Bandida schreef:Tja zo kunnen we ook wel een gemiddelde KNHS-er neerzetten en er niet vrolijk van worden.
The rules pertaining to dressage competition prohibit the use of artificial appliances, training aids, and drugs, which would force the
horse to submit. Instead, the emphasis is upon training and a cooperative partnership with the rider. Major competitions are carefully
monitored to assure that there is no unnecessary force or harshness displayed.
Goed besluit, maar als ze het bovenstaande tot de letter gaan toepassen kunnen ze wel niet meer mee doen in FEI wedstrijden. Ik zie niets anders als 'onderworpen' paarden. Ze mogen zelfs niet eens meer voor zich uit kijken tegenwoordig.
Over ethiek.. de verdedigers van HF begrijpen simpelweg niet dat veel mensen het not done vinden dat je bewust pijn uitoefent op je paard als training. HF = rekken = lenigheid = inderdaad niet schadelijk als je het goed doet = wél pijn, anders kom je nl. niet verder (zoals iedere sporter met eigen lichaam op dit forum ook wel weet).
Voor mij en vele anderen is dat laatste een brug te ver. Voor anderen blijkbaar niet. Het gaat dus niet over hoe precies, niet over het resultaat en ook niet over al dan niet schadelijk, het gaat over het uitoefenen van de techniek op zich.
En in dat opzicht verbaast het me helemaal niet dat men daar in de USA met hun Angelsaksische paardenwereld niet aan wil. Je kan dan wel wijzen naar 'achterstand' en misbruiken als met het TWH (in mijn ogen trouwens in wezen niet verschillend met HF uitvoeren op een dressuurpaard), maar de andere zijde die dierenrechten en paardenwelzijn verdedigt is in dezelfde verhouding fanatiek, en onvergelijkbaar met Europa.
De tijd zal het leren, maar ik ben er vrij gerust in dat het binnen nu en 10 jaar overal verboden zal zijn (samen met S&T, of misschien wel het bit in het algemeen). De publieke opinie blijft dit niet pikken namelijk, en de paardensport doet alleen aan navelstaren. Als je het niet gelooft, leg eens een HF foto voor aan een niet-paardenmens, of probeer de buut-discussie eens uit te leggen. Verder als 'ah ze willen die beesten dus verdoven op wedstrijd?' ga je niet komen vrees ik. En echt goed staat dat allemaal niet voor een 'sport'.
Maar met zwepen heeft men geen probleem.
Hahaha hier zou ik wel een weddenschapje over afwillen sluiten
Het enige dat misschien zou gebeuren is dat het daadwerkelijke trainen nog verder achter gesloten deuren verdwijnd.