Landbouwer die paard aanreed is vrijgesproken in beroep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Landbouwer die paard aanreed is vrijgesproken in beroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 00:24

Nou... Of iedereen een ongeluk wil voorkomen vraag ik me weleens af. Ik kom soms ook van die onbenulligen tegen die niks in vaart minderen, geen cm opzij gaan enz.
Sommigen denken er gewoon niet bij na, hebben daar ook geen zin in denk ik. Want als je je een klein beetje inleeft kun je echt wel snappen dat een paard schikt van harde geluiden enz.

Motorrijders zijn vaak wel heel begrijpend, gaan vrijwel allemaal stilstaan aan de kant, veel doen ook nog de motor uit.
Niets dan lof voor motorrijdend Nederland! Maar die zullen dat mss iets beter snappen omdat er meer paarden wel dan niet bang zijn voor motoren :+

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 07:29

Die man zal dat paard alleszins niet expres aangereden hebben, maar het blijven dieren en die kunnen nu éénmaal onverwacht reageren. Het zou leuk zijn moest daar op de weg wat meer rekening mee houden. Wij zijn ook eens een paard verloren aan een ongeluk in het verkeer. Dat dier ging al veertien jaar wekelijks wandelen en was dus wel degelijk "betrouwbaar" en verkeersmak. Een vrachtwagen kwam in hoge snelheid aan en ook wij deden het teken om te vertragen. Dit werd genegeerd, het paard panikeerde en was op slag dood. Gelukkig leeft de ruiter nog, maar ik kan mij perfect voorstellen hoe dat 12 jarig meisje zich moet voelen.

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 08:14

Wat verschrikkelijk dit soort dingen..

in mijn ogen gewoon een rot ongeluk. ( las in eerdere posts dat je dan niet met een nerveus paard moet gaan rijden dat vind ik onzin, hoe kalm je paard ook is hoe ervaren de ruiter amazone, verkeers mak of niet het blijven dieren en reageren uiteindelijk uit instinct. elk dier kan schrikken of even anders reageren in een situatie) het is gewoon een heel naar ongeluk waarbij het dier zijn leven verloor en het meisje zich waarschijnlijk nog jaren rot zal voelen. ik neem aan dat het de boer ook niet in de koude kleren is gaan zitten. veel sterkte .

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 08:18

ik blijf het een lompe boer vinden!!
Als hij zich de moeite had genomen om na het inhalen even in zn spiegels te kijken dan had hij heus wel kunnen zien dat er iets goed fout was gegaan!!!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 08:25

kamsel schreef:
Spicegirl: dat heb ik al gedaan en is zelfs nog een keer gequote, maar zal het speciaal voor jou nog even verduidelijken.

In het andere topic, zie openingspost, werd gezegd dat zelfs degene die erbij reed, dus ook op een paard, in eerste instantie niet gemerkt heeft dat het paard geraakt was. In dat geval kan de bestuurder van de tractor het ook heel gemakkelijk niet gemerkt hebben.... (open of gesloten cabine doet in dat geval niet terzake)

En de bestuurder heeft blijkbaar wel geremd.

Ja sneu voor dat meisje, dat is ook zeker waar... Maar om dan te zeggen dat de bestuurder van de tractor daarom maar de schuldige is, is simpelweg niet terecht en ook niet netjes.

Nu speciaal voor funnyhorses....

Odieta, natuurlijk kan een ongeluk ook gebeuren met een kalm paard en een ervaren ruiter, maar als je bij voorbaat al weet dat het paard al langere tijd erg nerveus is, is dat wel een ander situatie..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 08:34

jullie kunnen het goedpraten hoe je wil maar hij is degene die fout zat!
Als je in een zwaar voertuig rijd dan zijn andere verkeersdeelnemers ontzettend kwetsbaar en dat moet je je als chauffeur goed realiseren!!!
Dat heeft deze persoon duidelijk NIET gedaan en is gewoon langs getuft.
Als een paard plots de weg overvliegt en iemand raakt m dan kan ik me voorstellen dat je niet meer kon remmen maar dit is iets waar ik geen begrip voor de chauffeur kan opbrengen!!!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 08:48

funnyhorses schreef:
Als je in een zwaar voertuig rijd dan zijn andere verkeersdeelnemers ontzettend kwetsbaar en dat moet je je als chauffeur goed realiseren!!!
Als een paard plots de weg overvliegt en iemand raakt m dan kan ik me voorstellen dat je niet meer kon remmen maar dit is iets waar ik geen begrip voor de chauffeur kan opbrengen!!!

Wel even lezen funnyhorses: de man heeft geremd en het paard is tegen de trekker aan gekomen. Paard kwam eigenlijk op de baan die de trekker reed. En als jij vindt dat hij schuldig is, dan heb je de zaak vast beter bekeken dan de rechter?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 08:49

Ik praat niks goed en dat doet volgens mij niemand. Het is een ongeluk. Die chauffeur heeft niks met opzet gedaan. Als ruiter of menner weet je dat er ander verkeer op de weg zit en dat dat risico's met zich meebrengt.

Het is vreselijk dat het fout gaat, maar waarom een zondebok zoeken?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 08:54

En dan nog even: wij zijn vorige week bijna met drie spannen op hol gegaan. Eerst door een groep ruiters die gillend en roepend in volle galop eerst voor onze groep heen galoppeerde. Zelfs roepend: 'Karren, gassen!!'. Voor zover: men passeert elkaar in stap ... Paardenmensen onder elkaar ....

En een kwartier later viel een ruiter van zijn paard, achter ons. Paard op hol, door de prikkeldraad, prikkeldraad én paard langs alle drie onze spannen en zo'n 300 meter verder het bos in. Het draad stond dwars over het pad, op twee hoogtes.

Het paard was geschrokken van de muziek van een evenement die ineens keihard aanging (midden in het bos). We hebben de man opgevangen, hij was zélf zo alert niet eerst achter zijn paard aan te vangen, maar het draad van het pad weg te trekken. Wij stonden met drie tweespannen met stuiterende paarden voor de wagen, maar gelukkig bleef iedereen heel rustig en konden we na overleg verder toen het draad weg was.

De man heeft na een ronde bellen zijn paard terug gevonden, gewond, maar gelukkig niet heel ernstig.

Is hier een schuldige? Nee!! Er zouden grote ongelukken gebeurd kunnen zijn, maar soms kan niemand er iets aan doen, maar zijn de omstandigheden gewoon heel ongelukkig.
Laatst bijgewerkt door MoniqueT op 18-10-09 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 08:55

slimmerik schreef:
funnyhorses schreef:

Wel even lezen funnyhorses: de man heeft geremd en het paard is tegen de trekker aan gekomen. Paard kwam eigenlijk op de baan die de trekker reed. En als jij vindt dat hij schuldig is, dan heb je de zaak vast beter bekeken dan de rechter?

Ja ik heb gelezen!!!!
En deze heeft op de motor afgeremd weet je wel wat dat voor een rot herrie maakt????
En zeker als je ziet dat een pony staat te dribbelen doe je zoiets niet!
Maar goed,de meningen zijn hier duidelijk verdeeld |o

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 09:06

funnyhorses schreef:

Hij keek ook goed uit. Er staat toch dat de paarden in de berm&het fietspad gingen staan zodat de tractor er langs kon? Die boer rijdt er dan gewoon langs en dan kan hij er niets aan doen dat een van die paarden schrikt en achteruit gaat lopen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 09:25

wat een ontzettend naar ongeluk, met alleen maar slachtoffers, het paard, dat meisje en haar mederuiters, die ouders, maar die boer zal zich ook niet heel happy voelen, lijkt me.

We moeten nu eenmaal met iedereen rekening houden. Ik hoop en verwacht ook dat iemand rekening met mij en mijn paard houdt, maar omdat dat soms niet gebeurt, hou ik rekening voor iedereen. Mensen die zich wel aan mij aanpassen, die bedank ik vriendelijk. Soms gaan ze uit medeleven zelfs tussen de bomen staan, om het paard niet te laten schrikken. En die probeer ik dan te bedanken en uit te leggen waarom ze dat beter niet kunnen doen.

Reed gisteren ook op een mooie (en dus smalle, zonder uitwijkmogelijkheden) 60-km weg. Kwam vrouw rijdend op paard voorbij. Ze had een hond aan de rollijn. De hond liep midden op de weg, paard was aan het spoken op 2 trekkerbanden bij een oprit. Omdat we zelf paarden hebben, houd je daar rekening mee en heb auto direct stilgezet. Maar ik dacht ook even :? . Het is gelukkig goed gegaan, maar bij een medeweggebruiker die minder verstand van paarden had, had dit best een zeer onwenselijk tafereel kunnen opleveren. 5 minuten later kwam ik weer een groep ruiters tegen waarvan er een aantal zijn paard niet onder controle had. Joepie, wat een lol, op de weg met je knol....

Over het al dan niet merken van een ongeval. Mijn pa heeft met zijn vrachtwagen ooit iemand onder de banden gehad. Ze hebben mijn pa pas na kilometers staande gehouden. Ook hij had niets gezien (en uit de reconstructie is gebleken dat ie niets had kunnen (!!!) zien, vanwege dode hoek waarin het slachtoffer zat. Die is op onverklaarbare wijze ook onder de wielen terecht gekomen.) Maakt dat mijn pa een dader? Maakt dat die boer uit dit verhaal een dader? Nee, voor mij zijn het allemaal slachtoffers.

Was het willens en wetens gebeurd, dan kunnen we over daders spreken. Maar ik begrijp dat dat in dit geval niet zo is.

Weet trouwens iemand wat er nou precies gebeurd is? In het artikel staat dat het dier onder de wielen terecht kwam, in het andere artikel staat dat het dier tegen de wielen aankwam. Heb vaker meegemaakt dat journalisten wel een klok hoorden luiden, maar geen idee hadden waar de klepel hing, vandaar...

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 10:31

Rocamor schreef:
wat een ontzettend naar ongeluk, met alleen maar slachtoffers, het paard, dat meisje en haar mederuiters, die ouders, maar die boer zal zich ook niet heel happy voelen, lijkt me.

We moeten nu eenmaal met iedereen rekening houden. Ik hoop en verwacht ook dat iemand rekening met mij en mijn paard houdt, maar omdat dat soms niet gebeurt, hou ik rekening voor iedereen. Mensen die zich wel aan mij aanpassen, die bedank ik vriendelijk. Soms gaan ze uit medeleven zelfs tussen de bomen staan, om het paard niet te laten schrikken. En die probeer ik dan te bedanken en uit te leggen waarom ze dat beter niet kunnen doen.

Was het willens en wetens gebeurd, dan kunnen we over daders spreken. Maar ik begrijp dat dat in dit geval niet zo is.

Weet trouwens iemand wat er nou precies gebeurd is? In het artikel staat dat het dier onder de wielen terecht kwam, in het andere artikel staat dat het dier tegen de wielen aankwam. Heb vaker meegemaakt dat journalisten wel een klok hoorden luiden, maar geen idee hadden waar de klepel hing, vandaar...

Hier sluit ik me bij aan!
Nartuurlijk is het verschrikkelijk, maar de boer is niet fout!
Als ze de trekker aan zag komen kon ze toch ook afstappen? of dat andere rustige(re) paard voor haar gaan staan, zodat het paard neit achteruit kon lopen?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:18

Ik vind dat ze beide wel beetje schuld hebben, amazone had kunnen afstappen of beslissen om niet met dit paard de weg uit te gaan. Maar de boer had in zijn spiegels moeten kijken of het achterhem nog goed ging. Spiegels zitten er niet voor niks op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:20

Dat is waar maar stel dat er een groot ding achter de trekker zat, dan zie je ook niet alles in de spiegels...
Ruiters moeten zelf ook anticiperen en zelf een veilige plek zoeken als ze hun paard niet vertrouwen bij het passeren van groot verkeer...

sparkle83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 14:53

dat is ook gissen..wel niet wel niet... het is gebeurd en het is niet terug te draaien..vervelend..but anyways

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:18

Ik vind het vooral zielig voor het paard en het meisje.. :(:)

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:36

idd... ik ben zelf ook 12 en ik zou echt janken als ik dat meisje was!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:03

Ik vind het een erg sneu ongeluk, maar ik geef niemand de schuld! Paard liep achteruit en boer heeft het niet gezien, tsjah ik weet met hoe groot materieel boeren rijden en hoeveel zicht je dan hebt (je hebt een vrij grote dode hoek zullen we maar zeggen)
De boer heeft geremt, en hoe je ook remt met een trekker het maakt altijd meer herrie als dat je normaal doorrijd. Je weet ook niet waar hij mee heeft gereden want dat werkt ook nog mee naar mijn idee...

Ik ben blij voor de boer dat ie vrij is gesproken, want het zou triest zijn als je voor een ongeluk gestraft word terwijl jij er niks aan kan doen dat een paard achteruit tegen je kar aan loopt :(:)

En vwb het verkeersmak maken. Zorg dat er een dier aan de buitenkant loopt die wel normaal blijft lopen en sluit het nerveuze paard in zodat ie alleen de rustige kant op kan. Dan was dit dier nooit onder die kar gekomen!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 07:35

cutie_lover schreef:

Waarom niet ook voor de landbouwer? Die wordt nu een proces aangedaan terwijl hij helemaal niks met opzet gedaan heeft, en ik kan me niet voorstellen dat het hem onberoerd laat dat hij de dood van dat paard (zonder opzet of schuld) veroorzaakt heeft. Dus ik vind het sneu voor alle betrokkenen..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:58

imd schreef:
cutie_lover schreef:

Waarom niet ook voor de landbouwer? Die wordt nu een proces aangedaan terwijl hij helemaal niks met opzet gedaan heeft, en ik kan me niet voorstellen dat het hem onberoerd laat dat hij de dood van dat paard (zonder opzet of schuld) veroorzaakt heeft. Dus ik vind het sneu voor alle betrokkenen..

Wel, ík vind het paard het grootste slachtoffer, de boer inderdaad ook een afhankelijke partij en de enige verantwoordelijke(n) is (zijn) de de verantwoordelijken voor het 12 jarige meiske.

Uiteindelijk is er íemand voor verantwoordelijk voor de beslissing om het risico te nemen om met een nerveus paard onder een 12 jarig meiske over de openbare weg te gaan rijden.
Díe heeft de beslissing genomen, paard, meiske en daarbij volstrekt niet betrokken gebruikers in de openbare ruimte aan een onveilige combinatie bloot te stellen.

Die agrarier zal als bestuurder zijn best doen risico te vermijden en mag er verder van uit gaan dat ander bestuurders de verkeersregels kennen, zich daaraan houden en hun voertuigbeheersen. Ook een paard.

Dit onderwerp geeft trouwens aan dat er verantwoordelijken voor jonge ruiters ZIJN.
Hoe groot de weerbare mond van pennies ook is, als het paardje bij de tractor komt zijn de ouders verantwoordelijk voor paard en dochter, niet de agrarier.
Onder de streep is het páárd het enige echt onschuldige slachtoffer en de eigenaar is daarvoor de wettelijk en moreel verantwoordelijke.
Als íets niet veilig is, bescherm dan het paard en stel het niet aan de potentieel dodelijke risicos van het verkeer bloot.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:29

Moderatoropmerking:
Ik heb een groot aantal oneliners verwijderd. Graag terug ontopic met een respectvolle discussie. :)

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:30

ik vind het verschrikkelijk maar als je als 12 jarig meisje op straat gaat met je paard moet jij ook de verantwoordelijkheid dragen,ik snap niet dat toen het paard al zo onrustig was het meisje niet is afgestapt maargoed het is gebeurd..
in een tractor voel je niks ik heb het al meegemaakt dat wij iets raakten maar het niet gevoeld hebben.en mijn nicht is van haar fiets gereden door een tractor die meneer had het helemaal niet door.schreeuwen hoor je niet vaak want een tractor is nu eenmaal luid als je dan een gesloten 'hutje' zit hoor je bijna niks

erg voor het paard maar ik hoop dat nu veel mensen beginnen na te denken dat een paard onverwacht kan doen,en dat als jij op straat gaat met je paard moet jij ook rekening houden met het verkeer,jij beslist immers dat je op straat gaat met een vluchtdier niet chauffeurs.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:40

Binoche schreef:
Die man zal dat paard alleszins niet expres aangereden hebben, maar het blijven dieren en die kunnen nu éénmaal onverwacht reageren. Het zou leuk zijn moest daar op de weg wat meer rekening mee houden. Wij zijn ook eens een paard verloren aan een ongeluk in het verkeer. Dat dier ging al veertien jaar wekelijks wandelen en was dus wel degelijk "betrouwbaar" en verkeersmak. Een vrachtwagen kwam in hoge snelheid aan en ook wij deden het teken om te vertragen. Dit werd genegeerd, het paard panikeerde en was op slag dood. Gelukkig leeft de ruiter nog, maar ik kan mij perfect voorstellen hoe dat 12 jarig meisje zich moet voelen.

ergens vind ik dat je gelijk hebt maar,als je op de weg gaat met je paard pak jij de keuze om je kwetsbaar op te stellen niet andere.
nu ongelukken gebeuren altijd toen mijn paard verschrikkelijk geschrokken was van een fietser werd hij bijna aangereden door een auto(terwijl mijn stiefma op de fiets hem al teken deed om te vertragen) die vent had geen geduld en toetert ook nog eens mijn paard schrikt en springt bijna op die auto,ik heb het hem toen alles rustig uitgelegd en nu rijdt hij veel rustiger als hij paarden tegenkomt.tja paardrijden is leuk maar blijft gevaarlijk als je wilt dat er niets gebeurt met je paard kun je beter geen paard nemen want zelfs op stal kunnen ze zich verwonden

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:27

het is een beetje geven en nemen op de weg.. het blijft een feit dat we allemaal elkaar te weinig respecteren op de weg! Er zijn aso-autobestuurders, maar ook sommige ruiters blijven driebreed naast elkaar rijden..
Het is gewoon een erg naar ongeluk ( het zal je maar gebeuren |( ) maar er kan zeker geen dader aangewezen worden!!!!