Dierenarts luidt noodklok na dode paarden door schimmelgras

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 00:30

het valt me wel vaker op als ik alles zo weer lees, dat het om iets gaat dat óf bij bomen/struiken gebeurd, óf het zal echt iets heel plaatselijks moeten zijn, in de zin van een wolkje sporen of ander gif, dat neerstrijkt, over een gebied van een aantal m2 zegmaar, ipv verspreidt over de hele wei.
volgens mij is het haast niet mogelijk dat het iets is dat in het gras zit, of in de grond, want dat kan zowat niet perceelgebonden zijn (ik ga er even vanuit dat aanliggende percelen hetzelfde zijn van grassoort en bemesting etc, als een getroffen aangrenzend perceel), en daarnaast, welke invloed zou storm kunnen hebben op iets dat zich onder de grond afspeelt.

óf het moet dus iets zijn dat alleen in de buurt van bomen en struiken 'bestaat'.
dan kom je al snel weer uit op sporen van paddestoelen, of kan iemand anders nog wat anders verzinnen?
hoe kan het eigenlijk dat de veterinaire- en bio-medische wereld niet lijkt te kunnen uitvinden wat het is, ik ga er altijd vanuit dat ze inmmiddels alles wel kunnen, *dus* dat ze ook de preciese gifstof uit een getroffen dier kunnen 'filteren', en/of dat ze op de getroffen percelen ook wel afwijkingen zouden kunnen vinden die antwoorden geven?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 00:32

laetitia schreef:
ter illustratie:

Afbeelding

Er mist op de foto nog 1 friesje uit de kudde. In totaal 5 paarden.
Op de foto staan 4 paarden: vosje is overleden, Karim (middelste hogere), friesje achter Karim, ander friesje ook.

Bonte heeft het overleefd! Heeft Karim bijgestaan toen hij werd ingeslapen...

Weiland ernaast staat ook vol met paarden, echter geen enkel dier ziek geweest.

ik quote jou even, want je stond net precies onderop de vorige pagina, dat is zonde ;)
dus bij deze even een *up* (sorry mods, is een uitzondering)

Muzefee

Re: Dierenarts luidt noodklok na dode paarden door schimmelgras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 00:32

Begrijp ik ook dat het vooral bij jonge paarden snel toeslaat?

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 00:40

En dat is wel heel dicht bij, jeetje zeg.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 00:42

ja vooral jonge paarden, maar niet uitsluitend jonge paarden

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 00:43

Het viel ons dit jaar op dat er heel veel vliegenzwammen zijn, eerder was het een uitzondering om ze te zien en nu zien we ze bij bosjes... Vliegenzwammen zijn giftig, zouden de sporen hiervan er niet iets mee te maken kunnen hebben?
Ik vind dit soort berichten altijd erg eng en ben heel blij dat mijn haf nu 's nachts in de paddock staat en goed bijgevoerd wordt maar goed het blijft eng zoiets!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 00:45

Aha, oké. Wij hebben nu een groep 2,5-jarigen op het land staan, maar zou het wat uitmaken dat er ook nog ander vee tussen loopt? Lopen zo'n 75 koeien tussen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 01:05

weet ik niet Muzefee, volgens mij weet niemand dat..
het is tot nu toe 'iets' wat ineens ergens opduikt, dan hier, dan daar.
maar vooral na harde wind/storm, en/of bij een grote temeratuurverandering.

Swift, ja ik denk ook echt in de richting van paddestoelen, zie ze ook echt véél nu, volgens mij gewoon meer dan 'vroeger' zegmaar.
idd ook vliegenzwammen, maar ook veel andere paddestoelen, en het lijkt mij wel dat sporen net zo goed giftig zijn, paddestoelen kunnen ja heeel giftig zijn, dat gif zal dan toch in een spoor aanwezig zijn, misschien júist wel in hoge concentratie.
ik denk zelf dat het een wolk sporen is dat een weiland inwaait.
en soms zie je ook kleine draaikolken of hoe noem je dat, van die tornado'tjes in het klein,
op zo'n manier zou een wolk sporen een eind verderop kunnen neerstrijken, op een plek waar geen paddestoelen dichtbij staan.

als dat het niet is, wat zou het dan moeten zijn...?
bestaan er giffen die in de grond zitten, plaatselijk?
iets met grondwater?
zijn er bomen of struiken waaruit gif kan ontstaan?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 02:04

Lekker bericht zeg......... en vooral ook zo eng dat ze nog totaal niet weten hoe of wat....
Ik weet niet wat ik er mee moet, bij ons staan ze 24/7 op de wei, kan ze moeilijk hele tijd binnen houden.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 04:25

Dan moeten ze hier de schimmels maar weg halen voor sinterklaas. Want daar is een tekort aan schimmels -:)

(JAA is sarcastisch bedoeld, voordat ik bokt over me heen krijg)

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:23

Oh Nee niet weer zoiets!
Mijn paard staat nog 24/7 buiten maar die ga ik nu ook maar s'nachts binnen zetten voor de zekerheid!

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:26

Misschien heeft het met de bemesting te maken, omdat het perceelgebonden is? Mijn wei heb ik verdeeld in een aantla stukken, graszaad is overal het zelfde, maar bespuiting en bemesting is op verschillende momenten en soms in verschillende hoeveelheden geweest. Er is een deel waarin een rode gloed over het gras ligt. Lijkt ook wel op een schimmel. Dat is al een paar weken zo en mijn paard heeft nergens last van. Geen idee of ik me nu zorgen moet maken...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:27

@Zilvermoon: het viel mij ook op dat die twee nieuwsberichten pal onder elkaar staan haha :D

Een collega vertelde al over de twee paarden in de beginpost. Het lijkt mij werkelijk afschuwelijk!!

Onze paarden staan 's nachts binnen, ook 's zomers. Nu staan ze gemiddeld 4 uur per dag buiten. Er staat haast niets meer op het land. Het is al een wonder dat ze nu nog op het land kunnen. Normaal gesproken is het nu al veel te nat. Het is immers al november :oo (wij zitten op de Friese klei :Y) )

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:32

Oops, dubbele post :o

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:33

Nou, dan blijkt maar weer eens dat het helemaal niet zo slecht is om een paard op stal te hebben staan i.p.v. 24/7 weidegang.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:38

hopla schreef:
Nou, dan blijkt maar weer eens dat het helemaal niet zo slecht is om een paard op stal te hebben staan i.p.v. 24/7 weidegang.

Dat is volgens mij een heel andere discussie. In principe is het voor het paard het meest natuurlijk om 24/7 buiten te staan :j

Zou die schimmel niet grassoort gebonden zijn? Dat zou dan ook meteen verklaren waarom het perceelgebonden is.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:47

Pletje123 schreef:
hopla schreef:

Dat is volgens mij een heel andere discussie. In principe is het voor het paard het meest natuurlijk om 24/7 buiten te staan :j

Zou die schimmel niet grassoort gebonden zijn? Dat zou dan ook meteen verklaren waarom het perceelgebonden is.

Het is al jaren bekend (vanaf 1997) dat het aan het gras zélf ligt. Dit icm weideonderhoud. Zoals met veel zaken op dit gebied is men in Nederland nog niet zo bekend met dit fenomeen, toch is er een stijgende lijn te zien van het aantal voorvallen in Nederland.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:56

Hmm naar bericht!

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:59

@ MadamX: Enlighten me, please? "Gras zelf icm weide onderhoud?" Vertel! Wat moet je wél en wat níet doen volgens jou?

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:02

ik hoop niet dat het bij ons komt, mijne staat 24/7 buiten. ookal is de wei bijna kaal.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:12

Anne Marie schreef:
@ MadamX: Enlighten me, please? "Gras zelf icm weide onderhoud?" Vertel! Wat moet je wél en wat níet doen volgens jou?

Dat vraag ik me dan ook af. Het ligt dus niet aan de grassoort, maar aan het gras zélf. Explain please :D

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:16

Pletje123 schreef:
Anne Marie schreef:

Dat vraag ik me dan ook af. Het ligt dus niet aan de grassoort, maar aan het gras zélf. Explain please :D

Hey dorpsgenoot :D

Ik zit ook een beetje in de rats; wij hebben een stuk land waar de paarden nu nog lopen waar veel struiken en bomen langs de kant staan; ook groeit er veel onkruid en andere planten.
Deze winter verhuizen de paarden naar ons vers ingezaaide en reeds 2x gemaaide stuk land achter het huis maar dat is nu nog niet mogelijk ivm de omheining die er nog niet omheen zit.
Ik denk dat ik ze toch maar van het achterste stuk af hou en ze bij ga voeren.
iemand enig idee of drachtige merrie's eerder vatbaar zijn?

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:16

Eng bericht zo lekker dichtbij.
En dat terwijl je zo blij bent dat je paardje nog lekker staat te genieten van 24/7 buiten.....in November!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:17

@Wildgirl: Dorpsgenoot? Ik kom helemaal niet uit Paterwolde :D

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:21

getverderrie... mijn paard staat overdag heel de tijd te grazen... is groot weiland met nog altijd voldoende gras... maar hard duimen dat daar geen enge schimmel in zit... vind het de laatste tijd wel allemaal beangstigend.. eerst melding van west nijlvirus en nu dit weer... bah bah..