Amerikaanse federatie keurt hyperflexie niet goed

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 08:30

flickr schreef:
Huertecilla schreef:
(Hyper)Flexen heeft zin. Dat is het hele punt niet. Het betreft de ethiek van met je dier omgaan :)*

Ga dan mensen die niet ethisch met hun paard omgaan aanvallen, daar heeft niemand een probleem mee.
Maar niet iedereen die hyperflexen gebruikt behandeld z'n paard slecht. Mensen die hun paard niet "ethisch" behandelen heb je in allen trainings methoden.

En het gaan vergelijken met verkrachting is een beetje heel sterk heh?!

Je mist de kern.
De ruiters welke de Hollandse School aanhangen maken gebruik van wijken voor pijn en de associatie met pijn = niet ethisch verantwoord.

Nee, de vergelijking vind ik helder. Het gaat niet om het vergrijp maar om het alibi-gedrag. Minder erg maakt nog niet goed en er is meer dan lichamelijke schade.
Het begrip ´paardverkachters´ wordt overigens vaak gebruikt voor aanhangers van de Hollandse School. Ik doe dat niet, doch de vergelijking ligt blijkbaar toch echt wel voor de hand voor veel mensen.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 09:23

Wie zegt dat HF pijn doet als je het gedosseerd en met beleid toepast? Denk je nu echt dat een paard zich laat flexen als hij daar nare ervaringen mee heeft? Denk je nou echt dat er dan nog op hoog niveau mee te trainen valt? Ik denk dat heel veel mensen niet eens weten hoe HF precies in z'n werk gaat en wat het met een paardenlijf doet.

Edit: om nog even on topic te blijven... ben in US geweest en nee, op een handje vol mensen na, hebben ze echt geen idee waar dit over gaat. Jammer voor ze, maar hierin zijn zij echt een klein land.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:47

Embe schreef:
Wie zegt dat HF pijn doet als je het gedosseerd en met beleid toepast? Denk je nu echt dat een paard zich laat flexen als hij daar nare ervaringen mee heeft? Denk je nou echt dat er dan nog op hoog niveau mee te trainen valt?

Ho. haal nu niet wéér het (hyper)flexen en de Hollandse School (term van Sjef Jansen) door elkaar. Indien zonder wijken voor pijn of dwang uitgevoerd door het paard zélf is flexen uitstekend.
Het probleem is het afdwingen door wijken voor pijn of de ervaring daarmee.

Ja, pijn. Dat is de realiteit. Kijk eens op youtube onder rollkür.
Bijvoorbeeld http://www.youtube.com/watch?v=Uz9r9zqGKhE

Wijken voor de associatie met pijn met het bit; geestelijk dwáng onder dreiging van pijn en - meer pijn leidt tot plofpaarden die bij de geringste verstoring van de geconditioneerde omstandigheden in verzet gaan omdat ze met de rug tegen de muur gereden worden.

Ja dat is het niveau. Of dat ´hoog´ is, is subjectief.
Persoonlijk vind ík dat de bereden agent die een amazone met haar op hol gelagen paard moest redden op de wereld ruiterspelen degene die haar prijs voor goede dressuur had moeten krijgen. Bijvoorbeeld.

horseyfries

Re: Amerikaanse federatie keurt hyperflexie niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:49

Blijkbaar worden de Nederlandse toppaarden volgens jouw definitie dan heel goed gereden want "het zijn géén plofpaarden, en bij de geringste verstoring, nee zelfs op grote wedstrijden in gigantische stress doen ze nog gewoon hun ding".
Fijn dat we het daar over eens zijn ! ;)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:03

Huertecilla schreef:
Embe schreef:
Wie zegt dat HF pijn doet als je het gedosseerd en met beleid toepast? Denk je nu echt dat een paard zich laat flexen als hij daar nare ervaringen mee heeft? Denk je nou echt dat er dan nog op hoog niveau mee te trainen valt?

Ho. haal nu niet wéér het (hyper)flexen en de Hollandse School (term van Sjef Jansen) door elkaar. Indien zonder wijken voor pijn of dwang uitgevoerd door het paard zélf is flexen uitstekend.
Het probleem is het afdwingen door wijken voor pijn of de ervaring daarmee.

Ja, pijn. Dat is de realiteit. Kijk eens op youtube onder rollkür.
Bijvoorbeeld http://www.youtube.com/watch?v=Uz9r9zqGKhE

Wijken voor de associatie met pijn met het bit; geestelijk dwáng onder dreiging van pijn en - meer pijn leidt tot plofpaarden die bij de geringste verstoring van de geconditioneerde omstandigheden in verzet gaan omdat ze met de rug tegen de muur gereden worden.

Ja dat is het niveau. Of dat ´hoog´ is, is subjectief.
Persoonlijk vind ík dat de bereden agent die een amazone met haar op hol gelagen paard moest redden op de wereld ruiterspelen degene die haar prijs voor goede dressuur had moeten krijgen. Bijvoorbeeld.

Volgens mij gaat het topic over HF en niet de Hollandse School?!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:05

Embe schreef:
Wie zegt dat HF pijn doet als je het gedosseerd en met beleid toepast? Denk je nu echt dat een paard zich laat flexen als hij daar nare ervaringen mee heeft? Denk je nou echt dat er dan nog op hoog niveau mee te trainen valt? Ik denk dat heel veel mensen niet eens weten hoe HF precies in z'n werk gaat en wat het met een paardenlijf doet.

Edit: om nog even on topic te blijven... ben in US geweest en nee, op een handje vol mensen na, hebben ze echt geen idee waar dit over gaat. Jammer voor ze, maar hierin zijn zij echt een klein land.

Inderdaad, mijn idee van deze trainingsmethoden is dat het leerprocessen zijn.
Hoe leer je jezelf een spagaat/split aan? Door elke keer een stukje verder te rekken.
Je kan jezelf niet dwingen verder te gaan dan nodig, omdat het gewoonweg niet wil. Die spieren zijn daar niet klaar voor. Hoe leert een ballerina de mooiste oefeningen aan? Spieren onderhouden en flexen. Je kan niet bij 0 beginnen en op dag 1 bij 10 eindigen. Dat bestaat niet, in geen enkele sport.
En dan kan een bit nog zo scherp zijn, het paard neemt het tussen de kiezen en vertikt het om verder te gaan.
Dressuur is toch een kwestie van vraag en antwoord? Je vraagt iets, en krijgt daar een reactie op. Je geeft iets, en krijgt daar een reactie op. Nemen en geven, vragen en antwoorden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:17

HC kent het verschil niet tussen wijken voor druk en wijken voor pijn blijkbaar?
Wijken voor druk wordt zelfs in de vrijheidsdressuur toegepast dus net als Janine zegt: het is gewoon een spel van vraag en antwoord. Flexen kun je alleen maar met een ontspannen paard, zodra je teveel vraagt, raakt het paard gespannen en krijg je dus minder ipv meer. Het lukt dus simpelweg niet door pijn of stress.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:22

ja :j ik denk dat we het er allemaal mee eens zijn dat trekken, schoppen, slaan etc. niet gewenst is. Dat heeft ook niets met HF te maken.

Wanneer spreek je over dwang? Wellicht als ik mijn paard iets vraag waar hij geen zin in heeft en ik hem vertel met hulpen dat hij het wel moet doen... en als die hulp een spoorprikje is of een tikje met de zweep of een weerstand biedende hand dan is dat voor sommige mensen al een stapt te ver. Ik persoonlijk vind dat niet. Het is een onderdeel van communicatie. Net als belonen. Kijk maar eens naar de communicatie bij paarden onderling, daar zit wel degelijk ook een stuk 'dwang en dreiging' en gaat het er niet altijd zo zachtzinnig aan toe. Daar schrikken sommige (niet-paarden) mensen ook van. En begrijp mij goed, ik bedoel hiermee niet dat het dan maar geoorloofd is om je paard te schoppen of pijn te doen.

Feit blijft dat een paard niet kan kiezen om wel of niet te flexen zoals bv een ballerina of topsporter dat wel kan. Daar zit denk ik voor veel mensen de crux. Dan kan je je ook afvragen of het gros van de paarden er voor zou kiezen om een ruiter op z'n rug te dragen...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:34

Embe schreef:
ja :j ik denk dat we het er allemaal mee eens zijn dat trekken, schoppen, slaan etc. niet gewenst is. Dat heeft ook niets met HF te maken.

Wanneer spreek je over dwang? Wellicht als ik mijn paard iets vraag waar hij geen zin in heeft en ik hem vertel met hulpen dat hij het wel moet doen... en als die hulp een spoorprikje is of een tikje met de zweep of een weerstand biedende hand dan is dat voor sommige mensen al een stapt te ver. Ik persoonlijk vind dat niet. Het is een onderdeel van communicatie. Net als belonen. Kijk maar eens naar de communicatie bij paarden onderling, daar zit wel degelijk ook een stuk 'dwang en dreiging' en gaat het er niet altijd zo zachtzinnig aan toe. Daar schrikken sommige (niet-paarden) mensen ook van. En begrijp mij goed, ik bedoel hiermee niet dat het dan maar geoorloofd is om je paard te schoppen of pijn te doen.

Feit blijft dat een paard niet kan kiezen om wel of niet te flexen zoals bv een ballerina of topsporter dat wel kan. Daar zit denk ik voor veel mensen de crux. Dan kan je je ook afvragen of het gros van de paarden er voor zou kiezen om een ruiter op z'n rug te dragen...

Dat zie ik dus als een verschil in beleving van omgang met paarden. Ik vergelijk het zelf maar met een werkgever/werknemer. Er moet in mijn beleving een perfecte atmosfeer zijn tussen deze twee, er moet sprake zijn van wederzijds respect, goedelijke omgang etc. etc. Dan wil de werknemer voor de werkgever werken, en wil de werkgever voor de werknemer werken. Pas dan krijg je een juiste werksfeer. Dan hoeft een werkgever geen verplichtingen op te leggen aan de werknemer, en zullen beide plezier in hun werk hebben. Ook al is er een zekere verdeling in rangorde, deze rangorde hoeft dan niet eens voelbaar te zijn.

En zoals je in de tweede alinea noemt, kan je je dan ook gaan afvragen waarom we (behalve financiele zekerheid) liever voor een baas gaan werken, in plaats van voor onszelf te beginnen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:41

horseyfries schreef:
HC kent het verschil niet tussen wijken voor druk en wijken voor pijn blijkbaar?

Pijn is in deze slechts een niveau van druk wat als ´pijn´ ervaren wordt.

´Wijken voor druk´ is inderdaad alleen acceptabel als dit niveau niet bereikt wordt. ´Press the bone´ is ethisch niet acceptabel. Dat was/is een punt van inhoudelijke ethische kritiek op PNH bijvoorbeeld.
Een dier zonder noodzaak pijn doen = dierenmishandeling.

Verder is wijken voor druk zelfs in de ruiterij niet de norm voor ´goed´ als methode voor het aanleren :)*

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:43

Wat ethisch wel of niet acceptabel is verschilt per continent, land en persoon dus praat aub voor jezelf en niet in het algemeen.
Je laatste zin is net zo onduidelijk, over welke norm heb je het nu?

Janine1990

Huertecilla schreef:
horseyfries schreef:

Pijn is in deze slechts een niveau van druk wat als ´pijn´ ervaren wordt.

´Wijken voor druk´ is inderdaad alleen acceptabel als dit niveau niet bereikt wordt. ´Press the bone´ is ethisch niet acceptabel. Dat was/is een punt van inhoudelijke ethische kritiek op PNH bijvoorbeeld.
Een dier zonder noodzaak pijn doen = dierenmishandeling.

Verder is wijken voor druk zelfs in de ruiterij niet de norm voor ´goed´ als methode voor het aanleren :)*

Dan zou ik graag een hersenscan zien van een paard tijdens een training waarbij HF gebruikt wordt. De techniek is tegenwoordig al behoorlijk ver, en ik zou graag willen weten of het paard het ook als pijnlijk ervaart.
Het paard is wel de atleet van de ruiter, een atleet kan niet presteren met pijn.

Embe

Ik zie het als communicatie... een perfecte atmosfeer is voor een ieder anders en die krijg je vooral als er duidelijk heerst (in mijn beleving dan) mede door goede communicatie én respect. Er zal wel degelijk een rolverdeling moeten zijn (even heel zwart/wit: leiders en volgers) Het is volgens mij ook niet goed om steeds in conflict te zijn maar soms is het nodig om de dingen weer even duidelijk te stellen, mét respect en dmv communicatie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:47

Embe schreef:
. en als die hulp een spoorprikje is of een tikje met de zweep of een weerstand biedende hand dan is dat voor sommige mensen al een stapt te ver. ...

Het geven van een signaal en het aangeven van grenzen mag je niet verwarren met grensoverschreindend nivau van druk of de associatie met eerdere ervaring daarmee.
De wettelijke grens is de pijngrens of het aanzetten tot prestaties die de kracht te boven gaan.

Er zit bij het grensoverschreidende signaalniveau een adder onder het gras; het schrikdraad-effect, de associatie met pijn.
Zie Steinbrecht over spoorgebruik. Dat is ethisch totáál onacceptabel ook al is het feitelijke spoorgebruik láter niet meer grensoverschreidend.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:50

horseyfries schreef:
Wat ethisch wel of niet acceptabel is verschilt per continent, land en persoon dus praat aub voor jezelf en niet in het algemeen.

Voor onze westerse maatschappij is er geen onduidelijkheid over wat de definitie van direnmishandeling is.

De norm voor ´goed´ is de bio-ethiek van de 21ste eeuw :D
Dat pijn en dwang een NoNo zij.
Wijken voor druk afdwingen is een NoNo. Náár een beloning laten ´wijken´ is helemaal +:)+ Dat is al in de vorige eeuw helemaal uitgewerkt. De paardenwereld kan het zó overnemen.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:52

Citaat:
Het geven van een signaal en het aangeven van grenzen mag je niet verwarren met grensoverschreindend nivau van druk of de associatie met eerdere ervaring daarmee.
De wettelijke grens is de pijngrens of het aanzetten tot prestaties die de kracht te boven gaan.

Er zit bij het grensoverschreidende signaalniveau een adder onder het gras; het schrikdraad-effect, de associatie met pijn.

Tja, dan wordt het leven in de kudde voor een paard ook grensoverschreidend...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:57

Huertecilla schreef:
Voor onze westerse maatschappij is er geen onduidelijkheid over wat de definitie van direnmishandeling is.

Wijken voor druk afdwingen is een NoNo. Náár een beloning laten ´wijken´ is helemaal +:)+ Dat is al in de vorige eeuw helemaal uitgewerkt. De paardenwereld kan het zó overnemen.

Ik geloof dat er een hoop onduidelijkheid over is bij mensen die geen ruk verstand van paarden hebben. Dit heeft er hier in de buurt een aantal jaren geleden toe geleid dat een drachtige merrie is afgemaakt, omdat het een raar gezicht was, dat de buikwand (??) was gescheurd. Dierenarts zei toe dat de merrie geen problemen zou krijgen bij het veulenen, maarja, bemoeienis van onwetenden....

HC, naare en beloning laten wijken kan je op verschillende manieren zien. Een goed gereden paard doet alles voor zijn beloning, en deze beloning krijgt hij in de vorm van een ruiter die precies weet hoe te handelen.

Ik ben overigens wel heel nieuwsgierig hoe jij het proces van HF 'aanleren' ziet...

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:59

Of het slecht is of niet ik ga die discussie niet aan. Ik blijf het een rotgezicht vinden. We willen toch allemaal dat een paard fier, blij en trots rondloopt? Dat gaat niet echt lukken met je kin op de borst.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:00

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal onliners en offtopic reacties verwijderd. Willen jullie erop letten om bij het onderwerp te blijven? Mijn dank is groot :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:01

yarrah schreef:
Of het slecht is of niet ik ga die discussie niet aan. Ik blijf het een rotgezicht vinden. We willen toch allemaal dat een paard fier, blij en trots rondloopt? Dat gaat niet echt lukken met je kin op de borst.

Maar wat is een paard dat fier en trots rondloopt?
Je ziet wel eens paarden die heerlijk onder hun ruiter vandoor lopen en een kop trekken van: Hahahaha, lalala, ik win!
Je hebt trotse en fiere paarden en je hebt trotse en fiere paarden ;) Als je begrijpt wat ik bedoel.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:05

Huertecilla schreef:
horseyfries schreef:

met alle respect hc vraag ik me echt af of je in de efteling woont , het sprookjes gehalte van je post zet me erg aan het twijfelen.
in feite eis jij genoeg van je paarden ook jij doet dat,,zolang dat met pijn doet weet heel bokt wel dat dat niet de manier is.
maar jij geeft aan dat een bit al pijn doet en de hele manier van de zoals jij dat zegt hollandse dressuur cultuur is een paard pijnigen om hem iets gedaan te krijgen.
dit slaat op zijn hollands gezegd NERGENS OP.
alles kan een paard laten lijden alles kan een martelvoorwerp worden als het in de handen van een verkeerd persoon komt.
het bit doet geen pijn de handen van de ruiter bepalen dat.
er is nog geen een studie die echt bewezen heeft dat het wel pijn doet,,maar wat doen de meeste hier vergelijken met mensen.
hoe zal jij je voelen met een bit? hoe zal jij je voelen als je met je kin op je borst loopt? allemaal onzin wij zijn immers geen paarden en kan je dit niet vergelijken.
kan ook vragen hoe zal jij het vinden om op handen en knieen te lopen met iemand op je rug en dan een rit maken om boodschappen te doen zoals jij met je paarden omgaat?
slaat toch ook nergens op?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:10

Even afgezien of HF nu 'dierenmishandeling' is of niet.... ik vraag mij af hoe dat nu moet in Kentucky :? Kan de top daar niet meer starten?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:11

Bandida schreef:
Tja zo kunnen we ook wel een gemiddelde KNHS-er neerzetten en er niet vrolijk van worden.

The rules pertaining to dressage competition prohibit the use of artificial appliances, training aids, and drugs, which would force the
horse to submit. Instead, the emphasis is upon training and a cooperative partnership with the rider. Major competitions are carefully
monitored to assure that there is no unnecessary force or harshness displayed.

Goed besluit, maar als ze het bovenstaande tot de letter gaan toepassen kunnen ze wel niet meer mee doen in FEI wedstrijden. Ik zie niets anders als 'onderworpen' paarden. Ze mogen zelfs niet eens meer voor zich uit kijken tegenwoordig.
Over ethiek.. de verdedigers van HF begrijpen simpelweg niet dat veel mensen het not done vinden dat je bewust pijn uitoefent op je paard als training. HF = rekken = lenigheid = inderdaad niet schadelijk als je het goed doet = wél pijn, anders kom je nl. niet verder (zoals iedere sporter met eigen lichaam op dit forum ook wel weet).
Voor mij en vele anderen is dat laatste een brug te ver. Voor anderen blijkbaar niet. Het gaat dus niet over hoe precies, niet over het resultaat en ook niet over al dan niet schadelijk, het gaat over het uitoefenen van de techniek op zich.
En in dat opzicht verbaast het me helemaal niet dat men daar in de USA met hun Angelsaksische paardenwereld niet aan wil. Je kan dan wel wijzen naar 'achterstand' en misbruiken als met het TWH (in mijn ogen trouwens in wezen niet verschillend met HF uitvoeren op een dressuurpaard), maar de andere zijde die dierenrechten en paardenwelzijn verdedigt is in dezelfde verhouding fanatiek, en onvergelijkbaar met Europa.

De tijd zal het leren, maar ik ben er vrij gerust in dat het binnen nu en 10 jaar overal verboden zal zijn (samen met S&T, of misschien wel het bit in het algemeen). De publieke opinie blijft dit niet pikken namelijk, en de paardensport doet alleen aan navelstaren. Als je het niet gelooft, leg eens een HF foto voor aan een niet-paardenmens, of probeer de buut-discussie eens uit te leggen. Verder als 'ah ze willen die beesten dus verdoven op wedstrijd?' ga je niet komen vrees ik. En echt goed staat dat allemaal niet voor een 'sport'.

Maar met zwepen heeft men geen probleem.

Hahaha hier zou ik wel een weddenschapje over afwillen sluiten :Y) Het enige dat misschien zou gebeuren is dat het daadwerkelijke trainen nog verder achter gesloten deuren verdwijnd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:14

Embe schreef:
Even afgezien of HF nu 'dierenmishandeling' is of niet.... ik vraag mij af hoe dat nu moet in Kentucky :? Kan de top daar niet meer starten?

Volgens mij kunnen ze enkel een standpunt innemen...
Totdat er meer is bewezen.
En stel dat (ik stel het hier maar, want ik ben momenteel nog nergens van overtuigd en voordat ik heel bokt over me heen krijg) er niets verkeerds aan deze trainingsmethode wordt gevonden, zie ik de Amerikaanse top straks ook wel op deze manier trainen. Zo hypocriet zijn ze daar ook wel weer.

johanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:20

het grote probleem van vele is dat ze niet weten waar ze het over hebben en zelf stil staan we hebben tegenwoordig bij de toppaarden veel bloed gefokt en dat is voor veel amateur moeilijk te rijden enkel profi zijn daar toe in staat stap maat in f1 auto en je weet niet wat je meemaakt dit wordt vergeten in heel de discussie wij hebben nog wel wat paarden staan waar hc zijn nek mee zou breken tijdens het boodschappen doen.