'Zwaarlijvigheid bij paarden neemt ernstige vormen aan'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: 'Zwaarlijvigheid bij paarden neemt ernstige vormen aan'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:52

Hyppolyte: haar kont lijkt mij zeker niet vet, vertekent mss op de foto? ik rij idd dressuur :j

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:54

Och ik hoor ook contstant op stal dat mijn pony te dik is, word er niet meer warm of koud van inmiddels.
Ik heb haar gekocht met 150 kg overgewicht destijds, inmiddels is ze prima op gewicht, ze heeft alleen een rondgeribte bouw.
Dat is niet te dik, dat is gewoon.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:03

Te zwaar is zeker niet goed voor een paard, maar ik vind dat ze vooral op vermagerde/verwaarloose paarden moeten letten.
Deze paarden lopen veel meer gevaar.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:04

Corientjuh: dat is net de foute opvatting... zwaarlijvigheid is net zo gevaarlijk voor een paard, een paard kan prima wat te schraal staan.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:11

goed gewicht is eigenlijk als je de ribben nog net voldoende kan voelen maar niet kunt zien.

helaas zie ik wel heel vaak op keuringen pony,s die veeeel te vet zijn,zonde is dat

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:27

Nuja ik zie zoveel dieren, naast paarden, die te vet zijn. Ik probeer die van mij zo veel mogelijk onder controle te houden. Beter te voorkomen dan te genezen zou ik zeggen. Mensen zien vaak gewoon niet dat hun dier te vet is (iemand die een dier elke dag ziet, ziet blijkbaar minder veranderingen in gewicht dan iemand die het dier maar af en toe ziet), vaak weten ze ook niet hoe ze goed kunnen voeren. Meer voorlichting zou moeten. vaak met een beetje overdreven gelijkenissen.

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:51

Urko schreef:
En alsnog, ik zie ze liever een beetje te dik dan mager.

En ook hier is duidelijk dat veel liefhebbers niet weten wat het beste is voor een paard. Voor de gezondheid van een paard (overigens ook kat en hond) is mager beduidend minder schadelijk dan (een beetje) te dik.

Liever 2 kilo te mager dan 1 kilo te dik als je kijkt naar de gevolgen voor de gezondheid. Mocht je alleen het figuur willen zien, dan geldt: smaken verschillen. Wat de 1 mooi vind, vindt de ander lelijk.

Als je de ribben heel lichtjes kan zien, is dat beter voor een paard dan een klein laagje op de ribben.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:52

pfffff ... ook weer zo'n debiele wet!
ik vind dat ze de laatste tijd echt TE aan het worden zijn. Boete omdat je paard te dik is?
Nou kom mijn haf dan ook maar opladen, en geef me dan ook maar een boete, want die zal ook wel te dik zijn.
En ocharme het diertje krijgt maar een "tipje" van verschillende mengelingen, voor de rest wat hooi en weide gang.... wat ben ik toch een mishandelaar...
hou nou toch op man.

Ja mijn haf wordt dik in de zomer, misschien iets meer dan ik zou willen, maar moet ik hem daarom hele dag op zand houden? Nee sorry, in de winter, wanneer ze twee maanden niet op de wei kunnen en op hooi leven gaat het er vanzelf weer af... en hij is echt super gezond! ... Gek hé. :Y)

ps: ik weet ook goed genoeg dat als je de ribben voelt en niet ziet je paard normaal op zijn gewicht zit... maar kga echt niet zijn voer afwegen omdat hij iets of wat te dik kan zijn? Sommige paarden worden dik van lucht! andere kan je kapot voeren en ze komen geen grammetje aan... zo zijn mensen toch ook?

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:24

xElienx schreef:
waar ik me zo aan erger is dat ze bij bijvoorbeeld het shetlandstamboek een dikke pony willen zien. als je met je afgetrainde shet aan komt, ben je zo'n beetje gegarandeerd van een 3de premie.

volgens mij doe je als stamboek zijnde dan toch echt iets fout. zoiets moet je toch niet willen stimuleren :?

Zie mijn bericht op pagina 1.
3 jaar geleden werd ons wijs gemaakt echt niet met een te dikke pony te moeten aankomen op de keuring. Nu kregen onze mooie strakke shetlanders een 3de premie. en de shetlanders die net wat te lang van het gras hebben genoten een 1ste. :D

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:28

Zoiets kan inderdaad niet, het is gewoon niet gezond. Maar ze mogen meer iets doen aan de paarden die te mager zijn dan aan de paarden die te dik zijn, imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:32

@Romytjuuh:
Zoiets hoorde ik ook van iemand die met haar fjord op keuring was geweest. Paard was prachtig in de spieren en en haar fjord was "niet gespierd genoeg" en de fjorden die wat overgewicht hadden "zaten prachtig in de spieren"

Tsja tis een vreemde wereld.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:38

Citaat:
iemand die een dier elke dag ziet, ziet blijkbaar minder veranderingen in gewicht dan iemand die het dier maar af en toe ziet

Dat is niet zo heel erg gek hè, omdat je pas verschil gaat zien met enkele kilo's (of honderden grammen, in geval van kat/hond), en niet met grammen. Als ik jou elke dag zie dan zie ik echt niet dat jij elke dag 100 gram aankomt, pas als je een paar kilo bent aangekomen gaat het me opvallen, omdat het geleidelijk aan gaat. Als ik jou echter een maand niet heb gezien, dan vallen die kilo's toch veel meer op?

@poes, dan is het gewoon een dressuurkont, die zijn altijd zo rond :D (ik hou daar persoonlijk niet zo van, geef mij maar een springkont :j).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:21

Ik vind ze nochtans een veel te smalle/kleine kont hebben in verhouding tot haar lange lijf :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:06

Ik vind het gewoon echt lastig om de pony's goed op gewicht te houden. De shetjes (vooral Liesje, inmiddels verkocht) zag er twee zomers terug misschien zelfs erger uit dan op de foto van die shet hier.

Bij de eigenaars kwam het niet aan: 'beter te dik dan te dun' of 's zomers zijn ze te dik, in de winter te mager, dat hoort gewoon zo'

Heel veel gereden met haar, dat was het enige dat langzaam hielp. Mijn pony vind ik nu goed uitzien, maar ben bang dat hij in de winter weer teveel afvalt en spieren verliest. In de zomer krijgen ze idd al snel een vetlaagje.

Vind het erg lastig, pony's op gewicht houden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:13

Ik vraag me toch af en toe af, hier word er altijd gehamerd op steeds hooi, het liefst onbeperkt.
Maar toch worden daar nog steeds veel paarden veel te dik van.
Doe het maar eens goed ;)

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:47

dit zie je zo veelvuldig gebeuren, ook in nederland.......

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:38

@jesito, dat hebben we op de vorige pagina al uitgebreid besproken...

@poes, haha, dat vind ik nou weer helemaal niet, vind het een prima verhouding zo, maar smaken verschillen. Zoals ik zei, ben ik niet zo van de dressuurkonten, soms zie ik ze voorbij komen met zo'n vreselijke dikke ronde reet, nope, not my cup of tea :n. Dat zeg ik, geef mij maar een springkont :j, maar das smaak hè ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:40

Merlijn schreef:
VivaLaVida schreef:
Jouw reactie kwam tussendoor maar je zegt het zelfde als ik :D

Heb even op je profiel gespiekt :D , jouw ponies zien er geweldig uit!

dankjewel, heb dr nog maar 1 haha! maar die blijft inderdaad in conditie en stel ik zou haar wegens een blessure oid niet meer kunnen trainen, zou ik haar rantsoen er ook op aan passen.. en dat word vaak vergeten, natuurlijk heb ik haar ook liever 24/7 in een heerljk vette wei... maar dat zit er gewoon niet in! Dan kan ik dr omrollen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:42

Loody schreef:
Arabesk schreef:
In de VS kunnen ze er ook wat van, zowel mensen, honden als paarden. Ik zat een parelli dvd te kijken en daarin kwam een andalusier voor, die ze net zo vet gemest hadden als een quarter :? Géén gezicht :n

vet gemest als een quarter? >;)

het komt helaas voor dat er te dikke paarden zijn, maar ook het tegenovergestelde....zijn net mensen ;)

:? :? whahah..... apart beeld van een quarter, wou dat die van mij zo vet als een quarter was!!!!
1 bonk spieren bedoel ik daarmee dus :D

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 01:02

Wat mij opgevallen is, is dat mensen snel vinden dat een paard te mager is.
Ik krijg dit over mijne ook vaak te horen! Heel irritant. M'n paard is nu eenmaal heel rank gebouwd en zal ik nooit dik kunnen krijgen.
Het lijkt wel alsof mensen paarden graag wat dikker hebben. Als mensen dan een paard zien dat een normaal gewicht heeft, vinden ze dat al snel dun.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 01:43

Ik denk dat nog niet zo heel lang geleden ze er achter zijn gekomen dat allerlei ziektes kunnen worden toegeschreven aan dat wat je steeds meer ziet zowel bij dieren als mensen, overgewicht. Ik heb sterk het vermoeden dat het toch een welvaartsziekte is. We voeren zo rijk en overvloedig dat ook onze paarden er toch mee te maken krijgen. Zo ook de mijne en ieder seizoen is het weer anders, zomers te dik, in de winter voor mn gevoel te schraal.

Maar als je echt nog denkt dat te dik niet erg is dan zou ik diegene aan willen raden zich er eens in te verdiepen want het word alleen maar erger de laatste tijd. Insulineresistentie en soorgelijke ziektes steken overal achter elkaar de kop op.....dus ik ben eerlijk gezegd banger voor overgewicht als voor iets schrale paarden, ondanks dat ik ze liever gevuld zie. Geld ook voor mensen en ook mezelf. Maar makkelijk is het niet want wanneer doe je het goed ?
Maar serieus overgewicht brrr......ik vind het eng.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 03:04

Mijn ruin is nog iets te dun.
Mag nog 50 kilo op.

Hij was nog veel dunner.
Hij is heel erg ziek geweest en de DA vond hem toen sterk vermagerd!

Ik heb er 4mnd over gedaan maar er zit nu ongeveer 75 kilo bij aan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 03:58

Mijn merrie was een heel goed voorbeeld van een te zwaar paard toen ze kwam... (inmiddels is ze fijn op gewicht)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:30

Mijn Hafligner is ook wat aan de dikke kant. Hij staat 24/7 buiten en krijgt een summerfit blok en een handje muesli.
verders krijgen ze genoeg hooi om warm te blijven. Minderen voeren zou kunnen, maar dat vind ik overdreven, het is
al bijna niets! :) Verders rijd ik niet héél intensief, ik doe vooral VD en ook met rijden loopt 'ie als een trein :j

Maxiemoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:07

Mijn haflinger was ook zeker 100 kilo te zwaar toen ik hem kocht. met veel trainen en goed dieet is hij al een heel stuk slanker en gespierder. hij kon ook amper zijn eigen benen dragen.