Opnieuw werkstraf geëist tegen gewelddadige hoefsmid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:48

countrygirl schreef:
Je hebt gelijk hoor. Door de stenen slijt zo'n veulenvoetje vrij snel af en da's voldoende.
Heel goed, beweging op het harde.

Met raden/redeneren kom je dus ook wel ergens. Hoor nou alleen net dat ze ook wel gewoon veel op de wei stonden omdat ze natuurlijk in de warmere perioden van het jaar geboren werden... Nou snap ik het niet meer. :+ Waarom groeiden hun hoefjes dan niet net zo hard?

gootje12

Re: Opnieuw werkstraf geëist tegen gewelddadige hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:53

Ik vind ,dat een smid of wie dan ook,met z`n vingers van andermans dieren af moet blijven. Het zou een mooie boel zijn als iedere jan,piet of klaas maar dieren kon aftuigen,omdat hij beroepsmatig met dat dier bezig is.
Ik scheer veel paarden,vaak lastige, maar als het te gek wordt,vraag ik altijd toestemming om een afstraffing te geven .En ik zeg er dan bij welke afstraffing het gaat worden.
Ik ben al zo tegen slaan met b.v hamers ,vijlen enz...En ik weet dat sommige smeden daar een handje van hebben.Ook schoppen in de buik ,vind ik verwerpelijk.Er zijn echt wel andere manieren om een paard/pony op z`n plaats te zetten.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:07

Arabesk schreef:
Een eigenaar moet zorgen dat een veulen goed voetje kan geven en een bekapper moet geduld hebben als het beestje bang is. Als het echt een heftig gevalletje is, is sederen altijd nog een goede oplossing.

Wij hebben altijd een spuit sedalin in de auto liggen voor het geval een paard echt over zijn theewater kookt en de hoeven écht niet langer zonder bekapping kunnen. Het is wel eens voorgekomen dat een paard niet meewerkte en ik de eigenaar heb laten zien hoe je een paard leert voetje te geven en ik gezegd heb bel me als hij rustig voetje kan geven. Sommige eigenaren zijn laks en denken dat een bekapper ook een paardenfluisteraar is en een paard dat nooit in handen komt kan omtoveren in een volleerd manegepaard.

Dit was laatst bij mijn oude stal ook, paard wilde geen voetje geven, toen is de eigenaar (na uitleg van de hoefsmid, die het ook gevaarlijk begon te vinden ook na sederen) eerst met alleen water langs de benen, daarna met water en een lange bezem en uiteidnelijk met een handvegertje, en nu geeft ze perfect voetje...

Nou hoppa, probleem opgelost.. maar inderdaad veel mensen weten dit niet... maar goed dat kan gebeuren..
Wat ik me afvraag, hoe is het eigenlijk met het veulen afgelopen?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:51

Arabesk schreef:
Een eigenaar moet zorgen dat een veulen goed voetje kan geven en een bekapper moet geduld hebben als het beestje bang is. Als het echt een heftig gevalletje is, is sederen altijd nog een goede oplossing.

Wij hebben altijd een spuit sedalin in de auto liggen voor het geval een paard echt over zijn theewater kookt en de hoeven écht niet langer zonder bekapping kunnen. Het is wel eens voorgekomen dat een paard niet meewerkte en ik de eigenaar heb laten zien hoe je een paard leert voetje te geven en ik gezegd heb bel me als hij rustig voetje kan geven. Sommige eigenaren zijn laks en denken dat een bekapper ook een paardenfluisteraar is en een paard dat nooit in handen komt kan omtoveren in een volleerd manegepaard.

Ik ben het helemaal met je eens. :j
Hier is gewoon wat fout gegaan: een onbeleerd of onvoldoende beleerd veulen, geen eigenaar erbij die het veulen kent qua karakter en kunnen, een harde hoefsmid.
Hoefsmid bindt 1 been op, veulen vindt geen evenwicht daardoor en meneer wordt boos, omdat er niemand is die helpt/kan helpen/veulen niet kent.
Ik praat echt zijn daad daarna niet goed, ik verafschuw het zoals ook eerder gezegd, maar zou zijn actie uit frustratie nog enigszins kunnen begrijpen.
Toch hoort zo'n actie als je beroep hoefsmid is, niet te gebeuren. Stop dan met je werkzaamheden en meldt dat.
Ik hoop dus dat deze hoefsmid inziet dat zijn acties dus gevolgen hebben; als je nu tot 2 x toe wordt veroordeeld tot dezelfde straf ben je gewoonweg dom om daarna nogmaals in beroep te gaan.
De omstandigheden vormen geen veroordeling, de daden wel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:01

dit is een excess en wellicht hier en daar wat opgeblazen. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik heel bekwame hoefsmeden om me heen heb gehad, die ook echt wel eens een rake klap of skup uitdelen........ maar net zo makkelijk 2 uur uittrekken voor een angstig dier en alleen maar zo rustig mogelijk dingen doen.

Iemand gaat niet in de paarden werken om geld te verdienen, tis bijna een roeping net als werken in de zorg :) zwaar werk, je wordt er niet oud in en je verdient ook nog eens geen klote.........

Gefrustreerde mensen gaan niet voor die roeping, en alleen gefrustreerde mensen zullen een dier mishandelen........ of onwetende mensen, die mishandelen ook......... alleen als iemand onwetend is dan valt er helemaaaaaaaal geen brood te verdienen in de paarden, dus is dat financieel niet haalbaar om daar je beroep van te maken :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:03

KiWiKo schreef:
Gefrustreerde mensen gaan niet voor die roeping, en alleen gefrustreerde mensen zullen een dier mishandelen........

Mensen kunnen gefrustreerd raken, in de loop van hun leven.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:07

De wereld word steeds gekker :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:11

Shadow0 schreef:
KiWiKo schreef:
Gefrustreerde mensen gaan niet voor die roeping, en alleen gefrustreerde mensen zullen een dier mishandelen........

Mensen kunnen gefrustreerd raken, in de loop van hun leven.

dat is......... en dan krijg je excessen zoals die duitse dame of een maffe hoefsmid........... maargoed die worden in de regel snel handtam gemaakt :)

Mouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:14

Die klappen op het veulens hoofd zullen ook niet helpen om wakker te worden denk ik! :D
Maar wat een rare man zeg!!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:20

Petje af voor de eigenaar van het veulen!
Veel mensen durven hiervoor geen stappen te ondernemen in verband met de rompslomp.

Dat een paard een pof voor zijn buik krijgt.... Een volwassen paard zou dat waarschijnlijk snappen...

Maar we hebben het hier over een veulen wat niet weet wat goed of wat slecht is en net in het leven staat.
De smid is zeer onkundig EN ongeduldig bezig geweest.
Dom dat als je als smid ongeduldig aangelegd bent, om dan toch veulens te bekappen...
DAT je een dier slaat, dat kan, maar dat je het dier op z'n hoofd slaat met een hamer dan had ik exact dezelfde actie ondernomen en het beslecht bij de rechtbank.

Zo'n smid mag niet meer aan het werk als hoefsmid.
Het is makkelijk te zoeken op de telefoongids.nl om te zien welke smid van toepassing is. De woonplaats is bekend gemaakt en er zijn niet veel smeden van 60 jaar oud die in de woonplaats Wijhe wonen... }>

En wat ik al eerder lees hier; het is inderdaad helaas een feit dat iedere gek zich "hoefsmid" kan noemen als hij/zij bij de Gamma wat gereedschappen koopt en bij de Divoza een kapmesje.
Voor dat soort mensen die op die wijze hun geld willen verdienen als "hoefsmid" zou een zwarte lijst moeten komen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:23

ik heb 20 jaar geleden ook wel eens meegemaakt dat een hoefsmid, met zijn blote hand!!, een volwassen hengst KO sloeg.......

ding was gruwelijk vervelend, naar vervelend...... hij haalt 1 keer instinctief uit naar het paard omdat hij met zijn voorbeen uitsloeg naar de smid......... en de smid raakt hem net op het verkeerde plekkie denk ik......... maar het paard ging neer, stond ook wel weer gelijk op......

Dingen kunnen gebeuren, en in dit geval sloeg de smid niet eens hard, ook niet met iets.......... maar net op het juiste plekkie :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:51

Downhill schreef:
Het is makkelijk te zoeken op de telefoongids.nl om te zien welke smid van toepassing is. De woonplaats is bekend gemaakt en er zijn niet veel smeden van 60 jaar oud die in de woonplaats Wijhe wonen... }>

Hij komt niet uit wijhe...... hij komt uit Wesepe. Even beter kijken voordat je hier foutieve informatie gaat verspreiden; straks wordt heel iemand anders aangekeken....

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:27

Downhill schreef:
Petje af voor de eigenaar van het veulen!
Veel mensen durven hiervoor geen stappen te ondernemen in verband met de rompslomp.

Dat een paard een pof voor zijn buik krijgt.... Een volwassen paard zou dat waarschijnlijk snappen...

Daar dacht ik dus ook aan: de eigenaar was er niet bij en op basis van 'van horen zeggen', heeft deze aangifte gedaan.
Hoefsmid gaat daartegen in beroep.
Dat zal vast niet voor niets zijn?
Het blijft een welles/nietes- gedoe en aangezien wij er ook niet bij waren, wordt het lastig om een juiste mening te vormen op halve info. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:54

KiWiKo schreef:
ik heb 20 jaar geleden ook wel eens meegemaakt dat een hoefsmid, met zijn blote hand!!, een volwassen hengst KO sloeg.......

ding was gruwelijk vervelend, naar vervelend...... hij haalt 1 keer instinctief uit naar het paard omdat hij met zijn voorbeen uitsloeg naar de smid......... en de smid raakt hem net op het verkeerde plekkie denk ik......... maar het paard ging neer, stond ook wel weer gelijk op......

Dingen kunnen gebeuren, en in dit geval sloeg de smid niet eens hard, ook niet met iets.......... maar net op het juiste plekkie :)

Tuurlijk zijn het excessen. Maar je blijft gewoon met een hamer van een paards hoofd af, uberhaupt hanteer je geen hamer op een paard. Een veulen op die manier kluisteren is niet handig en geeft naar mijn inzicht geen verstand van waar je mee bezig bent. Terwijl je van een hoefsmid van 60 toch meer mag verwachten.
Misschien moet ie zijn tijd uitzitten terwijl ie er geen zin meer in heeft, om het financiele plaatje uit te breiden. Als

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 17:23

hier zijn toch geen woorden voor? |( :( !!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 17:48

Oei. Doordat er onderstaand bericht als openingspost staat, ging ik ervan uit dat het Wijhe kon zijn ;)

Cayenne schreef:
http://www.destentor.nl
Tegen de 60 jarige hoefsmid K. uit de gemeente Olst-Wijhe is door het Openbaar Ministerie in Leeuwarden opnieuw zestig uur werkstraf en vijftienhonderd euro boete geëist vanwege het mishandelen van een veulen.

JoyCiej007 schreef:
Downhill schreef:

Hij komt niet uit wijhe...... hij komt uit Wesepe. Even beter kijken voordat je hier foutieve informatie gaat verspreiden; straks wordt heel iemand anders aangekeken....

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:51

Veerle90 schreef:
Dit was laatst bij mijn oude stal ook, paard wilde geen voetje geven, toen is de eigenaar (na uitleg van de hoefsmid, die het ook gevaarlijk begon te vinden ook na sederen) eerst met alleen water langs de benen, daarna met water en een lange bezem en uiteidnelijk met een handvegertje, en nu geeft ze perfect voetje...

Kan dit ook met een kleintje van anderhalf jaar dat eigenlijk alleen maar begint te schoppen als je een voetje van haar vraagt? Alleen de manager van de kinderboerderij waar ik werk mag haar voetjes optillen en ik krijg altijd ruzie met het beestje. Haar weidemaatje van 5 doet het dan weer hartstikke lief...

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:00

Arabesk schreef:
Cayenne schreef:
Als het gerechtshof hem weer veroordeeld

Lieve help heeft de stentor dit zo neergezet? Cursusje werkwoordspelling voor de eindredactie....

Is dit van enige relevantie ?

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:12

KiWiKo schreef:
dit is een excess en wellicht hier en daar wat opgeblazen. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik heel bekwame hoefsmeden om me heen heb gehad, die ook echt wel eens een rake klap of skup uitdelen........ maar net zo makkelijk 2 uur uittrekken voor een angstig dier en alleen maar zo rustig mogelijk dingen doen.

Iemand gaat niet in de paarden werken om geld te verdienen, tis bijna een roeping net als werken in de zorg :) zwaar werk, je wordt er niet oud in en je verdient ook nog eens geen klote.........

Gefrustreerde mensen gaan niet voor die roeping, en alleen gefrustreerde mensen zullen een dier mishandelen........ of onwetende mensen, die mishandelen ook......... alleen als iemand onwetend is dan valt er helemaaaaaaaal geen brood te verdienen in de paarden, dus is dat financieel niet haalbaar om daar je beroep van te maken :)

Helemaal mee eens..............
Er zijn genoeg gevestigde hoefsmeden die geen groene veulens meer willen bekappen omdat
zij het risico van letsel niet meer willen lopen, en daar krijgt de jonge garde (goede) hoefsmeden
een kans, heb inmiddels met 2 van deze jongen hoefsmeden kennis gemaakt en pet af ! zij hebben
engelengeduld met dat jonge grut, is ook nog eens leuk om mee te maken.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 23:52

Ik kan het mis hebben hoor, maar ik zie nergens staan dat het om een nieuw geval gaat, er staat dat het gaat om een veulen dat gekluisterd stond, niet wilde stilstaan en tegen de grond gemept is, dat is precies hetzelfde verhaal als 2 jaar geleden, er staat wel dat hij opnieuw veroordeeld is, maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat er een beroep is geweest.
Zoals ik al zei, ik kan het helemaal mis hebben, maar het lijkt mij dat het dezelfde zaak is...

In ieder geval is het een L** van een vent en hij zou nooit meer iets met dieren te maken mogen hebben, als je een veulen met een hamer slaat, dan is er iets niet goed in je bovenkamer :n.

debiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:29

dit gaat inderdaad om dezelfde zaak als in 2008 de hoefsmid is in hoger beroep gegaan, ik neem aan dat je dat doet als je zeker weet dat je goed gehandeld hebt, en even een toevoeging de eigenaar heeft geen aangifte gedaan de smid is daar namelijk nog gewoon werkzaam.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:13

debiel schreef:
dit gaat inderdaad om dezelfde zaak als in 2008 de hoefsmid is in hoger beroep gegaan, ik neem aan dat je dat doet als je zeker weet dat je goed gehandeld hebt,

Holleeder is ook in beroep gegaan, dus of dat klopt weet ik nog zo net niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:58

debiel schreef:
de hoefsmid is in hoger beroep gegaan, ik neem aan dat je dat doet als je zeker weet dat je goed gehandeld hebt

Waarom neem je dat aan? Iedereen kan in beroep gaan... en de mensen die denken er iets uit te kunnen halen, zullen dat vermoedelijk doen. Ook als ze schuldig zijn en toch ergens een voordeel denken te kunnen halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:50

Ik ook petje af voor sommige hoefsmeden, opfokveulens bekappen is niet een lolletje. Hij stelde ze gerust en bleef zelf kalm, de veulens werden ook rustig. Ze hadden geen kluisters nodig en behalve wat klieren ging dat perfect.

Bansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:42

Ik deed nooit zoveel met Bokt en lees dit nu allemaal pas. Ik moet even kwijt dat het verhaal absoluut niet opgeblazen is aangezien ik erbij was. Soms zijn er wel dingen verdraaid. Het ging om een jaarling en niet om een veulen. De groep jaarlingen liep alleen in het land en kwamen nooit in de hand of op stal. De eigenaar gaat zelf ook niet zo heel netjes me de paarden om. De eigenaar heeft helemaal geen aangifte gedaan. Het erge is dat hij zijn paarden nog steeds laat doen door deze hoefsmid!! :(
Een andere jaarling die voor deze aan de beurt was, is ernstig verpest. Als je naar haar benen wijst, flipt ze al. Ze bijt en slaat. Het desbetreffende veulen, weet ik niet zeker omdat t n fries was en die lijken zo op elkaar. Als we de goede voor ons hebben is ze inmiddels onder het zadel. Hij is inderdaad in hoger beroep gegaan. Weet niet waar hij t lef vandaan haalt, aangezien ik weet dat hij zeker niet goed gehandeld heeft.