Personeel in paardenwereld is schaars maar wel vindbaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Personeel in paardenwereld is schaars maar wel vindbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:07

hahaha senks :D

tis effe naar :) maar morgen weer beter :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:37

KiWiKo schreef:
werken in de paarden valt niet te leren........... op geen enkele opleiding!

werken in de paarden is een manier van leven, je kan het of je kan het niet! en dan heb ik het niet eens over de kennis en kunde van een persoon, maar over diens manier van leven.

een HBO paardenopleiding heb ik altijd de grootst mogelijke onzin gevonden,

...en zo krijgt de sector paard dus NOOIT instructeurs van HBO-niveau. Ja, dat is wel nodig.
Kwaliteit van lesgeven staat los van of dat nu over paarden of scheikunde gaat.
Verder zou het vanzelfsprekend moeten zijn dat een HBO-niveau leraar paardrijden kennis heeft van gedragsleer en paardenethologie op HBO-niveau.

Het huidge modale kennisniveau in de ruiterij lijkt me voldoende onderbouwing voor de noodzaak.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:00

Gevoel voor paarden is NIET aan te leren en goed lesgeven hangt ook niet af van een papiertje alleen, ken een meisje van 16 die af en toe, voor het plezier wat ze eraan beleeft om de pony te helpen, les geeft aan jonge ruitertjes die zo af en toe hulp nodig hebben.
Ze klimt zelf even op de pony, even voelen noemt ze dat en gaat daarna aan de slag en als de ruitertjes willen luisteren en werken dan lopen ze binnen twee maanden echt stukken beter.Daarna is het voor haar ook klaar en stopt ze met de verwijzing naar iemand anders die les geeft, zij vind dat ze daar dan verder komen.
Rechtrichten, ontspanning, houding en zit, past het zadel en het hoofdstel, alles komt voorbij, dit kun je niet zomaar leren, dit gevoel en het zien ervan heb je of niet.
Bij haar geen roppen, plukken, sporen maar ze probeert de kinderen te laten voelen waar ze mee bezig zijn, grote monden en betweters accepteerd ze niet ondanks dat sommigen bijna even oud zijn accepteren ze dat allemaal.
Ik heb haar eens gevraagd of ze instructeur wil worden en ze zei nee, want nu heb ik er heel veel plezier in en dan is het mijn werk en ik wil blijven genieten van het paard en het rijden.
Tja, is ook wat voor te zeggen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:36

Huertecilla schreef:
KiWiKo schreef:
werken in de paarden valt niet te leren........... op geen enkele opleiding!

werken in de paarden is een manier van leven, je kan het of je kan het niet! en dan heb ik het niet eens over de kennis en kunde van een persoon, maar over diens manier van leven.

een HBO paardenopleiding heb ik altijd de grootst mogelijke onzin gevonden,

...en zo krijgt de sector paard dus NOOIT instructeurs van HBO-niveau. Ja, dat is wel nodig.
Kwaliteit van lesgeven staat los van of dat nu over paarden of scheikunde gaat.
Verder zou het vanzelfsprekend moeten zijn dat een HBO-niveau leraar paardrijden kennis heeft van gedragsleer en paardenethologie op HBO-niveau.

Het huidge modale kennisniveau in de ruiterij lijkt me voldoende onderbouwing voor de noodzaak.

Hahaha HC......... wil jij hiermee impliceren dat iemand vers van een HBO opleiding van pak m beet een jaar of 22 met wel 10 jaar paardenervaring, waarvan 6 jaar op een manege, beter les kan geven, of meer verstand heeft van gedrag en ethologie (over ethologie gesproken............ ) dan iemand die al 22 jaar in de paarden zit, en niks anders geleefd heeft dan dat?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:48

-:) +:)+

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:49

bigone schreef:
Gevoel voor paarden is NIET aan te leren

Grappig dat je zo ineens het nut van een groot percentage van de banen in de paardensector hiermee tot een dieptepunt laat dalen.

Maargoed, dat ter zijde. Toen ik begon met een opleiding in de paarden heb ik ontelbare keren te horen gekregen "doe het niet" en "er is niks in te vinden"....maar ik was koppig en ging door, vond uiteindelijk ook een baan nog voordat de school afgerond werd. Maar hoeveel enthousiaste mensen zijn destijds niét koppig geweest en hebben maar gekozen voor een 'verstandige' opleiding, toen...tja...

Goed ik moet zeggen, aan de opleidingen valt zeker nog een hoop te doen, maar dat geld ook voor HBO opleidingen buiten de paardensector/agrarische sector. En op school leer je niet zoveel als in de praktijk, maar vanuit de praktijk wordt je ook kortzichtig naar feiten en leg je je sneller neer bij meningen en ervaringen, dan dat je ergens echt over na gaat denken.
Op de opleiding vind je meisjes/jongen die het liefst die ene top amazone/ruiter willen zijn, maar ook zeker de nodige meiden en jongens die de top amazone of ruiter willen worden...en die laatste categorie, daar kun je verder mee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:17

Bella, ik bedoel hier niet mee dat er niet genoeg mensen met gevoel zijn maar dat tegenwoordig veel mensen met een jaar hobbelervaring zonder enig gevoel voor paarden een opleiding in de paardenhouderij gaan volgen.
Juist het gevoel moet je volgens mij hebben om succesvol de paardenwereld in te rollen alleen met hard werken en een HBO papier kom je er niet.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:26

goed personeel ontvindbaar? nou, denk dat velen die droom wel hebben. Maar het wordt slecht betaald...en dan dat harde werken! respect. Dan ben ik toch maar een kantoormutsje... :+

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:27

KiWiKo schreef:
Hahaha HC......... wil jij hiermee impliceren dat iemand vers van een HBO opleiding van pak m beet een jaar of 22 met wel 10 jaar paardenervaring, waarvan 6 jaar op een manege, beter les kan geven, of meer verstand heeft van gedrag en ethologie (over ethologie gesproken............ ) dan iemand die al 22 jaar in de paarden zit, en niks anders geleefd heeft dan dat?

Ik heb er verschillende met het profiel dat jij beschrijft op les gehad (30-, 40- en 50-plussers die hun hele leven tussen de paarden doorgebracht hebben), waarbij me de tranen in de ogen schoten. Die mensen moesten gewoon van voor af aan opnieuw beginnen. Dus dat is ook al geen garantie.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:33

De paardenhouders helpen zelf de branche om zeep. Professionele bedrijfsvoering ontbreekt op de meeste plaatsen en degenen die het wel goed willen doen die worden kapot gemaakt door de anderen, die doorgaans gewoon de markt afkopen. Voor een groot deel van de doelgroep (kinderen tot 16 jaar) is de prijsstelling belangrijk. De ouders moeten het allemaal betalen (vaak voor meerdere kinderen). Zolang maneges onder een verantwoorde prijs blijven aanbieden zal er weinig veranderen. Het iss gewoon een bittere strijd om de klanten. Dat is geen eerlijke strijd, want de ouders zien alleen het prijsverschil. A horse is a horse...
Ouders die hun kinderen daadwerkelijk goed willen laten paardrijden zouden eerst moeten kiezen voor minstens een half jaar lessen van een half uur aan de longe om goed te leren zitten, maar dat is qua verdienste natuurlijk voor geen enkele manegehouder interessant. Het gevolg is dat èn de kwaliteit van de ruitersport omlaag geduikeld is en veel bedrijven moeite hebben om het hoofd boven water te houden.
Goed personeel is er wel, maar past niet bij de haalbaarheid van de commerciële doelstellingen van veel bedrijven.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:50

daniella74 schreef:
Vudress schreef:
Maar het werk met paarden ís ongeschoold werk.
Daar kun je wel een MBO/HBO papiertje aan plakken maar daar veranderen de werkzaamheden niet door.

Het is niet zo dat als je een HBO-opleiding paardensport doet je automatisch als stalruiter aan de gang kunt gaat. Mijn ervaring is juist dat die niet zo heel best rijden.
Stalmanagers zijn vrijwel altijd medewerkers die er al jaren werken en naast hun dagelijkse werkzaamheden de boel managen.

De stalmanager van Anky is naast het managen van de stal volgens mij ook PA. Volgens mij heeft zij rechten gestudeerd.

Dat klopt idd. Alleen bij Anky komen er nog veel meer dingen kijken dan bij de gemiddelde stal. Overigens kan zij wel goed rijden, en niet alleen dressuur.

Over het algemeen is het niveau van stagaires van "gewone" opleidingen ook om moedeloos te worden. E-mail of telefoongesprekken in straattaal, weinig motivatie, onbetrouwbaar, weinig algemene en vakkennis, vaak ziek zwak en misselijk en een mentaliteit waar je moordneigingen van krijgt maar ze hebben verwachtingen en eisen waar je steil van achter over slaat. Ik ben erg blij dat ik bij mijn huidige werkgever niemand meer hoef te begeleiden want ik was het knap zat. Het is gewoon niet realistisch om meteen telefoon en auto van de zaak of een fijn wedstrijpaard te willen krijgen, je zal je waar dan ook eerst moeten bewijzen en zal er eerst gewerkt moeten worden. Als ik op stal loop zie ik vrijwel zonder uitzondering penny's als stagaire die heel weinig kunnen, zou ik ook niet de hoofdprijs voor willen betalen als ik eerlijk ben als ik daar de werkgever van zou zijn.

Er zijn ook nog stagaires van *gewone* opleidingen die wél van aanpakken houden en niet bang zijn voor vies of werk waar je moe van word. Bedenk wel dat die stagaires die jij noemt ook moeilijk aan een vaste baan komen maar scheer ze alsjeblieft niet allemaal over 1 kam, want er zijn er genoeg die wel gemotiveerd zijn en hart voor bedrijf én dieren hebben. Ik ben nu bijna klaar met mijn opleiding en ik heb ontzettend veel geleerd, mezelf kunnen ontwikkelen en mezelf kunnen presenteren aan bedrijven. Ben bij 2 bedrijven daadwerkelijk na stage aan een weekendbaantje gekomen en weet zeker dat ik bij diverse andere bedrijven waar ik stage heb gelopen (waaronder in het buitenland) me ook zouden aan nemen als er een vacature vrij komt. Zo zie ik dit bij verschillende klasgenoten ook, maar dat kun je over het algemeen al terug zien in de projecten die ze op school maken, die cijfers hangen rond een 7 of 8. Deze hebben ook allemaal een weekendbaantje overgehouden na stages op het bedrijf waar ze nu werken.

daartegen heb ik ook een grote groep klasgenoten die in de groep vallen die jij noemt, maar die werken dan ook allemaal niet óf in de supermarkt en scoren gemiddeld een 5 op school. Werknemers die altijd zwak ziek en moe zijn maken het over het algemeen ook niet lang op een bedrijf.

En dat baantje in de paarden, prima hoor, zolang ik dan ook kan groeien en niet over 15 jaar nog alleen maar sta te vegen, daar heb ik telang voor op school gezeten. Niet voor niks een manegement opleiding gevolgd.

Heb overigs 4 jaar lang op een manege gewerkt in het weekend en vakantie, super tijd, super bedrijfsleidster (deurne gedaan toen het nog streng was) gehad, had echt hart voor de paarden, totdat er een nieuwe bedrijfsleider mét hbo papiertje kwam en die alles in 3 maanden omzeep hielp. Dus een hbo papiertje, :( , geef mij maar die bedrijfsleider met hart voor dieren én het bedrijf met mbo of zonder papiertje, dan die bedrijfsleider met hbo papiertje die alleen naar het financieele gebeuren kijkt.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:08

@ Urko, ik zeg volgens mij ook in het algemeen. Die opmerking over in de supermarkt vind IK dan weer jammer, ik haalde hoge cijfers en stond ook in de supermarkt met 3 ander HBO-studenten en 2 universitair.