Is landbouwer verantwoordelijk voor de dood van een paard?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:08

bulck schreef:
Je moet wel lezen e :-)

In beginpost staat, dat de ruiter teken gegeven had zelfs al richting de middenberm ging en dat de lanbouwer enkel vertraagde op de motor maar alsnog voorbijreed.
Een getuige heeft de LB'er moeten tegenhouden, want die was doorgereden na het ongeval dat door hem veroorzaakt was.

Ik lees goed en heel voorzichtig aangezien ik weet hoe kritisch bokt is.
Ik lees in jouw stukje veel vooroordelen in jou tekst; Bedoelt, misschien onbedoelt, maar desondanks zitten ze erin. hierboven zegt je namelijk dat hij het heeft veroorzaakt, heel knap om te weten aangezien ze in belgie er een rechter op hebben gezet om het uit te zoeken wie het nu heeft "veroorzaakt".

Een sein geven en de berm in gaan vind ik iets wat elk verstandig ruiter doet. Is dus geen teken van een bang paard. Een paard wat loopt te dribbelen, als hij al dribbelt, is geen teken van een bang paard, kan immers ook gewoon een ongeduldig paard zijn wat door wil lopen. En paard wat stil staat en attend kijkt kan ook heel bang zijn, hoe moet iemand zonder paarden ervaring dat zien?

bulck schreef:
In Belgie (plaats van dit ongeluk) hebben we dus andere regelgeving dan in NL. Hij had mede door de waarschuwingen en tekenen van paniek moeten stoppen. Al was hij volledig in de ankers gemoeten, dat was zijn taak en verantwoordelijkheid op dat ogenblik en in die situatie. (Bovendien mag een tractor ook niet van die snelheden maken, maar dat even ter zijde). Wat het gevolg daarvan had geweest, ja wss een gestressed paardje, of eentje die het hazepad koos, dat kunnen we niet weten en dat is dus gissen.

Je hebt gelijk als het paard had lopen stijgeren, bokken, opzijspringen, achteruit deinzen ect. dan had hij in de ankers moeten gaan. Maar zols ik het lees deed het paard dat niet, pas om het moment van passeren deed het paard een stap achteruit, met alle gevolgen van dien.

Welke snelheden? Welke snelheid had hij dan? Ik weet het niet, dat staat namelijk nergens. wie zegt dus dat hij te hard reed?

bulck schreef:
Feit blijft dat de LB'er de situatie niet correct ingeschat heeft, vervolgens alsnog passeert zonder om te kijken en dan bovendien vlucht van het plaats delict.
Wederom had hij moeten kijken, hij verklaart zelf te vertragen want merkt de situatie, maar vervolgens passeert hij en kijk dan niet achterom. Dat vind ik vaag...

Van feiten kun je dus nog niet spreken, feiten staan op papier, zijn concrete cijfers e.d. Deze hele situatie draait om meningen en gevoelens. Nergens zijn er feiten te ontdekken behalve in de wetgeving waaraan beide zich hadden moeten houden. En naar mijn mening ook beide aan hebben gehouden.

Nergens staat dat hij vluchtte, aangezien hij wel stopte nadat de getuige hem erop had gewezen. Ik haal het woordenboek er niet bij, maar vluchten is in mijn ogen wegrennen terwijl je weet dat je wat fout gedaan hebt.

Naar mijn mening had hij ook moeten kijken in de spiegels nadat hij gepaseert was, misschien heeft hij dat ook wel gedaan en niks raars gezien. Dit is een riskant opmerking van mij, want ik durf te wedden dat zeker 10 bokkers er over vallen. Maar 1 blik in de spiegel kan een verkeerd beeld van de situatie geven. Paarden "in paniek" kan als je voorbij gereden bent (is natuurlijk niet gewenst). Misschien stond 1 van de andere paarden voor de getroffen merrie en heeft hij het daarom niet gezien, misschien zat er net een struik voor. Misschien heeft hij wel in de spiegel gekeken en een verkeerde conclusie getrokken. Weet ik veel, en 99% van de bokkers hier weten het ook niet en kunnen daarom er ook geen conclusies over trekken. Speculeren mag natuurlijk altijd, maar ik vind het altijd jammer dat er gelijk gewezen en beschuldigd wordt.

En het is zo jammer dat er gelijk conclusies worden getrokken terwijl niemand weet wat er nu exact gebeurt is, wat de exacte situatie was, er waren maar een paar (als het er niet minder zijn) bokkers aanwezig en zelfs die kunnen er geen feiten over vertellen aangezien ze het vanuit hun oogvizie meegemaakt hebben. Ik wil niet zeggen dat ze niet eerlijk zijn, in tegendeel. Maar er spelen gevoelens mee, voorgescheidenis, karakters. Vraag aan 9 getuigen wat er gebeurt is en ze zeggen alle 9 wat anders.

Het wordt een groot wel/niet spelletje waar zeker 1 iemand (al dan niet terrecht) de dupe van wordt en uiteindelijk niemand gelukkig.

Juut

Berichten: 6911
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:11

Maxielover schreef:
Pff, naar verhaal. Maar : Als je paard drachtig is én druk op straat, ga er dan niet mee de straat op of in een rustig gebied tot ze verkeersmak is. Anders kun je idd dit soort ongelukken verwachten, helaas. En idd, sommige boeren zijn ronduit asociaal en crossen gewoon door, met aanhanger of zonder, een hoop herrie en allerlei enge dingen voor je paard. Als je paard langs de kant staat te springen omdat ie 't eng vindt zien ze het vaak niet eens. Gelukkig valt het hier in de omgeving (Noordwijk-Noordwijkerhout) redelijk mee met aso boeren, hier in de buurt staan heel veel paarden en er zijn ook aardig at boeren, dus ik kom altijd wel een paar tractors tegen als ik een ritje maak. Gelukkig zijn de boeren op de tractors gewend dat paarden ervan kunnen schrikken en dus houden ze meestal wel rekening met ons, en onze paarden wennen sneller aan de tractors omdat we die vaak tegen komen. Als ik een tractor tegen kom en ik kan ruim opzij, zodat de tractor niet vlak langs ons komt, dan kijkt mijn paard (Haf) wel maar verder is er niks aan de hand. Als ie dicht langs ons komt vindt hij het toch een stuk spannender (hoofd in de lucht, beetje dribbelen maar wel goed onder controle te houden) en dan sein ik ook altijd even dat ze wat langzamer gaan of even wachten tot ik een veilig plekje langs de kant gevonden heb. Dit doen ze meestal ook netjes en ik zwaai ook altijd even als bedankje. Zo gaat het hier in de buurt eigenlijk altijd en dan gaat het prima. Ik denk dat de klachten die er zijn vooral zijn van mensen die hun paard niet onder controle kunnen houden, of dat het paard gewoon niet verkeersmak is. En daarmee moet je gewoon niet de straat op gaan.


Hier heb ik 2 vragen bij;
- hoe krijg je je paard verkeers mak, als je met een 'niet-verkeersmak' paard de weg niet op mag? ;)
- voor de tweede even eigen situatie;
Ascot was perfect verkeersmak, liep overal langs. Totdat een vrachtwagen met haast ons klem reed, paardje moest echt in gallop springen omdat we er anders onder zaten (vrachtwagen draaide om ons heen met aanhanger, en die aanhanger maakt een kleinere bocht)
Daarna had ie het niet op groot verkeer, maar was nog enigzins te doen. Totdat we door een bus met haast de weg af werden gereden en beiden in een sloot belanden. Sindsdien heb ook ik het niet op grot verkeer.
Op andere dingen reageert Ascot niet. Aso auto's, scooters...maakt niet uit.
Zo'n paardje mag dus nooit meer de bak uit? Want hoe geef je hem in de bak het vertrouwen terug in een specifieke situatie?

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:12

Juut schreef:
Caesar schreef:
Is dit dan het verhaal van de bokker met het paard Judith?

Hier dacht ik ook gelijk aan bij het lezen van de situatieschets.

Het 'grappige' is dat toen iedereen zwaar beledigd op de chauffeur reageerde, terwijl er nu gesteld wordt dat de ruiter een inschattingsfout gemaakt heeft...


Ik ben even aan het zoeken geweest...

[VN] Update bokker aangereden door tractor: pony overleden

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:24

besita schreef:
een boer zou beter moeten weten ..de ruiter gaf aan moeilijkheden te hebben ..hij had ook gewoon kunnen stoppen en de motor stilleggen tot de paarden door waren ..maar ja dat kost 10 minuutjes tijd ;)
bovendien moet hij toch wel heel dicht tegen de paarden hebben gereden om over de achterbenen te rijden ..

Hoezo moet een boer beter weten (kan trouwens ook een loonwerker geweest zijn)??
Als een paard zijn achterhand op de weg draait (en een paar passen naar achter zet) sta je zo 2 a 3 meter op de weg.

Over degene die zeggen dat hij het had kunnen voelen/merken....
Maak maar eens een ritje in een grote tractor.

Dora88

Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-11-05
Woonplaats: Gelderland

Re: Is landbouwer verantwoordelijk voor de dood van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:58

Vind wel dat er erg naar de trekkerchauffeur wordt gewezen. Die had dit en dit anders moeten doen, en is de schuldige. Hoe ik het zie staan, hij is langzamer gaan rijden (dus is niet met een belachelijke snelheid er langsgereden).
Laten we wel zeggen dat niemand van ons er bij is geweest en niet kan oordelen over de situatie. Het staat allemaal op een scherm dus kan ook nog anders geïnterpreteerd worden, én wat er bij komt, misschien ook nog bevooroordeeld zijn. Het kan niet meer teruggedraaid worden, ruiter krijgt er haar paard niet meer terug en voor de chauffeur is het ook niet prettig, maar laten we wel wezen: weet donders goed wat je doet met een paard in het verkeer.

besita
Berichten: 6818
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:04

Brainless schreef:
besita schreef:
een boer zou beter moeten weten ..de ruiter gaf aan moeilijkheden te hebben ..hij had ook gewoon kunnen stoppen en de motor stilleggen tot de paarden door waren ..maar ja dat kost 10 minuutjes tijd ;)
bovendien moet hij toch wel heel dicht tegen de paarden hebben gereden om over de achterbenen te rijden ..

Hoezo moet een boer beter weten (kan trouwens ook een loonwerker geweest zijn)??
Als een paard zijn achterhand op de weg draait (en een paar passen naar achter zet) sta je zo 2 a 3 meter op de weg.

Over degene die zeggen dat hij het had kunnen voelen/merken....
Maak maar eens een ritje in een grote tractor.

om een been onder de tractor te hebben moet hij dicht tegen het paard geweest zijn dus dan kan je even checken of het goed afgelopen is bvb of de ruiter er is opgebleven ..ik zeg helemaal niet dat jij dat had moeten voelen ..dat weet ik ook wel

bulck

Berichten: 4234
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:17

Ik heb geen vooroordelen, dat ongeluk is immers gebeurd en heeft ook ruim de media gehaald en is zelf op bokt besproken geweest.

Er zijn wel degelijk feiten of gegevens/waarnemingen als je dat liever hebt.
Het niet gemerkt of gevoeld hebben is gewoon te kort door de bocht. Als bestuurder moet je overzicht houden, dat is gewoon een vereiste en dus een algemene voorwaarden, of althans bij ons in Belgie. Dat niet-voelen weet ik dat dat met een vrachtwagen en tractor kan, maar niet merken, dan zeg je dus dat je niet opgelet hebt en dus niet gekeken hebt. Dat terwijl je toch vertraagd bent en dus wist van een bestaande situatie...

Dat van die snelheid heb ik eerder aangehaald en is gewoon een probleem. Heeft te maken met inschrijving van voertuig en gebrek aan controle daarop.

Verder is deze man door een derde partij aangemaand moeten worden om te stoppen, terwijl hij dus wel onderwerp was van een ongeval. (Als je dan niet wil spreken over veroorzaker :-) )

Het blijft een ongeluk met een zwakke weggebruiker en dan ben je hier als bestuurder van een gemotoriseerd voertuig bijna altijd in fout tenzij je het tegendeel kan bewijzen. En dat wordt moeilijk als je als bestuurder met een argument aankomt zetten als ik had het niet gemerkt. En de schuld op de zwakke weggebruiker steekt. En ja sorry dat is ons rechtssysteem en staat los van emoties. En nogmaals het is gebeurd, maar met dit laatste ongeluk dat hier onlangs gebeurd (voorval met lijnbus)is ligt dit zeer gevoelig.

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:17

@Besita,
dat 2de gedeelte ging over andere die vermeldde dat hij het wel had moeten/kunnen voelen.

dat 1ste:
Als het paard pas op het laatste moment is gaan draaien (boer kijkt in zijn spiegel, ziet dat het paard stilstaat) en kijkt weer voor zich en rijdt door, dan kan het zijn dat hij het niet heeft gezien.
Ik wil niet suggereren dat het zo gebeurt is, maar is wel een mogelijkheid.
Wij waren er niet bij en hebben het niet kunnen zien hoe het gebeurt is.
Ik kan dus ook niet zeggen wie er nu schuld aan heeft gehad, maar het ging mij erom dat het zeer mogelijk is dat de boer het niet gezien/gevoeld heeft. En dat hij daarom doorgereden is.

Stybba

Berichten: 3017
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:27

Sinds mijn bijrijdpaard op een boerenbedrijf staat ben ik te paard veel met trekkers in aanmerking gekomen. Ik kan me voorstellen dat er ergens anders wél rotte appels tussen zitten, maar de trekkerchauffeurs die ik tegen kom gaan óf langs de kant staan, óf gaan voorzichtig aan de kant en rijden langzaam voorbij. Het asociale verkeer wat ik tegen kom zijn auto's. 1x gehad dat we op een vrij brede landweg aan de linker kant reden in de berm (landweg lag vol met stenen en de rechterberm was te smal). Er kwam een auto aan gereden van achter ons. Dan zou je verwachten dat die rustig voorbij komt rijden en zo veel mogelijk rechts gaat rijden. Maar nee hoor, mevrouw moest met vrij hoge snelheid vlakbij passeren waarbij ze duidelijk aan de linkerkant van de weg reed. De pony waar het meisje achter me op reed trapte opzei. Gelukkig een moment nadat de auto was gepasseerd. Die pony is ook zeker bombproof en ik vond het al een wonder dat er verder niks was gebeurd.

Een ander voorbeeld: ik ging rijden (begin van dit jaar ergens) en merkte in het begin al dat het paard erg fris was. Bak lag blank, weides waren glad, dus ik moest wel naar buiten. Ik ga wel vaker alleen, dus toen ook. We zijn langs velden gereden met zeil eroverheen wat klapperde, niks aan de hand, ook auto's enzo tegen gekomen, ging allemaal wel goed. Tot ik op een vrij smal weggetje uitkwam waar een vrachtwagen voorbij moest die nogal klapperde (was zo'n aanhanger om varkens in te vervoeren). Die man reed heel rustig verder, en we probeerde elkaar rustig te passeren. Alles is goed gegaan toen. Had het wel even moeilijk om mijn paard in de hand te houden, maar áls er wat gebeurd zou zijn geweest, was dat níet de schuld van die vrachtwagenchauffeur. Ik denk dat ik er zelf ook weinig aan had kunnen doen.

Je kan zeggen: doordat je het risico nam met een fris paard (of in het geval van dat meisje met een paard wat waarschijnlijk nog niet helemaal bomproof was) de weg op te gaan, is alles wat er gebeurd je eigen schuld. Maar ik vind dat schuld pas van sprake mag komen op het moment dat je iets opzettelijks doet om bijvoorbeeld anderen dwars te zitten of pijn te doen. Trekkers zijn breed en de weggetjes waar zo op rijden zijn meestal smal. Ik geloof niet dat die man het opzettelijk heeft gedaan (misschien geloof ik gewoon in het beste van de mens?). Het overzicht op de weg is overal om je heen. Je hebt geen ogen op je achterhoofd en op de zijkant van je hoofd. Daar heb je spiegels voor, maar je kan nog steeds maar in 1 spiegel tegelijkertijd kijken én je moet je aandacht ook op de weg vóór je houden. Als die man het idee heeft gehad dat er niks was gebeurd, is die terecht verder gereden. Wat zou jij hebben gedaan?
Ik geloof dat er hier iets gebeurd is waarbij je gewoon niemand de schuld kan geven. Het is een een ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Ik wens het meisje veel sterkte met het verlies van haar paard, en de man veel geluk met de rechtzaak.

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:41

bulck schreef:
Verder ben je als ruiter zelf niet verplicht van dat teken te doen, want je moet als bestuurder ten eerste de controle kunnen behouden. De chauffeur had de situatie moeten inschatten.


Ik wil even snel hierop reageren, want dit is namelijk juist het punt waar ik (en wellicht meerdere) over struikel. Ja, je bent met een ruiter 'zwak' in het verkeer en natuurlijk moeten ze rekening met je houden. Maar het is imo onmogelijk te verwachten dat andere weggebruikers (wellicht geen paardenliefhebbers) precies begrijpen hoe jouw paard zich op dat moment voelt. Voor ons, als paardenliefhebbers en ruiters, is het duidelijk hoe een paard zich voelt, maar voor de andere weggebruikers kan dat een compleet raadsel zijn. Hoe de auto's en bestuurders op paarden reageren is daar een goed voorbeeld van, ze wéten niet hoe het paard zich voelt!

Wij worden boos als iemand doorrijd omdat ons paard druk is. Maar diegene die doorsjeesd heeft 9 van de 10x niet in de gaten dat je problemen met je paard hebt. En dat is niet het geval, omdat ze niet opletten, maar dat komt 9 van de 10x doordat de bestuurders geen kennis hebben van paarden ;)

hanny_jelkeJarig

Berichten: 5577
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:42

nikita_benno schreef:
jezus he hij had moeten stoppen en niet door moeten rijden dit is toch niet te verwijten aan een paard.
doe is ff normaal zeg dat is een dier en die weet dat niet. en het paard was al nerveus. die boer is fout niet hun.


zoals vermeld heeft hij niet gemerkt dat het paard met het been onder de tracktor kwam hoe moet hij het dan weten en hoe moet hij dan stoppen
heb je zelf wel eens tracktor gereden dan zul je al snel merken dat je dit inderdaat niet merkt

ik denk dat bijde partijen hun fout er in hebben
en hoe vreselijk het ook is ben ik van mening dat de ruiters de grootste fout hebben gemaakt ga nooit met een nerveus paard na buiten al zijn de wegen nog zo rustig dat is vragen om problemen het blijven natuurlijk dieren en die zijn onvoorspelbaar

bulck

Berichten: 4234
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Is landbouwer verantwoordelijk voor de dood van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:47


zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:47

bulck schreef:
Dat van die snelheid heb ik eerder aangehaald en is gewoon een probleem. Heeft te maken met inschrijving van voertuig en gebrek aan controle daarop.

Verder is deze man door een derde partij aangemaand moeten worden om te stoppen, terwijl hij dus wel onderwerp was van een ongeval. (Als je dan niet wil spreken over veroorzaker :-) )


Waarom is de snelheid een probleem. Waarom kan die man niet gewoon goed ingeschreven staan? Waarom kan de beste man ook niet gewoon de normale snelheid hebben gereden. Ook op lage snelheid kan je remmen met de motor ;)

Waar staat dan dat hij is aangewezen dat hij moest stoppen? Dan heb ik dat gemist. Ik heb namelijk gelezen dat er een teken is gegeven, wat voor een teken is voor mij onduidelijk :)

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:56

@Bulck
Uit jouw link:
Citaat:
Elke bestuurder moet meteen vertragen wanneer hij trek-, last- en rijdieren of vee op de openbare weg nadert. Hij moest stoppen indien deze dieren tekenen van angst vertonen.
Paard stond stil op het moment van passeren, dus op dat moment geen teken van angst.

Citaat:
Wat moet je doen?

* Blijf kalm en wees geduldig.
* Je eventuele angst voegt zich bij die van het paard.
* Verminder of verwijder de angstbron.
De boer verwijderde de angstbron.

Dit staat er ook als bestuurder voor een paard:
Citaat:
Net als andere bestuurders moet hij voortdurend in staat zijn om alle nodige rijbewegingen uit te voeren. Hij moet dus zijn rijdier kunnen beheersen als het opgeschrikt wordt door bijvoorbeeld een vliegtuig, een vrachtwagen of het schijnsel van autoverlichting.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:00

Als het inderdaad om Judith gaat heeft degene die achter hun reed niet eens gezien dat de pony met het been onder de traktor is gekomen, hoe had die boer dat in zijn spiegels moeten zien?:

Jessica had het van de achterkant allemaal gezien maar wist niet zeker of de trekkerband haar nou geraakt had of niet, er was geen bloed niks te zien. Ze liep wel stok kreupel weg, dus ik afstappen (helemaal overstuur) en we liepen naar dat pad waar we heen wouden, even weg bij de auto's. Er was verder niks te zien, alleen wat krasjes aan d'r hoef en wat haar afgeschuurt.

bulck

Berichten: 4234
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:13

Brainless schreef:
@Bulck
Uit jouw link:
Citaat:
Elke bestuurder moet meteen vertragen wanneer hij trek-, last- en rijdieren of vee op de openbare weg nadert. Hij moest stoppen indien deze dieren tekenen van angst vertonen.
Paard stond stil op het moment van passeren, dus op dat moment geen teken van angst.

Nergens staat dat het dier stilstond. wel dat het teken gegeven werd en dat er een nerveus paard was dat zich tussen berm en pad bevond.
Citaat:
Wat moet je doen?

* Blijf kalm en wees geduldig.
* Je eventuele angst voegt zich bij die van het paard.
* Verminder of verwijder de angstbron.
De boer verwijderde de angstbron.

De angstbron was de tractor, en ja hij reed weg. Maar normaal had hij dus moeten stoppen en stilleggen van de motor. Maar kom dat is gebeurd en dus verkeerd ingeschat daar kunnen we niets aan veranderen.
Dit staat er ook als bestuurder voor een paard:
Citaat:
Net als andere bestuurders moet hij voortdurend in staat zijn om alle nodige rijbewegingen uit te voeren. Hij moet dus zijn rijdier kunnen beheersen als het opgeschrikt wordt door bijvoorbeeld een vliegtuig, een vrachtwagen of het schijnsel van autoverlichting.

En dan blijven het nog steeds dieren e, die, zelfs al heb je de braafste, plots anders uit de hoek kunnen komen.



Bovendien blijft de ruiter in het verkeer een zwakke weggebruiker en is de tractor dat niet.

Wat die snelheid betreft. Remmen op de motor is eigenlijk ofwel je wagen laten uitbollen, dus gas loslaten al dan niet gevolgd door het terugschakelen. Gezien de commotie rond lawaai denk ik dat we hier te maken hebben mt de combi. Want gewoon gas los, dat geeft zeker geen korte remafstand, maar met teruschakelen en dat met snelheid zorgt voor een bruuskere beweging die gepaard gaat met lawaai. Ik rij nu zelf met een traktor en vrachtwagen om te weten dat bij de opgelegde snelheid voor traag verkeer(max 40km/u) je echt niet dat lawaai teweegbrengt. Enkel als je vanuit volle gas, plots dat manouevre doet, dan krijg je dat. Maar daarvoor moeten mss de mensen die met tractoren of vrachtwagens even hun mening overgeven. Tegen 40km/u, heb je normaal al een goed overzicht en controle, kan je gemakkelijk rustig stoppen etc, zonder extreme belasting op je motor of remmen.
Laatst bijgewerkt door bulck op 18-09-09 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: Is landbouwer verantwoordelijk voor de dood van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:24

Wat ik raar vind aan deze hele situatie is dat het nerveuze, stilstaande paard nog steeds met de achterhand naar de aankomende tractor gekeerd stond. Da's de ideale uitgangspositie om heel hard weg te lopen... Persoonlijk keer ik mij altijd naar zo'n ding toe als mijn paard ervan dreigt te schrikken, zo kan hij het zien en moet hij zich al keren wil hij gaan lopen. Dat laatste kun je meestal nog vrij goed beheersen.

Los van de schuldvraag is dit natuurlijk verschrikkelijk voor alle betrokken partijen...

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:30

bulck schreef:
Bovendien blijft de ruiter in het verkeer een zwakke weggebruiker en is de tractor dat niet.

Misschien heb ik erover heen gelezen, maar ik niet vinden dat een ruiter een zwakke verkeersdeelnemer is.

Citaat:
Voordat ze op de weg komen, moeten ruiters de specifieke gedragingen van hun paard kennen en hun rijdier helemaal onder controle hebben.
En toch is dit de basisvoorwaarden om met je paard naar buiten te mogen.

unlimited1
Berichten: 342
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:38

onlangs was er in teseenderlo een internationaale endurance wedstrijd, ik was daar om mijn vriend te groomen.Op een bepaald ogenblijk hebben wij onze ogen moeten sluiten hoe wij zagen hoe de tractors gewoon voorbij de groomings plaatsen voorbij raasden je zou toch moeten weten als Boer ( want tenslotte die werken meestal met dieren) dat je nooit honderd procent controle kan hebben op je paard dus dat op de baan alle voorzichtigheid ten strensgte aanbevolen is!!! De meeste chaufeurs houden bewust geen rekening met de ruiters op de baan. En mensen die zeggen als je je paard niet onder controle kan houden dat je dan in de piste moet blijven rijden , die mensen wten niet wat ze zeggen je kan perfeckt in de baan rijden en op de baan maar een paard is een vlucht dier en een paard die op vlucht slaat daar heb je eenmaal geen controle , toch even niet


Het is en blijft een jammer zaak waar we eindeloos kunnen over praten maar die persoon krijgt wel zen trouwe viervoeter niet terug e!!!!

mijn medeleven gaat dan ook uit naar die persoon

Martina67
Berichten: 476
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: Ergens in Brabant tussen huis en wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:48

Mij is tijdens de autorijlessen geleerd dat ik rekening dien te houden met het onverwachte gedrag van medewegweggebruikers, met name dieren en kinderen. Anticiperen heet zoiets.
Behalve dat mijn instructeur mij dit leerde heb ik hem doorgezaagd over het gedrag dat paarden al dan niet kunnen kunnen tonen. Die man is mij gegarandeerd niet vergeten! Dat deed de tractorrijder m/i. onvoldoende, bovendien zou hij moeten weten dat zijn voertuig meer lawaai maakt als hij op de motor remt, beter het pedaal in eenkeer gebruikt en even gewacht! Ruiter vroeg niet voor niets om vaartminderen.
Ik hoop dat de paardeneigenaar in het gelijk gesteld wordt alhoewel zij/hij haar paard er niet mee terugkrijgt. |(
Overigens Heb ik mijn rijbewijs nu 16 jaar en leste in Zuid-Limburg (Roermond-Sittard-Geleen-Heerlen-Kerkrade-Maastricht e.o)

bulck

Berichten: 4234
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:53

Citaat:
Definitie zwakke weggebruiker

Zwakke weggebruikers zijn al de personen die geen motorrijtuig besturen.
Het gaat dan om:
• Voetgangers
• Fietsers
• Ruiters
• Joggers
• Inzittende van een motorrijtuig, maar niet de bestuurder.
• Bestuurders en inzittenden van rolstoelen met een eigen aandrijving die door
gehandicapten gebruikt worden.

Deze categorieën van zwakke weggebruikers moeten niet meer aantonen dat de bestuurder
een fout heeft begaan of er een gebrek bestond.


Uit het juridisch woordenboek, http://www.juridischwoordenboek.be/

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Is landbouwer verantwoordelijk voor de dood van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:56

@martina,
Als je met een moderne grote tractor remt, gaat hij (door de lucht) ontzettend sissen, (net zoals bij vrachtwagens) ik ben daar ook niet zo blij mee.

@Bulck
Bedankt!

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:00

Brainless/Bulck houden jullie in de gaten dat belgisch recht en nederlands recht niet hetzelfde zijn?

bulck

Berichten: 4234
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:06

ldrd ik woon in belgie :-) en ben me wel degelijk bewust van mij rechten en plichten
Dit voorval speelde zich af in Belgie dus ons recht is van toepassing...

Poehee

Berichten: 950
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Hoeksewaard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:09

nikita_benno schreef:
Asyaa schreef:
Ik moet zeggen (mits dit verhaal klopt) dat ik het met de boer eens ben.
Als je met 60 voorbij scheurt kan ik het begrijpen, maar jij hebt je paard onder controle te houden.
Als je weet dat je merrie drachtig is en ontzettend nerveus, dan moet je er gewoon niet mee gaan buitenrijden, anders krijg je (helaas) dit soort dingen...


een paard is een dier en als die nerveus is en achteruit stapt doe jij daar niets tegen hoe goed die normaal ook luisterd en dat snappen mensen niet ene fiets die zet je stil en die blijft stil staan een dier is een levend wezen.



Jij bent ten alle tijden verantwoordelijk voor je paard, het handelen in dergelijk situaties is altijd moeilijk te beoordelen, maar verstandiger was geweest omgewoon thuis te blijven met de merrie!