tis effe naar
maar morgen weer beter
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
maar morgen weer beter
KiWiKo schreef:werken in de paarden valt niet te leren........... op geen enkele opleiding!
werken in de paarden is een manier van leven, je kan het of je kan het niet! en dan heb ik het niet eens over de kennis en kunde van een persoon, maar over diens manier van leven.
een HBO paardenopleiding heb ik altijd de grootst mogelijke onzin gevonden,
Huertecilla schreef:KiWiKo schreef:werken in de paarden valt niet te leren........... op geen enkele opleiding!
werken in de paarden is een manier van leven, je kan het of je kan het niet! en dan heb ik het niet eens over de kennis en kunde van een persoon, maar over diens manier van leven.
een HBO paardenopleiding heb ik altijd de grootst mogelijke onzin gevonden,
...en zo krijgt de sector paard dus NOOIT instructeurs van HBO-niveau. Ja, dat is wel nodig.
Kwaliteit van lesgeven staat los van of dat nu over paarden of scheikunde gaat.
Verder zou het vanzelfsprekend moeten zijn dat een HBO-niveau leraar paardrijden kennis heeft van gedragsleer en paardenethologie op HBO-niveau.
Het huidge modale kennisniveau in de ruiterij lijkt me voldoende onderbouwing voor de noodzaak.
bigone schreef:Gevoel voor paarden is NIET aan te leren
KiWiKo schreef:Hahaha HC......... wil jij hiermee impliceren dat iemand vers van een HBO opleiding van pak m beet een jaar of 22 met wel 10 jaar paardenervaring, waarvan 6 jaar op een manege, beter les kan geven, of meer verstand heeft van gedrag en ethologie (over ethologie gesproken............ ) dan iemand die al 22 jaar in de paarden zit, en niks anders geleefd heeft dan dat?
daniella74 schreef:Vudress schreef:Maar het werk met paarden ís ongeschoold werk.
Daar kun je wel een MBO/HBO papiertje aan plakken maar daar veranderen de werkzaamheden niet door.
Het is niet zo dat als je een HBO-opleiding paardensport doet je automatisch als stalruiter aan de gang kunt gaat. Mijn ervaring is juist dat die niet zo heel best rijden.
Stalmanagers zijn vrijwel altijd medewerkers die er al jaren werken en naast hun dagelijkse werkzaamheden de boel managen.
De stalmanager van Anky is naast het managen van de stal volgens mij ook PA. Volgens mij heeft zij rechten gestudeerd.
Dat klopt idd. Alleen bij Anky komen er nog veel meer dingen kijken dan bij de gemiddelde stal. Overigens kan zij wel goed rijden, en niet alleen dressuur.
Over het algemeen is het niveau van stagaires van "gewone" opleidingen ook om moedeloos te worden. E-mail of telefoongesprekken in straattaal, weinig motivatie, onbetrouwbaar, weinig algemene en vakkennis, vaak ziek zwak en misselijk en een mentaliteit waar je moordneigingen van krijgt maar ze hebben verwachtingen en eisen waar je steil van achter over slaat. Ik ben erg blij dat ik bij mijn huidige werkgever niemand meer hoef te begeleiden want ik was het knap zat. Het is gewoon niet realistisch om meteen telefoon en auto van de zaak of een fijn wedstrijpaard te willen krijgen, je zal je waar dan ook eerst moeten bewijzen en zal er eerst gewerkt moeten worden. Als ik op stal loop zie ik vrijwel zonder uitzondering penny's als stagaire die heel weinig kunnen, zou ik ook niet de hoofdprijs voor willen betalen als ik eerlijk ben als ik daar de werkgever van zou zijn.
, geef mij maar die bedrijfsleider met hart voor dieren én het bedrijf met mbo of zonder papiertje, dan die bedrijfsleider met hbo papiertje die alleen naar het financieele gebeuren kijkt.