Taboe op paardenvlees is onterecht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:07

Quellian schreef:
Afstaan aan de verzekering zou ik nooit doen. In laten slapen zou ook mijn voorkeur niet hebben. Je verdooft een vluchtdier, dwz; het dier blijft mentaal alert, maar kan zich niet meer bewegen. Vind ik niet eerlijk, dit gun je je paard niet als je echt van hem hield.

Mijn paarden hoeven niet zozeer voor consumptie, maar het gaat mij erom dat ze de kogel of pin krijgen. Gewoon BAM en over.

bij inslapen krijgen ze eerst een roesje....als je zo redeneert kun je een paard ook niet laten opereren.
en een vluchtdier mag je wel doodschieten?
ik snap hem niet helemaal....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:12

geerke schreef:
bij inslapen krijgen ze eerst een roesje....als je zo redeneert kun je een paard ook niet laten opereren.

Er is een verschil tussen een roesje en narcose ;)

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:14

Paarden vlees is zoet.
Heel lang geleden at ik het nog weleens maar nu No Way!
Ik lust het wel maar ik eet het niet omdat ik het niet vind kunnen om een paard te eten nadat hij jaren lang werk voor je heeft verricht ;)
Ik ben ook vega. Soms eet ik wel vlees maar dan moet het wel biologisch zijn.
Laatst bijgewerkt door Mies op 09-10-09 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:15

Paarden met een goed leven? Die bestaan echt wel, maar het gros van de paarden vind ik dus geen goed leven hebben.

Bioindustrie moeten ze ook liever nu dan morgen verbieden, want dat vind ik ookal schandalig.

En reclame maken voor het eten van vlees??? Uit alle wetenschappelijke bronnen blijkt dat mensen (in rijke landen zoals nl) te veel vlees eten, meer dan goed voor ze is. Dus ook vanuit dat oogpunt vind ik dit echt een schandalig slechte actie.

Snap ook niet waarom medebokkers er zo mild op reageren? Gebrek aan inlevingsvermogen in dieren misschien?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:16

die van mij is volledig onder narcose gebracht dmv een infuus (op de kliniek).
Ik ben niet tegen paardenvlees, ben er zelf alleen geen fan van qua smaak.
Mensen die wel koe/varken/kip/schaap/etc eten maar geen paard "uit principe" vind ik hypocriet. Het is voor een paard IMO net zo "zielig" als voor een ander dier.

Miesje: En een biokip waarbij de snavel afgeknipt wordt en die in een paar maanden vet gemest wordt in een veel te kleine ruimte kan wel?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:17

Ik ben her er wel mee eens. De meeste paarden hebben sowieso een beter leven gehad dan de meeste koeien, varkens en kippen die we eten (IMO).

Ik heb het nog nooit gegeten en ik zal het ook niet doen. Een paar weken geleden stond ik voor de vleesschappen en dacht ik "och ik probeer het een keer" en toen had ik het in m'n handen en kreeg ik allemaal beelden van lieve shetlandertjes en hoefbevangen paarden ed. voor ogen en toen werd ik spontaan misselijk.

Andere mensen mogen het van mij best eten, maar aan mij is het gewoon niet besteed.

LadyMadonna

Re: Taboe op paardenvlees is onterecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:18

shahazai: Voel je je ook zo als je een kipfiletje in je winkelwagen legt?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:18

Quellian schreef:
geerke schreef:

Er is een verschil tussen een roesje en narcose ;)

Wij hebben onze draver ook moeten laten inslapen en ik kan je vezekeren dat dit op een paar seconden gebeurt is, hij heeft van niet veel geweten hoor.

Maar even ontopic: mijn vader heeft twee keer paardenvlees gegeten en twee keer werd daarop een paard van hem ziek. Tja, toeval hé, maar het heeft wel voor wat bijgeloof in onze familie gezorgd :D . Ik heb niet "nog nooit" paardenvlees gegeten, ik at ook wel eens bitterballen of iets dergelijks. Totdat ik ondekte dat er paardenvlees in zit, daarna nooit meer gegeten.
Nu moet ik wel zeggen, nadat ik dit topic heb doorgelezen, ik nu wel heel nieuwsgierig ben naar de smaak van bv een paardenbiefstuk.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:19

stef schreef:
Het is voor een paard IMO net zo "zielig" als voor een ander dier.

Dat vind ik nou ook.
Hoewel wij hier 150 slachtkoeien hebben, blijf ik het elke keer moeilijk/raar vinden als er weer 1 weggaat waarvan ik weet dat ie binnen een paar dagen in stukjes achter het glas ligt..
Ik eet gewoon geen paard omdat ik het niet lekker vind.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:20

stef schreef:
shahazai: Voel je je ook zo als je een kipfiletje in je winkelwagen legt?

Enigsinds, daarom koop ik ook alleen bio vlees. Ik weet dat het redelijk hypocriet is, maar ik kan het gewoon niet, bij de gedachte wordt ik misselijk, ik kan er niks aan doen.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:20

stef schreef:
die van mij is volledig onder narcose gebracht dmv een infuus (op de kliniek).
Ik ben niet tegen paardenvlees, ben er zelf alleen geen fan van qua smaak.
Mensen die wel koe/varken/kip/schaap/etc eten maar geen paard "uit principe" vind ik hypocriet. Het is voor een paard IMO net zo "zielig" als voor een ander dier.

Miesje: En een biokip waarbij de snavel afgeknipt wordt en die in een paar maanden vet gemest wordt in een veel te kleine ruimte kan wel?

Nee dat kan niet. Daarom ben ik ook vega ;)

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:21

_Miesje_ schreef:
Paarden vlees is zoet.
Heel lang geleden at ik het nog weleens maar nu No Way!
Ik lust het wel maar ik eet het niet omdat ik het niet vind kunnen om een paard te eten nadat hij jaren lang werk voor je heeft verricht ;)

Maar een paard mag wel in een versnipper machine terecht komen bij de Rendac en volgens als lijmproduct gebruikt worden?
Geen enkele manier is waardig, behalve cremeren maar dat is lang niet voor iedereen te betalen.

Ik heb nog nooit paardenvlees op (zover ik weet) en heb er ook geen behoefte aan. Die keuze maak ik puur uit een emotioneel gegeven.
Als het slachten van paarden verboden wordt ben ik bang wat er met de dieren gaat gebeuren die afgekeurd zijn. Dat vind ik niet paardwaardig..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:23

ik ben overigens wel van mening dat het wel of niet slachten geen reden mag zijn voor het wel of niet toedienen van bepaalde medicatie.
Als mijn paard iets nodig heeft om beter te worden en daardoor niet meer voor consumptie gebruikt mag worden, dan is dat jammer en krijgt ie gewoon de benodigde medicatie. Ik kan me wel voorstellen dat dit met dieren die bewust voor de slacht gefokt worden (frankrijk, italie) dit anders ligt.

Miesje: Ok, ik had gemist dat je vega was, dus in dat geval heb ik niks gezegt.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:26

Geeft niet stef.
Nee carin, ik vind ook niet dat dat mag.
Laatst bijgewerkt door Winged op 09-10-09 11:28, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Opmerking verwijderd ivm voorgaande reacties

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:27

Wat ik wel heel flauw vindt is dat veel mensen (ook paardenmensen) die weten dat ik geen paardenvlees eet, dingen naar me roepen als "hmm, wat heb ik een lekkere paardenworst op mijn brood, wil jij ook". Ik trek me er niks van aan en ik voel me ook niet beledigd ofzo, van mij mag iedereen 't eten, als ik het maar niet hoef. Dat dan over het eten van paardenvlees een discussie komt (zoals nu, en dat men elkaar ook respecteerd) vind ik dan weer geen probleem, maar men moet elkaar niet moedwillig pijn willen doen. Dat mis ik vaak in dit soort onderwerpen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:44

Ik kom het eigenlijk nooit tegen, dus het is niet zo'n issue. Ja, wellicht in stoofvlees/zuurvlees of salami, maar daar denk je dan niet echt bij na.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:46

mijn moeder heeft me een paar jaar terug paardenvlees gekocht (al had ze me dat in eerste instantie niet gezegt)
het was boterhammen vlees (even de naam ervan kwijt) die heel veel op het rundvlees lijkt... het smaakte heerlijk en vroeg eigenlijk nog zoon boterham...toen vertelde ze me dat het wel paardenvlees was en heb ik het dus toch maar niet gegeten.

ik wou dat ik het at maar voor mij is het gewoon als een hond die op tafel ligt, het idee dat de dieren waar ik dagelijks zo mee bezig van en van houd op mn bord liggen..ik eet het dus uit princiepe kwestie niet... niet omdat ik denk dat het zo erg is of het niet lekker zou zijn :)

dat het verboden moet worden vind ik echter onzin! dan verbied ook het konijnenvlees! hoeveel mensen hebben wel geen konijn als huisdier!
Ik snap het ergens wel, bedoel katten en honden eten we ook niet...maar deze zijn toch al meer in ons leven gegroeit dan paarden...en op een totaal andere manier... ze leven toch niet bij je in huis...

maar goed ik vind dus dat ieder mens zelf mag bepalen of ze paardenvlees eten of niet ;)
ik eet wel eens zuurvlees maar alleen die wat van rundvlees gemaakt is (we hebben het vaker zelf gemaakt)

Ach ja :)

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:20

Ik eet geen paardenvlees. Ik zou dan teveel aan mijn eigen paarden denken als ik het op mijn bord heb liggen.
Hetzelfde heb ik bijvoorbeeld bij zuiglam.

Verder hou ik wel van een stukje vlees en ben dus eigenlijk heel erg schijnheilig en hypocriet. _-:( _-:(
Ik weet het!

Bij ons in het dorp wordt er bijna geen biologisch vlees aangeboden. Dat is lastig, vooral omdat het voor ons makkelijker is om snel even lang de supermarkt te wippen.
In een dorp 10 km verderop is een zorgboederij die biologische vlees verkopen. Afgelopen week heb ik daar nog eens over nagedacht en daar zou ik ook best naar toe kunnen gaan.
hmmm...morgen gelijk maar eens even gaan kijken.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:42

tamary schreef:
Marloez schreef:
Ik vind het ook behoorlijk naïef dat veel mensen geen paarden opeten maar wel koeien of kippen. Paarden worden doorgaans veel beter behandelt dan koeien en zéker dan kippen!

Ik zelf eet gewoon helemaal geen vlees. :P Net zo makkelijk! :+

Aaibaarheidsfactor van een paard is flink hoger.

Mij is het op een of andere manier te dichtbij om paard als voedsel te zien.

Nou, ik vind de aaibaarheidsfaktor van mijn kippen ook behoorlijk hoog ;)
Ze hebben een hartstikke goed leven, en het is jammer dat ze niet echt eetbaar zijn omdat ze blauw vlees hebben, maar anders gingen mijn haantjes, die ik zo moeilijk kwijt kan , gewoon de vriezer in.
Ook al zijn het mijn huisdieren en ben ik er gek op.
Afbeelding

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:57

Allereerst ben ik tegen een verbod op paarden slachten, alleen al omdat Amerika nu wel bewijst dat dat compleet averechts werkt betreft paardenleed. Al die mensen die zich daar druk maakten over die laatste vreselijke dag voor het paard, mogen zich nu achter hun oren krabben, omdat diezelfde paarden die dan misschien 1 'vreselijk' dagje hadden, nu de rest van hun leven vreselijke dagen hebben, aangezien ze gewoon losgelaten worden of in (minder vreselijke) overvolle opvangcentra terecht komen.
Dus laat het hier hopelijk nooit zo ver komen!

Ten tweede hoop ik dat er eens een goede voorlichtingscampagne komt wat nu precies biologisch (vlees) betekent. Want ik krijg toch wel sterk de indruk dat de meerderheid van de mensen denkt dat als er maar het woordje bio voor een product staat dat dit dan meteen diervriendelijker is! En niets is minder waar.
Biologisch an sich wil enkel zeggen, dat het zonder bestrijdingsmiddelen en antibiotica's is geproduceerd en niet dat het dier per definitie een groter hok heeft en dergelijke.
Dan zul je het product scharrelvlees moeten kopen. Daar zijn de ruimtes groter/natuurlijker/diervriendelijker, al trek ik bij dat laatste soms ook mijn wenkbrauwen nog bij op.

Wat betreft de vervoersregels, die gelden voor de hele EU. Helaas is de controle in bepaalde landen nu eenmaal niet streng genoeg, maar dat wil niet zeggen dat de dingen die in dit topic genoemd zijn, zijn toegestaan!

Wij mensen zijn vaak geneigd om ons eigen gevoel naar een dier te verplaatsen. Dus als wij ons in die positie ongelukkig zouden voelen, moet het dier dat ongetwijfeld ook voelen. Zo werkt het vaak niet.

Bovendien vind ik paardenvolk (die hun paard op een stal hebben staan, waar het alleen uitkomt om te rijden), of bijv. de mensen in een burgerwoning met 1 konijntje in een hokje achter het huis, (gedoemd tot een eenzaam leven), nogal hypocriet. Het is altijd maar die bioindustrie... Verbeter de wereld begin bij jezelf!

Die HIT actiefstallen zijn het helemaal!! Man, man, wat worden de paarden daar gelukkig van!! Goh, melkkoeien in een loopstal hebben al járen zo'n HITactief stal, maar dat heet ineens BIOINDUSTRIE....

Maar goed ik dwaal enorm af.

Maar ook al kies ik er bewust voor om mijn paarden niet naar de slacht te brengen, ik ben blij dat die optie wel bestaat, omdat het leed anders niet te overzien is.

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:16

Ik heb al meer dan 30 jaar paarden en heb nog nooit een paard naar de slacht gedaan. Ik veroordeel de mensen die dat op een "eerbiedwaardige" manier doen ook niet ofschoon ik inslapen een veel beter alternatief vind. Dat ze nadien worden verwerkt, is inderdaad niet leuk maar ze hebben er toch geen weet van. Het cremeren is inderdaad een betere, maar helaas, duurderde optie.
Bij mij gaat het meer over het feit dat mensen hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Als een paard dan om de een of andere reden "gedood" moet worden, probeer dat dan op een zo waardig mogelijke manier. Dat zijn we deze dieren toch verschuldigd.
Enne sorry hoor maar niet alle paarden hebben een goed leven gehad. Er zijn ook paarden en pony's zat die een ellendig manegeleven hebben. Gelukkig zijn die in de minderheid maar zeggen dat de paarden sowieso een beter leven hebben, klopt niet altijd.
Ik heb ooit eens een paard gehad (die is 32 jaar geworden) en hij was eens kreupel en men dacht aan hoefkatrol. Toen was is ie ongeveer 14 jaar of zo. Ik had niet de middelen om een andere te kopen maar wou hem zeker niet naar het slachthuis doen om dan eventueel met wat geld erbij een ander te kopen. Nee ik heb hem twee jaar op de weide laten lopen (had geen pijn) en toen we opnieuw foto's namen zei een andere DA dat ik alles met het paard kon doen. Hij is 32 jaar geworden en is vredig ingeslapen op de weide waar hij het grootste deel van zijn leven heeft gelopen.
Tegenwoordig ontbreekt bij vele mensen de ethiek. Voor velen is een paard een instrument; een "tuig" dat voor lintjes en prijzen kan zorgen. Voldoen ze niet meer dan neemt men gewoon een andere en daar heb ik het moeilijk mee. Ik geef toe dat ik liever wat minder "etisch" zou zijn want uiteindelijk brengt het veel stress teweeg en kost het allemaal veel geld maar goed. Het is maar hoeveel je echt van een dier houdt....

Nordan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:28

Ik eet mn hond en kat toch ook niet op als ze dood gaan dus mijn paard word ook niet opgegeten..

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:29

Ik eet dagelijks paardenvlees (op brood).. ik zie het probleem niet. Waarom wel koe, schaap, kip, varken, vis maar geen paard?????

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:40

just2see schreef:
Ik geef toe dat ik liever wat minder "etisch" zou zijn want uiteindelijk brengt het veel stress teweeg en kost het allemaal veel geld maar goed. Het is maar hoeveel je echt van een dier houdt....

Maar wat is in jouw ogen minder etisch?
Mijn paarden gaan naar de slacht en niet om het eerste beste kwaaltje en voorlopig helemaal nog niet.
Ik rij niet, vind er niets aan, m'n pony is met pensioen (z'n hele leven, houdt niet van rijden, wil alleen dingen doen die hij zelf leuk vindt) en mijn paard wordt 3x per week door een ander gereden, paarden hebben een luizenleven. En heb in het verleden echt centen bij elkaar moeten schrapen en weken droog brood moeten eten om de paarden te kunnen onderhouden, dus ze komen zeker niets te kort (en het zegt ook genoeg over mijn gevoel jegens hun). Toch kies ik voor de slager, ik zie het niet als gebrek aan ethiek.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:15

Als paardenvlees meer gegeten wordt dan wordt het zo'n massaproduct. Dan krijgen de paarden net zo'n beroerd leven als de meeste koeien en varkens. Dat is iets wat ik zeker niet wil dus ik eet het niet.