Dressuur en Hogeschool bezorgt paarden veruit meeste stress

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DafneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:55

KellyZ schreef:
DafneH schreef:
Onze springpaarden staan ook wel altijd op stal, niks mis mee, stallen worden de hele dag door schoon gehouden, krijgen 3 keer per dag een uitgebalanceerde maaltijd en worden elke dag bereden. Paarden zijn kerngezond en hardstikke vrolijk :)

Maar als een paard zich buiten kan uitleven, ben je dan niet van mening dat ze meer ''paard kunnen zijn''.

Dat kunnen ze tijdens het rijden wel. Ik straf ze heus niet af als ze even lekker er vandoor crossen of beginnen te bokken. Daarnaast krijgen ze zeer afwisselende training, dressuurmatig uiteraard maar ook longeerwerk en natuurlijk een paar sprongetjes. Ook mogen ze af en toe los in de bak alleen doen we dat niet te vaak ivm blessures.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:58

Huertecilla schreef:
Katja schreef:
Slecht onderzoek dit. Er zijn zoveel variabele factoren in deze en ik mis daarbij ook nog een controlegroep.
Althans gebaseerd op wat er in het artikel staat, ben benieuwd of er nog meer gegevens naar buiten komen.

..en dan óók nog een ´verkeerde momentopname´ van IW op de OS erbij.
Potverdorie wat een vuile praktijken.
Zet er een petitie tegen op :)*

Voor de goede orde: dit is sarcasme.

Het onderzoek is een uitvloeisel en voorbeeld van een maatschappelijk ontwikkeling. Dááruit kan een belangrijke les geleerd worden.
O.k, geen idee waar ik die aan te danken heb.
Ik zeg nergens dat ik het een goed plan vind om dieren op die manier te houden/trainen maar dit is bijna niet in een wetenschappelijk onderzoek uit te voeren. Ik train 1 paard voor een eigenaar standaard met een hartslagmeter om. De eigenaar heeft met ongeveer hetzelfde werk een veel hogere hartslag bij het paard dan ik. Als de eigenaar hem gereden heeft dan heeft hij ook de neiging om rondjes te blijven draaien in de stal na het werk.
In een onderzoek als deze zou je dus op een andere conclusie komen als je het paard als dat door een andere ruiter laat rijden. Dit betekent dus dat je teveel variabelen hebt om een fatsoenlijk onderzoek te doen tenzij je met een dusdanig grote groep gaat werken dat de variabelen elkaar kunnen opheffen maar daarvan is hier geen sprake.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:07

Dan moeten anky, adelinde, en alle andere dressuur en spring ruiters/amazones zich toch maar gaan richten op voltige en je paard 23 uur op stal houden!

Waar blijft een onderzoek voor het dressuurpaard dat 8-24 uur per dag buiten staat?

Sorry, ik rij ook dressuur en recreatief met mijn paard en kan met een gerust hard zeggen dat ik hem nog nooit zo gelukkig heb gezien als nu. Voorheen stond hij op een een stal waar hij 's winters blij mocht zijn als hij een uurtje in de paddock mocht en nu staat hij gewoon lekker 9 uur buiten op de wei. Paard is nu veel happyer als voorheen en ik dnek dus ook dat die stress voor een groot deel te herleiden is naar de huisvesting tijdens dat onderzoek, want ze hebben allemaal last van stress ongeacht de discipline.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:23

ik heb niet het hele topic doorgelezen dus als er al zo'n zelfde reactie is geplaatsst excuses.
Wat ik mij nou afvraag, waarom hebben ze de springpaarden niet een aantal weken dezelfde training gegeven als de dressuur paarden, en de dressuur paarden geen springen. Wat mij betreft is het dan alleen echt duidelijk. Het is algemeen bekend dat dressuur paarden heter zijn dan springpaarden dus het lijkt mij normaal dat ze dan ook gevoeliger voor stress.

Van mij mogen ze dus 1 type paard al de disciplines laten uitvoeren.Dan vind ik het onderzoek echt intressant. :o

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:26

niet erg geloofwaardig.
Er staat naast dat plaatje van voltige (iets erboven eigenlijk),
''Daarom denken wij''
DENKEN ja, niet erg een geloofwaardig onderzoek..

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:26

Citaat:
De paarden, in de leeftijd van zes tot vijftien jaar, waren allen ruinen en de huisvesting was voor alle paarden hetzelfde, namelijk 23 uur per dag op stal.
Ze kregen allemaal hetzelfde voer en dezelfde hoeveelheid voer.
Het enige verschil was de tak van paardensport die zij een uur per dag moesten uitvoeren.

Vind je het gek dat die paarden gestresst zijn.. ik vind het echt diep triest als paarden zo lang op stal staan. Paarden horen ook lekker met elkaar te spelen en te rennen. Net een gevangenis voor ze.. :n

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:27

Oké,

ten eerste heb ik NIET alle reacties gelezen, maar er komen bij mij wel vragen naar boven als ik dit artikel lees.

* Hebben ze willekeurig 76 paarden uitgezocht en gezegt, nr. 1 doet springen, nr. 2 doet dressuur, nr. 3 voltige ??
Stel je voor nr. 2 is veel beter in springen en moet dressuur lopen, tuurlijk heeft dat beest stres, hij vind alles veel moeilijker en minder leuk. Idem voor een paard dat moet springen en dat bijv. helemaal niet goed kan.
Ik ga ook niet kok worden als ik een hekel heb aan koken (als voorbeeld).

* Hebben ze de paarden van te voren ook geobserveerd??
vóór dat ze daar 23/7 in een box werden gestopt??
Het ene paard was dit misschien wel al gewend voordat hij daar kwam misschien een ander dier dat bijv. gewend was om elke dag minimaal 8 uur buiten te komen, niet! Nou dan staat die van bij ook te flippen op stal hoor.

En...als ze dan toch de vergelijking doen met de mens....hebben ze dan de paarden niet al vanaf dat ze veulen waren al geobserveerd??
Net als bij de mens heb je zo de verschillende beperkingen met name geestelijk (ik weet het heel gevaarlijk, maar zeg dit niet om iemand aan te vallen of te beledingen!!) die heb je er natuurlijk ook met paarden. Het ene paard is meer in zich zelf gekeerd en een binnevitter (of hoe je dat zegt) dan een paard dat snel en graag contact maakt met andere mensen/dieren.
Hebben ze die eigenschappen van te voren ook op papier gezet??

Dat zou wel een veel beter overzicht geven, als je een paard hebt dat zich bijv. niet durft te uiten en nadat hij 23 uur op stal heeft gestaan een uur lang aan de longe/dressurbaan/springen moet lopen en hij dit eigenlijk niet leuk vind, maar zich door zijn aard niet durft te uiten tuurlijk krijgt dit beest op den duur een inzinking.
Nou dan zou ik graag eerst willen weten wat de karakters zijn van deze dieren vóór dat ik zo'n onderzoek doe, want als jij bijv. zo'n dier een paar uur er dag buiten zet met een vriendje op de wei om zich uit te leven heb je best kans dat hij dat werk toch nog niet eens zo erg vind.

* en...tot slot, Ja het is een heeeel verhaal.
Wat voor trainers hebben hun ingeschakeld??
Ervaren mensen die ieder hun eigen vak verstaan?
Of net als bij vraag 1, jij dit vandaag met de nummers die t/m die springen en morgen met de nrs. die t/m die dressuur??
Dat heeft ook invloed op de paarden, kijk maar eens naar hoeveel niet klikkende combinaties er rond rijden??
Nou er hoeft maar zo'n "verkeerde" ruiter op een "verkeerd" paard te zitten en dan zit die ruiter volgens mij ook thuis met stress hoor!
Of zit er elke dag een ander op dat ene paard of juist die zelfde niet klikkende ruiter elke dag???

Ik zou graag eerst daarop antwoord willen hebben voordat ik dit zo maar klakkeloos aanneem, want dan had ik hun dat van te voren ook wel kunnen vertellen dat dit nog niet eens zo'n verassend antwoord is,maar dan rijst mij de laatste en misschien wel de belangrijkste vraag??
Oké dressuur veroorzaakt meer stress, maar wat kan je er dan aan doen om dit beter te krijgen of juist helemaal niet??

visje74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:32

Ik ben het met Nimber eens hoe kun je nou beter het soort werk en de stress vergelijken als je hetzelfde paard in dezelfde situatie (dus ook 23/7 op stal) een periode de verschillende werkzaamheden (dressuur, springen of voltige) laat verrichten dan zie je pas wat het werk doet met een paard. Het is zo paard afhankelijk, die van mij bv houdt van springen (is hij voorwaarts, fris en heeft hij plezier) terwijl dressuur in de binnenbak bij hem een rem op zijn voorwaarts zijn betekent. Terwijl ik eens een manegepaard wat ingezet werd voor voltige zag omturnen in een agressief paard als iemand ook maar op zijn rug wilde klimmen met voltige. Mijn paard houdt van eten en van wei maar is in de wei niets te eten dan liever op stal met hooi. Echter in de winter met minder buitenloop wordt hij ook weer frisser, kribbiger en onrustiger dan in de zomer. Dus ik vind de opzet leuk gekozen maar om hier nu vergaande conclusies aan te verbinden gezien de vele onbekende factoren/invloeden nee.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:33

daffie1986 schreef:
Dan moeten anky, adelinde, en alle andere dressuur en spring ruiters/amazones zich toch maar gaan richten op voltige en je paard 23 uur op stal houden!

Waar blijft een onderzoek voor het dressuurpaard dat 8-24 uur per dag buiten staat?

Sorry, ik rij ook dressuur en recreatief met mijn paard en kan met een gerust hard zeggen dat ik hem nog nooit zo gelukkig heb gezien als nu. Voorheen stond hij op een een stal waar hij 's winters blij mocht zijn als hij een uurtje in de paddock mocht en nu staat hij gewoon lekker 9 uur buiten op de wei. Paard is nu veel happyer als voorheen en ik dnek dus ook dat die stress voor een groot deel te herleiden is naar de huisvesting tijdens dat onderzoek, want ze hebben allemaal last van stress ongeacht de discipline.

Beetje ongenuanceerde reactie...
Het gaat in dit onderzoek namelijk niet over de huisvesting. Er wordt ook nergens beweerd dat een voltigepaard gelukkig is met 23 uur per dag op stal te staan.
Er werden hier alleen de 3 diciplines vergeleken met elkaar.

Waarschijnlijk vertoont geen ieder paard stress wanneer deze op de weide staat 23 uur per dag, dus hebben ze de paarden op moeten sluiten om zo de stressreactie te induceren.
Niemand zegt dan ook dat het een ideale situatie is, maar voor de onderzoeksresultaten zo goed mogelijk...

Hetzelfde met Gabriele Boiselle (beroemde duitse paardenfotografe). Ik heb haar ontmoet, en ze laat ook eigenlijk altijd de paarden opsluiten voordat ze er foto's van komt maken. Kwestie van een iets fellere reactie uitlokken dan normaal.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:35

_Pien_ schreef:
Oké,

ten eerste heb ik NIET alle reacties gelezen, maar er komen bij mij wel vragen naar boven als ik dit artikel lees.

* Hebben ze willekeurig 76 paarden uitgezocht en gezegt, nr. 1 doet springen, nr. 2 doet dressuur, nr. 3 voltige ??
Stel je voor nr. 2 is veel beter in springen en moet dressuur lopen, tuurlijk heeft dat beest stres, hij vind alles veel moeilijker en minder leuk. Idem voor een paard dat moet springen en dat bijv. helemaal niet goed kan.
Ik ga ook niet kok worden als ik een hekel heb aan koken (als voorbeeld).

* Hebben ze de paarden van te voren ook geobserveerd??
vóór dat ze daar 23/7 in een box werden gestopt??
Het ene paard was dit misschien wel al gewend voordat hij daar kwam misschien een ander dier dat bijv. gewend was om elke dag minimaal 8 uur buiten te komen, niet! Nou dan staat die van bij ook te flippen op stal hoor.

En...als ze dan toch de vergelijking doen met de mens....hebben ze dan de paarden niet al vanaf dat ze veulen waren al geobserveerd??
Net als bij de mens heb je zo de verschillende beperkingen met name geestelijk (ik weet het heel gevaarlijk, maar zeg dit niet om iemand aan te vallen of te beledingen!!) die heb je er natuurlijk ook met paarden. Het ene paard is meer in zich zelf gekeerd en een binnevitter (of hoe je dat zegt) dan een paard dat snel en graag contact maakt met andere mensen/dieren.
Hebben ze die eigenschappen van te voren ook op papier gezet??

Dat zou wel een veel beter overzicht geven, als je een paard hebt dat zich bijv. niet durft te uiten en nadat hij 23 uur op stal heeft gestaan een uur lang aan de longe/dressurbaan/springen moet lopen en hij dit eigenlijk niet leuk vind, maar zich door zijn aard niet durft te uiten tuurlijk krijgt dit beest op den duur een inzinking.
Nou dan zou ik graag eerst willen weten wat de karakters zijn van deze dieren vóór dat ik zo'n onderzoek doe, want als jij bijv. zo'n dier een paar uur er dag buiten zet met een vriendje op de wei om zich uit te leven heb je best kans dat hij dat werk toch nog niet eens zo erg vind.

* en...tot slot, Ja het is een heeeel verhaal.
Wat voor trainers hebben hun ingeschakeld??
Ervaren mensen die ieder hun eigen vak verstaan?
Of net als bij vraag 1, jij dit vandaag met de nummers die t/m die springen en morgen met de nrs. die t/m die dressuur??
Dat heeft ook invloed op de paarden, kijk maar eens naar hoeveel niet klikkende combinaties er rond rijden??
Nou er hoeft maar zo'n "verkeerde" ruiter op een "verkeerd" paard te zitten en dan zit die ruiter volgens mij ook thuis met stress hoor!
Of zit er elke dag een ander op dat ene paard of juist die zelfde niet klikkende ruiter elke dag???

Ik zou graag eerst daarop antwoord willen hebben voordat ik dit zo maar klakkeloos aanneem, want dan had ik hun dat van te voren ook wel kunnen vertellen dat dit nog niet eens zo'n verassend antwoord is,maar dan rijst mij de laatste en misschien wel de belangrijkste vraag??
Oké dressuur veroorzaakt meer stress, maar wat kan je er dan aan doen om dit beter te krijgen of juist helemaal niet??

:j inderdaad. Het is gewoon een heel slecht artikel waardoor we eigenlijk met zn allen precies hetzelfde doen... We kraken iets af ("het onderzoek is ongeloofwaardig") Waar we eigenlijk helemaal niets vanaf weten...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:42

Beetje apart onderzoek hier en daar, al hoewel ik er wel kan inkomen dat dressuurpaarden meer stress hebben. :j
Bij ons zie ik diverse paarden en pony's staan, ook velen die komen en gaan, die heel divers gebruikt worden, maar het zijn toch wel de dressuurpaarden die veelal kampen met blessures en stress. Hoe kan dat toch? :+

Verder vind ik 23/7 op stal sowieso schandalig. Het hoort gewoon niet bij een dier wat zo gebouwd is om te bewegen, te fourageren en als kuddedier te leven. En daar blijf ik bij!!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:42

Katja schreef:
Ik train 1 paard voor een eigenaar standaard met een hartslagmeter om.

Mijn complimenten.

Ik gebruik er 3 (waarban 1 met registratie en interface naar PC).
Ik weet niet eens meer hoe lang, meer dan 5 jaar in ieder geval met uitbreiding met programmas op de pc.
Alle paarden en ik heb basiswaardes voor alles van elk paard. In de wei, bij beleren, onder het zadel beleren etc. Heb verschillende normroutes uitgezet, gemeten en uitgeschreven opdat ik tijd en registratie op een route en omstandigheden kan afzetten.
Hoogte en verloop, herstelwaardes etcetera geven helder inzicht in verschillende aspecten. Per paard en inderdaad ceterus paribus.
Dit laatste is er NOOIT en dus is goede registratie van die omstandigheden noodzakeljk voor de juiste beoordeling van de waarneming.
Vanwege het wetenschappelijk niet waterdichte zal ik nooit publiceren vanwege het ongediscimineerd reflexmatig gaten schieten vanuit de ruiterij. Ik meet omdat ík wil weten. Jij ook. +:)+

Ik wil met mijn reactie naar JUIST jou aangeven dat het niet zo relevant is om het onderzoek te bekritiseren.
De publicatie van een dergelijk onderzoek geeft mogelijkheden tot herhalen en toetsen.
Dat is een kenmerk van wetenschappelijk onderzoek.
Alleen gaten schieten levert alleen gaten op.
Het is geen toeval dat zo´n onderzoek plaatsvindt; dat er een ontwikkeling is naar meer van dit soort onderzoeken terwijl de sector er bepaald niet voor met ondersteunende fondsen komt.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:52

DafneH schreef:
Onze springpaarden staan ook wel altijd op stal, niks mis mee, stallen worden de hele dag door schoon gehouden, krijgen 3 keer per dag een uitgebalanceerde maaltijd en worden elke dag bereden. Paarden zijn kerngezond en hardstikke vrolijk :)

Sorry, heel erg off topic, maar ik vind dit schandalig!!
Een paard moet paard kunnen zijn en daar hoort contact met soortgenoten bij, rennen, spelen en een eigen rangorde bepaling. Niet iedere dag gecontroleerde beweging en daarna weer in een hokje gestopt worden. Je praat het nu voor jezelf goed door te zeggen dat ze mooie schone stallen hebben en dat ze het beste van het beste voer krijgen, maar je denkt niet aan het echte welzijn voor het paard. Hoe kun je eigenlijk zien dat je paard vrolijk is? Dat hij lekker druk is als hij de stal uitkomt en graag wil werken? Tja, is ook niet verwonderlijk als hij daarvoor 23 uur heeft stil gestaan. Een paard is erop gebouwd om veel te bewegen. Het stilstaan is niet bevorderlijk voor de doorbloeding en voor de spieren en gewrichten en niet voor de spijsvertering.
Kan hier gewoon echt niet bij.

Waarom kies je er eigenlijk voor om je paarden niet op de wei of desnoods in een paddock te zetten? Hoeft niet eens de hele dag maar laat ze in ieder geval een beetje paard zijn!

Sjoyceje

Re: Dressuur en Hogeschool bezorgt paarden veruit meeste stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:56

Wat betreft het onderzoek, goed dat ze er onderzoek naar doen, maar zoals de meeste hier al aangeven is het onderzoek niet helemaal waterdicht.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:58

DafneH schreef:
DafneH schreef:

Dat kunnen ze tijdens het rijden wel. Ik straf ze heus niet af als ze even lekker er vandoor crossen of beginnen te bokken. Daarnaast krijgen ze zeer afwisselende training, dressuurmatig uiteraard maar ook longeerwerk en natuurlijk een paar sprongetjes. Ook mogen ze af en toe los in de bak alleen doen we dat niet te vaak ivm blessures.

En juist doordat je zo 'voorzichtig' met ze doet, zijn ze zo blessuregevoelig. Bij ons staan de vaste sportpaarden elke dag buiten op het land. En ze rennen enorm hard, maar er wordt niet panisch over gedaan. Blessures? Nauwelijks. Daarentegen staan er zeer, zeer regelmatig paarden met blessures tijdelijk bij ons. Allemaal 24/7 stalpaarden, waarvan er een hoop wedstrijden (voornamelijk dressuur) lopen. Rara, hoe kan dat?

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:09

Tja, zou het niet weten Twiggy O:) O:)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:11

Sjoyceje schreef:
Tja, zou het niet weten Twiggy O:) O:)

Ik loop er ook al jaren over te dubben. :))

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:11

[/quote]

Dat kunnen ze tijdens het rijden wel. Ik straf ze heus niet af als ze even lekker er vandoor crossen of beginnen te bokken. Daarnaast krijgen ze zeer afwisselende training, dressuurmatig uiteraard maar ook longeerwerk en natuurlijk een paar sprongetjes. Ook mogen ze af en toe los in de bak alleen doen we dat niet te vaak ivm blessures.[/quote]

En juist doordat je zo 'voorzichtig' met ze doet, zijn ze zo blessuregevoelig. Bij ons staan de vaste sportpaarden elke dag buiten op het land. En ze rennen enorm hard, maar er wordt niet panisch over gedaan. Blessures? Nauwelijks. Daarentegen staan er zeer, zeer regelmatig paarden met blessures tijdelijk bij ons. Allemaal 24/7 stalpaarden, waarvan er een hoop wedstrijden (voornamelijk dressuur) lopen. Rara, hoe kan dat?[/quote]

Om even oftopic te reageren op jou laatste vraag,
misschien het type persoon dat eigenaar is van de paarden??

Zoals het verschil dat je hebt tussen type paarden, zijn er ook de verschillende type mensen. (nu hoor ik iedereen zeggen "duuuh")
Maar als jij een voorzichtig persoon bent van nature zal jij ook zo om gaan met je paard/kinderen/auto/spullen, maar dat wil natuurlijk niet altijd zeggen dat dat dan de juiste manier is....misschien kan jij als ze bij jou op stal staan dan ook een handje op weg helpen dat soms je paard laten rennen in de wei helemaal niet "eng" is, of een sprongetje laten maken e.d.

Nu ligt dus misschien bij jou/jullie wel de taak om deze "niet beter wetende mensen" op weg te helpen voor de welzijn van het paard algemeen.
Of deze mensen moeten wel zoooo ****** eigenwijs zijn. hahah

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:17

Pien, geloof me, deze mensen zijn over het algemeen vooral enorm stronteigenwijs :+ . En dan druk ik me nog zacht uit. Ubertraditioneel en stronteigenwijs. :D
Die paarden zijn trouwens al geblesseerd als ze komen (er is bijna 20 hectare land) en dan nog weet je soms niet wat je hoort of ziet. Ik kan daar heel erg over uitweiden, maar dat zal ik jullie besparen (daarbij is dit internet, dus moet me wat inhouden). Overigens ben ik geen stallingseigenaar, hoor, dus die mensen standaard aanspreken, ik zou dolgraag willen (en soms doe ik dat ook bij extreme gevallen wel eens). Ik sta hier al jaren (weliswaar in de buitenkudde) en zie heel wat voorbij komen en vraag er ook vaak naar bij onze stallingseigenaren, omdat ik me vaak afvraag wat een paard mankeert en wat de geschiedenis van zo'n beestje is.

Het gekke is dat als die paarden op stal staan en in de sport lopen, ze dus vrijwel niet in vrijheid buiten komen. Maar hebben ze de zoveelste blessure, worden ze wel op het land gezet. Tja, als ze dat nou eens wat eerder doen. :roll:

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:22

Verder ben ik ook voorzichtig met mijn dochter, mijn paard, mijn spullen e.d., maar ik besef wel dat een kind een kind is en nou eenmaal tig keer gaat vallen (dus vooral lekker buiten spelen met die hap!), dat mijn paard een paard is en dus lekker mag rondracen (die van mij loopt 24/7 buiten zelfs) en spullen, ach, dat zijn maar spullen. :D

Maar ik ben toch een voorzichtig persoon, hoor, want ik heb ook geen geld om alles continu nieuw te kopen etc. ;)

Maar ik snap wat je bedoelt.... Ik denk eerder dat die mensen aan geld/prestaties denken en als je wedstrijdpaard een blessure oploopt, kost dat je status even tijdelijk, want dan kun je even niets. ;)

Overigens is het altijd vervelend als je paard iets oploopt natuurlijk, maar het zijn geen dingen, het zijn levende wezens en daar dien je rekening mee te houden, dus beweging en sociaal contact in vrijheid zijn OOK belangrijk, naast datgene wat je er als mens mee wilt doen. Vind ik dan. ;)

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:25

Inderdaad het heeft vaak te maken met eigenwijsheid en met de traditie. Een kennis van me gaat binnenkort haar paard verhuizen naar een andere stal waar haar paard wel elke dag lekker buiten komt. Weet je wat de reactie was van de eigenaresse van de huidige stal? Ach, paarden wennen er wel aan hoor als ze op stal staan. Is helemaal niet erg. Haar paarden zien dus ook nooit gras :(
En weet je wat me dan nog het meest dwars zit? Dat mens heeft hier in Twente een behoorlijke vinger in de pap in de paardensport en geeft ook nog Orun cursussen. Juist deze mensen moeten het goede voorbeeld geven......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:29

Breek me de bek niet open over Orun en aanverwanten. :+
Daar heb ik sowieso al geen hoge pet van op. :n

Tja, er zijn inderdaad mensen die blijven geloven dat paarden wel aan 24/7 opsluiting wennen. Tja, vraag niet hoe.... Maar veel mensen willen en/of kunnen het gewoon niet zien aan paarden. Wat je daar aan kunt doen, ik heb werkelijk geen idee. Maar inmiddels is toch wel bekend dat een paard behoefte heeft aan beweging/sociaal contact/en meerdere kleine beetjes voer verdeeld over de dag (wat wat anders is dan 3x per dag een voerbeurt :+ ).

Sjoyceje

Re: Dressuur en Hogeschool bezorgt paarden veruit meeste stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:38

Gewoon blijven hameren op wat belangrijk is voor een paard en misschien dat men dan uiteindelijk over tig jaar inziet wat een paard nodig heeft om een beetje paard te kunnen zijn. ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:39

goh, verassend.

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:40

hahahahah _O-
dat van dat eigenwijs kom ik ook nog wel eens tegen, maar toch al zou je 1 persoon bereiken met je eigen visie en dat ene paard helpen, is er toch maar weer 1 (denk ik dan).

Ben het ook met je eens dat ze wel eens iets eerder hun paarden op de wei zouden mogen zetten. liefst voordat ze ergens pijntjes hebben zodat ze er ook van kunnen genieten als ze een sprintje trekken (zonder pijn).

Maar om weer op het topic onderwerp te komen, dit onderzoek is wel een mooie opstap om weer verder onderzoek op uit te breiden en antwoorden te vinden op verschillende vragen/oplossingen