Annemarie van den Toorn traint Javi

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: Annemarie van den Toorn traint Javi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:49

jammer dat je geen topic maakt over het verloop op HE en daarna.
ik ben/was toch eigenlijk wel heel benieuwd, hoe ze dat nou heeft aangepakt, hoe Javi precies reageerde, etc.
zo te lezen is ze inmiddels beter benaderbaar? (voor mensen die ze aardig vind?)
het paard zal sowieso een trauma hebben, waardoor ze bepaalde mensen of gebeurtenissen met negativiteit linkt,
maar ik vond het wel erg apart dat ze zo ineens kon omslaan van normaal naar aanvallen.
is het duidelijk geworden waarom ze dat doet, en/of is dat verbeterd?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:51

Arme Javi :(:)
Wel fijn om te weten waar het gedrag nu hoogstwaarschijnlijk door veroorzaakt wordt.
Echt onbegrijpelijk hoe het eraan toe is gegaan :n

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:59

Marigold schreef:
jammer dat je geen topic maakt over het verloop op HE en daarna.
ik ben/was toch eigenlijk wel heel benieuwd, hoe ze dat nou heeft aangepakt, hoe Javi precies reageerde, etc.
zo te lezen is ze inmiddels beter benaderbaar? (voor mensen die ze aardig vind?)
het paard zal sowieso een trauma hebben, waardoor ze bepaalde mensen of gebeurtenissen met negativiteit linkt,
maar ik vond het wel erg apart dat ze zo ineens kon omslaan van normaal naar aanvallen.
is het duidelijk geworden waarom ze dat doet, en/of is dat verbeterd?

Hoi Marigold,
Ik had na al die commotie eigenlijk niet de behoefte om ook nog eens een uitgebreid topic over haar te openen. De meeste topics die over Javi gingen liepen uiteindelijk uit op een slotje. Dit tot ergenis van ons, en de mensen die wel oprecht met haar begaan waren.
Zodra er nieuws was over Javi is het wel steeds geplaatst, zo ook nu.
Mijn antwoord staat 1 post voor je.
Waarom ze het doet? Zodra je richting de achterkant gaat associeert ze dat dus met hevige pijnen. Ze heeft geleerd dat ze zichzelf ook kan verdedigen. Of we moesten net als de Roemenen ook met zwepen met weerhaken haar eerst helemaal totalloss slaan.
Mijn fout was dat ik niet terug ging na aanraking. Ik was al blij dat ik in de buurt kon komen van haar, en hield haar bij het halster vast opdat ze me niet kon bijten o.i.d.
Echter Javi zag dat dus als bedreiging dat vasthouden.
Nu weet ze wel dat aanrakingen ook heel fijn kunnen zijn, maar de achterbenen kunnen we niet goed opheffen door de beschadigingen van beide pezen. Dit zal altijd moeilijk en pijnlijk voor haar blijven. Annemarie had het erover dat we moesten kijken of we haar tegen de muur konden zetten opdat ze daar steun kon vinden qua gewicht en balans.
Toch is er heel veel bereikt. En hoe ze het exact gedaan hebben weet ik ook nog niet. Die uitleg en handleiding zal ik krijgen als ze weer naar huis komt. Dat zal over ongeveer 2 weken zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:07

ik heb het filmpje even bekeken....leuke nuchtere vrouw,die annemarie....ze weet waar ze het over heeft.
schandalig de bedreigingen...hoe verzin je het.
Je kunt het er mee eens zijn of niet,maar iemand een hoef tussen z'n ogen wensen is echt not done!

Hopelijk laat Javi zich na de training beter benaderen door de hoefsmid en eventueel de dierenarts.....want daar gaat het immers om....

Wat een historie heeft dat arme dier....je hebt paarden die worden angstig en kwijnen weg,zij heeft zichzelf verdedigt.

Ik denk wel dat het goedkomt...alleen het zal lang duren.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:08

Het zal nooit meer helemaal goedkomen.......... |(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:09

zeg nooit,nooit.....

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:11

Die pezen zullen nooit meer genezen. Dus de pijn zal blijven met opheffen....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:23

oh...op die manier...daar heb je gelijk in.
Maar misschien word die assosiatie met pijn=mishandeling door mensen wel minder met de jaren...
Ze moet toch eens in de gaten krijgen dat jullie het goed met haar voor hebben?
het is jammer ,soms,dat paarden z'on akelig goed geheugen hebben.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:25

Sorry maar paard met blijvende pijn in leven houden vind ik niet kunnen en dat gelinkt met het verleden van dit paard kan je dergelijke dieren gewoon de rust gunnen.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:30

Dus bulck@ Omdat bekappen alleen maar onder sedering kan, en het paard er verder geen pijn aan heeft als ze loopt moet ze maar afgemaakt worden.
Gaan we weer............
Als IK vind dat het niet dierwaardig meer is laat ik haar gaan.
En IK vind dat dit nog wel dierwaardig is.
Ze gaat met pensioen op het land, lekker buiten spelen, hopen dat de hoeven gewoon lekker zelf slijten, en 1x in de zoveel tijd zal de DA haar moeten sederen om toch te kunnen bekappen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:37

Sorry maar als ze pijn heeft aan pezen als ze opgenomen worden en heeft ze dat evenzeer als ze in het land rondloopt.

En sederen voor elke keer de smid langskomt (toch gemiddeld minstens 4-5 keer per jaar als het meevalt) vind ik wel overdreven.

Laat niet weg dat ik je emotionele aspect wel kan volgen, maar je kan niet alles redden op deze wereld.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:38

bulck schreef:
Sorry maar paard met blijvende pijn in leven houden vind ik niet kunnen en dat gelinkt met het verleden van dit paard kan je dergelijke dieren gewoon de rust gunnen.

je moest eens weten wat ik de hele dag voor pijn heb...en ik moet nog zwaar werk doen ook...

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:39

Toch raar dat ze dan nu weer na het bekappen weer vrolijk rondhuppeld zonder te kreupelen, lekker galopperend en dravend.
Dus nee, ze mag nog lekker even blijven. :j

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:40

geerke schreef:
bulck schreef:

je moest eens weten wat ik de hele dag voor pijn heb...en ik moet nog zwaar werk doen ook...

Inderdaad, als ze deze regel bij mensen in zouden voeren was de bevolking gauw onderbevolkt denkt ik.....

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:41

geerke schreef:
bulck schreef:

Sorry maar jij bent een mens, ik ga hier niet gaan vermenselijke e.
Dus ga daar verder niet op in

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:41

@Bulck,
Met het opnemen werkt ze 'tegen" waardoor ze pijn krijgt.
Ook wordt bij het bekappen het been in een wat minder natuurlijke stand gehouden.
Je wilt niet weten hoeveel paarden in NL gesedeerd worden voor de hoefsmid/tandarts/da en trailer laden.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:43

bulck schreef:
Sorry maar als ze pijn heeft aan pezen als ze opgenomen worden en heeft ze dat evenzeer als ze in het land rondloopt.

En sederen voor elke keer de smid langskomt (toch gemiddeld minstens 4-5 keer per jaar als het meevalt) vind ik wel overdreven.

Laat niet weg dat ik je emotionele aspect wel kan volgen, maar je kan niet alles redden op deze wereld.

sorry máar het is wel anders om een paard te bekappen dan dat zij gewoon rond stapt

als zenormaal lopen tillen ze hun hoeven maar een klein beetje op als je ze bekapt worden ze heel hoog gehouden zodat de hoefsmid er makkelijk bij kan hoor
dus vind het een beetje onzin wat jij hier loopt te verkondigen

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:44

Ik vermenselijk Javi ook absoluut niet. Maar ik wordt het een beetje zat dat er altijd maar gezegd wordt dat als een paard ergens pijn heeft het maar afgemaakt moet worden.
Mijn hemel zeg, ik vind het knap dat anderen vanaf een beeldscherm kunnen oordelen of een paard pijn heeft of niet!
Ze liep duidelijk kreupel daar ze hoognodig bekapt moest worden. Dit is gebeurd, ze loopt niet meer kreupel, huppelt vrolijk en blij rond, en dan ga jij lopen zeggen omdat ze dus wel pijn krijgt op het momnet dat ze op 3 benen moet gaan staan om te gaan bekappen dat ik haar dan maar in moet laten slapen. Nee, dat gaat er bij mij niet in.
En ik heb nog nooit een paard een behoorlijk tijd zelf op 3 benen zien staan op het land. En dat zijn de momenten dat Javi dus pijn heeft.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:46

wat een foto's van dat paard zeg, ik kan er wel om janken, fijn dat ze nu hier is en al zo opgeknapt. Petje af voor annemarie en de mensen die zich ontfermen over dit paard.
En de toewenzingen van bepaalde mensen zijn echt zielig, die kunnen van mij op de zelfde hoop als die gasten daar in roemenie

voor de mensen die zich zorgen maken of jave wel een dierwaardig bestaan heeft, kan ik alleen maar zeggen, haal zelf wat paarden uit roemenie om op te lappen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:49

ik zie op die video echt geen stokkreupel paard lopen hoor,dus ik denk dat de pijn erg meevalt....

tja...garny95 je hebt gelijk....dat paard heeft het 1000x beter dan waar het vandaan komt.
Daar zouden we toch ,als paardenliefhebbers ,heel blij om moeten zijn?
Ik vind het TOP dat dat beestje zo is bijgekomen dank zij al het werk van pvd!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:05

Mij gaat het ook niet over het kreupel of niet kreupel lopen. Paarden hebben een veel hogere pijngrens als wij, dus eer ze het laten zien, zit het al echt verkeerd.
Dit paard is een paard met een verleden en heb respect voor PVD als zijnde iemand die dit paard 'gered' heeft, maar waar zijn de grenzen e. Het telkens sederen voor de smid of andere zaken wanneer dit nodig is, is ook niet paardvriendelijk en vind het dus in contrast staan met het aspect redden. Ook al is het doel dat het paard er beter van wordt, blijf je dus emotioneel belasten.
Verdoven is immers niet in slaap doen, maar lamleggen van spieren. En als ik dat dan plaats in het verhaal van het paard kan je dat niet vergelijken met een gewoon dier zonder dergelijk verleden.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:07

Dan gooi ik er toch een praam op als je dat liever hebt? worden ze ook rustiger, alleen is pijnlijker, en een praam wordt bijna door iedereen gebruikt.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:08

buick maak je liever druk om de paarden die er erg aan toe zijn, deze is in de hemel beland na zijn leven in roemenie

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:15

Valt me op dat (negatieve) kritiek m.n. vanuit een vrij kleine eigen belevingswereldje wordt gegeven: "ik heb gezien dat..." of "mijn paard...."

Ik heb overigens slechts enkel dit topicje doorgelezen hoor. Valt me gewoon op dat sommigen een grote assertiviteit in negatieve zin hanteren, zonder open te staan voor eventuele andere mogelijkheden danwel onmogelijkheden.

Mensen met daadwerkelijke ervaring met getraumatiseerde paarden, zie ik overigens niet reageren ;-) Jammer overigens dat Potverdikkie zich (moet?) verdedigen tegen mensen die onervaren zijn op dit gebied?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:16

thnxs scoxxx!!!