_Pien_ schreef:Oké,
ten eerste heb ik NIET alle reacties gelezen, maar er komen bij mij wel vragen naar boven als ik dit artikel lees.
* Hebben ze willekeurig 76 paarden uitgezocht en gezegt, nr. 1 doet springen, nr. 2 doet dressuur, nr. 3 voltige ??
Stel je voor nr. 2 is veel beter in springen en moet dressuur lopen, tuurlijk heeft dat beest stres, hij vind alles veel moeilijker en minder leuk. Idem voor een paard dat moet springen en dat bijv. helemaal niet goed kan.
Ik ga ook niet kok worden als ik een hekel heb aan koken (als voorbeeld).
* Hebben ze de paarden van te voren ook geobserveerd??
vóór dat ze daar 23/7 in een box werden gestopt??
Het ene paard was dit misschien wel al gewend voordat hij daar kwam misschien een ander dier dat bijv. gewend was om elke dag minimaal 8 uur buiten te komen, niet! Nou dan staat die van bij ook te flippen op stal hoor.
En...als ze dan toch de vergelijking doen met de mens....hebben ze dan de paarden niet al vanaf dat ze veulen waren al geobserveerd??
Net als bij de mens heb je zo de verschillende beperkingen met name geestelijk (ik weet het heel gevaarlijk, maar zeg dit niet om iemand aan te vallen of te beledingen!!) die heb je er natuurlijk ook met paarden. Het ene paard is meer in zich zelf gekeerd en een binnevitter (of hoe je dat zegt) dan een paard dat snel en graag contact maakt met andere mensen/dieren.
Hebben ze die eigenschappen van te voren ook op papier gezet??
Dat zou wel een veel beter overzicht geven, als je een paard hebt dat zich bijv. niet durft te uiten en nadat hij 23 uur op stal heeft gestaan een uur lang aan de longe/dressurbaan/springen moet lopen en hij dit eigenlijk niet leuk vind, maar zich door zijn aard niet durft te uiten tuurlijk krijgt dit beest op den duur een inzinking.
Nou dan zou ik graag eerst willen weten wat de karakters zijn van deze dieren vóór dat ik zo'n onderzoek doe, want als jij bijv. zo'n dier een paar uur er dag buiten zet met een vriendje op de wei om zich uit te leven heb je best kans dat hij dat werk toch nog niet eens zo erg vind.
* en...tot slot, Ja het is een heeeel verhaal.
Wat voor trainers hebben hun ingeschakeld??
Ervaren mensen die ieder hun eigen vak verstaan?
Of net als bij vraag 1, jij dit vandaag met de nummers die t/m die springen en morgen met de nrs. die t/m die dressuur??
Dat heeft ook invloed op de paarden, kijk maar eens naar hoeveel niet klikkende combinaties er rond rijden??
Nou er hoeft maar zo'n "verkeerde" ruiter op een "verkeerd" paard te zitten en dan zit die ruiter volgens mij ook thuis met stress hoor!
Of zit er elke dag een ander op dat ene paard of juist die zelfde niet klikkende ruiter elke dag???
Ik zou graag eerst daarop antwoord willen hebben voordat ik dit zo maar klakkeloos aanneem, want dan had ik hun dat van te voren ook wel kunnen vertellen dat dit nog niet eens zo'n verassend antwoord is,maar dan rijst mij de laatste en misschien wel de belangrijkste vraag??
Oké dressuur veroorzaakt meer stress, maar wat kan je er dan aan doen om dit beter te krijgen of juist helemaal niet??
inderdaad. Het is gewoon een heel slecht artikel waardoor we eigenlijk met zn allen precies hetzelfde doen... We kraken iets af ("het onderzoek is ongeloofwaardig") Waar we eigenlijk helemaal niets vanaf weten...