"Boete van 2250 euro voor paardenmest op de openbare weg"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:45

Cowgirl schreef:
Als ze die boete dan ook meens gaan uitdelen aan loslopende honden op het ruiterpad, koters die daar spelen

???

1. Het ruiterpad is NIET exclusief voor ruiters.
2. Er zijn gebieden waar geen aanlijngebod geldt.
3. Wat een ander eventueel wel/niet overtreedt rechtvaardigt geen eigen misdragingen.

Bedenk dat er een réden is voor de klachten; overlast van poep daar waar ruiters helemaal niet eens mógen komen!!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:48

Hoe moet dat dan HC?
Hier is niet eens een ruiterpad.
Men wil nog dat we op de weg rijden, waar je levensgevaarlijke situaties van krijgt op een smalle 60 km weg.
Laat ze eerst maar eens goede voorzieningen regelen, dan kijk ik wel verder.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:48

tjaa, op veel plaatsen kan je nergens anders buiten rijden dan door iig (een stuk) over de openbare weg te gaan
Dan vind ik het toch wel heeel overdreven :=

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:49

moonfish13 schreef:
Maar dan vraag 2: Hoe kom ik er weer op?
Ik rijd een rond paard, zadel schuift weg met opstappen en heb of een hek/opstapje nodig, of iemand die kan hangen of een pootje kan geven.
Conclusie, ik kom er nog amper/niet op.

Ik ga een tv docu maken over die perikelen denk ik. :+
Mensen aanhouden op het fietspad om te vragen of ze willen helpen opstappen. :Y)
Mevrouw? Wilt u mij even een pootje geven?

Je hoort dan niet op de openbare weg. Het is fundamenteel dat je altijd en overal van twee kanten vlot en veilig kan af- en opstappen.

Het enige wat jouw docu dan illustreert is hoe verwrongen het wereldbeeld van de ruiterij is.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:50

quote: "Graag zien wij dat de paardenbezitter de uitwerpselen van het paard opruimt. Het is een kleine moeite.

Euh... heb je jezelf al gezien met een schep op je paard?

quote: Maar het blijft een dier dat piest en poept, dikwijls op een voor publiek ongewenste plaatsen.

Wat dachten ze dan van honden.... Al die honden die overal maar poepen... Paardenmest kan je niet missen, dus als je daar in gaat staan, moet je wel heel erg je best gedaan hebben. Hondenpoep zie je veel makkelijk over het hoofd.

quote: Ook paardrijden op fiets- en voetpaden veroordelen wij.

Oke, op voetpaden begrijp ik. Maar je mag op fietspaden rijden met je paard. Zelfs aan de hand ben je een bestuurder en moet je zelfs op de weg of fietspad.

quote: Voor diegene die zich afvragen hoe het beste de poep op te ruimen: een poepzak kan uitkomst bieden. De paardenpoepzak of mest-opvangzak is een kunststof zak die de mest opvangt tijdens het mennen of rijden

Jajaja... zie je al die honden al lopen met zo'n poepluier om?

Bij ons op de rijvereniging was laatst een wethouder om een certificaat uit te rijken. Hij haalde meteen even aan dat we als ruiters gebruik moesten maken van het ruiterpad en absoluut niet op het voet/fietspad mochten rijden.

Heb die wethouder toen meteen onderbroken en gevraagd of ze dan ook eindelijk verantwoordelijkheid over het ruiterpad willen nemen en hem onderhouden. De helft is namelijk overgroeid door struiken. Andere delen zijn veel te zwaar om te lopen en andere delen staan vol water. Neeeee dat rijdt lekker.
Daarbij hebben ze het ruiterpad vlak langs het fietspad gelegd, dus als je paard ergens van schrikt, staat het met 4 benen op het fietspad... zal maar net een fietser fietsen. En dat terwijl er ruimte zat is om er een afstand tussen te maken.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:50

Hihi ik zie mezelf al buiten rijden met zn gekke knol en mijn mestbuddy :D

Gewoon knetter gek.. Zelfs een moord plegen is volgens mij nog goedkoper.. Nederland word steeds gekker

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:53

Ik kan gerust opstappen hoor, ik ben alleen gezegend met een paard wat nogal rond is.
Dat is dus niet iets waar ik wat aan kan doen, daarnaast moet ik wel op 1.65 kunnen komen, niet een shetlander.

Beetje krom dat je dan niet op de weg thuishoort.
Mocht ik er af moéten of af vallen of iets dan is er wel een oplossing te vinden.
Ik vind het alleen niet tof om voor elke drol af te moeten stappen om die de berm in te trappen.
Verder ben ik namelijk in het bezit van een paard wat geen vlieg kwaad doet en hartstikke verkeersmak is.

Poepzakken zijn nog niet zodanig goed op de markt dat ik daar aan zou beginnen,
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 15-09-09 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:54

moonfish13 schreef:
Hoe moet dat dan HC?
Men wil nog dat we op de weg rijden, waar je levensgevaarlijke situaties van krijgt op een smalle 60 km weg.

Je geeft zelf al aan dat je op de openbare weg dient te rijden.
Daar heb je recht op, niet op speciale voorzieningen.

Wederom een voorbeeld van het verwrongen wereldbeeld van veel ruiters.

Een 60 km. weg is prima toch?!
Als je daar niet wil rijden omdat er naar jouw mening te snel/ te onvoorzichtig gepasseerd
wordt, breng je dát in op een gemeenteraadsvergadering.
Dat is dan een eventueel gegronde klacht net als de poep op de stoep en fietspad.

Het op het fietspad rijden is net zo fout als met te hoge snelheid onvoorzichtig inhalen. Op een fietspad mesten is dúbbel fout.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:56

Heb je de desbetreffende weg wel eens gezien HC? :=
Een weg zonder berm of iets, nou van mijn leven niet dat ik mij dáár óóit maar dan ook óóit ga begeven met een paard.

Stal_Fiore

Re: "Boete van 2250 euro voor paardenmest op de openbare weg"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:56

Mag je echt neit op een fietspad rijden dan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:57

AngelsDitch schreef:
Maar je mag op fietspaden rijden met je paard. Zelfs aan de hand ben je een bestuurder en moet je zelfs op de weg of fietspad.

Nee, NIET op het fietspad, op de rijbaan tenzij er een ruiterpad is :)*

Voor de goede orde: je behoort als bestuurder het weg en verkeersreglement te kennen. Daar staat het in.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:58

Men ergerd zich wel aan de hondepoep op eigen stoepje, de kat uit de buurt dievoortuin tot kattenbak gedegradeerd heeft, maar als het eigen paard ergens wat laat vallen, dan is dat heel normaal... want we kunnen niet onderweg van het paard gaan etc... maar niemand schrijft hier dat ze na de rit terug gaan naar die plekken waar het paard gepoept heeft om het op te ruimen.. ..

Ik ben het met HC eens, wel vingerwijzen maar niet naar jezelf kijken... bedenk dan dat gedrag er toe kan en zal leiden dat je op bepaalde plekken niet meer mag komen met je paard, en als je dan pech hebt, dan kun je dadelijk niet meer naar het bos/hei/strand zonder gebruik te maken van een trailer...

Bedenk wat je er aan kunt doen om de door jouw en je paard veroorzaakte overlast te verminderen, nog beter is zorgen dat je geen overlast meer veroorzaakt... ipv klagen over de max boete, blaadjes van de bomen etc.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:00

HC heeft gelijk. Je mag officieel niet op het fietspad. Dat het wel gebeurt en dat het in sommige situaties waarschijnlijk veiliger is dan op de weg rijden, neemt niet weg dat het dus eigenlijk niet mag.

Aan de andere kant; ik heb het er deze week nog met een stalgenoot over gehad die politieagente is. En het bekeuren van ruiters die ergens illegaal rijden staat nou niet bepaald op het prioriteiten lijstje. Persoonlijk had zij nog nooit meegemaakt dat er bij haar korps een bekeuring is uitgedeeld.

Ik vraag me dan ook af hoe ze het beleid denken te handhaven in het paardenpoep verhaal. Wordt er een agent op gezet om de boel in de gaten te houden? Een soort poep-eenheid die surveilleert op een scootertje en je op de bon slingert als hij je op heterdaad betrapt?

Ik denk dat het dus eerlijk gezegt meer een signaal is van de gemeente. Steeksproefsgewijs zullen ze er dan misschien wel op controleren en her en der wat waarschuwingen uitdelen. Om eerlijk te zijn denk ik dat het in de praktijk allemaal wel mee zal vallen.

Enorme heisa om een hoopje paardenpoep eigenlijk.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:00

Ik woon in Bergen, en vind die boete echt zware onzin... !

Wat een geld ..

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:01

Als je niet normaal op en af kunt stappen als je buiten rijdt, heb je ook niks buiten op je paard te zoeken. Lijkt me een kleine moeite inderdaad om af te stappen en bijvoorbeeld even je mest in de berm/geul te schoppen. Ik vind het behoorlijk aso als je je paard zomaar overal van zich af laat schijten en het dan laat liggen.

Ben het geheel met Alane eens.

De boete is uiteraard wat overdreven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:02

moonfish13 schreef:
Heb je de desbetreffende weg wel eens gezien HC? :=
Een weg zonder berm of iets, nou van mijn leven niet dat ik mij dáár óóit maar dan ook óóit ga begeven met een paard.

Dan ga je dát in de gemeenteraad brengen, niet naar eigen goeddunken letterlijk schijt aan de regels hebben en anderen overlast bezorgen.

@opstappen; je begon zelf te klagen over het absurde van moeten afstappen omdat je niet kan opstappen.
Als je niet begrijpt dat dit een fundamenteel veiligheidscriterium is hoor je niet te paard.

Veel ruiters kennen de verkeersregels niet, veel ruiters eigenen zich rechten toe, veel ruiters zijn een risico in de openbare ruimte.
Ruiterij let op uw saeck; ga zo door en u mág straks niet meer van de ruiterpaden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:02

en katten enz mogen wel overal schijten. daarbij is paardenmest veeel sneller vergaan dan poep van honden of katten. daarbij zal een paard nooit in een speeltuin in het zand gaan zitten schijten en het vervolgens verstoppen onder zand en een kind er lekker in gaan spelen.

wordt toch te gek als je je paard keurig in de berm laat poepen(wat aan te leren is.) je een boete riskeerd omdat je het gras alleen bemest.
daarbij zou meer ruiterpad ook fijn zijn zodat je niet veel over de openbare weg moet om op een ruiterpad te komen.
op die manier voorkom je ook al een hoop mest op de weg.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:03

Onderweg op en afstappen lijkt me ook vrij essentieel. Dat die boomloze zadels niet blijven liggen, tjsa... Ik denk dat een zadel dat niet kan blijven liggen bij op en afstappen sowieso niet erg veilig is (als je paard opeens een grote zijwaartse sprong doet, dan hang je er dus ook naast?)

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:03

Huertecillia: Jij hebt niet zo veel vertrouwen in je mederuiter? Je bent erg negatief over je mederuiter vind ik.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:05

_Sigrid_ schreef:
Ik vraag me dan ook af hoe ze het beleid denken te handhaven in het paardenpoep verhaal. Wordt er een agent op gezet om de boel in de gaten te houden? Een soort poep-eenheid die surveilleert op een scootertje en je op de bon slingert als hij je op heterdaad betrapt?

In Duitsland is het al decennia geleden verplicht geworden om in bepaalde gebieden te rijden met een helder zichtbaar nummer aan het zadel.
Dat moet per persoon aangevraagd worden en de persoonsgegens staan geregistreerd.
Elke opsporingsbevoegde ambtenaar hoeft alleen nummer en overtreding te noteren.

Wel rijden zonder nummer; dán ben je daar nog niet klaar.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:06

ikke20 schreef:
wordt toch te gek als je je paard keurig in de berm laat poepen(wat aan te leren is.) je een boete riskeerd omdat je het gras alleen bemest.

Je paard in de berm laten poepen lijkt me totaal het probleem ook niet. Gaat er meer om dat er op de weg/fietspad/stoep paardenpoep ligt.

Overigens, zeggen dat katten en honden wel overal mogen poepen slaat nergens op. Honden mogen dat ook niet. En ookal doen ze het wel: waarom zou jij het dan ook doen? Oh, de zoon van de buren jat TVs en komt er mee weg, nu doe ik het dan ook maar. Dat gaat nergens over. :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:06

wythlove schreef:
Huertecillia: Jij hebt niet zo veel vertrouwen in je mederuiter? Je bent erg negatief over je mederuiter vind ik.

ik denk ook dat HC niet in bergen woont en rijd.....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:07

Huertecilla schreef:
_Sigrid_ schreef:

In Duitsland is het al decennia geleden verplicht geworden om in bepaalde gebieden te rijden met een helder zichtbaar nummer aan het zadel.
Dat moet per persoon aangevraagd worden en de persoonsgegens staan geregistreerd.
Elke opsporingsbevoegde ambtenaar hoeft alleen nummer en overtreding te noteren.

Wel rijden zonder nummer; dán ben je daar nog niet klaar.

Wist ik niet, lijkt me een goed systeem voor belgie en nederland.

Verder vind ik dat veel mensen hier zo makkelijk verantwoordelijkheid doorschuiven alsof dat het niets is. :=
Laatst bijgewerkt door lesilla op 15-09-09 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:08

Huertecilla schreef:
moonfish13 schreef:
Hoe moet dat dan HC?

Je geeft zelf al aan dat je op de openbare weg dient te rijden.
Daar heb je recht op, niet op speciale voorzieningen.

Wederom een voorbeeld van het verwrongen wereldbeeld van veel ruiters.

Een 60 km. weg is prima toch?!
Als je daar niet wil rijden omdat er naar jouw mening te snel/ te onvoorzichtig gepasseerd
wordt, breng je dát in op een gemeenteraadsvergadering.
Dat is dan een eventueel gegronde klacht net als de poep op de stoep en fietspad.

Het op het fietspad rijden is net zo fout als met te hoge snelheid onvoorzichtig inhalen. Op een fietspad mesten is dúbbel fout.

Als je als langzaam verkeer op de openbare weg gaat rijden breng je je medeweggebruikers in gevaar en dat is (ook) verboden.

Ik zou verder best van de fietspaden af willen blijven, maar de ruiterpaden sluiten niet op elkaar aan. De meesten beginnen en eindigen in het niets. Wil je de paarden dus van de fietspaden af hebben dan zal je ruiterpaden moeten aanleggen en onderhouden.

En wat betrefd loslopende honden en kinderen, je wordt geacht om beide wel onder controle te hebben (net als je als ruiter je paard onder controle moet hebben) zal de eerste keer niet zijn dat een ruiter een hond in een staart heeft hangen terwijl je rustig langs kom stappen op het ruiterpad trouwens. Of dat je paard door een kind om de hals gevlogen wordt omdat die paardje wil aaien...
Dan kan je als ruiter nog zo je best doen om veilig op stap te gaan, maar er is een grens aan wat je kan voorkomen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:10

wat er nu geschreven wordt is ala, ik mag mijn hond bij jullie voor de deur laten poepen want jullie paard poept bij mij voor de deur???
dat slaat toch nergens op...

Vwb dat op en af stijgen, heeft HC ook volledig gelijk....

en het maakt geen drol uit waar iemand woont... beetje oog voor je medemens, en normen en waarden lijken me overal gelijk te zijn..