De dierenbescherming loopt in de winter vaak tegen dit 'soort gevallen' aan. Paarden hebben te eten en te drinken, maar staan tot hun knieen in de prut. Wettelijk kan er niet ingegrepen worden.

Daarom is een publiek debat goed om wettelijke afspraken te maken voor minimum eisen waaraan de wei/paddock/stal moet voldoen voor paarden.

Maar je ziet al dat op een forum van 'paardenliefhebbers' mensen het al niet eens kunnen worden over de minimumeisen voor het houden van paarden. En daar zit het probleem. Zolang er geen regels zijn, zullen er paarden de dupe zijn.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:10

nou ik vind ze nu niet bepaald mager hoor. heb t wel eens veel en vele malen erger gezien.-> echte kapstokken.
die modder is een ander verhaal, een beetje modder oke, maar deze paarden zakken er wel heel erg ver in, niet echt gezond en makkelijk lopen al zeker niet.

maar ja nederland is krom he, als er een plak hooi ligt mogen ze niks meer doen want dat zijn de toelaatbare regels.

Heb t al eerder meegemaakt, echte magere paarden in de modder maar er lag een beetje hooi, dierenbescherming kwam niet.
een aantal weken erna hebben we opnieuw gebeld, maar dan er bij vermeld dat er geen hooi lag (lag een heel heel klein beetje ) en toen kwamen ze wel aanzetten en vonden dit ontoelaatbaar. mede doordat dieren van deze eigenaar al eens in beslag zijn genomen en de eigenaar een aantal jaar voorwaardelijk had, wat toevallig net een half jaar voorbij was. kun je zien, stoppen doen ze er toch niet mee. dus denk deze eigenaar in kwestie zal dat ook niet doen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:20

Wat goed van die dames dat ze zich daar zo voor inzetten, want dit kan natuurlijk niet.
Ik had het gister al op sbs6 gezien, waar de eigenaresse aan het woord was even via een telefoon.
Wat een dom geval is ze, haar standpunt is zo gek nog niet paarden horen buiten, maar je hebt ook nog een ander uiterste.
Ik vind het top wat de twee dames doen die de dieren daar weg willen hebben en ik hoop snel op een fijne droge plek voor de paardjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:26

Waarom moeten ze mager zijn? Is dat de enige criteria om stappen te ondernemen? Dus mest ze vet met kuil en zorg dat ze geen beweging hebben om energie te verbruiken en je zit goed? Wat krom dat mensen dit normaal vinden.

Er staan er genoeg nu die een plek modder hebben, daar waar ze drinken en eten en veel staan, maar die lopen hoop ik op een wei waar ze ook droge stukken hebben waar ze normaal beweging hebben en ook normaal kunnen liggen. Deze paarden gaan waarschijnlijk niet meer liggen omdat ze bang zijn niet meer overeind te komen, dat alleen al is dierenleed...paarden moeten nl ook een paar uur per etmaal kunnen liggen om hun benen te ontlasten...

Bijzonder dat er geen aktie wordt ondernomen, de laatste 3 dagen heeft het extreem veel geregend, dus ben benieuwd hoe het er nu uit ziet, vast nog een slagje erger....wat een bacterienzooi waar ze in staan.

Heel apart dat er DA/Hoefsmeden/Paardentandartsen achter deze mw Kok staan, siert ze niet.

De Naturals moeten zich achter hun oren krabben als ze deze situatie goed blijven keuren omdat ze bang zijn kritiek te krijgen op hun 24 uur buitenpaardjes. Laat ik hopen dat die meer ruimte hebben, droge ligplaats hebben en genoeg ruimte hebben waar ze zonder zoveel modder kunnen lopen, zo niet moeten die zogenaamde dierenvrienden zich kapot schamen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:30

Helina0611 schreef:
Klopt ze laten maar een heel klein gedeelte zien van de Loo- Laan als ze nou gewoon het hele stuk hadden gefilmt was dit toppic overbodig.
Ag de mensen van de Loo- Laan zijn volgends mij die paarden zat, de gemeente kan hun het stuk gewoon ontzeggen dan is het hele probleem opgelost volgends mij. want is gemeente grond als ik het goed zeg!!

Maarrr.. Die modder is idd niet oke maar het regent nou eenmaal erg hard en veel, mijn paddoc staat ook vol met water en hele grote plassen. en daar staat mijn paard ook zeker 8u per dag in. en ik heb dat liever dan een donkere stal en maar 1 a 2 uur naar buiten perdag, dat is pas slecht en wie is er dan een dierenbeul.. En ik woon in de randstad als ik dat kan regelen dan kan inprinciepe iedereen dat, het kost wat maar dat moet je voor je kind over hebben zo niet dan moet je een andere oplossing zoeken maar niet je paard 22 u van de dag op stal laten staan. (is mijn mening)

Kijk van dit soort berichten wordt ik dus niet vrolijk. Ook mijn paarden staan een aantal uren in een natte paddock en ook in de stromende regen, maar niet 24 uur!!!! en ook jouw paarden niet!!! dus deze vergelijking is appels en peren!

Die donkere stal met 1 uur buiten zijn ook wantoestanden, maar dat is geen vergelijk van zwart naar wit. Het een of het andere...ik denk dat daarom dit soort dingen veel te lang doorduren. Nederlanders klagen altijd, maar als puntje bij paaltje komen, durven ze niets en daarom gaat er zoveel mis in dit land.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:28

russel schreef:
Die donkere stal met 1 uur buiten zijn ook wantoestanden, maar dat is geen vergelijk van zwart naar wit. Het een of het andere...ik denk dat daarom dit soort dingen veel te lang doorduren. Nederlanders klagen altijd, maar als puntje bij paaltje komen, durven ze niets en daarom gaat er zoveel mis in dit land.

....en ondertussen staat iedereen toe dat de bedrijfssector de invulling van de dierenwelzijns-wetgeving mbt paarden al decennia tegenhoudt.
Staan ruiters zélf ook niet voor de welzijnsrechten van hun paard op de barricades want; ´Ja maar, dan kan ík geen paard meer rijden.´

Hoezo nertsen loslaten? Er staan ook een paar honderdduizend paarden in een hol. Dan maar wijzen naar een modderwei omdat je díe kan zíen :)*

Paarden horen 24/7 met gezelschap buiten;
Stuk land, schuildak, stukje gedraineerde verharding, goede omheining; inrichting klaar.
´Dat is in NL niet realistisch.´
Dat is dan héél erg want er zijn wel 400.000 paarden en ondertussen is er NIETS ingevuld voor die dieren, kan de DB alleen toetsen aan de grenzen van direnmishandeling.

xxxiesme88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:34

Hopelijk wordt die vrouw goed aangepakt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:37

Ik hanteer al decennia de uitdrukking:
Als je geen aquairum hebt, kan je geen vissen houden. Hoe zit dat met paarden?

Een terrarium voor paarden is in NL:
- stuk land
- stukje gedraineerde verharding
- schuildak
- goed omheining
Daar horen ze 24/7 met gezelschap vrij toegang tot te hebben.

Heb je dat niet, dan kan je geen paard houden.
Het is polariserend om te vingerwijzen naar ´Naturals´ als iemand geen stukje gedraineerde verharding heeft. Dat is net zo goed een basis-eis als vrij toegang tot buiten.
Ja, natte voeten zijn minder erg dan eenzame opsluiting in een hol. Minder erg maakt echter niet GOED en het is geen reden om daar niets aan te doen.
Het zou fijn zijn als de 100.000 paarden die uit het oog uit het hart in een hol moeten leven daar ook wat aan zouden hebben via invulling van huisvestingscriteria.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:57

Ik heb dit gister met stomme verbazing op hart voor nederland gezien.
Ik ben echt een 'boerentrien', makkelijk en vind het niet gauw zielig, mijn paarden lopen bijvoorbeeld ook 24 uur per dag buiten.

MAar ik vind die continu bagger, en dan vooral zo diep echt schandalig. Dat is gewoon ongezond en die beesten kwamen amper vooruit.
Eigenaresse zegt, ja maar ze kunnen naar binnen....
Een paard vind een container niet altijd fijn, daarnaast hoe zit het met rangorde? Als er één de baas is krijgen de andere al geen kans om binnen te staan.

Ik hoop dat er snel wat aangedaan wordt.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:28

Huertecilla schreef:
Ik hanteer al decennia de uitdrukking:
Als je geen aquairum hebt, kan je geen vissen houden. Hoe zit dat met paarden?

Een terrarium voor paarden is in NL:
- stuk land
- stukje gedraineerde verharding
- schuildak
- goed omheining
Daar horen ze 24/7 met gezelschap vrij toegang tot te hebben.

Heb je dat niet, dan kan je geen paard houden..

Pfff lekker doordromen, Nederland heeft namelijk niet voldoende land om deze iedeel plaatje te kunnen bieden aan 400.000 paarden.

Huertecilla schreef:
Het is polariserend om te vingerwijzen naar ´Naturals´ als iemand een stukje gedraineerde verharding heeft. Dat is net zo goed een basis-eis als vrij toegang tot buiten.
Ja, natte voeten zijn minder erg dan eenzame opsluiting in een hol. Minder erg maakt echter niet GOED en het is geen reden om daar niets aan te doen.
Het zou fijn zijn als de 100.000 paarden die uit het oog uit het hart in een hol moeten leven daar ook wat aan zouden hebben via invulling van huisvestingscriteria.

Deze topic gaat niet zomaar over 'natte voeten', maar over de omstandigheden waarin deze 3 paarden zich in bevinden! Want dagen, nee.. weken lang leven in de blubber zooi met bacterie enz is geen gezonde huisvesting! Dat is wat ter sprake is! Als die verrot eigenwijs eigenaresse deze situatie zou verbeteren dan zou dat een hoop schelen voor de welzijn van de betreffende paarden!

En JA, er zijn meerdere paarden die zich bevinden in ongelukkig situaties en die staan niet allemaal binnen opgesloten in een hol! ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:36

Als eerste wil ik zeggen dat het inderdaad triest is dat er in Nederland niet eerder ingegrepen kan worden bij erg slechte leefomstandigheden. Als je inderdaad vergelijkt met Amerika waar wel ingegrepen wordt als de bodem nat en modderig is, of de stallen vies, of de leefomgeving niet veilig is door allerlei rommel waar de dieren zich aan kunnen bezeren, dan hebben we hier nog wel wat te regelen.

Ik kan me voorstellen dat als je net een nieuw terrein hebt, dat je dan de eerste winter moet ontdekken hoe het zich houdt. En als het zich eerst goed hield, komt er altijd een moment dat er weer onderhoud nodig is en dat je misschien tijdelijk even een mindere situatie hebt. Maar jarenlang elke winter op zo'n klein stukje in de diepe drek, dan had je al lang kunnen ontdekken dat dat niet werkt en dat je definitievere oplossingen kunnen zoeken. (af en toe een vrachtje zand laten komen, wat na enige weken weer net zo'n modderboel oplevert, is een tijdelijke oplossing die je zult moeten blijven herhalen)
En zoals meerderen al zeiden, als er dan geen oplossing voor de winter is, dan zul je ze (tijdelijk) moeten verhuizen tot je de situatie hebt kunnen verbeteren.
Ik hoop dat er nu daadwerkelijk wat aan de situatie gaat gebeuren.

Jade15 schreef:
Hallo, ik denk dat ik ook even mijn zegje wil doen. Ik denk dat het belangrijk is dat in de welzijnswet komt te staan:
minimaal halve hectare grond nodig per paard, minimaal schuilgelegenheid en een droog stukje. Geen 23-24 uurs opsluiting geoorloofd. Een minimale aantal uren los in wei of paddock. Minimale afmetingen van stal (vul maar in) met uitloopje en een minimaal aantal voer en drenkbeurten per dag van ? (6x?)
Maar ik snap wel waarom men moeilijk doet met het maken van een welzijnswet. Het heeft veel financiële consequenties waardoor heel veel mensen afscheid zullen moeten nemen van hun favoriete dier/hobby/sport. Waardoor heel veel mensen pijn in hun portemonnaie gaan krijgen, omzet gaan verliezen etc. Ik zelf waarschijnlijk ook want ik huur een stal zonder uitloopje :D Maar ik geloof echt dat het voor de dieren uiteindelijk beter zal zijn.

In een welzijnswet moeten minimale eisen staan, en dan is het aan de mensen daar een praktische invulling aan te geven.
Enkele van jouw "eisen" vind ik overdreven.
Je hebt echt geen 1/2 ha grond per paard nodig om je paard voldoende uitloopmogelijkheid te geven. Zeker niet wanneer de paarden vanwege slechte bodemomstandigheden in de winter niet op het gras kunnen lopen. Zou je dat verplichten heb je in de zomer veel te veel gras, en in de winter alsnog een modderpoel in veel gebieden. Een bepaald aantal m2 uitloop per paard, eventueel het 1e paard een groter aantal m2, iets afnemend met een hoger aantal paarden. En een bepaald aantal uren vrije beweging.
schuilgelegenheid en droog stukje per paard van bepaald aantal m2 lijkt me dan ook een minimale eis.

Het aantal drink/voerbeurten vind ik ook een vreemde regel.
Waarom het aantal beurten vastleggen? Het gaat er toch om dat de dieren voldoende voer krijgen? De een doet dat met onbeperkt toegang tot ruwvoer, de ander met 1x per dag een toereikende hoeveelheid ruwvoer voor die dag (evt. met wat krachtvoer) en sommigen doen dat door 6x per dag kleine beetjes te voeren.
Als het dier voldoende voer krijgt en niet een half etmaal met lege maag staat moet dat geen probleem zijn.
Zelfde met water. Je kunt 1x per dag een grote ton vullen, je kunt onbeperkt toegang tot water hebben, of je kunt een paar keer per dag een emmer vullen. Zolang de dieren steeds water tot hun beschikking hebben, maakt het niet uit hoe je dat praktisch geregeld hebt. Overbodig dus om hier aantallen in te vullen.

Het aantal m2 stalruimte en uitloop per paard, en uren vrije beweging daar zouden kerngetallen voor kunnen komen, zoals ook in de veehouderij regels zijn. Daar gaat onderzoek aan vooraf.

Het zou mooi zijn als er nu in Nederland, wel vlot regels komen die er voor zorgen dat zulke situaties wel aangepakt kunnen worden.
Dat de media er nu (weer) aandacht voor heeft en ook politieke vragen worden gesteld, zullen dit proces hopelijk versnellen.

Ren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:05

tja hoe dan ook denk ik dat er de wet aangescherpt moet worden. Volgens mij bestaat er in Amerika een systeem waarbij er eerst `hulp´ wordt geboden, dit houdt in dat de eigenaren verplicht de levensomstandigheden van hun dieren moeten verbeteren, doen ze dit niet dan worden er maatregelen getroffen (door dierenbescherming/politie)

uiltje001

Re: Buurt eist eind aan leed van vermagerde paarden Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:11

De eigenaar van deze paarden heeft aan alle kant hulp aangeboden gekregen. Alleen vind de eigenaar het prima zoals haar paarden er bij staan. Paarden krijgen water en eten, dus DB doet er niks aan. Ik sta volledig achter de buurtbewoners, ik zou het ook niet goed kunnen aanzien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:15

joyce B schreef:
En een bepaald aantal uren vrije beweging.
schuilgelegenheid en droog stukje per paard van bepaald aantal m2 lijkt me dan ook een minimale eis.

Zoals ik aangeef ís al decennia solide wetenschappelijk onderbouwd wat paarden nodig hebben.
Onder meer
- 24/7 gezelschap en vrije toegang tot buitenruimte
- keuze tot beschutting tegen de elementen (inclusief natte voeten)
Ook is het optimum aan vierkante meters buitenruimte voor ´natuurlijk´ gedrag wetenschappelijk goed onderbouwd bekend.

Als dit in NL niet gerealiseerd kan worden voor 400.000 paarden, dan kunnen daar niet meer paarden gehouden worden dan het aantal waarvoor dat wel kan :)*

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:38

Huertecilla schreef:
joyce B schreef:
En een bepaald aantal uren vrije beweging.

Zoals ik aangeef ís al decennia solide wetenschappelijk onderbouwd wat paarden nodig hebben.
Onder meer
- 24/7 gezelschap en vrije toegang tot buitenruimte
- keuze tot beschutting tegen de elementen (inclusief natte voeten)
Ook is het optimum aan vierkante meters buitenruimte voor ´natuurlijk´ gedrag wetenschappelijk goed onderbouwd bekend.

Als dit in NL niet gerealiseerd kan worden voor 400.000 paarden, dan kunnen daar niet meer paarden gehouden worden dan het aantal waarvoor dat wel kan :)*

helemaal mee eens! als je dit niet kan bieden waarom dan een paard??? wat doet deze mevrouw met die paarden? waarom heeft ze de paarden?
en zo zijn er nog vele paarden helaas.

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:58

mijn vorige verzorgpaarden hadden ook een blubberig gedeelte, maar ze hadden een groot weiland wat wel droog was.

Als mijn eigen paarden er zo bij moesten lopen deed ik ze liever weg.
Kost donders veel energie voor die beesten om te lopen, staan.
heb je geen geld of geen ruimte moet je geen dieren nemen!
Ik dacht dat je wel zo slim genoeg was om na een paar paarden inbeslag te hebben gehad. dat er dan wel een belletje zou gaan rinkelen.. blijkbaar niet.

Ze mogen idd die regels van de dierenbescherming wel aanpakken.
Als ik zie wat ze in amerika doen,, zou dat hier ook wel iets strenger mogen en gecontroleerd worden.

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:09

Verschrikkelijk zeg, al die reacties van mensen die het opnemen voor de eigenaresse, ik word er gewoon verdrietig van... |(
Ik heb in de vorige topics al heel veel gereageerd, en wil niet weer keer op keer moeten verdedigen, want daar worden de paardjes helaas niet mee geholpen...

En HEEL kort door de bocht van sommige mensen om te zeggen dat het een 'hetse' of 'vete' van de buurtbewoners/betrokkenen naar de eigenaresse is zeg... die mensen, nemen het juist op voor de paarden! Ze proberen daar met tranen in hun ogen de paarden een beter onderkomen te geven..

En de reacties van een vorige eigenaar van een van de paarden, om o.a. te zeggen dat de situatie al jaaaren zo is, wat inderdaad klopt, met de verdediging van: 'het gaat al jaren goed zo' klopt natuurlijk niet he...
De twee paarden die in beslag zijn genomen, waren te mager en hadden diverse gebreken, en laten dat nou NET de twee paarden zijn die er het langste staan! De andere staan er lang niet zo lang als deze twee paardjes.

En zoals ik al eerder heb uitgelegd, ken ik de situatie al jaren van dichtbij, en ik heb ze nog nooit DROOG zien staan, het is ALTIJD modder daar, en hun 'droge' onderkomen lekt verschrikkelijk en is alles behalve droog.
Zegt het niet genoeg dat zelfs iemand van de dierenbescherming reageert, en uitlegt dat het een ondhoudbare situatie is? En dat de Levende Haven van de politie, inclusief politiek Den Haag zich ermee bezig houdt?

Zie de filmpjes op de Telegraaf en Hart van Nederland o.a. voor een duidelijk beeld:

http://www.hartvannederland.nl/nederlan ... handeling/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:30

NickAltena schreef:
Zo... ik ga me er ook eens mee bemoeien.
Een van die paarden is voorheen nml. van MIJ geweest.

Ik heb met grote ogen deze hetze zitten volgen.
Angst....dat is wat ik heb, voor de toekomst van deze paarden.
Angst gezien de berichten en gedachtes van de "paardenkenners" op een forum zoals hier geschreven hebben.
Want in mijn achterhoofd zitten en hoor ik hoofdzakelijk de "traditionele" gedachtes zoals vele mensen die hebben in en over "het houden van "het "normale" paarden leven.

Hierboven schreef iemand een stukje, ik haal die gedeeltelijk even aan maar/want zo zijn er vele geschreven.
Ik heb er nu wel mijn eigen "kijk op de paardenwereld" versie van gemaakt zoals IK die om me heen als een kwelling voor dieren zie.... opdat jullie snappen waar IK straks bang voor ben.

Ik ken nml. ook een "buurman" (heel erg veel eigenlijk) die hun paard zijn leven lang (nu 18 jaar) netjes in een mooie droge, maar donkere stal opsluit, die wel dagelijks een heel uur in de bak mag rijden en helaas ook netjes schoon drinkwater , biks en hooi krijgt.
3 muren van een paar meter hoog, alleen aan de voorkant een dicht hek..... soms gewoon vastgebonden omdat i anders wat raar staat te doen als schoppen of weven enzo.

Ik heb ze er al eens bij willen halen....maar de DB wil er niets aan doen, raar he ?
Ze zijn niet eens wezen kijken toen ik ze belde.
Hebben ze eten en drinken ? was hun vraag.
Uhh...ja gelukkig wel.... was mijn antwoord...
Mooi....dan hoeven we niet te komen....

En die eigenaar ????
Ik heb ze al zovaak gewezen op internet, boeken en wetenschap dat het toch echt niet goed is voor hun dier ze zo op te sluiten.
Ze doen er NIETS aan of mee ..... eigenlijk net zoals deze dame niets aan de modder doet..... Wat ik overigens niet goed praat !

IK begrijp die traditioneel denkende paardenmensen ook echt niet hoor.
Hoe kan je nou zeggen dat hier niks aan de hand is en dan wel over andere lopen te mopperen ??
Ook dat stal-paard kan amper voor uit komen of liggen , heeft geen contact met soortgenoten en staat de hele dag in zijn eigen stront en pies te soppen.

Ik vind dát diep triest en van mij mogen ze van dit soort mensen de paarden dan óók snel afnemen en elders herplaatsen.
Zo iemand verdient nog geen rat.

LIJNRECHT tegen over de mensen die hier mee zitten te schreeuwen met wat "buurtjes".

Tja.... de wetten en regeltjes he.... en vooral die menselijke gedachtes.....
Let wel... ik ben ook niet blij als ik die modder zie en een droge plek moeten ze wat mij betreft ook hebben.
Maar wie gaat hier nu beslissen wat goed is voor deze paardjes en op welke gronden is dan DIE mening gebaseerd ?

IK kan jullie bij voorbaat vertellen dat mijn oude paardje die daar nu echt niet te dun staat te wezen. knettergek wordt in een stal.
IK kan jullie bij voorbaat vertellen dat indien dit paardje op stal wordt opgesloten.... het eindig bij de slager.... als onhandelbaar.
Zijn jullie dan blij dat het "netjes" opgelost is volgens de Ollandse maatstaven ?

Ja.... een droge plek moeten ze hebben..... ook volgens MIJN mening.
Net als een veel groter stuk grond mij veel blijer zou maken.
Maar deze paardjes hebben het in MIJN ogen nog altijd veel beter dan het merendeel van de paarden in Nederland.

Ik denk dit overlezend dat ik de Telegraaf en de lokale nieuwszender ook maar eens ga bellen.... want ik breek niemands poten omdat die er anders over denkt dan ik.
Ik heb het ook al vaak zat uitgelegd en ze doen er niets aan.
Dierenbeulen optimaforma.... in MIJN ogen....

Eens zien wie dan van al die duizende eigenaren zijn "probleem" dat óók al jaren bestaat op zeer korte termijn heeft opgelost zonder in een modderpoel te belanden.

Ow...super woman ?

Moet je doen joh...die paarden daar weg halen !
Hoe dom kan je wezen dat op een openbaar forum aan te kondigen met het alibi er bij geschreven.....

Joh meid er is nog een hele wereld tussen in die zooi staan of opstallen hoor. Je bekijkt het wel erg zwart wit. Mijn paarden staan ook niet op stal, maar staan er een stuk droger en schoner bij dan deze drek. Als mijn ex paard zo werd gehouden, zou ik zelf verhaal gaan halen.

domitjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:35

graag ook even mijn reactie.

Ik heb bijvoorbeeld een hele leuke merrie alleen 1 groot probleem. Ze kan absoluut niet los in de paddock of longeerring. Wat moet ik dan doen? In de zomer zoveel mogelijk het land op (we hebben niet genoeg voor zomer en winter) Of 3 x per dag draden/hekwerk van mn paddock vervangen omdat ze overal doorheen beukt! Ik doe mijn merrie er een groter plezier mee om haar gewoon lekker de hele dag binnen te zetten in een droge, warme stal met genoeg eten.

Als ze de hele dag buiten staat dan wordt zij gevaarlijk.

Wat ik hiermee wil zeggen geen 1 paard is hetzelfde en wil,kan hetzelfde.

Maar zo in de modder no way!