Anky: Oppassen met heksenjacht zoals bij Patrik Kittel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:26

Bandida schreef:
Janine1990 schreef:
Waar gaat het naar toe in deze wereld? Zullen we dan maar IEDEREEN die iets andere ideeën heeft, of iets andere gewoonten, ook maar aan de schandpaal hangen?

Rustig maar, het gaat hier maar om kritiek op één strekking in één takje paardensport, waarvan het bestaan op zich niet bepaald een basisrecht is.

Het gebeurt echt niet alleen in de paardensport hoor... :+
Daar ben ik wel 100% zeker van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:26

liedje89 schreef:
Dat is ook een beetje een drogredenering he. Als je niet zomaar gevaarlijke chemicalien in je paard mag pompen, mag je hem ook niet aaien}:0 want daar heeft hij ook geen baat bij :roll: .

Ik snap best dat dit niet leuk is voor deze ruiters om zoveel commentaar te krijgen maar als zij achter hun methode staan en ze weten dat deze zo controversieel is moeten ze maar een wat dikkere huid kweken. Dat commentaar over ze staan te filmen bij de inrijring om slechte momenten op internet te plaatsen. Je rijd toch zelf zo en dan daarna klagen dat er ook slechte momenten gefotografeerd zijn. Vooral ook omdat het volgens mij wel mee valt met de 'fouten' er worden vooral foto's gemaakt van ongelukkig kijken paarden in hyperflexie. De methode die zij zelf kiest en waar niet iedereen vrolijk van word.

Idd, zij kiezen voor deze methode en weten dat zelfs na uitleg aan mensen van minder en gelijk niveau, dit op weerstand stuit. Om dan deze methode te rijden in een publieke inrijring, dan kun je wachten op reacties.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:27

Mindim schreef:
Tja terug naar de natuur kan niet, dat snap ik ook wel en daar had ik het ook niet over. Maar een paard zal nooit gebaat zijn door het gebruik van de mens, afgezien van voeding, wat in een cultuurlandschap met veel paarden onontbeerlijk is.

Ik blijf me verbazen over dit soort reacties. Hebben jullie nu werkelijk geen idee op welke manier een ruiter-paard relatie wel degelijk voor beiden win-win kan zijn. Lol en een stimulerende interactie voor beiden?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:28

Janine1990 schreef:
Het gebeurt echt niet alleen in de paardensport hoor... :+
Daar ben ik wel 100% zeker van.

Nee maar het helpt de discussie niet vooruit als je de aandacht van het probleem afleidt door er nog een handvol andere samenlevingsproblemen van een geheel andere orde doorheen te gooien.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 11:38

Michael1104 schreef:
ik heb daar wel mijn mening over, ik gooi niet gewoon de deur dicht maar als je echt zulke gedachten hebt, moet je niet op bokt actief zijn waar 99% van de mensen met bit/zweep rijdt en dit altijd zal doen. Ga dan je eigen forum oprichten waar alle paarden happy zijn en blijven.

Dat forum bestaat al :D
Maar volgens mij mogen mensen gewoon zelf weten of ze hier komen.
Gelukkig heeft niet iedereen dezelfde mening, want dat zou een hele saaie boel worden!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:38

liedje89 schreef:
Michael1104 schreef:
alle paarden los, geen hekken eromheen, niet helpen als ze ziek zijn, niet bijvoeren maar gewoon de natuur zijn gang laten gaan. Zou dat niet geweldig zijn?

Nee het is veel beter om ze vol te pompen met medicatie die ze niet nodig hebben, bitten die niet in de mond passen met slecht passende zadels en volle gewicht aan de teugel scheef zittend op een twenter door de baan te gaan.

Sorry hoor maar er is toch een tussen weg en er mag toch best discussie zijn over waar die hoort te liggen?

Je mag niet met een paard jonger dan 3 starten :)*

Enniewee, leuke discussie, maar het blijft een eeuwig gesjor en getrek tussen wel bit/zadel en zo natuurlijk mogelijk.
Er zijn genoeg mensen die voor de tussenweg kiezen (overigens denk ik niet dat Anky en co hun paarde nvolpompen, slechtpassende bitten en zadel gebruiken, daar gaan de dieren niet beter om lopen, dat lijkt me iets dat beter past bij onwetenden die hun kind een pony cadeau geven) maar sommige meningen worden hier nogal opgedrongen, wat er voor zorgt dat de andere partij de discussie belachelijk gaat lopen maken.

superwoman

Bandida schreef:
Had je ook al eens geprobeerd daar over na te denken? Want gewoon de deur dicht gooien is natuurlijk wel de makkelijkste oplossing.

zeg jij?
Bandida schreef:
De dag dat Anky een rondje dressuur op een van haar prijsbeesten rijdt zonder kopstuk en sporen herzie ik mijn mening.

Dit noem ik ook een gesloten deur hoor!
Laatst bijgewerkt door superwoman op 11-11-09 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Michael1104

liedje89 schreef:
Michael1104 schreef:
alle paarden los, geen hekken eromheen, niet helpen als ze ziek zijn, niet bijvoeren maar gewoon de natuur zijn gang laten gaan. Zou dat niet geweldig zijn?

Nee het is veel beter om ze vol te pompen met medicatie die ze niet nodig hebben, bitten die niet in de mond passen met slecht passende zadels en volle gewicht aan de teugel scheef zittend op een twenter door de baan te gaan.

Sorry hoor maar er is toch een tussen weg en er mag toch best discussie zijn over waar die hoort te liggen?

dan moet je beginnen om de basissport/manages en alle mensen die op hun veel te kleine paard/pony rijden aan te pakken en niet de topruiters....

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:39

Bandida schreef:
Michael1104 schreef:
ik heb daar wel mijn mening over, ik gooi niet gewoon de deur dicht maar als je echt zulke gedachten hebt, moet je niet op bokt actief zijn waar 99% van de mensen met bit/zweep rijdt en dit altijd zal doen. Ga dan je eigen forum oprichten waar alle paarden happy zijn en blijven.

Ah zo, ik ben geen zweep en bit ruiter dus ik kan opkrassen :+
Vergeet het maar :P

Echt, daar rijden er hier een aantal van rond, hoe beroerd! Helaas...

Iedereen mag zijn eigen mening geven hoor maar ik vind over het algemeen dat het soort zonder zweep en bit zich in allerlei hoeken wurmen en overal tegen aanschoppen.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:40

Patrick Kittel is een zeer symhatieke ruiter, hij zag dat de tong blauw werd en heeft het meteen "teruggestopt".
In eerste instantie toen ik het filmpje zag was ik behoorlijk verontwaardigd, het leek nl. wel minutenlang te duren voordat de tong werd teruggestopt. Omdat ik zo op die tong aan het letten was (zoals velen met mij) had ik helemaal niet in de gaten dat het filmpje vertraagd was.
Ik vraag mij wel af hoe het komt dat Scandic zijn tong buiten boord gooit ... hier is altijd een verklaring voor, en vaak rijtechnisch.
Maar dan nog vind ik Kittel een zeer vriendelijke ruiter en op het filmpje (en vele andere filmpjes) zie ik geen ongelukkig paard!

Ik zal nu wel heel bokt.nl over mij heen krijgen, maar persoonlijk ben ik een voorstander van LDR, MITS correct uitgevoerd (en uiteraard ook per paard verschillend)!
Ik ben van mening dat ruiters op zulk niveau echt wel kunnen beoordelen hoe ze deze methode moeten toepassen.

Women

Hmm, ik ga me hier even in mengen....

Ik ben niet direct een voorstander van Anky, geen fan, ik heb niet zo veel met r, de keren dat ik r gezien heb/ met r gepraat heb (gewoon op school, niet op fan dag oid) kwam ze over als een hele fijne en sympathieke vrouw, maar meer niet. Maar wat ze hier schrijft sta ik volledig achter. Er was een topic over waarin stevige discussies zijn gevoerd, maar het meeste was onderbouwt en dat maakte het ergens heel interessant. Toen er twee topics samen werden gevoegd, en een aantal 'nieuwen' zonder eerst de rest te lezen ongeziouten hun ongefiundeerde meningen gingen geven ben ik afgehaakt. Mensen wat een ophef om zoiets. Ga je eigen leven leiden en laat anderen met rust.

Patrick Kittel is een super fijne ruiter, met een super fijn paard onder zn kont, met een klein 'probleem' dat ie zn tong (zn hele leven al) af en toe over het bit frommeld. That's all...

En aan al die mensen die hier zo'n hot item van hebben gemaakt; als je je dan meningen geeft, onderbouw ze dan met meer als alleen 'slecht dierenwelzijn, het is zielig, etcetc' Verdiep je eerst in de materie....

HC: jou opinies beginnen me steeds meer tegen te staan. Dat je je mening geeft, ok... Maar geef mensen de ruimte om er wel of niets iets mee te doen en dring het niet op. Wordt een beetje vervelend zo. En nee, dit is niet om jou persoonlijk, wel om de soms dwingende ondertoon in je teksten. Accepteer dat mensen het niet met je eens zijn en probeer hun opinies ook te accepteren (is wat anders dan begrijpen)...

Ruga

Janine1990 schreef:
Volgens mij schrijft Anky het ook helemaal niet specifiek voor de paardensport...

Moeilijk te beoordelen. Ze schrijft dat de vrije media haar beangstigd. Dat kan ik begrijpen, ik zou ook niet in haar schoenen willen staan, het IS een beangstigende ontwikkeling dat iedereen via het internet zijn menig kan schrijven, en dat ook iedereen dat kan lezen. Maar dat gaat niet meer weg, en het komt er op aan daar op een positieve manier mee om te leren gaan en genoeg te filteren.
Misschien moet ze zich eens beginnen afvragen wat de grond van al die agressieve kritiek is. En misschien moet ze dan toch eens een heel klein beetje in de spiegel kijken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:42

Cayenne schreef:
Gelukkig heeft niet iedereen dezelfde mening, want dat zou een hele saaie boel worden!

Helaas komt er wel een hele hoop wrijving van. Zoals Michael ook al zegt, hij zal nooit zeggen dat NH verkeerd is. Maar om zelf telkens te horen dat je het schijnbaar verkeerd doet als je dressuursport/wedstrijdsport ambieert, is alles behalve leuk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:43

Bandida schreef:
Janine1990 schreef:
Volgens mij schrijft Anky het ook helemaal niet specifiek voor de paardensport...

Moeilijk te beoordelen. Ze schrijft dat de vrije media haar beangstigd. Dat kan ik begrijpen, ik zou ook niet in haar schoenen willen staan, het IS een beangstigende ontwikkeling dat iedereen via het internet zijn menig kan schrijven, en dat ook iedereen dat kan lezen. Maar dat gaat niet meer weg, en het komt er op aan daar op een positieve manier mee om te leren gaan en genoeg te filteren.
Misschien moet ze zich eens beginnen afvragen wat de grond van al die agressieve kritiek is. En misschien moet ze dan toch eens een heel klein beetje in de spiegel kijken.

Of de mensen die klakkeloos hun mening schrijven moeten zich meer verdiepen in hetgeen al deze oproer heeft veroorzaakt.
Anky hoeft toch niet ALLES te dragen?

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:44

Janine1990 schreef:
Cayenne schreef:

Helaas komt er wel een hele hoop wrijving van. Zoals Michael ook al zegt, hij zal nooit zeggen dat NH verkeerd is. Maar om zelf telkens te horen dat je het schijnbaar verkeerd doet als je dressuursport/wedstrijdsport ambieert, is alles behalve leuk.

inderdaad, in de topics die gaan over de onderwerpen die mij niet aanstaan, ga ik niet de hele tijd roepen dat ze maar een bit in moeten duwen etc etc. Laat ieder zijn eigen ding doen AUB! Dat is wat me tegenstaat.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:46

Michael1104 schreef:
liedje89 schreef:

dan moet je beginnen om de basissport/manages en alle mensen die op hun veel te kleine paard/pony rijden aan te pakken en niet de topruiters....

Is hardstikke waar maar deze mensen kiezen ervoor om in de top mee te rijden, het is een logisch gevolg dat zij veel media aandacht krijgen en dus een voorbeeld functie. Anky van Grunsven kiest daar zelfs heel bewust voor door een rol as abasadrice van de dierenbe4scherming op zich te nemen. Dan is het toch ook zeer logisch dat wanneer er twijfels zijn over haar methodes dat mensen zichdaar drukker over maken dan wanneer pietje 524 op een te kleine pony stapt. Het is voor het grote publiek namelijk veel makkelijker te zien dat pietje 524 wel eens een foutje maakt en dat pietje 524 misschien niet zo'n goed voorbeeld geeft.

Ik zie best in dat dit niet is wat anky doet maar ik vind het altijd zo'n verschrikkelijke dooddoener dat wanneer er discussie is over een punt bijv. bit/bitloos, sedatie met scheren, rollkur er meteen geroepen word nou ja dan moeten we ze dus maar vrijlaten. Omdat men zich van 1 punt afvraagt of het wel helemaal eerlijk is tegen over je paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:47

Janine1990 schreef:
Bandida schreef:

Of de mensen die klakkeloos hun mening schrijven moeten zich meer verdiepen in hetgeen al deze oproer heeft veroorzaakt.
Anky hoeft toch niet ALLES te dragen?

Helemaal mee eens Janine1990.
Daarbij hebben de meeste schrijvers hebben doel: Hun stuk moet gelezen worden!
Hoe zorg je daarvoor?
Laatst bijgewerkt door superwoman op 11-11-09 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:48

Deleted schreef:
Cayenne schreef:
http://www.telegraaf.nl

Paarden leggen hun tong wel eens over het bit voor welke reden dan ook. Het hoeft niet negatief te zijn. Er zijn paarden bij het springen, die uit gewenning altijd met hun tong naar buiten lopen. Het valt me tegen dat de FEI nu zo achter alle ophef aanrent. Ik vind dat zij zich aan hun stelling moeten houden. Zij moeten staan voor dierenwelzijn. Maar dat betekent niet dat zij bij zo'n uit alle proporties getrokken kwestie zo hoog van de toren moeten blazen. Het is hun taak om eerst achter de paarden, maar dan ook zeker achter de ruiters te gaan staan.

Anky van Grunsven.

Kijk hier ben ik het nou mee eens, ze heeft groot gelijk!

Even afgezien van het feit dat die hele heksenjacht op Kittel akelig overtrokken is, vooral omdat in de vorige topics al vrij snel gemeld werd dat Scandic al op jonge leeftijd deze ondeugd aangewend heeft -vóór Kittel hem reed, en tong naar buiten/over het bit gooien héél moeilijk echt af te leren is:

Tong over het bit is in beginsel altijd negatief. Een paard loopt in de weide nauwelijks met de tong naar buiten (hoogstens om even rond de mond te likken of als het stevig gaapt maar hoe vaak komt dat nou helemaal voor?)

Als het dat dus tijdens bitgebruik wél doet, is er dus ergens iets mis. Het paard voelt ongemak en probeert daar een oplossing voor te vinden.
Dat kan door een tijdelijke gevoeligheid bij het paard zijn door een ongemak in de mond, dat kan onwennigheid ten opzichte van het bit zijn, of extreme gevoeligheid door de aanleg van het paard.
Het kan ook nog komen door structureel onkundig bitgebruik.

Maar in al die gevallen vindt het paard de oplossing voor een onaangename toestand in het buitenboord hangen of over het bit gooien van de tong.
En het is aan de africhter om dan snel te achterhalen waar het probleem zit en dat te verhelpen -voordat het probleem structureel wordt.

Dat springruiters dat minder corrigeren omdat ze er niet op afgerekend worden, terwijl de dressuurruiter alles in het werk stelt om dit africhtingsfoutje te verdoezelen of zelfs het paard afschrijft als wedstrijdpaard doet daar volgens mij weinig aan af.

Voor Patrick opkomen, prima!
Als mensen problemen met rollkur hebben dan kan dat gevecht heel wat onpersoonlijker worden uitgevochten, dat hoeft niet over zijn rug en zeker niet door hem te pakken op een probleem dat hij niet heeft veroorzaakt, maar waar hij juist eerlijk een oplossing voor zoekt.

Maar bagatelliseer het welzijn van het paard in het algemeen niet, zeker niet als het over de problemen rond bitgebruik gaat, dat doet de zaak van de ruiter geen goed, en het doet die van het paard alleen maar schade....

Tong buitenboord is een symptoom. Dat goedpraten ook.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:48

liedje89 schreef:
Is hardstikke waar maar deze mensen kiezen ervoor om in de top mee te rijden, het is een logisch gevolg dat zij veel media aandacht krijgen en dus een voorbeeld functie. Anky van Grunsven kiest daar zelfs heel bewust voor door een rol as abasadrice van de dierenbe4scherming op zich te nemen. Dan is het toch ook zeer logisch dat wanneer er twijfels zijn over haar methodes dat mensen zichdaar drukker over maken dan wanneer pietje 524 op een te kleine pony stapt. Het is voor het grote publiek namelijk veel makkelijker te zien dat pietje 524 wel eens een foutje maakt en dat pietje 524 misschien niet zo'n goed voorbeeld geeft.

Ik zie best in dat dit niet is wat anky doet maar ik vind het altijd zo'n verschrikkelijke dooddoener dat wanneer er discussie is over een punt bijv. bit/bitloos, sedatie met scheren, rollkur er meteen geroepen word nou ja dan moeten we ze dus maar vrijlaten. Omdat men zich van 1 punt afvraagt of het wel helemaal eerlijk is tegen over je paard.

was het maar 1 punt waar tegenaan wordt geschopt... tuurlijk mag je overal je vraagtekens bij hebben maar om meteen te zeggen dat de anderen het fout doen, omdat het anders gebeurd dan wat jezelf doet, gaat mij veel te ver.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:51

randalinpony schreef:
Even afgezien van het feit dat die hele heksenjacht op Kittel akelig overtrokken is.

Nouja, wat je vroeger in de middeleeuwen in kleine gemeenschappen had, heb je nu in de digitale paardengemeenschap.
Het is gewoon een digitale heksenjacht.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:53

ik ga niet heel dit topic doorlezen maar anky: goed gesproken!!! ( het valt idd trouwens wel op dat mensen die weinig verstand van paarden hebben, al vinden ze zelf uiteraard van wel. of mensen die op een roze paarden (aka my little pony) wolk leven er allemaal ernstig tegenin gaan... hmmzzzz)

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:55

Prima dat Anky de andere kant van het verhaal belicht!

Hoe vaak zie ik niet een paard met de tong over het bit! Daar kraait geen haan naar!

Sensatiezucht noem ik deze hetze!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:57

Janine1990 schreef:

Ach, die heksenjachten blijven altijd en overal, vooral daar waar men te weinig verstand van zaken en professionaliteit bezit. Dit merk ik al jaren in mijn tak van paardensport (drafsport). Mensen zijn nou eenmal soms niet wijzer

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:58

Mackie schreef:
Janine1990 schreef:

Ach, die heksenjachten blijven altijd en overal, vooral daar waar men te weinig verstand van zaken en professionaliteit bezit. Dit merk ik al jaren in mijn tak van paardensport (drafsport). Mensen zijn nou eenmal soms niet wijzer

Klopt, vandaar dat ik ook al had gezegd dat Anky dit echt niet alleen schrijft voor de paardensport, of erger voor haar eigen sport.
Het feit dat dit gebeurt valt gewoon te betreuren.

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:01

Mensen zien de goede dingen niet wat een ruiter doet, alleen het slechte.
Is altijd al zo geweest.
Ik had dat filmpje nog niet eens gezien, nu zie ik hem hier staan.
Ik zie een ruiter dat supernetjes rijd, en dat tenminste doorheeft hoe zijn paard reageert,
dus ook wanneer het de tong over het bit heen heeft gegooid.
Dat kan elk paard, dat heeft niets met de wijze van Patrik zijn rijden te maken.

Dit is net zoiets als de val van Anky, of dat Anky ook met de ''hyperflexion'' manier rijd.
Is toen ook zon grote heisa over geweest.
Laat mensen alsjeblieft in zn waarde, en dat deze (top) ruiters zo hoog zijn gekomen,
doe dat maar es ff na, praten we dan verder ;)
Iedere ruiter heeft nml zijn manier van rijden, wat bij de combinatie ruiter-paard past.
De 1 rijd a la Antoine de Bodt, de andere klassiek, whatever, bij alles kun je wel wat op of aanmerken.