Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Dinopino schreef:In het blad pegasus van deze maand lees ik dat er een doorbraak is naar het onderzoek van de oorzaak van atypische weidemyopathie in Bern. Er schijnen vooral jonge paarden van ziek te worden en het wordt veroorzaakt door clostridium sordelli. Dit is een bakterie die praktisch overal in de grond voorkomt. Het vermeerdert zich in het lichaam van het paard zeer snel en daarbij komt een giftige stof vrij die de spieren vernietigt. Tot nu toe dacht men dat een plant of schimmel de veroorzaker was maar ze hebben een groot aantal antilichamen in de betroffen paardenlichamen ontdekt die zich tegen het clostridium sordelli gif beelden. Ze willen nu via hoge druk een inentingstof zowel ook een behandelingsmethode ontwikkelen.
Twiggy2008 schreef:Paarden eten 's nachts net zoveel gras als overdag. Ze hebben geen dag- en nachtritme zoals mensen.
Dus ik snap het ook niet zo dat paarden per se 's nachts naar binnen moeten. Zit geen enkele logica in (in dat 's nachts opstallen). Verder zijn er dus ook paarden overleden door AM die wel bijgevoerd werden. Dus ook dat zegt niets, helaas.
Dat het nu wat meer in het NO lijkt, tja.... Een paar jaar geleden hadden wij de kudde in Hollandsche Rading, wat zeer dichtbij ons land was (hemelsbreed 2 kilometer). Je weet het gewoon toch nooit.
Het blijft opletten, duimen dat het je niet overkomt en hopen dat ze snel de oorzaken nou eens vinden.
Daphaan schreef:Tja, ookal eet hij overdag een schimmelig blaadje, dat zie je dan ook niet
Ik heb een jong paard die in een bladrijk weiland staat, wat niet van mij is en ik dus niks over heb te zeggen qua afzetten of zo.
Doe ik er verstandig aan om hem indoor te houden (met natuurlijk beweging)
Als ik alles zo hoor qua locatie, leeftijd zou ik er wel goed aan doen. Toch?
LadyDaily schreef:Ik denk dat snachts binnen houden wel zinvol is.
Omdat je er snachts niet bij bent.
En dus niet kunt zien als er wat aan de hand is(ook omdat het zo binnen 3 dagen afgelopen kan zijn)
Zo kun je er in ieder geval snel bij zijn.
Denk ik
Twiggy2008 schreef:LadyDaily schreef:Ik denk dat snachts binnen houden wel zinvol is.
Omdat je er snachts niet bij bent.
En dus niet kunt zien als er wat aan de hand is(ook omdat het zo binnen 3 dagen afgelopen kan zijn)
Zo kun je er in ieder geval snel bij zijn.
Denk ik
Maar 's nachts is er niemand bij bij ons. Bij jou wel dan? Hebben ze nachtdienst dan ofzo?![]()
Nee, eigenlijk is het niet grappig, helemaal niet zelfs. Het kan binnen enkele uren afgelopen zijn, je hebt niet eens 3 dagen de tijd over het algemeen.
pyrodaantje schreef:Er staat bij de atypische myopathie dat er dan niet bijgevoerd wordt...
Das dus niet waar!.... Ook als je paard volledig gevoerd worden en zelfs extra voedingssuplementen krijgen, altijd over schoon leidings water beschikt en ook nog eens in topconditie is........ het maakt dus geen bal uit.....
Ik heb net 19 oktober na een dag lang knokken in de kliniek onze jonge hengst kunnen laten inslapen!!!!
Wat nou,.... de paarden die alleen maar weidegras krijgen.... Echt niet!!!
Geen noodklok luiden... ECHT WEL!!!!
Iedereen die van paarden houd... hou je paardje maar een paar uurtjes in de weide!
Laat niemand dit overkomen... dit gunje je ergste vijanden niet... Die onmacht als je je maatje ziet vechten voor zn leven... We hebben allemaal we eens een keer kramp ghad... bijvoorbeeld in je kuit ofzo... Nou,... met dit gebeurd dat dus over hun hele lijf!!!! Kun je voorstellen wat een onbeschrijvelijke pijn zo'n dier heeft!
NEGEER DIT AUB NIET!!!!
En wat betreft het zogenaamaamde binnen 3 dagen... Dit sluipt langzaam aan in het systeem van je paard...... En het wordt geactiveerd in het voorjaar en najaar.... meestal met een nachtvorst... of in iedergeval een temp. van 8 graden of minder!!!!