Paardenziekte atypische myopathie rukt steeds verder op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:58

@mackkwek : wellicht mij handig om deze bloedwaarden ook even in het Centrale topic over AM te zetten (in medisch) daar zitten veel ervaringsdeskundigen

Sterkte trouwens met het verlies van je paard!

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:18

joke165 schreef:
@mackkwek : wellicht mij handig om deze bloedwaarden ook even in het Centrale topic over AM te zetten (in medisch) daar zitten veel ervaringsdeskundigen

Sterkte trouwens met het verlies van je paard!

heb ik inmiddels gedaan;-)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:38

Iedereen heel veel sterkte die een ziek paard heeft of er een (meer) heeft verloren. Vreselijk. Toch betrekkelijk nieuw dat dit zo massaal toeslaat. Maar wellicht dat DA's het nu ook meer gaan herkennen...
We zitten met ons weitje naast een flinke rij bomen, watertje en ik zie hier en daar paddestoelen. Door de wind zijn de bladeren wel vrijwel weggewaaid... Neem geen risico. Ze hebben vandaag uurtje rondgestuiterd op de wei en voor de rest op de paddock / op stal.

Sugargirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:47

Marigold schreef:
voor zover ik weet is er uit autopsie wel aan te tonen dat het paard AM had, maar nog steeds niet wat nou de veroorzaker van de ziekte is geweest.
volgens mij hebben ze verhoogde eiwitten (?) (weet niet zeker, iets verhoogd) in de bloedwaarders, wel 3 keer zo hoog als normaal, nja, er is vast wel iemand anders die dat duidelijker kan omschrijven.

ze hadden ook ontdekt dat 50% van de onderzochte paarden (na de dood door AM) de bacterië clostrodium sorelii hadden, clostrodium is een bacterië die gifstoffen afscheidt.
maar of dat nou de reden van AM is, waarschijnlijk niet, want anders was dat al lang in de hele breedte naar buiten gebracht, dus naar DA's, de media, etc etc.

@Jolandje, er wordt aangeraden paarden 's nachts op stal te zetten met ruwvoer, en alleen overdag op de wei.
niet iedereen doet dat of heeft de mogelijkheid ervoor.

Ben eens even op het internet aan het rondsnuffelen geweest, want ik wilde meer te weten komen over die bacterie (clostridium sordellii) en nu ben ik via de Wikipedia wat meer te weten gekomen over deze bacterie, maar ook met een link naar Botulisme!
De symptomen van Botulisme (verlamming van de spieren, die in ernstige gevallen kan leiden tot de dood door verlamming van de ademhalingsorganen) komen dus aardig overeen met die van AM en er schijnen typen Botulisme te zijn die ook via inname van sporen kunnen ontstaan (in dit geval werden baby's genoemd die honing gegeten hadden)...
Vraag ik me nu dus sterk af of er misschien idd sporen de boosdoeners zijn (dus toch paddenstoelen? Deze groeien namelijk met name in vochtige en bomenrijke omgevingen) :roll:
En aangezien paddenstoelen met name in het najaar en voorjaar groeien.... :\ En het nu steeds zo verschrikkelijk vochtig weer is... ;(

Oh jee, wordt nu toch knap ongerust... ;(
Laten we hopen dat de medische wetenschappers er vlot achter gaan komen wat het nu precies veroorzaakt!
Dan kunnen wij Paardenliefhebbers eens gerichte maatregelen nemen!!

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 00:22

Het is wel een bijzonder goed paddenstoelenjaar in elk geval. Als je dat linkt naar het stijgende aantal slachtoffers van AM, dan zou je denken dat daar iets zit...
Maar paddenstoelen zijn eigenlijk de 'bloemen' van schimmels in de grond die weer aan bepaalde bomen gelinkt zijn dacht ik. Zoals de rood met witte stippen paddenstoel aan berken. Maar ook al zie je geen paddenstoelen dan kunnen die schimmeldraden natuurlijk toch in de grond zitten. Wie weet komen ze ook op een andere manier nog in aanraking met dieren of hetgeen zij opeten?

Ik hoop dat er, mede doordat er nu zoveel slachtoffers zijn, snel een doorbraak komt over de oorzaak. Dan zijn deze paarden niet voor niets gestorven en kunnen andere hierdoor gered worden!

siskeh

Re: Paardenziekte atypische myopathie rukt steeds verder op

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 08:51

@susanW: er kunnen ook wel degelijk schimmels op het gras zitten.
In de veehouderij is dat al jaren bekend..
Maar met AM kan volgens mij niemand nog(met zekerheid) zeggen wat het is.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:21

Ik weet wel dat er schimmels in gras kunnen zitten, evenals roest, maar komen de paddenstoelschimmeldraden ook in/op het gras terecht?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:45

@susanW: naar mijn weten is roest een schimmel.
Waar de schimmeldraden zich precies bevinden weet ik niet, maar ik denk wel dat de paarden daarmee in aanraking kunnen komen.

Hoezo is een paddestoel trouwens gelinkt aan een bepaalde boom?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:56

ik lees steeds iets over bladeren en paddestoelen in combinatie met gras.
hier staan de paarden overdag op een stukje bos, daar liggen blaadjes genoeg, ik ben nog geen paddestoelen tegengekomen maar gras staat er zeer zeker niet.
ze krijgen overdag hooi/kuil stro en een voederbiet.
Is dit stukje bos ook gevaarlijk?
vanaf dat het donker word, staan ze op de paddock met hooi/kuil.
In de wei zet ik ze niet omdat ik daar nu te weinig gras voor heb en met de AM berichten durf ik dat nu al helemaal niet.
Dus mijn vraag, is het gevaarlijk om ze in een stukje bos te hebben staan met hooi enzo?

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:22

Ik heb ergens gelezen dat paddestoelen aan bepaalde bomen gelinkt zijn, omdat de draden zich voeden aan die bepaalde boom. Maar waarom precies dat weet ik niet meer :o

@joyfordogs: ik denk dat niemand je dat precies kan vertellen, omdat gewoon nog niet bekend is wat het nu precies veroorzaakt. Dat is het enge ook. We proberen denk ik allemaal het beste te doen, maar wat dat precies is? Tja... Bijvoeren met hooi lijkt in elk geval goed staat overal, maar verder?

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:34

bah bah....begin nu toch echt wel ongerust te worden nu het er steeds meer worden :\

Gelukkig staan bij ons de paarden nu overdag in de bak / paddocks en s'nachts mooi op stal.
Alleen de shets staat nog in het weiland 24 / 7 , ze krijgen wel voldoende hooi bijgevoerd zodat ze eigelijk geen gras hoeven te eten

....maar toch ik vind het geen fijn idee... :(

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:06

Citaat:
Ik heb ergens gelezen dat paddestoelen aan bepaalde bomen gelinkt zijn, omdat de draden zich voeden aan die bepaalde boom. Maar waarom precies dat weet ik niet meer

Ahh oke :P
Maar goed, dat vroeg ik omdat ik zoveel paddestoelen tegenkom die echt niet in de buurt van bomen staan...

Pfff, ik weet het ook niet met het hele AM verhaal.
Snap eerlijk gezegt niet waarom er nog zo weinig over bekend is.
Al vraag ik me af of dat wel zou helpen.
Ik denk dat je moeilijk in kan schatten of je land nou wel of niet "besmet" is.
En als je paard eenmaal AM heeft is het al te laat.

lindabrother

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:21

Ik heb maar een hark aangeschaft om de bladeren eruit te harken:S

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:10

RomyFellow schreef:
Ik schrik ook erg van deze berichten.
Mijn paard staat dan wel alleen overdag op het land, maar toch had hij dit weekend een aantal symthomen.
Hij lag steeds in zijn stal, was met rijden erg sloom. DA erbij geweest, en het was geen koliek. Waarschijnlijk een virus. Maar nu ik dit zo lees...
Gisteren voor het eerst weer gereden, paard was erg stijf en had een bobbel op zijn hals( bij zijn spieren).
Voor de rest gaat het momenteel wel goed met hem, en ligt niet meer in zijn stal. Zal het ook langer kunnen duren?

ik zit inderdaad toch ook met verbazing te lezen!
er staan nu zoveel verschillende berichten op internet, en lang niet alles gaat over dat ploteselinge optreden en x aantal uur later dood (gelukkig!)
vraag me ergens wel af wie de diagnoses allemaal stelt - in hoeveel gevallen zou het echt om AM gaan?

als ik dit zo lees had mijn pony het ook, DA kon haar vinger er ook niet op leggen maar mijn pony stond de volgende dag al (zo goed als) kerngezond op stal? ze had wel dezelfde symptomen - alleen geen bruine urine gevonden (jawel, bang als ik was heb ik daarnaar gezocht..) Maarja, zo plotseling als eht slecht ging ging het ook weer goed? wat het nu wel was weet ik niet, maar in mijn ogen dus geen AM..

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:41

wij wonen ook in drenthe!
& onse paarden staan niet in de wei maar in de bak.

dit zijn de verschijnselen:

Verschijnselen
De verschijnselen van de ziekte zijn plotselinge spierzwakte of spierstijfheid. De dieren weigeren te bewegen en blijven verkrampt staan of gaan plat liggen.
Het klinische beeld is te vergelijken met Maandagsziekte of Tying up. De dieren zijn ook benauwd en ademen te snel als gevolg van de aantasting van de tussenrib- en middenrifspieren.
De ernsige benauwdheid is meestal aanleiding voor euthanasie. Opvallend is dat de dieren verder geen zieke indruk maken en een normale eetlust hebben. De opvallende koffiekleurige urine is, wanneer die wordt waargenomen, een sterke aanwijzing voor de diagnose Myopathie.

dat heeft myne gelukkig niet :o