'De paardensector is niet in beweging te krijgen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:13

Huertecilla schreef:
spicegirl schreef:
zodra het jonge grut geslachtsrijp is, worden ze verjaagd.

...en waar gaan ze dan heen?
Ze zoeken elkaar op en leven in vrijgezellengroepen.
Slechts een deel verovert een harem. De meesten leven hun leven in de vrijgezellengroep.
Feit ;)

Maar goed, allemaal redenen om nooit iets de hoeven doen/veranderen. dat heeft de paarderwereld nu wel aangetoond.

Dat is echter verleden tijd.
De opdracht van buiten is. Ga het inregelen opdat;
4. Freedom to Express Normal Behaviour - by providing sufficient space, proper facilities and company of the animal's own kind.
gegarandeerd is.

Merries met/zonder veulens met ruinen. Idem met hengst, hengstengroepen, ruingroepen, hengsten met ruinen.
Hoe dan ook; groepen met vrije toegang tot ´weide´. Geen individueel houden, niet op stal.

Dát als randvoorwaardes is inmiddels prima onderbouwd.
Het enige onderhandelbare is de groepsgrootte en de hoeveelheid ruimte.
Het optimum tussen maximum aan gedrag en minimum aan ruimte is tot ongeveer 10 volwassen paarden op zo´n 2 hectare, zo vierkant mogelijk van vorm.

Amen! _/-\o_

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:18

Ook ik ben van mening dat de haalbaarheid te wensen overlaat. Ik denk daarbij alleen al aan de onmacht van dierenbescherming om in te grijpen bij verwaarloosde of mishandelde dieren (om het even of dat paarden zijn).
Laat meen daar nu eens beginnen met goede wettelijke regeling en zeer hoge boetes bij overtredingen.Maar vooralsnog kan hier iedere gek een paard mishandelen, verkrachten of gewoon verwaarlozen zonder daarbij echt gestraft te worden.

Verder denk ik dat het welzijn van een paard niet gekoppeld kan (of hoeft) worden aan een aantal uren weidegang. Ik ken paarden die alleen maar op de wei staan maar die zelden aandacht krijgen. Maar ik ken er ook genoeg die zeer gemotiveerde eigenaren hebben die zorgen dat ze voldoende loskomen en training krijgen, ondanks de beperkingen van de stal waar ze staan.
En nog niet onbelangrijk: hoeveel mensen met een weitje zouden daar heel graag een schuilstalletje op plaatsen, maar krijgen geen toestemming van hun gemeente. Dat vind ik dus zo tegenstrijdig. Het is echt niet een kwestie van niet willen, maar vaak gewoon niet mogen.

Ik heb zelf de luxe van paarden aan huis. Ze hebben ruime boxen (3x4) met ieder een uitloop van 25-30m2 en daarnaast nog dagelijks weidegang (hele dag).
Maar laten we nu eerlijk zijn, als DAT de minimum criteria zouden zijn zou 60% z'n paarden kunnen opdoeken denk ik.

Ik ben absoluut wel voor bepaalde regels hoor, maar moet idd wel realistisch zijn.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:20

Waarom ze deze regels opstellen?Niet voor mensen die hun aller beste best doen om hun paarden zoveel mogelijk beweging te geven maar voor 2 mensen die ik ken die 2 paarden hebben(waar onder een jaarling)die nu al weken dag en nacht binnen staan in binnen stallen onder een TL balkje.Komen er NOOIT uit!!!!Als ik zeg dat ze daar niet alleen gedragsgestoord van worden maar ook ziek dan kijken ze me aan of dat ik gek ben.En er is wei en er zijn buitenboxen!!!Maakt me gek.Maar als je de dierenbescherming belt dan doen ze nix.Paarden zien er namelijk goed uit...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:21

Jessix schreef:
essiesilly schreef:
ben ik het niet mee eens... hengsten hebben (veel!) hormonen die GAAN zeker weten naar andere paarden toe.. tenzij je misschien tinkers hebt of wat dan ook die zijn misschien anders dat weet ik niet maar geloof me kwpn hengsten en dan vooral dek hengsten!!! hoef jij niet zomaar bij andere paarden te zetten hoor daar kan ik op wedden dat daar verwondingen van komen!
en geloof me ik ben echt wel voor een beter bestaan maar sommige dingen zijn zo belachelijk onrealistisch...
elk paard met een vriendje..:S waarom mogen ze niet naast elkaar dat ze elkaar wel zien maar niet bij elkaar... dat bespaard al een hele hoop leed

Ik zou niet weten hoe dat met Tinkers zit.. Ik heb het over een aantal stoeterijen in Nederland waar dekhengsten van het KWPN en NRPS stamboek staan. Ik zelf heb volbloed paarden, dus nogmaals geen verstand van de koudbloed paarden.

Ik schrijf ook nergens dat je ze maar gewoon even bij elkaar moet gooien. Ik schrijf dat de stoeterijen die ik ken hun dekhengsten alleen in een paddock hebben staan voor enkele uren per dag en ja, soms zelfs met uitzicht op de merries. Op stal kunnen ze elkaar zien en aanraken door de tralies.

Wil je ze wel bij elkaar gaan zetten dan is het natuurlijk wel belangrijk dat ze sociaal zijn opgegroeid. De meeste zijn dat wel. (hengstenweides tot hun derde jaar) Daarna kun je eventueel nog met een dubbele omheining werken en zo de afstand tussen de paarden steeds verkleinen tot ze samen kunnen. De rangorde is namelijk redelijk snel bepaald. Het zijn de paarden die het laagst in rangorde staan die van tijd tot tijd een hoger plekje proberen te veroveren. Voor de rest gaat het heel subtiel met lichaamstaal.

Maar goed, dat is slechts mijn ervaring. :)

had het ook niet specifiek tegen jou;)maar naar de dierenbescherming enz.
ze moeten gewoon met regels komen en niet steeds weer die discussie wakker gaan maken maar nu is dingen echt waar gaan maken!
word zo moe van steeds die verwijten dat veel mensen niet goed zijn voor hun paarden maar het zo onduidelijk is wat ze nou willen... zou ik dan ook niet goed genoeg zijn voor mijn paarden??? nou dat vind ik zelf absoluut niet, want ze staan hele dagen buiten, worden super verzorgd krijgen goed voer enz. maar ja WAT vinden zij??? ik zou het niet weten.. het is veel te rommelig allemaal haha

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:22

essiesilly schreef:
Mandyke schreef:
[Gebeurt bij ons anders niet en een andalusiër is nu toch ook niet meteen het stereotype van een koudboed die te lui is om z'n kont te draaien! :roll:

nouuuww..... hahahahah geintjeee

deze discussie gaat iedergeval nooit eindigen
maar ik vind dat ze eers de realistische dingen aan moeten pakken (zoals ik al zei, slachttransport enz enz..) en daarna GOEDE regels op gaan stellen en die waar gaan maken... dan zien we wel weer verder... want dit is idd al jaren aan de gang

en zoals ik al zei, mijn paarden gaan hele dagen samen naar buiten dus ik heb niks te klagen maar ik kan me goed inleven bij mensen waar dat echt niet gaat! (en ja er zijn ook mensen waar het wel gaat en het nog niet gebeurd)

Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor. Er zijn inderdaad dringerder zaken te regelen en wetgevingen te voorzien dan dekhengstenstations te gaan verplichten hun hengsten minimaal 4u per dag met een soortgenoot buiten op de wei te zetten. Maar deze hengsten mogen dan ook niet aangehaald worden om wetgevingen tegen te houden voor alle andere paarden in NL want die zijn er in veel grotere getalen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:26

leuk .. groepshuisvesting

nu zijn wij in het gelukkige bezit van hengst ruin en ruin die gezamelijk met zijn 3etjes het goed kunnen vinden

nu staan er bij ons op "stal" nog een 10tal paarden
waarvan er 2 DOELBEWUST appart staan
omdat deze anders
- mede weide genoot verrot trappen
- of zelf door draad rustig plekje opzoeken

geloof me alle mogelijke manieren van inscharen en samen met "een"ander is geprobeerd
behalve de merrie bij mijn hengst :+ leek de eigenaar niet zo'n sttrak plan
daar er wat te veel uhhhh gespeelt werd (mag die van mij zo goed als onvrichtbaar zijn
is dat slechts 1 der problemen .. buiten de grote hengst/merrie)

niet ieder paard WIL met een maatje ...

zomers op de weide
swinters veiliger op de paddock

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:30

inge_tje schreef:
Inderdaad, iedereen moet zelf maar eens afvragen of 22 uur per dag in een kleine donkere stal, zonder soortgenoten gezond is voor een paard....

Ja, inderdaad! Het is niet: hij komt wel 2 hele uren buiten, het is: hij staat 22 uur per dag in dat rothok naar de muren te staren. Moet je je konijn of je kat of je hond eens de hele dag in zo'n hok stoppen met verhoudingsgewijs dezelfde afmetingen. Ik bedoel, wie heeft er zijn kat 24/7 in zijn reismandje of kattenbak zitten? Dan zou je toch verguisd worden als dierenbeul.

Zelfs de gulden middenweg zou een hele verbetering zijn. Ruimere boxen en meer weidegang bijvoorbeeld. Dus betere omstandigheden vanuit een nuchter oogpunt em ik denk toch niet dat de DB altijd met de grootste nuchterheid te werk gaat. Verder natuurlijk met alle respect voor de organisatie. Het heeft echter wel mijn voorkeur dat deze zaak bij de overheid blijft liggen en hopelijk met zoveel mogelijk input van de paardenhouderij en de DB beide in alle redelijkheid.

En dan wat harder: Ja, als je je het hebben van een paard zoals dat voor een paard ook acceptabel is niet kunt veroorloven, dan moet je dus geen paard hebben. Zo eenvoudig is het. Ik zie het verschil niet tussen een paard helemaal alleen in afzondering op stal te houden of je paard net wat minder voer geven dan hij nodig heeft, want meer kun je je niet veroorloven. In beide gevallen kunnen ze zeer lang overleven maar welzijn is duidelijk wat anders in mijn ogen.

En ook ik heb al jaren lange ervaring met paarden in groepen en waar een wil is is een weg. Ik heb er ooit maar 1 meegemaakt die niet te koppelen was en surprise, surprise, die was dus ook helemaal alleen opgegroeid en kende dus de regels niet...tja...heb ik niets aan toe te voegen.

Ik las ook dat iemand zei dat vrijwel ieders paard wel zeker van een handelsstal af kwam en dat je dus zonder handelsstal geen paard hebt? Nou wij hebben er 4 gekocht, waarvan 2 van de fokker, 1 van de 3e prive eigenaar en 1 van familie die hem inderdaad bij mijn weten als 3 jarige van een trainings/handelsstal hadden waar ze heel kort geweest is om zadelmak gemaakt te worden. Alle 4 kwamen ze van particuliere, kleine maar serieuze fokkers. De overige 4 hebben wij zelf gefokt. Het argument dat men dus geen paard kan kopen als er geen handelaren zijn is al niet correct. En dat handelaren per definitie de paarden alleen binnen in een box hebben is ook verre van juist. Ik heb ook nog niet uitgelegd gekregen waarom het voor een handelaar onmogelijk zou zijn om de paarden met voldoende ruimte te houden in die periode dat de paarden in hun bezit zijn. Ik ken een aantal handelaren die te goeder trouw zijn en daar lopen de paarden ook gewoon buiten en bij voorkeur 24/7.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:36

Beste mensen, zoals gewoonlijk smijt de DB weer met allerlei eisen waarvan het bekend is dat die niet op die manier tot regelgeving zullen worden. Zie het als een onderhandeling, de DB zet in met wat willekeurige ideeen en daar komt misschien (!) een reactie op van het ministerie. Zoals te lezen was in het rapport van de SRP, waren er weinig aanknopingspunten te vinden om over te gaan tot het afdwingen van maatregelen. De SRP is duidelijk geweest en heeft geen advies afgegeven dat zou leiden tot een omwenteling van de paardenwereld.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-09-09 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:36

Aline4 schreef:
En ook ik heb al jaren lange ervaring met paarden in groepen en waar een wil is is een weg. Ik heb er ooit maar 1 meegemaakt die niet te koppelen was en surprise, surprise, die was dus ook helemaal alleen opgegroeid en kende dus de regels niet...tja...heb ik niets aan toe te voegen.

_/-\o_

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:43

Gelukkig staat mijn paard nu op een stal die dus zou voldoen aan alle eisen van de DB(oke geebn 4 uur weidegang in de winter maar wel in de paddock) Heel goed dat er er na gedacht word over het welzijn van dieren en in dit geval paarden in het bijzonder. Maar zolang varkens/kalveren/kippen etc. ook nog in inimini hokjes zitten hoe willen ze het dan gaan aanpakken bij paarden? Ik vraag me gewoon af hoe ze het willen realiseren en vooral hoe gaat het gecontroleerd worden??

Verder vind ik vergunningsplicht om paarden te houden en té veel regels overdreven.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:45

Varkens, kalveren en kippen is easy: gewoon geen vlees meer eten lost een heel groot deel van het probleem op. Bij paarden werkt dat niet ;-)

Ben het met je eens dat een vergunning te ver gaat. Dan moeten ze eerst maar eens beginnen met vergunningen voor het houden van kinderen :D
Maar goed, je moet vaak overdrijven om ergens op de gulden middenweg uit te komen.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:54

Bij varkens, kalveren en kippen werkt dat ook niet want iedereen blijft toch wel vlees eten :) Ik weet hoe moeilijk het is om heel veel van je paard te houden en het het beste van de wereld qua verzorging te willen bieden maar als dat niet kan op dat moment, moet je dan maar beslissen ik doe mijn paard weg? Is een hele moeilijke keuze! Gelukkig zijn we nu op dé perfecte stal gekomen waar 100% eerst aan de dieren gedacht word, maar we hebben ook de andere kant daarvan mee gemaakt waar zij belangrijker waren en het stalgeld meer werd gebruikt voor speeltjes dan voor de paarden, verzorging en de onderhoud van de accomodatie.

Vergunningsplicht voor kids!! Ja dat zou ik ook wel een goede vinden :))

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:58

ik ben ook zeer zeker 100%voor het is alleen maar beter en zal echt geen verslechtering opleveren :D

ik zie vaak genoeg paarden die maar 1 uur weidegang per week krijgen als ze al buiten komen, soms niet gereden worden maar wel dan die dagen stil op stal staan (als ze een week niet komen staan ze een week alleen op stal) enc enc.. :D

ik vind het prima

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 23:43

De meeste paarden hebben het goed. Een aantal hebben het heel best en een paar hebben het heel slecht.
De paarden die het slecht hebben, daar moet naar gekeken worden en niet naar de de meeste die het gewoon goed hebben.

Een stal moet ruim genoeg zijn om lang uit te kunnen liggen en in te rollen. Voldoende bodembedekking / rubbere mat, zodat ze niet op de koude harde grond liggen.

Dan heb je ook nog gemeentes die je tegen werkt als je het beste voor je dieren wil hebben. De 1 kan wel zeggen het moet zo volgens de norm, maar als de gemeente je geen toestemming geef om een stukje af te zetten met houten hekken, geen toestemming geef om een schuilstal neer te zetten? Wat moet je dan?

Onze paarden lopen 2 aan 2 of alleen, maar ze kunnen neuzen en knuffelen als ze dat willen. Er zit een schriklint tussen waar de stroom meestal niet op staat :o (vergeet 'm aan te zetten) Ik heb ook een paard gehad die je echt niet met een ander paard in het land moet zetten. Ze vrat dat andere paard op. Er zijn ook asociale paarden! Die van ons geef je geen plezier om ze 24/7 buiten te laten. Ze willen 's avonds naar binnen, ook in de zomer.

Je kan een richtlijn maken, maar elke paard heeft een eigen ik en de eigen ik kent alleen de eigenaar en die moet ervoor zorgen dat het paard het goed heeft.

horseyfries

Re: 'De paardensector is niet in beweging te krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 23:44

Dat is mooi gezegd PhiaBink!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 00:45

Aline4 schreef:

Dat is inderdaad een voorbeeld van de cirkelredenering.
Dat verknipte paard is geen reden om geen groepshuisvesting te willen maar een noodkreet over hoe hard dat nodig is voor een normaal paard.

De overgrote hoeveelheid paarden in NL staat niet bij benadering goed.
De toestand is zó erg dat het absúrde % paarden met stereotype gedrag het Min.v.LNV in 2002 tot actie dwong.
De sector is sindsdien gegroeid, de mogelijkheden eerder af dan toegenomen = de situatie verslechterd.

Let wel, dat zijn paarden die zó lijden onder hun leefomstandigheden dat ze een gedragsstoring tónen. Dat zijn de extremen op geestelijk gebied. Het aantal wat het niet best heeft maar niet zó is nog groter.

Wat te denken van de fysieke problemen? Het is ´normaal´dat paarden een absurde hoeveelheid geneesmiddelelen nodig hebben. Welnu dat is níet normaal, maar een alarmsignaal.
Robuust gehouden paarden mankeren zelden of nooit wat. Krijgen ook geen peesblessures van eens uitbundig rennen, stevig ravotten of in een mollegat stappen. Dát is normaal.

De overgrote meerderheid van de paarden wordt niet volgens de vijf vrijheden gehouden. Dat valt niet mee en heeft door de omvang x ernst HOGE prioriteit.

Het is daarbij onbegrijpelijk dat ruiters massaal niet door hebben dat een robuust gehouden paard ook onder het zadel geestelijk en lichamelijk steviger is.
Maar ja. Het is allemaal niet realistisch want dan kunnen zíj niet rijden. Dat is het hele probleem. Wel vissen willen houden zonder aquarium.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 01:06

Mijn stal staat op de slechtste ondergrond denkbaar en het weiland is een half moeras na flinke regenval. Toch staan ze bij ons in de zomer 24/7 buiten (op een weiland dat zeer gunstig ligt wat betreft omstanders, die kunnen er gewoon niet bij). In de winter staan ze buiten van zonsopgang tot zonsondergang, op een speciale winterweide (dit jaar voor het eerst) en paddocks. De plaats word dagelijks gewisseld zodat ze allemaal regelmatig op de winterwei komen.

Ik ken maneges die prachtige buitenruimten hebben. Weilanden om je vingers bij af te likken, prachtige paddocks vol speelgoed en bezigheidsmateriaal en bedenk het maar waar nooit een paard in staat "omdat het zo lastig is, ze zo vies worden en ze zich niet laten vangen en alles bij elkaar veel te veel tijd kost". Of zelfs omdat manege/ pensionstaleigenaren piepen dat het land dan kapot gaat (waarvoor heb je het land dan? Vaak word het ook niet als hooiland gebruikt). Ik ken ook maneges die beperkte buitenruimte hebben maar er op de een of andere manier in slagen alle paarden de hele dag buiten te hebben, en ze genoeg bewegingsruimte krijgen doordat ze een paar keer per dag van weide/ paddock wisselen. Zodat nooit een paard de hele dag op een kleine ruimte staat waar een ander de hele dag op een mooie weide staat. Kost wat tijd, gepuzzel en logisch nadenken, maar dan heb je ook wat. Kortom: Waar een wil is is een weg. Overal.

De enige redenen die ik me kan bedenken om je paard binnen te houden zijn blessures/ ziekten (uitzonderingsgevallen dus) en in sommige omgevingen veiligheid. Een weiland of paddock is vanwege de afmetingen vaak een stuk moeilijker te controleren dan een afsluitbare stal. En hoe gek het ook mag lijken, heel wat kuddes zijn vrij braaf bij vreemden. Zelfs de alfamerrie die bij mijn paard staat, die gerust de titel superbitch mag dragen en je als je niet uitkijkt zo het land weer afmept, kan je vrij eenvoudig om de tuin leiden en met eten kan je bijna elk paard, hoe vals of krengerig ook, omkopen. Ik garandeer dat ik de meeste (dus niet alle!!!) weilanden zo in kan lopen zonder aangevallen te worden, ook weilanden van bijna staatsgevaarlijke paarden. En daarin ben ik niet bepaald uniek. (doe het niet natuurlijk, ik kom alleen in weides waar ik wat te zoeken heb)

Hoe graag ik mijn paard ook buiten heb, als ik geruchten hoor dat er mensen in de buurt in weides sluipen gaat ze toch echt s'nachts op stal met een slot op de toegangsdeuren en een camera en alarm erbij.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 07:23

Huertecilla schreef:
Aline4 schreef:

Dat is inderdaad een voorbeeld van de cirkelredenering.
Dat verknipte paard is geen reden om geen groepshuisvesting te willen maar een noodkreet over hoe hard dat nodig is voor een normaal paard.

Precies +:)+

Citaat:
Wel vissen willen houden zonder aquarium.

Ah joh, die vissen zijn al zo ver doorgefokt dat ze geen water meer nodig hebben.

;(

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 07:30

regeltjes, regeltjes, regeltjes, nog meer regeltjes regeltjes regeltjes, nederland vezuipt niet in het water maar in regeltjes, regeltjes, regeltjes.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 07:30

stoffel schreef:
regeltjes, regeltjes, regeltjes, nog meer regeltjes regeltjes regeltjes, nederland vezuipt niet in het water maar in regeltjes, regeltjes, regeltjes.

ja en die regeltjes hadden niet gehoeven als de paardensector geen welzijnsprobleem had gecreeërd. Het is hun eigen grote dikke schuld.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 07:41

Het probleem zit hem in een enkele rotte appel en een verschrikkelijke grote dosis bemoei zucht.
Gaat het die ander beter dan jouw roep iets over dier welzijn en de hele kudde blaat het na.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:23

stoffel schreef:
Het probleem zit hem in een enkele rotte appel en een verschrikkelijke grote dosis bemoei zucht.
Gaat het die ander beter dan jouw roep iets over dier welzijn en de hele kudde blaat het na.

Even de echte situatie:

1. Het Min.v.Landbouw heeft vrij weinig motivatie om de sector aan te pakken omdat deze een stevig economisch belang heeft en een nog steviger lobby.
In het geval van de paarden in met data onderbouwd volgens Utrecht en Wageningen de situatie zó zorgelijk dat de minister moést komen met een opdracht.

2. Er is voor álle gedomesticeerde diersoorten welzijnswetgeving in NL, behalve voor paarden.
De sector loopt een eeuw achter.

3. De sector groeit nog steeds en de mogelijkheden worden geringer; de situatie verergert.

4. De sector heeft bewezen wel een belang te hebben bij suboptimaal huisvesten en niets te willen verbeteren. Zie ook dit topic.

Goede zaak dat de PvdD en DB de minister helpen met het uitvoeren van een ethisch verantwoord beleid.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:47

En hoe zijn de gemeentes van plan met deze regels om te gaanals ze er door komen?
Wij hebben een stal in een gebied waar al een flink aantal jaar gesproken wordt over woningbouw en de eerste huizen hadden in 2003 klaar moeten zijn.
Onze paarden komen iedere dag ongeveer 8 tot 10 uur buiten maar staan in paddocks.Zelf zie ik ze het liefst dit aantal uur op gras.In de zomermaanden staan de jonge paarden en de bejaarden op ons land dat ongeveer 2 kilometer van de stal verwijderd ligt.
We zijn al 20! jaar bezig met de gemeente om te mogen verhuizen naar dit land(eventueel zonder huis) maar zonder resultaat.
Het bestemmingsplan is agrarisch en dat zijn we dus niet.
Zo heb ik nog wel een voorbeeld.
Mijn vriendin heeft al 20 jaar paarden aan huis en heeft een kleine pensionstal.
Nu is de buurman er achter gekomen dat het bestemmingsplan agrarisch is en heeft de gemeente ingeseind.3 stukken land liggen nu ongebruikt omdat zij daar volgens het bestemmingsplan alleen schapen of koeien op mag zetten of desnoods bollen .Omdat er dus een boete opstaat voor iedere keer dat ze ze daar neer zet en de buurman klaagt ligt die grond dus ongebruikt en staan de paarden in paddocks.Dus waar gaan we beginnen?Bij de gemeentes of bij de overheid?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:12

idem over de zo gewenste loop stallen .....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:34

Inderdaad. Wat heeft het voor zin om iets verplicht te maken waar iedereen nu al jaren voor zit te touwtrekken bij de gemeente?
Geef die dan eerst de opdracht om alle voor het welzijn van het paard nodige maatregelen daadwerkelijk toe te staan, dan kom je al een heel eind. Dan kunnen de mensen hun aan passingen doen en kun je verdere regelgeving maken op de situatie die dan ontstaan is.
Maar in de situatie zoals hij nu is kun je alleen maar de "basisvoorwaarden" omschrijven waaraan een paardenhouder zou moeten voldoen dus:
-voldoende eten en drinken
- voldoende medische zorg
- voldoende beweging
- voldoende contact met soortgenoten