'Paarden op stal tijdens situatie met atypische myopathie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphaan

Re: 'Paarden op stal tijdens situatie met atypische myopathie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:01

maar, um, ik ben groots voorstander van lekker naar buiten doen, maar wat is nou het argument om de dieren overdag wel naar buiten te kunnen doen en 's nachts niet. Is dat puur de statistische kans dat ze minder gras eten en dus minder gauw de schimmel binnenkrijgen? of is er een andere reden?
want als je het echt uit de weg wilt gaan (het risico) moet je ze 24/7 binnenhouden (logischerwijs)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:32

Paarden eten 's nachts net zoveel gras als overdag. Ze hebben geen dag- en nachtritme zoals mensen.
Dus ik snap het ook niet zo dat paarden per se 's nachts naar binnen moeten. Zit geen enkele logica in (in dat 's nachts opstallen). Verder zijn er dus ook paarden overleden door AM die wel bijgevoerd werden. Dus ook dat zegt niets, helaas.

Dat het nu wat meer in het NO lijkt, tja.... Een paar jaar geleden hadden wij de kudde in Hollandsche Rading, wat zeer dichtbij ons land was (hemelsbreed 2 kilometer). Je weet het gewoon toch nooit.
Het blijft opletten, duimen dat het je niet overkomt en hopen dat ze snel de oorzaken nou eens vinden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:33

In het blad pegasus van deze maand lees ik dat er een doorbraak is naar het onderzoek van de oorzaak van atypische weidemyopathie in Bern. Er schijnen vooral jonge paarden van ziek te worden en het wordt veroorzaakt door clostridium sordelli. Dit is een bakterie die praktisch overal in de grond voorkomt. Het vermeerdert zich in het lichaam van het paard zeer snel en daarbij komt een giftige stof vrij die de spieren vernietigt. Tot nu toe dacht men dat een plant of schimmel de veroorzaker was maar ze hebben een groot aantal antilichamen in de betroffen paardenlichamen ontdekt die zich tegen het clostridium sordelli gif beelden. Ze willen nu via hoge druk een inentingstof zowel ook een behandelingsmethode ontwikkelen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:37

Dinopino schreef:
In het blad pegasus van deze maand lees ik dat er een doorbraak is naar het onderzoek van de oorzaak van atypische weidemyopathie in Bern. Er schijnen vooral jonge paarden van ziek te worden en het wordt veroorzaakt door clostridium sordelli. Dit is een bakterie die praktisch overal in de grond voorkomt. Het vermeerdert zich in het lichaam van het paard zeer snel en daarbij komt een giftige stof vrij die de spieren vernietigt. Tot nu toe dacht men dat een plant of schimmel de veroorzaker was maar ze hebben een groot aantal antilichamen in de betroffen paardenlichamen ontdekt die zich tegen het clostridium sordelli gif beelden. Ze willen nu via hoge druk een inentingstof zowel ook een behandelingsmethode ontwikkelen.

Oja, joh? Kijk, dat is pas nieuws! Maar is het echt zo dat er alleen jonge paarden ziek van worden?
En waarom is die bacterie er nu meer dan vroeger? Want zo lijkt het wel...... En waarom hebben andere dieren als schapen bijvoorbeeld er geen last van? Want die staan ook de hele winter buiten bij ons.......

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:40

De mijne staat ook 24/7 op de wei. Maar het gras is zo kort dat ze er eigenlijk niet bij kan :+ Ze krijgt dus voldoende hooi bijgevoerd. Ik heb haar het liefst zo lang mogelijk buiten, ze wordt op stal helemaal gestrest, ze staat veel liever buiten. Ik wacht dus nog even met 's nachts binnen zetten tot het echt gaat vriezen.
Laatst bijgewerkt door xxappiexx op 05-11-09 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:42

Dat is een bacterie trouwens (als ik even google) die ook botulisme veroorzaakt? En dus eigenlijk overal kan voorkomen....... Ik vraag me ook af hoe dat dan zit met de verschillende grondsoorten (veen, zand, klei e.d.).

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:47

een aanvullend stukje wat ik op google vond over ook nog onderzoek in belgie

Forscher der Universität Lüttich (Belgien) fanden bei einer Studie heraus, dass Jungpferde über vier Monate, aber unter drei Jahren, die im Herbst oder Frühling auf einer feuchten oder abschüssigen Koppel mit einem natürlichen Bachlauf stehen der größten Gefahren unterliegen an der Weidemyopathie zu erkranken

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:49

Als het inderdaad een bacterie is moet het mogelijk zijn om antistoffen te vinden bij de dieren die dit overleeft hebben dus zou de medische wereld een oproep kunnen doen aan eigenaren om bloed van hun paard op te sturen, misschien iets voor Utrecht, hoe eerder er een enting voor ontwikkeld word hoe beter.
Als het inderdaad een bacterie is dan is dat "goed" nieuws omdat er dan misschien wel wat aan gedaan kan worden.
Virussen en schimmels zijn bijna niet te bestrijden.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:50

en doorbraak!! geweldig wat ben ik blij dat te horen.

alleen lijkt mij dat een bacterie dan wel in de buurt om zich heen zou kunnen slaan?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:55

Pfff nou de ergste dreiging is eraf.
Na uitvoerig de eigenaar van het dode paard gehoord te hebben en met zowat alle DA's hier in de regio contact gehad te hebben is het volgende advies gegeven:

Hoe minder gras ze nu binnenkrijgen hoe beter; evt 's nachts op stal en overdag in de wei met voldoende ruwvoer.
Probeer stukken wei met veel blad,paddestoelen,eikels en ander overwoekerend onkruid af te zetten; hoe korter en ''opener'' het land hoe beter.
Daarnaast is het overlijden van de paarden aan AM een tweeledig iets; er vindt vergifteging plaats dmv een schimmel die in principe overal aanwezig is maar naar de oppervlakte komt in de herfst en bij wisselende temperaturen en veel vocht.
Veelal jonge dieren zijn gevoelig voor deze schimmel'; er moet echter in het paard zelf ook een factor aanwezig zijn die ontvankelijk is voor de schimmel.
Niet alle paarden zijn er dus vatbaar voor.
Het ziekteverloop kenmerkt zich als een acuut geval van spierbevangenheid alleen dan met een sneller verloop en een dodelijke afloop.
Door het niet goed genoeg afvoeren van melkzuur,suikers en eiwitten heeft het gif dus vrij baan om te woekeren.
Geadviseerd wordt daarom om paarden niet te vet te laten worden; voldoende beweging te geven en iedere dag dmv weidegang of vrije uitloop zelfstandig afvalstoffen te laten afvoeren.

De overleden friese merrie hier in de straat had koliek -en spierbevangen verschijnselen maar na DA bezoek was er geen oorzaak voor de koliek te vinden; ze is zelfstandig overleden ongeveer 48 uur na de eerste symptomen; of het AM is geweest zullen we nooit weten aangezien de merrie is afgevoerd met de Rendac en er geen bloed en spierbiopten zijn afgenomen.....

Volgens de meeste DA's die ik vanmiddag heb gesproken is er geen reden tot acute paniek; wel is het verstandig preventieve maatregelen te treffen en bij het minste of geringste idee van stram/stijf/niet willen lopen/liggen/donkere urine gelijk aan de bel trekken.

(da heeft o.a overleg met klinieken duitsland en belgie gehad)

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:01

Schimmels houden van warmte en vocht en sterven zodra het droog is/wordt, daarom lopen de paarden die dag en nacht buiten staan veel meer risico als die paarden die een deel van de dag buiten staan en verder droog binnen.....
Schimmels brengen schade aan de longen toe, daardoor ademnood, minder zuurstof naar de spieren...langzaam afbrekend....maar ook de longen is een prima klimaat voor de schimmels (warmte/vocht), die als een spinneweb de longblaasje de functie ontneemt....
Bladeren gaan gisten en mest is warm , met vocht en een warme middagtemperatuur, hoog gras , bomen (wortels houden vocht vast) ,dus niet het koude weer zoals het om deze tijd de hele dag hoort te zijn is dus een kweekkas van schimmels/paddestoelen....
Het is dus een combinatie van een aantal dingen, wat extremer is als "normaal gesproken" !
Ook is het voor de paarden beter als ze even op een veilige,droge plek kunnen gaan liggen, niet in stinkende natte modderpoelen zonder een droge plek....in de natuur kiezen ze de hoger gelegen droge plekken om te rusten......om niks van de spieren te vragen worden ze gelijk op stal gezet met rust....is dus ook om de schade te beperken !
Ook wordt er met dit natte weer minder mest opgeruimd in weilanden, doordat ze er moelijker bij kunnen.....
Alle beetjes worden een boel !
Schimmel in huis kan ook voor gezondheidsproblemen zorgen wanneer het extreme vormen aan gaat nemen.....het zijn ALTIJD vochtproblemen !

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:05

Dat zou een doorbraak betekenen, maar dan hoop ik dat snel bekend is hoe deze bacterie zicht voortbeweegt...

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:10

Dank je wel Wildgirl!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:13

Twiggy2008 schreef:
Paarden eten 's nachts net zoveel gras als overdag. Ze hebben geen dag- en nachtritme zoals mensen.
Dus ik snap het ook niet zo dat paarden per se 's nachts naar binnen moeten. Zit geen enkele logica in (in dat 's nachts opstallen). Verder zijn er dus ook paarden overleden door AM die wel bijgevoerd werden. Dus ook dat zegt niets, helaas.

Dat het nu wat meer in het NO lijkt, tja.... Een paar jaar geleden hadden wij de kudde in Hollandsche Rading, wat zeer dichtbij ons land was (hemelsbreed 2 kilometer). Je weet het gewoon toch nooit.
Het blijft opletten, duimen dat het je niet overkomt en hopen dat ze snel de oorzaken nou eens vinden.

Ik denk, omdat je 's nachts niet zo goed toezicht kunt houden en je bij de eerste symptomen snel moet ingrijpen.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:15

Tja, ookal eet hij overdag een schimmelig blaadje, dat zie je dan ook niet ;)

Ik heb een jong paard die in een bladrijk weiland staat, wat niet van mij is en ik dus niks over heb te zeggen qua afzetten of zo.
Doe ik er verstandig aan om hem indoor te houden (met natuurlijk beweging)
Als ik alles zo hoor qua locatie, leeftijd zou ik er wel goed aan doen. Toch?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:17

Daphaan schreef:
Tja, ookal eet hij overdag een schimmelig blaadje, dat zie je dan ook niet ;)

Ik heb een jong paard die in een bladrijk weiland staat, wat niet van mij is en ik dus niks over heb te zeggen qua afzetten of zo.
Doe ik er verstandig aan om hem indoor te houden (met natuurlijk beweging)
Als ik alles zo hoor qua locatie, leeftijd zou ik er wel goed aan doen. Toch?

Ik bedoel dat hij de symptomen begint te vertonen. ;) Ik vind dit ook niet echt een reden om de paarden binnen te houden, want de kans is toch niet zo groot dat het gebeurt? 's Nachts kan er ook iets anders acuuts plaatsvinden en dan ben je er ook niet bij.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:17

Ik zou in jouw geval idd wel voorzichtig zijn daphaan, is het niet mogelijk hem in de bak te zetten?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:27

Daphaan, ik zou in jou geval ook maatregelen nemen, je hebt zo ongeveer alle factoren tegen voor zover nu bekend.
als je de mogelijkheid hebt kan je je pony beter in elk geval 's nachts binnenzetten, tot het gevaar geweken is,
want ook al weten ze nu waarschijnlijk wat de veroorzaker is, daarmee is het probleem nog niet verholpen..

heb vandaag de wei van mijn pony eens kritisch bekeken, en ben van mening dat haar wei geen risico geeft.
het land ligt hoog, grondwater (sloot) staat minstens 40 cm lager dan het land, land is droog, er ligt nagenoeg geen blad, er zijn geen paddestoelen, er is ruim genoeg gras te eten, geen broeiplekken, alles vlak en open.
als het in deze wei toeslaat dan weet ik het niet meer!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:49

Skygirl schreef:
Ik denk, omdat je 's nachts niet zo goed toezicht kunt houden en je bij de eerste symptomen snel moet ingrijpen.

Nou, 's nachts slaapt ook iedereen op onze stalling, hoor, dus dan is er ook weinig toezicht, vrees ik. ;)

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:57

Ik denk dat snachts binnen houden wel zinvol is.
Omdat je er snachts niet bij bent.
En dus niet kunt zien als er wat aan de hand is(ook omdat het zo binnen 3 dagen afgelopen kan zijn)
Zo kun je er in ieder geval snel bij zijn.
Denk ik :o

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:02

LadyDaily schreef:
En dus niet kunt zien als er wat aan de hand is(ook omdat het zo binnen 3 dagen afgelopen kan zijn)

Maar 's nachts is er niemand bij bij ons. Bij jou wel dan? Hebben ze nachtdienst dan ofzo? :D
Nee, eigenlijk is het niet grappig, helemaal niet zelfs. Het kan binnen enkele uren afgelopen zijn, je hebt niet eens 3 dagen de tijd over het algemeen. ;(

pyrodaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:06

Er staat bij de atypische myopathie dat er dan niet bijgevoerd wordt...
Das dus niet waar!.... Ook als je paard volledig gevoerd worden en zelfs extra voedingssuplementen krijgen, altijd over schoon leidings water beschikt en ook nog eens in topconditie is........ het maakt dus geen bal uit.....

Ik heb net 19 oktober na een dag lang knokken in de kliniek onze jonge hengst kunnen laten inslapen!!!!
Wat nou,.... de paarden die alleen maar weidegras krijgen.... Echt niet!!!
Geen noodklok luiden... ECHT WEL!!!!
Iedereen die van paarden houd... hou je paardje maar een paar uurtjes in de weide!
Laat niemand dit overkomen... dit gunje je ergste vijanden niet... Die onmacht als je je maatje ziet vechten voor zn leven... We hebben allemaal we eens een keer kramp ghad... bijvoorbeeld in je kuit ofzo... Nou,... met dit gebeurd dat dus over hun hele lijf!!!! Kun je voorstellen wat een onbeschrijvelijke pijn zo'n dier heeft!
NEGEER DIT AUB NIET!!!!
En wat betreft het zogenaamaamde binnen 3 dagen... Dit sluipt langzaam aan in het systeem van je paard...... En het wordt geactiveerd in het voorjaar en najaar.... meestal met een nachtvorst... of in iedergeval een temp. van 8 graden of minder!!!!

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:16

Twiggy2008 schreef:
LadyDaily schreef:

Maar 's nachts is er niemand bij bij ons. Bij jou wel dan? Hebben ze nachtdienst dan ofzo? :D
Nee, eigenlijk is het niet grappig, helemaal niet zelfs. Het kan binnen enkele uren afgelopen zijn, je hebt niet eens 3 dagen de tijd over het algemeen. ;(

Nee maar omdat het zo accut is er minder kans dat er wat gebeurt wanneer je er niet bij bent snap je.
Als je paard snachts niet op de wei staat kan hij geen gras eten.
En dus geen kans dat er wat gebeurt.
Zodra hij overdag weer op de wei is ben je er eerder bij.

Weet niet als dit zo is maar zo bekijk ik het. :o

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:18

pyrodaantje schreef:
Er staat bij de atypische myopathie dat er dan niet bijgevoerd wordt...
Das dus niet waar!.... Ook als je paard volledig gevoerd worden en zelfs extra voedingssuplementen krijgen, altijd over schoon leidings water beschikt en ook nog eens in topconditie is........ het maakt dus geen bal uit.....

Ik heb net 19 oktober na een dag lang knokken in de kliniek onze jonge hengst kunnen laten inslapen!!!!
Wat nou,.... de paarden die alleen maar weidegras krijgen.... Echt niet!!!
Geen noodklok luiden... ECHT WEL!!!!
Iedereen die van paarden houd... hou je paardje maar een paar uurtjes in de weide!
Laat niemand dit overkomen... dit gunje je ergste vijanden niet... Die onmacht als je je maatje ziet vechten voor zn leven... We hebben allemaal we eens een keer kramp ghad... bijvoorbeeld in je kuit ofzo... Nou,... met dit gebeurd dat dus over hun hele lijf!!!! Kun je voorstellen wat een onbeschrijvelijke pijn zo'n dier heeft!
NEGEER DIT AUB NIET!!!!
En wat betreft het zogenaamaamde binnen 3 dagen... Dit sluipt langzaam aan in het systeem van je paard...... En het wordt geactiveerd in het voorjaar en najaar.... meestal met een nachtvorst... of in iedergeval een temp. van 8 graden of minder!!!!

Sterkte met het verlies. :(:)

Welke regio stond je paardje?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:20

ik snap er eigenlijk niks van,
een bacterie die overal aanwezig is wordt ineens zo dodelijk voor zo'n groot dier als een paard,
als het herfst is?
hoe kan dat..